Článek navazuje na Lanovky ve švýcarském Braunwaldu (1. díl)


V dubnu 2005 byl vzhledem ke stáří definitivně ukončen provoz původní lanovky typu VR-101 na Kleiner Gumen.


Klikněte pro zvětšení mapy

Nová Gumenbahn – světový unikát

V dubnu 2005 byl vzhledem ke stáří definitivně ukončen provoz původní lanovky typu VR-101. Tím, že nebyla v zimních sezónách 2005/06 a 2006/07 v provozu, se jasně ukázalo, že dopravní spojení na Kleiner Gumen citelně chybí. Výstavba nové lanovky tedy byla nutností. Původní projekt počítal se změnou trasy, kdy by 8místná kabinková lanovka nahradila pulzační lanovku na Grotzenbühl a odtud by pokračovala neodpojitelná dvousedačka na Kleiner Gumen. Tento projekt však nebyl z nejrůznějších důvodů schválen, a tak bylo v roce 2006 rozhodnuto o zachování původní trasy.

Nejprve bylo uvažováno o 6místné kabinkové lanovce, nakonec však padla volba na světově jedinečnou kombinovanou lanovku, kde se na laně střídají 4místné kabinky a 2místné sedačky, které jsou ovšem provedeny podle původního vzoru, tedy se sezením bokem ke směru jízdy!

Podobný koncept s tímto typem sedaček byl sice realizován již v roce 1999 v Locarnu (lanovka Cardada–Cimetta), sedačky pro braunwaldskou lanovku však byly vyvinuty zcela nově. Důvodů pro toto řešení je několik – jednak kvůli průjezdnému profilu, kdy bylo v tomto případě možno minimalizovat potřebné posunutí osy trati přes skalní pasáž a využít tak velkou část trasy původní lanovky a jednak sedačky otočené příčně k ose lana umožňují turistům nádherný výhled do údolí. V neposlední řadě se podařilo také zachovat charakter původní historické lanovky Gumenbahn.



Horní stanice Gumenbahn se zástupci obou typů vozů


Samotná výstavba lanovky již probíhala velmi rychle – na jaře 2007 byla demontována původní lanovka, po vybetonování základů pak byly za pouhých 5 týdnů smontovány obě stanice a všech 19 podpěr. Poněkud netradiční byl transport 28,5 tun těžkého dopravního lana – do Braunwaldu totiž nevede žádná cesta a pozemní lanovka by nebyla schopna přepravit tak těžký náklad. Proto bylo z opačné strany údolí, kudy se dá bez problémů dostat nákladními automobily, napnuto pomocné lano s mezizávěsy. Po tomto laně pak bylo nové dopravní lano přetaženo přes údolí až do Braunwaldu, kde bylo opět navinuto. Samotné rozvinutí a zapletení dopravního lana pak provedla specializovaná firma Inauen-Schätti. Provoz byl slavnostně zahájen 14. prosince 2007.



Horní část trasy nové Gumenbahn


Sedačky jsou vybaveny automaticky uzavíratelným rámem a pevně montovanými opěrkami pro nohy. Ve středu sedačky je umístěn držák na lyže a ostatní sportovní vybavení. Při zhoršeném počasí cestující ocení rovněž stříšku nad sedačkou (která tak opět zachovává historický rys lanovky, protože se u běžných moderních lanovek nevyskytuje) a fólii, která je umístěná na čelní straně ve směru jízdy. Kabiny dodala firma CWA, jedná se zároveň o první vyrobené kabiny typu Omega IV ve čtyřmístném provedení. Nové stanice jsou umístěny na původních místech, a zatímco část horní stanice mohla být zachována i pro novou lanovku, dolní musela být z prostorových důvodů postavena zcela nově. V dolní stanici se kromě pohonu a hydraulického napínání nachází také depo pro všech 84 vozů. Plnou přepravní kapacitu 800 osob za hodinu zajistí celkem 63 sedaček a 21 kabin, což odpovídá poměru 1:3 (skutečné rozložení sedaček a kabin na trase však může být naprosto libovolné). Na rozdíl od běžných kombinovaných lanovek není u Gumenbahn nutné oddělené nástupiště pro kabiny a sedačky.



Nově vyvinutá dvoumístná sedačka