Analyza/pomoc
28.12.2023 18:53:08 #1
Ahojte, neviem ci funguju este „lyziarska analyza“ tak skusam touto formou poprosit o vas nazor/pomoc. Lyzujem od 5 rokov. Mam 41r/176cm/70kg. Lyze Blizzard Firebird WRC 175cm/R17. Uz nejakych 5 rokov sa snazim o carving, vysledok snazenia je v prilozenom videu. Som relativne spokojny so svojim lyzovanim , ale mam problem carvovat na strmsich zjazdovkach,kde rychlost je vyssia ako moj level komfortu. . Viete mi trocha poradit ako na to,resp. Ako kontrolovat rychlost carvingom a neist do smykaneho spomalenia? V klude okomentujte techniku. Mam zaujem sa urcite zlepsit. Vopred vdaka. Kamil
28.12.2023 20:42:22 #2
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
Disclaimer: Já se v teorii lyžování nevyznám, lyžuju intuitivně
mam problem carvovat na strmsich zjazdovkach,kde rychlost je vyssia ako moj level komfortu
Mně naopak přijde, že když se ti to rozjede, je to lepší než v pomalé rychlosti.
Ako kontrolovat rychlost carvingom a neist do smykaneho spomalenia
No samozřejmě potřebuješ zatáčku vyjet víc do strany, do vrstevnice.
28.12.2023 23:08:49 #3
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
Kouknul jsem na to. Za mě jedeš pěkně, tak na pohodu. Trochu úzká stopa na moje voko. Jestli máš problém kontrolovat rychlost na prudších částech, tak budeš muset buď víc vyjíždět do vrstevnice, jak psal kolega rychlostní lyžař, ale to zase ztratíš dynamiku nebo zkrátit zatáčku (kolem spádnice) a nebo si to trochu na začátku(nebo i jinde) přismýknout, což asi nechceš. To je za mě asi tak všechno, co bych ti mohl poradit. Otázkou zůstává jak se k tomu zkrácení zatáčky propracovat a ještě na prudkým . No je to boj nás všech.
29.12.2023 08:28:52 #4
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
Buď klidný, jet carving na strmější sjezdovce si dovolí elita světového poháru ve sjezdu na uzavřené trati a to ještě zdaleka ne ve všech obloucích. I lyžař velmi dobré úrovně „čistý“ carving na prudkém nedá a pokud to tvrdí, tak si jen něco namlouvá – vždy se tam vyskytne určitá míra přismýknutí, konec konců je to vidět i v závodech WC třeba v GS (co je nahození lyží do oblouku?) o SL ani nemluvím – na plochém to zvládne kde kdo, na prudkém jen někdo – viz M. Dubovská). Ale samozřejmě platí, že kdo se ideálu tj. čistému carvingu přiblíží více než ostatní vyhraje, protože carving je nejrychlejší. Ale běžný smrtelník – jak plyne i z tvého dotazu – řeší na prudkém problém opačný než minimalizace ztráty rychlosti, naopak ji potřebuje udržet v přijatelných mezích. Samozřejmě co radí kolegové má smysl, ale v principu to neřeší jízdu po prudkém, ale nahrazuje ji (z hlediska sklonu) jízdou po po jakési vlnovce – minimalizuje se poměr jízdy po spádnici (tj. po prudkém) vůči poměru jízdy kolem vrstevnice tj. po mírném a tím vlastně lyžař místo kratší stopy po prudkém jede delší po mírnější.
29.12.2023 09:09:43 #5
>> #4, irmi, 29. 12. 2023 08:28:52
ale nahrazuje ji (z hlediska sklonu) jízdou po po jakési vlnovce
Myslel jsem to tak, že na spádnici musíš přijet v takovém náklonu, aby si pobyt okolo spádnice co nejvíc zkrátil, ne aby si jel vlnovku . Mimochodem vlnovka by ti s rozjížděním do rychlosti moc nepomohla. Ale samozřejmě máš pravdu v tom, že nějakou nejspíš i nekomfortní rychlost lyžař stejně tak jako tak na prudkém vždy nabere .
29.12.2023 10:01:09 #6
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
Jedeš tam pěkně, tak na pohodu. „Carving“ na prudkém dokáže udržet málokdo a je otázka jestli je dobrý nápad to mít jako cíl. Posunout se dá hodně práce a záleží kolik času máš každoročně na svahu k dispozici. Začíná to potom být seriózní sport a už ne tolik ta pohodička.
Byla tu zmíněná užší stopa – to je v podstatě dobře, ve chvíli, když jsi vyježděnej a máš důležité věci zažité.
Pokud na sobě budeš chtít opravdu pracovat, jedna z prvních věcí je přesně pracovat s rozložením váhy na jednotlivé lyže a tam ti na začátku o něco širší stopa pomůže si uvědomit na čem vlastně stojíš a dělat to, co chceš. V úzké stopě to nepostřehneš.
Ještě dodám, že jsem detailně Tvoje video nezkoumal, jsou to nějaké postřehy na základě prvního dojmu a toho, co píšeš.
29.12.2023 10:15:06 #7
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
Pekná jazda, pekná zjazdovka(závidím) a dobrý kameraman(keď stíha tie celkom fofry).
Možno ťa sklamem, ale si v tomto prípade „na rázcestí“ plus mínus týchto ciest(ak nechceš len zmeniť taktiku ako zaznelo – zatvárať a predlžovať oblúky do vrstevnice, čo je niekedy rizikové):
1. jazdiť ako ťa baví doteraz
A zmieriť sa s tým, že niektoré sklony sú proste pre teba moc strmé na daný štýl jazdy – hlavná výhoda: človek sa nemusí nasierať pri prekopávaní techniky pomerne dlhú dobu a užívať si len to čo ho baví.
2. prekopať to len trochu
Ako vhodné je nacvičiť si/naučiť sa to, čo zmienil Irmi, tj. nejakú „hobby verziu“ driftu v nájazde. Podstatné je ale časovanie: gro hobbíkov šmýka až od spádnice, kedy to hodne drhne a nadmerne spomaľuje(čím sa stráca ten efekt „dynamickej jazdy“ alebo aspoň jej pocitu).
Princíp spočíva v tom, že pred spádnicou sú lyže vďaka „fyzike“ relatívne menej zaťažené(pre cz: „zatížené“) ako za spádnicou. A teda je ľahšie ich otočiť(pivotovatˇ, driftovať…rôzne názvy). Prvoradou podmienkov aby to fungovalo je čo najlepšia predozadná rovnováha(=„tlak“ je cca v strede chodidla vonkajšej lyže).
Lyža sa narotuje „do smeru jazdy“ a jazdec potom zahraní kedy potrebuje/zvládne(niekde okolo spádnice). Keď jazdec pôjde týmto štýlom, tak naberie menšiu rýchlosť, ako keby šiel čisto po hrane ten nájazd a zároveň si lyže natočí kam potrebuje. Disclaimer: toto je len všeobecný princíp pre predstavu ako to funguje, nie návod „ako sa to naučiť“(aj keď, vnímavý človek sa to naučí snáď celkom rýchlo)
3. prekopať to poriadne smerom ku „závodnej technike“
Tj. v zmysle, že „čisto po hranách“ zvládneš oblúky aj na strmšom kopci a zároveň budeš mať plnú kontrolu a nebudeš sa vyvážať krížom-krážom(= tvoje oblúky budú zatvorené a tým aj hodne dynamické – o dosť vyššia frekvencia ako teraz).
Už aj pomerne malá zmena „zavretia oblúku“ a „zdynamizovania“ spôsobí enormný nárast pôsobiacich síl(=potreba fyzickej prípravy pre ski).Ale aby som to zostručnil – ako hovoria bratia na Západe – „je to hroznej vopruz“, tak túto cestu nedoporučujem nikomu normálnemu
29.12.2023 10:25:00 #8
S tou vlnovkou jsem nemyslel nic co do trajektorie jízdy /jak jsem i napsal/, ale průběh skutečného sklonu svahu, který lyžaři probíhá pod lyžemi při jízdě po svahu oblouky /tj. ne rovně po spádnici/ a který má charakter vlnovky (střídají se tam úseky prudší okolo spádnice s úseky mírnými, odpovídajícími fázi oblouku kolem vrstevnice). Výsledný sklon odpovídající lyžařově dráze je menší než sklon svahu po spádnici tím víc, čím víc si tu skutečně ujetou dráhu prodlouží oproti přímé, protože převýšení na jednom a tom samém kopci je stále stejné – a způsob, jak si prodloužit ujetou trasu oproti přímé je to, o čem mluvíte vy tj. větší vyjíždění oblouku do vrstevnice. Zkrátit čas jízdy po spádnici jde do určité hranice, která vedle dovednosti lyžaře je dána radiusem lyží a po jejím dosažení jej nezkrátí sebelepší lyžař, protože pak lyže nekomromisně přechází do smyku. Tak obsáhle to popisuji proto, že regulace rychlosti větším vyjíždění oblouků do vrstevnice není řešení, které by vyplývalo z nějaké zázračné změny techniky carvingu na prudkém oproti plochém – ta principielně neexistuje, buď jedu čistě po hraně (a nezpomaluju) nebo je tam prosmýknutí (a zpomaluju). V podstatě vyjíždění oblouků víc do vrstevnice má stejný efekt, jako je objetí černého úseku sjezdovky z místa A do B delším, ale červeným úsekem z místa A do B. Carvingem ve smyslu čisté jízdy po hraně totiž rychlost nezpomalíš, to je protimluv.
29.12.2023 11:12:34 #9
>> #8, irmi, 29. 12. 2023 10:25:00
Otázka nezněla jak zpomalit v carvingu na strmém. ale jak lze mít pod kontrolou rychlost na strmém? Myslím že to že na hranách se to rozjíždí ví asi všichni, kdo zkusili carvovat To co jsem já popsal, tak to za mě funguje.
29.12.2023 13:06:02 #10
>> #9, johnycek, 29. 12. 2023 11:12:34
Jasně, že to pomůže, to jsem taky psal už ve svém prvém příspěvku (a taky to tak dělám, pokud je na sjezdovce místo a nechce se mi smýkat). Ale co jsem chtěl říct je to, že neznám (a v příspěvcích jsem nenašel) odpověď na otázku, jak kontrolovat rychlost vlastní technikou carvingu a pokud chápu carving jako čistou jízdu po hraně, tak ta otázka dle mne ani nedává smysl, ani nemá odpověď. Všechny popsané metody nejsou o technice carvingu, ale spočívají v minimalizaci podílu jízdy kolem spádnice na celkové ujeté vzdálenosti a tím v konečném důsledku ve zmenšení sklonu dráhy lyžaře oproti sklonu svahu – jde tedy jen o korekci dráhy (ke které je samozřejmě nutná odpovídající technika, ale zvlášť na prudkém i síla a dostatečná sebedůvěra, což vůbec není zanedbatelný aspekt).
29.12.2023 14:08:07 #12
>> #7, IIIvan, 29. 12. 2023 10:15:06
4. zvyknout si na větší rychlost
to znamená, že potřebuješ být na sjezdovce v podstatě sám
což není nerealizovatelné ani když jsou lidi – ale musíš si většinou
počkat až odjedou
29.12.2023 14:37:06 #13
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
„Ako kontrolovat rychlost carvingom a neist do smykaneho spomalenia? V klude okomentujte techniku. Mam zaujem sa urcite zlepsit.“
Pokusím se nabídnout způsob, který se mi u adeptů na zlepšení nejvíce osvědčil. Vycházím z toho, že nejlepší odpověď na dotaz ke zlepšení může najít každý vnímavý lyžař většinou sám (maximálně za asistence dobrého konzultanta). Je třeba:
- podívat se na své video (fotografii) z jízdy a porovnat ho s videem (fotografií) vzorového lyžaře a objevit hned na první pohled viditelné rozdíly
- najít v těch rozdílech podstatnosti, které mohou mít vliv na fungování soustavy lyžař – lyže – svah
- vědět a neustále pracovat s tím, že lyžování je práce s tlakem!
- najít co nejjednodušší a účinnou cestu k dosažení podobně silově fungujících pohybů – pozic těla
Dovolím si názorně s Tvým videem:
- už první záběr ukazuje lyžaře napnutého a nakloněného do nového oblouku – a v podstatě po celý oblouk (a dokonce i po celou jízdu) lyžař tuto „základní pozici“ téměř nemění – pouze se bez nijak patrného vnitřního úsilí „nechává převracet“ z jednoho oblouku do druhého, zatímco vzorový lyžař aktivně pracuje celým tělem – Tvá jízda je pasivní
- těmi podstatnostmi je především to, že vzájemně nezávisle krčí a napíná nohy, odděleně pracuje trupem a nohama, odklání trup… a tím přidává/ubírá tlak do lyží
- práce s tlakem zahrnuje kromě přidávání/ubírání tlaku viditelnými pohyby také práci s tlakem odoláváním/povolováním tlaku které není vidět
- cesta k dosažení dobře fungujících pohybů a pozic těla je velmi individuální – někdy je to víc, někdy méně přes vizuální podněty, u někoho je to i hodně „přes hlavu“ (ano, lyžařská fyzika)
Obecně platné pravidlo sice je, že „Lyžař lyže nezatáčí – lyže zatáčejí lyžařem“ – ale k tomu, aby mohly lyže fungovat tak jak jsou konstruovány, musí být lyžařem nastavovány do správných pozic správně načasovanými pohyby. Lolovi bych doporučil pročíst https://snow.cz/…ita-67-c-1/6#… a několik dalších navazujících textů… Existuje několik dobrých, jednoduchých a účinných cvičení, kterými se dostaneš k tomu, jak dostat potřebný tlak do řídící vnější lyže v tu pravou chvíli, což je podmínka pro účinné ovládání lyží, tedy i pro regulaci směru a tím i rychlosti jízdy v carvingovém způsobu zatáčení. Chce to ovšem sílu, obratnost, rozsahy pohybu, postřeh, odvahu… atd atd… – nic z toho například já už nemám
29.12.2023 14:47:16 #14
>> #13, oblouk, 29. 12. 2023 14:37:06
No tvl tos mu mohl rovnou napsat : seš v pi.i – zapomeň
29.12.2023 14:50:54 #15
>> #12, slowthinker, 29. 12. 2023 14:08:07
Zvyknout si klidně může – bohužel na konkrétním R lyže de smysluplně zatočit pouze do určité rychlosti tzn mu to ve finále nic nepřinese a už vůbec to co očekává
29.12.2023 14:58:10 #16
>> #15, MPS, 29. 12. 2023 14:50:54
No, nevím. To bychom se museli bavit co je to „smysluplně“, a spíš si to ukazovat než se o tom bavit.
29.12.2023 15:03:50 #17
>> #13, oblouk, 29. 12. 2023 14:37:06
*vědět a neustále pracovat s tím, že lyžování je práce s tlakem! *
*najít co nejjednodušší a účinnou cestu k dosažení podobně silově fungujících pohybů – pozic těla *
Oblouk pomalu
začíná chápat, že stačí když lyžař cítí že tělo je správně
posazené. A pak nemusí řešit nějaké tlaky.
Nikdy jsem se nesoustředil na tlaky, vždycky jenom na tělo.
edit
uznávám, že přesné dávkování tlaku může mít vliv na sbírání
setinek
což asi není cílem hobby lyžaře
ale i pro toho lyžaře zaměřeného na sbírání setinek nemusí být
soustředění jeho omezené myšlenkové kapacity právě na tlaky tím
nejefektivnějším způsobem jak při jízdě využít mozkovnu.
(just my 2 cents a pohled intuitivního lyžaře s čistě osobními zkušenostmi)
29.12.2023 15:38:42 #18
>> #17, slowthinker, 29. 12. 2023 15:03:50
Proto tě taky to tělo vozí proti bariérám, kterejm se ostatní (co vědí co náhlej nárůst tlaku dokáže), snažej vyhnout…
… a mimochodem – snažil jsem se v příspěvku či nejkvalitněji zodpovědět dotaz na opravdu lyžařskej problém – a ty to zase ženeš pryč …
29.12.2023 15:55:26 #19
>> #18, oblouk, 29. 12. 2023 15:38:42
snažil jsem se … – a ty to zase ženeš pryč …
Vážně si chceš stěžovat na chaos tady? A nejsi ty taky henten autista?
29.12.2023 16:36:38 #20
Pani, vdaka za kazdy koment. Skusim si z toho co to pobrat – napr. ta uzsia stopa, popripade zlepsit pracu s tlakom. Pri praci s tlakom mam pocit, ze tie lyze su urcene pre tazsich jazdcov, zdaju sa mi prilis tvrde(to vravim ako sportovec, mimo lyzovania casto beham/futbal). Dokaze byt zmena lyz,i za makksi variant alebo nizsi radius, byt tak vyznamna? Asi budem musiet vyskusat niekedy nejaky ski testing.
29.12.2023 16:59:08 #21
>> #10, irmi, 29. 12. 2023 13:06:02
To si asi spíš nerozumíme, než že bychom byli v nějakém rozporu mi přijde. Samozřejmě že technika je jen jedna ± a neexistuje jiná technika carvingu pro rychlou jízdu a pro jízdu řekněme pomalou. Je to jen o jezdci a o jeho schopnostech+schopnostech materiálu. p.s. osobně se třeba vůbec nesnažím vyjíždět někam do vrstevnice, aby se mi to nerozjelo, ale naopak se té rychlosti přizpůsobit a co nejvíc zatáčet tam, kde to má zatáčet. Hlavně právě když je prázdná sjezdovka.
29.12.2023 17:08:13 #22
>> #20, Loolo, 29. 12. 2023 16:36:38
Pri praci s tlakom mam pocit, ze tie lyze su urcene pre tazsich jazdcov
Při posuzování tvrdosti nehraje roli jenom hmotnost lyžaře, ale taky jak
jedeš rychle a jakým stylem.
Rádius s pocitem tvrdosti snad nemá moc společného.
Vyzkoušet více lyží nemůže být chybou.
29.12.2023 17:50:36 #23
>> #20, Loolo, 29. 12. 2023 16:36:38
„V klude okomentujte techniku“ – pokud si nerozumíme, omlouvám se a upresňuji – zabýval jsem se výhradně technikou jízdy lyžaře, nikoli materiálem. Podle videa máš lyže v odpovídající délce i podélné tvrdosti – zatáčejí ti velmi ochotně.
29.12.2023 22:18:05 #24
>> #1, Loolo, 28. 12. 2023 18:53:08
V klidu. Tohle je cca poslední fáze zlepšování hobby. . Proč?
.Nicméně pokud se i tamti sklouznou ± na hraně pod r 20 budou vypadat
všichni skoro stejně, i když vyladí pivoting ke stylu jízdy: K jté
ízdě: Jdeš subjektivně dle mě příliš brzo tělem horním včetně pánve
vstříc oblouku.Okrádáš se tím výrazně o feeling reakce lyže odspodu.
!! Tím se okrádáš o ten svatý grál vesmírný efekt setkání gravitace
s průsečíkem sil vynaloženým lyžařem do tlaku lyží.Je tam viditelná
disproporce, tak trochu zpomal reakční svou dobu tak , aby šla gravitační
síla spolu s reakcí tvého těla.
Ať to jezdí.Dobrý. Trénuj v odježděných km na svahu i mimo něj vždy
v co největším porušení rovnovážného stavu. Jak říkají staří
pardi, co tě nezabije ,to tě posílí. Jen trochu povzbudím :
Otázka je ,jak by ten stejný plac a úsek jezdili wc jezdci na úplně
komerčních pěnových krátkých řekněme ski r 16 a na komerčních
měkých botách?:-)
30.12.2023 09:17:03 #25
>> #24, Thomas, 29. 12. 2023 22:18:05
No WC jezce by jsem vůbec do nejakých úvah nebo porovnání jak by zajeli netahal, ti zajedou snad i na vratech od stodoly, protože mají techniku na nedosažitelné urovni. Tady se „veze“ Ted jen pro zábavu na širokých lyžích i v kostýmu https://www.instagram.com/p/C1Nv07_PzP-/?… Jinak pokud chce Loolo něco výrazně zmenit v technice, platí co psal IIIvan a ostatní a je jen otázkou, kolik tomu chce věnovat času.
30.12.2023 11:04:02 #26
Pánové dodnes mám na paměti situaci kdy jedem s jedním kámošem ( velmi zdatným a vyježděným lyžařem) vedle sebe po hranách na úplně stejnejch lyžích r15, na mírné červené se středně tvrdým vodivým povrchem tak jako na pohodu cca45% zahranění , oba točíme stejnej poloměr oblouku a já mu výrazně ujíždím cca o 30% a to i přes to že je o cca 15kg těžší a tudíž gravitace hraje v jeho prospěch.
Otázka zní : má někdo z vás pro tento jev nějaké vysvětlení – páč se to jeví jakože rychlost jízdy po hranách de do jisté míry něčím ovlivnit
30.12.2023 12:17:56 #27
>> #26, MPS, 30. 12. 2023 11:04:02
Odpověď je jednoduchá. Prostě si ještě lepší lyžař než zdatný vyježděný kámoš. A taky jsi měl určitě hezčí hadry
30.12.2023 13:11:43 #28
>> #27, MichalW, 30. 12. 2023 12:17:56
Tvl i stejný hadry a lepší je otázka páč bejt dole co nejdříve nikdy nebyl můj cíl, tak co dál jediný co tak měl trochu delší hůlky
30.12.2023 14:13:23 #29
>> #12, slowthinker, 29. 12. 2023 14:08:07
Zvyknúť si na vyššiu rýchlosť sa dá len postupným(!) zvyšovaním rýchlosti – nejaký „vypínač strachu“ asi nemá. Prípadne mimo sezóny robiť nejaký „divoký“ šport, kde je to o odvahe a rýchlosti(zjazd na kole traily, motokros…). Poznám človeka, ktorému postupný tréning downhill na biku v lete zlepšil „odvahu“ na lyžiach.
30.12.2023 14:16:12 #30
>> #13, oblouk, 29. 12. 2023 14:37:06
Hm, popis pekný a povedal by som že aj správny, ale ako to pomôže Loolovi vylepšiť niečo KONKRÉTNE na svahu s jeho konkrétnym problémom, na ktorý sa pýta?
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.