Sjezdovky:
V době našeho příjezdu na Carosellu byla otevřená pouze sjezdovka
Federia, a to pouze její hlavní část pod lanovkou. A pak jezdila
třísedačka, která je spíš přibližovací k Federii a ta byla vysněžená
pouze ze své poloviny. Carosello nejezdilo a ani se moc nesnažili se
zasněžováním, mysleli, že jim tam něco spadne. Nervózní začali být až
druhý týden mého pobytu, to když zjistili, že letos asi chumelit nebude a
Vánoce se blíží. Tak to spustili všechna děla po celém středisku a v
noci to po Livignu hučelo jako v úle. Postupně rozjeli sjezd z Carosella, a
to do půlky a ještě jenom půlku sjezdovky....
A pak na straně u Carosella byla zasněžené spodní louky s kotvami a
sedačkami, které jsem vždy v dobách hojnosti přehlížel. Musím ale
konstatovat, že na některých je parádní svezení, a to hlavně z toho
důvodu, že všichni se hrnuli na hlavní kopce, na kterých bylo přelidněno
a ještě jste si o kameny, kterých bylo dost, zničili lyže. Tady na těchto
loukách toto nehrozilo - o kravinec si lyže nezničíte. Na této straně
jezdily ještě kabinky Tagliede a Cassana. Tagliede se dala sjet až od vrchu,
ale je úzká a byla brzo zničená.
Na druhé straně na Mottolinu se jezdilo pouze pod kabinkou a pak jezdilo
ještě Trepalle. Postupně rozjeli sjezdovku Monte Sponda a z té se potom dalo
přejet úplně šíleným přejezdem až k černé sjezdovce Valfin Monte Neve,
kterou potom v druhém týdnu mého pobytu vysněžili, ale všechny tyto
sjezdovky byly zledovatělé a vyplotnované. Nezměkly, protože na ně
neposvítilo slunce. Nejlepší svezení bylo na Trepalle. Zde od 8:00 hodin
svítilo slunce a dalo se docela slušně zalyžovat, ale max. do 10:30 hodin -
to se tam již nahrnulo obrovské množství lidí. Všichni prostě chtěli
jezdit Carosello nebo Motolino, i když mnohem více vzhledem k umění
některých lyžařů (hlavně polských) by jim slušely již víše zmíněné
dolní louky, ale s tím by se asi nemohli chlubit....
Sněhové podmínky:
Jak jsem již uvedl, sníh přírodní téměř žádný, vše jen technický
sníh. Sjezdovky až na pár vyjímek vysněžené v omezeném profilu. V době
našeho příjezdu a pak celý týden docela v noci mrzlo přes -10 stupňů.
Takže sníh byl docela kvalitní, ale moc zasněžování nedávali. Druhý
týden přišla obleva kdy v noci bylo max. - 3 stupně a ve dne + 6 stupňů.
Takže sníh začal tát a když ho měkký přejeli rolbou, tak se ze sjezdovek
začaly tvořit ledové desky, na slušných lyžích se to dalo jezdit bez
problémů, ale zase hrozilo jejich zničení. Vím o čem mluvím, zkusil jsem
obě varianty.
Co se týká běžeckých tratí, tak nastříkali 6 km okruh, na kterém se
odjela La Sgambeda, byl parádní zážitek vidět celý výkvět klasických
laufařů na vlastní oči. Lepší svezení bylo první týden, druhý se již
na kvalitě sněhu začala projevovat obleva. A i na těchto tratích bylo
docela dost kamínků.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky vše při starém, pouze se na příští sezónu z vrcholu lanovky
Valfin Monte Neve staví nová lanovka a sjezdovka na druhou stranu tohoto
kopce. Tak uvidíme.
Zalidněnost:
Lidí bych řekl, že bylo méně něž minulé roky, ale stejně se to na
sjezdovkách neprojevilo, protože jich bylo otevřených žalostně
málo....
Občerstvení a aprés-ski:
Dávali jsme si na Mottolinu kapučíno za 2,20 eur a čokoládu bez
šlehačky za 4 eura, pak jsem to ale vymyslel trochu jinak. To samé jsme si
dávali v kavárně pod sjezdovkou v Trepalle. Pouze s tím rozdílem, že
kapučíno bylo za 1,5 eur a čokoláda i se šlehačkou za 3 eura, bez
šlehačky ji tam pořídíte za 2,50 eur.
Doprava do střediska a parkování:
Dopravu jsme letos také pozměnili a vzali to přes Passo Forcola, najedete
sice o 40 km více, ale nemusíte platit za tunel 42 eur. Stačí když v
Zernezu zabočíte na St. Moritz. Že se tudy dá jet do Livigna, tam nenajdete
napsané - Švýcarům jde na prvním místě o peníze za tunel. Tuto trasu
doporučuji, je to zase něco jiného. Ovšem na cestu zpět jsme byli nuceni
jet tunelem, ve středu 16.12. napadly asi 3 cm sněhu a to již bylo pro
Švýcary důvodem Passo Forcolu až do dubna příštího roku uzavřít,
přitom Bernina jezdí vesele dál... Takže jsme si při cestě domů koupili
tunel (jednu cestu za 30 eur), ale nevadí, přes Forcolu je to fakt hezká
cesta.
Po středisku jsem jezdil vlastním autem, odmítám v teple, co panovalo, a
beze sněhu šmajdat v lyžácích a potit se. Takhle jsem jezdil v pantoflích
a převlékal se u sjezdovek. Při ceně nafty 0,777 eur... A když nakoupíte v
Coopu za určitou částku, tak vám ještě dali papír, na který můžete se
slevou natankovat u firmy ERG se slevou.