Tento článek vyšel v časopise SNOW 135 (prosinec 2021).

Už jedenáctý ročník seriálu Skiwithme se vám
v následujících pěti dílech pokusí přinést několik užitečných rad
jak samostatně trénovat a vylepšovat svoje lyžování. Pokusím se vám
ukázat funkční techniku lyžování a drobné tipy na zlepšení i na
fotografiích, které seriál již tradičně provází. A kdo bude chtít
vědět víc, může si se mnou přijet zalyžovat.
Volné termíny i plánované akce najdete na: www.skiwithme.cz
Je oblouk opravdu kulatý?
Často slýchám, že oblouk musí být kulatý. A do určité míry je to pravda. S nástupem carvingových lyží se anatomie oblouku rapidně změnila a z křižování sjezdovky ve tvaru písmene Z se stalo hezky kulaté navazované lyžování podobné spíše písmenku S. Samozřejmě záleží, jak si takové „S“ představíme nebo nakreslíme. Záleží, který font písma si pro vaše lyžování vyberete a z jaké perspektivy budete vaše osobní „S“ vnímat. Jak vidíte na obrázku, každé „S“ může vypadat trochu jinak. Všechna však mají jedno společné. Delší a kulatý začátek, který přechází přes utažený střed do delšího a kulatého konce. A ten konec je navíc tam, kde už bychom při pořádném lyžování neměli být. Tedy v protisvahu. Když se ale podíváte na dvě spojená písmena „S“ v modrém provedení, začíná se to velmi blížit stopě, kterou za sebou při lyžování zanecháváme. Poznáte, co jsem s písmeny, kromě jejich spojení, ještě udělal?
Opět z ptačí perspektivy
Z lanovky můžeme vidět, jaký tvar oblouků vykreslují různí lyžaři. Dokonce bychom si mohli zahrát další hru a tipovat jejich národnosti, protože tak, jak vás naučili kreslit na základní škole, kreslíte i v dospělosti. Dokud nepřijde někdo, kdo vás to zkusí přeučit. Nebo někdo, kdo vám ta písmena „S“ trochu pootočí, protože to je přesně to, co jsem s nimi udělal, aby odpovídala lépe trajektorii našich lyží a nemuseli jsme jezdit do kopce. Při pohledu z lanovky už dnes uvidíte v naprosté většině případů jen písmena „S“. Tvar „Z“ se z lyžování, alespoň toho carvingového, téměř vytratil. Ale kromě různých fontů si můžete také všímat, zda je „esko“ nakreslené rovně, nebo mírně pootočené. Lyžaři, kteří jej kreslí rovně vedou lyže příliš dlouho do svahu. Buď tak korigují rychlost, nebo nedokážou lyže včas uvolnit. Takoví lyžaři většinou kreslí „esko“ s velmi krátkým a přímým začátkem a zakulacují ho až v druhé části, zato o mnoho déle. Technicky vyspělí jezdci mají své „S“ velmi kulaté na začátku, uzavřené na prostředku a spíše kratší a přímé na konci. Jsou totiž trpěliví při přenášení hmotnosti, nechávají lyže odjet dále od těla a více do strany, aby se jim pak mohly v dostatečném úhlu zahranění vzepřít a na krátkou dobu je prohnout. To vede k nakreslení kratšího a utaženějšího konce písmena.
Otevřený, nebo zavřený
Má být oblouk otevřený, nebo zavřený? A co to vlastně znamená? Hodně záleží na sklonu svahu, na kterém lyžujete. Na mírných sjezdovkách bude oblouk spíše otevřený, protože vás nebude limitovat rychlost a můžete si dovolit nechat lyže jet. Písmeno S bude spíše pravidelná otevřená vlnovka. S tmavší barvou sjezdovky přichází ale větší rychlost a tam už vám ledabyle nakreslené „S“ nebude stačit. Budete se muset snažit o delší a kulatý začátek, díky kterému pak můžete nakreslit kratší a uzavřený konec. Přesto to většina lyžařů dělá přesně obráceně. Strach z rychlosti, kterou při kreslení delšího začátku naberou, je často donutí lyže co nejrychleji nasměrovat do středu, nebo nejlépe za střed písmena a tam se o ně začít teprve opírat. Rychlost, kterou měli začít ztrácet již uprostřed oblouku, se přesunula na jeho konec a ztratit ji mohou jedině kreslením dlouhého konce až téměř do protisvahu. Možná přesně tak, jak se učili psát písmeno „S“ ve škole, nebo na lyžařském výcviku.

Jako v autě
Znáte zatáčku, která by byla na svém začátku ostrá a uzavřená, a postupně se pak otevírala a povolovala? Ať si promítám všechny silnice, na kterých jsem řídil, častěji se potkávám se zatáčkami, které začínají nenápadně a postupně se začínají uzavírat. A v takových zatáčkách chceme lyžovat. Nepotřebujeme, aby byly dokonale kulaté po celé svojí délce. Chceme v nich řídit naše lyže stejně, jako to děláme s volantem. Když se zatáčka uzavírá, musíme točit volantem mnohem intenzivněji než na jejím začátku, kde vypadala klidně a otevřeně. Naším volantem jsou při lyžování nohy. Zkuste si při lyžování představit, že druhou půlku oblouku s nimi budete kreslit trochu jinak než tu první.
Všechny díly seriálu Skiwithme najdete na www.snow.cz/skiwithme
Projekt Ski with me
Nejstarší technika lyžování, před více
než sto lety překonaná moderní alpskou, se v posledních letech vrací na
zasněžené svahy s veškerou svojí elegancí i dravostí, podpořenou
moderním materiálem. Projekt Ski with me nabízí přednostně čtenářům
snow vyzkoušet na vlastní kůži, jak lyžovali naši prapředci, ale i novou
alternativu pro hledače výzev nebo pro ty alpským lyžováním znuděné.
Telemark je i skvělým tréninkovým prostředkem pro pokročilé lyžaře
i závodníky a uvidíte, že po několika hodinách s volnou patou získáte
na alpských lyžích úplně jiný pocit. Pojďte zkusit vše, o čem
čtete, na vlastní lyže pod dohledem předního odborníka na výuku
lyžování a telemarku, Ondřeje
Nováka.

Ondřej Novák: Odborný redaktor SNOW, instruktor lyžování a telemarku s dlouholetou praxí v ČR, Rakousku a Austrálii, autor projektu Skiwithme.cz.