Analyza/pomoc (strana: 3)
31.12.2023 17:38:35 #61
>> #59, MPS, 31. 12. 2023 13:52:52
Máš pravdu, ale chtěl jsem nic nevynechat …
Rozumím ti dobře, že chceš najít způsob jízdy, jak po celou délku
trvání zakrojeného oblouku dokážeš „drhnout“ tak, že to zpomaluješ
? Celej carvingovej
život se snažím o opak – zrychlovat – a vím (cca), jaký to má
limity. Zpomalovat „uměle“ umí ti, kteří pracují obráceně s tlakem,
což je většina amatérský carvujících lyžařů (často podle efektně
jezdících instruktorů) a není to ani výjimečné u závodníků nad cca
130 FIS bodů – tzv dřepíci. Ale to ty víš. Tvar oblouku je pak jako
takový pokurvený J – kdy největší tlak je ke konci oblouku.
Jediný a opravdu skvěle použitelný a navýsost lyžařsky přijatelný způsob jsi popsal ty – já tomu říkám „extrémně měkká hrana“ – oblouk citlivě „vymetený“ v celé délce trvání. Všichni nejlepší závodníci na světě tyhle oblouky v tréninku piluji v určitém období přípravy (konec léta) víc než zakrojenou hranu.
01.01.2024 09:53:01 #62
Snažil jsem se svými příspěvky reagovat na podstatu problému tj. na obavy tazatele z nárůstu rychlosti jeho jízdy na prudších svazích díky snaze jet i tam oblouky čistě po hraně. Nechtěl jsem zabřednout do technických detailů či dávat nějaké rady tohoto rázu – dle mne neřeší problém tazatele a ani neznám radu na to, jak jet čistě po hraně (tj.carving), abych tím zároveň zreguloval rychlost??? Samozřejmě zvládnutí techniky carvingu (i jakékoli jiné) si vyžaduje osvojení určitých dovedností a čím lépe si je osvojíme, tím lépe tu kterou techniku zvládneme. ALE: lepší zvládnutí techniky carvingu znamená za srovnatelných podmínek zvýšení rychlosti jízdy – a je toto cílem tazatele, když právě z toho má obavy? (a přiznejme si chlapsky, že neschopnost dostatečně zregulovat rychlost a zachovat si kontrolu nad lyžemi je nejčastější důvod, proč lyžař přejde od carvingu ke smýkání – počínaje jezdci úrovně tazatele, kteří to udělají, aby se nepřizabili, konče závodníky WC, které k tomu donutí neschopnost vejít se do trati při zachování čisté jízdy po hraně)? Přece nebudu s tímto vědomím kohokoli přesvědčovat o tom, že carving je pro něj na prudkém, kde se necítí, to pravé ořechové. Není lepší jezdit carvingem na mírnějších svazích a tam naopak z toho, co carving přináší, těžit než přemýšlet, jak to naopak eliminovat? (nedělá vám radost, že na mírném svahu, kde „smýkači“ sotva jedou, vy díky dobře zvládnutému carvingu jste schopni jet plynule, dynamicky a tím zavřenější oblouky, čím lépe carving zvládáte?) Není rozumnější na prudkém klidně kontrolovat rychlost buď větším vyjížděním oblouků do vrstevnice (což ale není nic jiného, než zmírňování sklonu svahu změnou trajektorie jízdy) či prostě rezignovat na carving a přismýknout (buď lehce po celé délce oblouku či pokud je lyžař schopen citlivě měnit tlak do lyže, tak z přismýknutí v počátku oblouku přejít do jeho čistého vyjetí ? (a kdo se dopracuje na tuto úroveň, tak určitě nebude mít „výčitky“, že nejede carving). Ale zatěžovat se při jízdě úvahami, že teď „proboha nejedu carving“ mi přijde zcestné – carving přece není žádná modla (nebo je?)
01.01.2024 10:29:17 #63
>> #62, irmi, 01. 01. 2024 09:53:01
Myslím že nikdo tu s tím cos napsal není v rozporu. Nebo tu něco v tobě vyvolává ten pocit ?
01.01.2024 11:08:41 #64
>> #63, MPS, 01. 01. 2024 10:29:17
Snazil jsem se podívat na problém z jiné strany než jsou rady ohledně techniky jízdy, jaksi z obecnější pohledu na carving a toho, co sebou tato – z hlediska historie lyžování – stale poměrně nova technika přináší…(co se od ni dá a nedá očekávat, že ma svoje hranice a neni samospasitelna). Motiv, který zminujes v tom není
01.01.2024 11:16:14 #65
>> #62, irmi, 01. 01. 2024 09:53:01
//////////// či prostě rezignovat na carving a přismýknout (buď lehce po celé délce oblouku či pokud je lyžař schopen citlivě měnit tlak do lyže, tak z přismýknutí v počátku oblouku přejít do jeho čistého vyjetí ? (a kdo se dopracuje na tuto úroveň, tak určitě nebude mít „výčitky“, že nejede carving). Ale zatěžovat se při jízdě úvahami, že teď „proboha nejedu carving“ mi přijde zcestné – carving přece není žádná modla (nebo je?)////////////
Bohužel smýkaný oblouk je vnímán veřejností jako FUJ – což je způsobeno tím že blbě vypadá a nepřináší vauuu efekt – což je způsobeno tím že drtivá většina veřejnosti ho neumí a předvádí cosi sic obsahujícího smykovou složku ale nic co by mělo něco společného s obloukem (jedná se většinou o paskvil ve smyslu sesouvání se na jednu či druhou stranu) – což je vůči smýkanému oblouku dost nespravedlivé a v momentě kdy ho někdo umí jako třeba tento isntruktor :
https://www.youtube.com/watch?…
to nevypadá vůbec špatně ba naopak a spektrum využití je značné.
PS : bohužel i ve smýkaném oblouku je třeba naučit se kontrolovat rychlost neb dle toho s čím sem se zatím setkal tak nikdo z těch co ho již zvládli s ním na první dobrou nedokázal kontrolovat rychlost na prudkém, ale naučit se to je podstatně snadnější ( většinou stačí pár jízd s někým kdo je v obraze) než v oblouku po hranách.
01.01.2024 20:07:06 #67
>> #65, MPS, 01. 01. 2024 11:16:14
Ještě jeden „instruktor“ smýká hezký po celé délce oblouku. https://www.facebook.com/watch/?… Pozornější můžou zaznamenat jednu důležitou drobnost – jakou? Proč to asi dělá?
01.01.2024 20:32:54 #68
>> #60, MPS, 31. 12. 2023 14:16:05
když už se někomu podaří naučit se zatáčku zkrátit většinou se mu pak nedaří toto zkrácení na prudkém udržet
Áno, človek zistí, že sa zrazu musí nejak „začať snažiť“(=pocit
„rýchlo zmeň smer…znovu…a znovu“) a nestíha prehraňovať ako by bolo
treba a začne sa to moc rozbiehať
01.01.2024 20:37:54 #69
>> #61, oblouk, 31. 12. 2023 17:38:35
Upresni mi prosím ten pojem „extrémne mäkká hrana“, ktorý tvrdíš že trénujú WC jazdci – je to ten štýl čo si postol v príspevku č.67(šmýkaný oblúk Dave Ryding)?
01.01.2024 20:42:58 #70
>> #62, irmi, 01. 01. 2024 09:53:01
ALE: lepší zvládnutí techniky carvingu znamená za srovnatelných podmínek zvýšení rychlosti jízdy
Tesať do kameňa! Toto si asi nie každý hobbík uvedomuje – „vyčistiť“ techniku carvingu, znamená dosť rýchlosť zvýšiť…a na strmšej piste to potom vyžaduje už aj viaceré fyzické „dovednosti“ na vyššej úrovni(odvaha, balanc, špecifická sila, mrštnosť/agility…).
S ostatným tiež súhlas čo píšeš.
01.01.2024 20:55:36 #71
>> #65, MPS, 01. 01. 2024 11:16:14
Bohužel smýkaný oblouk je vnímán veřejností jako FUJ…což je způsobeno tím že drtivá většina veřejnosti ho neumí
Dnes mám asi novoročnú „súhlasiacu“ náladu, ale bude to skôr asi,
že to vidím rovnako
Téma je síce komplexnejšia, ale jedným z dôvodov je neznalosť/nepochopenie časovania toho šmýkaného oblúku(v zmysle že „šmyk“ a zatáčanie sa koná už nad spádnicou, tj. ďaleko predtým ako je zvykom).
Realita býva(u tých „co to neumí“), že „šmyk“ je obvykle len vynútené „hamovanie“ za spádnicou. V štýle "pustím sa nejako dolu, potom zahamujem fuj tým šmykom(tým lyže nejako zmenia smer), uvoľním lyže, tie sa rozbehnú dolu a znovu hamujem len do opačnej strany ako predtým…
V prvom rade si takí potrebujú uvedomiť, že ten správny šmýkaný oblúk vôbec nie je len nejaká detská a začiatočnícká „motanica“. A že časovanie je posunuté o „pol oblúka“ skôr(cz: dřív) a jazdec zatáča už v predspádnicoej časti oblúku a ZA spádnicou nie hamuje, ale naopak – uvoľňuje tlak.
Výsledkom(toho správneho princípu/časovania) je potom to, že aj na totálnej placke pre 4 ročné deti sa dá zatáčať na lyžiach o rádiuse 30m séria zatvorených oblúkov o polomere 3 metre a ono to ide a „nedrhne“.
Občas keď napadne trochu čerstvého na takej placke, tak sa bavím tým,
ako nechápavo niektorí „šusiari“ čumia na také superpomalé zatočené
oblúčiky a im to dolu kopcom nejde ani rovno so značnou snahou
„odpichovať“ hůlkami
01.01.2024 20:59:32 #72
>> #69, IIIvan, 01. 01. 2024 20:37:54
Už přímo v té větě to upřesňují: „„*extrémně měkká
hrana“ – oblouk citlivě „vymetený“ v celé délce trvání*“. Mám
totiž ještě termín „měkká hrana“, což je hranice, kdy smýkaný
oblouk přejde do „čistého“ řezaného oblouku. Ta hranice je
slyšitelná, pokud stojíš těsně u trati – je to měkké ššš oproti
tvrdšimu krrrr . Poprvé
jsem ten výraz užil poté, co jsem Stanley Hayerovi na EP ve ValdIsere cca
v r. 2005 popisoval průjezd Cuche těžkým úsekem SG
A ano, Ryding v tom videu přechází z poctivě smýkaného oblouku k měkké carvingové hraně. Ta je, pochopitelně, nejrychlejší…
01.01.2024 21:22:52 #73
>> #61, oblouk, 31. 12. 2023 17:38:35
Ahoj Honzo,
měl by jsi nějaký zdoj pro info ohledně téhle myšlenky, docela mě to zajímá.
„Všichni nejlepší závodníci na světě tyhle oblouky v tréninku piluji v určitém období přípravy (konec léta) víc než zakrojenou hranu.“
01.01.2024 22:01:06 #74
>> #73, PavelC, 01. 01. 2024 21:22:52
Jedinej můj zdroj jsem já . Vůbec žádnou opravdu dobrou prozávodnickou literaturu nebo
videa neznám. To co vím jsem si vymyslel na základě desítek let kontaktu se
závodním lyžováním na závodech, ledovcích v ČR, Evropě (závodníci,
trenéři). Svým způsobem nejvíc jsem se naučil ve zdejší
diskusi!!! Ne že by tu padalo tolik perel – ale – v těch
příspěvcích je veliké množství úžasně návodných dotazů, které
reprezentují třeba úplně jiné myšlení a zkušenost než mám já. No a
najednou mě napadne doplnění mozaiky výuky – např jak vysvětlit a
„ordinovat“ postupy pro zdokonalení práce s tlakem, nebo zkrácení
oblouku, nebo postavení pánve v průběhu oblouku. Moji svěřenci z této
diskuse dost profitují – potvrzuje se to i ve výsledcích… . Nějaká
cvičení zaměřená na vedení oblouku jsem zažil poprvé někdy
v sedmdesátých letech s Bobasem a pak víc a víc po r.2000 na
carvingových lyžích, kdy se začalo jezdit po hraně. Hodně „podivných“
cvičeni jsem zažil s Beni Raichem v cca 2004. Konkrétně toto Rydingovo
jezdí Italové v červenci a září na Stelviu. Je zajímavé, že takto
pečlivě jen ti nejlepší reprezentanti, mládež a ostatní noname
závodníci mydlí branky, branky, branky…
.
02.01.2024 09:37:17 #75
>> #67, oblouk, 01. 01. 2024 20:07:06
Tak na toho sem taky myslel akorát sem nevěděl kde ho vyhrabat
V případě seveřana se mi hlavně líbí jak na začátku záznamu
úplně fakuje vertikál/dřep tzn je evidentní že to de i bez něj
i v nepokročilejší možné formě
02.01.2024 09:52:19 #76
>> #61, oblouk, 31. 12. 2023 17:38:35
////// Celej carvingovej život se snažím o opak – zrychlovat – ///////
Tak v tvém případě to naprosto chápu
Já se zas zas od dob posunutí směrem k efektivitě snažím zpomalovat,
resp když sem jezdil funcarving vyhledával sem co nejprudší svahy aby to
aspoň trochu jelo a když sem opustil efektnost a přesunul se k efektivitě
musel sem začít vyhledávat svahy kde to tolik nejede
Ještě : nemyslím si že zpomalený oblouk musí mít nutně tvar J , podle mě stačí když bude půlkruh lehce nad R lyže s jiným časováním.
02.01.2024 11:27:57 #77
Tak za mě se Loolovi dostalo jediné rady a to aby na strmějším nejezdil
carving Nechal bych to na
něm a přál bych mu aby se mu to někdy povedlo a nechápu proč by tak nemohl
jet, jestli je to jeho cíl? Když takhle dokážou jezdit závodníci krajský
úrovně, tak by to snaživej, sportovně nadanej jedinec snad mohl taky
zvládnout
Čekal jsem kdy
sem dorazí jména z WC a už je to tady
02.01.2024 11:53:24 #78
>> #76, MPS, 02. 01. 2024 09:52:19
„Celej carvingovej život se snažím o opak – zrychlovat“ – nechápeš jak to myslím – snažím s zrychlovat jiný! – sebe už dávno ne! Tím jak nemám sílu, mám strach! Naštěstí mám dost bolavejch a invalidních zkušeností.
Řeším to tak, že beru mastersGS183 jen pokud je slunce, dokonalej povrch a přiměřenej sklon (max. červená s dlouhejma modrejma výjezdama). Jakmile se zhorší podmínky vím, že musím přismýkávat a to silově nezvládám. Tudíž končím s rychlejma kopcema. Začnu pak pomaličku kroužit na dámskejch SL, kdy mi úplně zavřený obloučky i při rychlosti cca 30km/h dopřejou pravej carvingovej orgasmus. Lyžovat je rozkoš – krása!
Tím jsem se dostal znovu k doporučení zakladateli tohoto vlákna – a nejen jemu: Je opravdu dobrým řešením pořídit si jedny komerční GS cca 180/20 na lyžování na modrých v rychlostech cca 50+ a k nim jedny SL165/12 pro lyžování na modročervených v rychlostech kolem 30km/h! Je to levnější a daleko kvalitnější lyžování!
02.01.2024 12:12:46 #79
>> #77, johnycek, 02. 01. 2024 11:27:57
Za mě se mu dostalo nabídky širokého spektra možností s popisem
pozitiv a negativ jednotlivých řešení z nichž může samozřejmě volit
či vyzkoušet cokoli
02.01.2024 12:30:50 #80
>> #79, MPS, 02. 01. 2024 12:12:46
Jo, přesně – i s poměrně dobře napodobitelnou ukázkou kvalitního provedení od instruktora odněkud z nelyžařského Skotska.
02.01.2024 13:10:05 #82
>> #77, johnycek, 02. 01. 2024 11:27:57
„Tak za mě se Loolovi dostalo jediné rady a to aby na strmějším nejezdil carving“
Doufám, že Loolo je pozornější čtenář než Ty .
Dostalo se mu rady, že vždycky někde narazí na limit. A že proto je nejlepší na začátku umět dobře jezdit i „nečistou“ brázdu a pak posouvat limit v tom, kde až tu čistou udrží.
A dostal pár tipů jak se začít v tom posouvat. Spoustu ostatního matroše najde např v „Je technika správná?“.
02.01.2024 13:25:02 #83
>> #80, oblouk, 02. 01. 2024 12:30:50
>> #81, IIIvan, 02. 01. 2024 12:51:53
>> #79, MPS, 02. 01. 2024 12:12:46
Chlapi, je to moc zajímavé téma, ale prosím vás, otevřete si na to jiné vlákno v technice, jinak se tu v tom nikdo časem nevyznáme…
Díky
02.01.2024 13:40:58 #84
>> #82, HonzA_, 02. 01. 2024 13:10:05
Tak to mu držím palce Honzo mimochodem ty umíš jezdit carving na prudším tak aby si to
měl pod kontrolou ?
02.01.2024 15:01:36 #85
>> #84, johnycek, 02. 01. 2024 13:40:58
" Honzo mimochodem ty umíš jezdit carving na prudším tak aby si to měl pod kontrolou ?"
Samé otázky… Carving? Tedy čistá brázda? A co je to na prudším?
Každopádně odpověď je ne. A Ty?
02.01.2024 15:28:09 #86
>> #81, IIIvan, 02. 01. 2024 12:51:53
Nebo Walesu? – prostě z toho ostrova, co tam nemívají sníh, protože tam je nějakej golfovej proud a kvůli tomu jezděj na umělý hmotě… – https://youtu.be/VK_0gxZ0uW8?…
02.01.2024 15:50:40 #87
>> #85, HonzA_, 02. 01. 2024 15:01:36
Já myslím že jo Ale
dokonalé to samozřejmě není (tzn mám svoje limity sklonu, typu sněhu a
ostrosti hran)
Proto si
taky myslím, že se to dá naučit. Ale třeba jedu špinavou brázdu, nebo
měkkou hranu, nebo bůhví co.
Samozřejmě mi nejde o žádnou závodní linii v jízdě na
volno(viz. Irmiho objíždění prudkých částí), ale o to jet po hraně,
tak aby to točilo a zároveň jsem to nějak stíhal a zatáčky byly stejné a
né r20, r21, r25, r30, r69, brzda a zase nanovo.
02.01.2024 17:03:00 #88
>> #77, johnycek, 02. 01. 2024 11:27:57
///// Když takhle dokážou jezdit závodníci krajský úrovně, tak by to snaživej, sportovně nadanej jedinec snad mohl taky zvládnout /////
Hele ještě si tak říkám, že za starých dobrých časů bych to také
viděl takto natvrdo, ale když vidím jak dopadl Martin s Arnoštem mám už
z jistých věcí fakt obavy
03.01.2024 10:37:49 #89
>> #88, MPS, 02. 01. 2024 17:03:00
To je tak, když se začnou lidi zabývat blbostma. Viz článek o tom že
hudebníci zvláště na dechové nástroje maj větší šanci se naučit
lyžovat (zlepšovat).
nebo tak nějak to bylo… Martin nevím jak dopadl, když nám sem nic neposlal
k nakouknutí .
03.01.2024 11:23:34 #90
>> #72, oblouk, 01. 01. 2024 20:59:32
Priznám sa, že nie celkom rozumiem, tak skús mi/nám dať rekapituláciu, kde bude rozlíšené, ktorá tvoja veta sa týka „mäkkej hrany“ a ktorá „extrémne mäkkej hrany“. Aspoň z môjho pohľadu sú občas definície potrebné, aby sme si rozumeli:
1. „extrémne mäkká hrana“ – jedná sa teda o to, čo prevádza ryding úplne na ZAČIATKU videa? Tj. čisto šmýkaný oblúk, rovnomerný tlak po celej jeho dĺžke? Áno/nie…
2. „mäkká hrana“ – píšeš, že Ryding prechádza do tejto tzv. mäkkej hrany – v ktorom časovom intervale presne daného videa?(konkrétne prosím, od času 0:xx do času 0:yy…). Popis „lyža děla ššš…“ mi momentálne nič nehovorí a sveťákoveho jazdca nemám poblízku…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.