Připomeňme, že úplně první lanovka byla v tomto známém středisku vybudována v roce 2006 – jednalo se o použitou neodpojitelnou dvousedačku s rozběhovým pásem Doppelmayr, která sloužila od roku 1980 v Malbunu, jediném lyžařském středisku s lanovkami v Lichtenštejnsku. Zajímavostí této lanovky byly příhradové podpěry, které byly v České republice u jednolanové lanovky použity vůbec poprvé. Své druhé lanovky se Skicentrum v Deštném dočkalo v roce 2017, kdy uskutečnil již dlouho plánovaný projekt rozšíření areálu v části Marta II. Z části jako náhrada jednoho lyžařského vleku a z části v nové trase zde vyrostla 864 metrů dlouhá rychlá odpojitelná čtyřsedačka z roku 1999 výrobce Garaventa ze švýcarského střediska Lungern (toto lyžařské středisko bylo uzavřeno z důvodu nerentability provozu). Stejně jako v původním umístění je i v Deštném vybavena každá třetí sedačka oblíbenou bublinou - na laně se tak pravidelně střídají vždy sedačka s bublinou se dvěma sedačkami bez bubliny.

V další etapě již začala být připravována další investice, která spočívala v náhradě hned třech původních přepravních zařízení (kotva, poma a dvousedačka v areálu Marta I) odpojitelnou šestisedačkou s bublinou. Vybrána byla technologie firmy Leitner z italského Kronplatzu, kde byla šestisedačka Plateau (ve své době šlo o vůbec první šestisedačku v Itálii) v loňském roce nahrazena novou osmisedačkou. Původní lanovka je v perfektním technickém stavu, protože prošla v roce 2016 generální opravou, při níž byly například kompletně modernizovány sedačky (nově vybaveny komfortním čalouněním, individuálními opěrkami na nohy a také novými bublinami v lehce modrém tónování). Zcela nové jsou také spínací aparáty. Délka trasy vedené v levé části svahu v místě původních lyžařských vleků dosahuje 808 m při převýšení 211 metrů, celkem 44 sedaček zajišťuje přepravní kapacitu 2600 osob za hodinu. Horní vratná stanice s hydraulickým napínáním leží v nadmořské výšce 878 m n. m. Na trase nové lanovky je rozmístěno celkem 10 podpěr (z toho 2 tlačné). Obě kompaktní stanice jsou vybaveny vysokým zakrytím staničních dopravníků, pohon v podzemním provedení je umístěn v dolní stanici. V dolní stanici se nachází také depo sedaček, jehož dokončení proběhne po skončení zimní sezóny. Pro maximální komfort a bezpečnost nastupování je dolní stanice vybavena nástupním pásem, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo nástupu na sedačku. Nová lanovka díky své přepravní rychlosti až 5 m/s (jízda nahoru trvá pouhé 3 minuty) a také vybavení sedaček bublinami znatelně zvýší komfort v tomto tradičním lyžařském středisku. Součástí projektu byla i stavba nové provozní budovy u dolní stanice s pokladnami, sociálním zařízením, sklady a depem pro sedačky.

Výstavba byla zahájena na začátku března 2024 demontáží původních lyžařských vleků a dokončena úspěšným provedením zátěžových a brzdových zkoušek 27. prosince 2024. Stavební část zajistila osvědčená stavební firma Kers. Celková přepravní kapacita areálu nyní dosahuje hodnoty 8 200 osob za hodinu. Celková hodnota investice do nové lanovky s provozní budovou dosáhla 85 milionů korun, dalších necelých 10 milionů bylo investováno do optimalizace systému technického zasněžování. Jedná se tak o největší investici v historii areálu. Obě lanovky doplňují 2 lyžařské vleky a 2 pojízdné pásy, které obsluhují 5,1 kilometrů technicky zasněžovaných sjezdových tratí všech obtížností. V příštím roce se v Deštném plánuje další investice za desítky milionů korun do vybudování centra služeb s restaurací v areálu Marta II. Tím by se měl završit několikaletý plán velké modernizace areálu. Aktuálně leží na otevřených sjezdovkách v Deštném 70 až 100 centimetrů převážně technického sněhu.


Deštenská lanovka ještě v původním místě na Kronplatzu (Foto: Radim Polcer)