Sjezdovky:
Za celou dobu pobytu jsme nenarazili na neurolbovanou sjezdovku, vše bylo po
ránu pěkně upraveno a situace se podstatně nezměnila ani odpoledne. Na
italské straně je možno na sjezdovky nastoupit z Valtournenche, nebo z 10 km
vzdálené Breuil Cervinie. V případě většího množství napadaného
sněhu určitě doporučuji parkovat u lanovek ve Valtournenche, které ještě
neleží tak vysoko. Do Cervinie vedou poměrně prudké serpentiny a jede se
až do výšky 2 050 metrů, což se při čerstvé sněhové nadílce neobejde
bez použití sněhových řetězů.
Kdo je vyznavač sportovního lyžování, více se mu bude líbit na
švýcarské straně, odkud je zároveň i mnohem hezčí pohled na Matterhorn.
Lyžovat je možno z výšky 3 883 metrů (v létě 3 889 m) až do 1 524
(Valtournenche) což je bezkonkurenční převýšení, narušeno pouze jednou
cca 100 metrů dlouhou lanovkou, kterou je potřeba vyjet.
Sněhové podmínky:
Sněhu jsme měli dost, dole je cca 60 cm, nahoře přes 2 metry prašanu, po
dobu pobytu cca 30 cm připadlo. První dva dny jsme měli krásné slunečné
počasí, následně bylo zataženo a sněžilo. Nahoře mlha, že nešlo na
krok vidět a orientace na sjezdovkách možná použe podle oranžových tyčí
vytyčujících sjezdovky. S počasím jsme naložili asi tak, že první dva
dny jsme se mezi lyžováním hodně opalovali na lehátkách a po zbytek pobytu
jsme si užívali freeride mimo sjezdovky na čerstvě napadnutém prašanu.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Ve středisku převažují sedačkové a kabinové lanovky, ale najdeme zde i
několik vleků, a to hlavně na ledovcích. Ve Švýcarsku je navíc i
unikátní zubačka z Zermattu až na Gornergrat (3 089 m). Dále na
švýcarské straně najdeme podzemní metro na vrchol Sunnega. Lanovky
zvládají velký nápor lidí, takže se nestane, že by člověk trčel ve
frontě déle než 2 minuty. Kapacita největší gondoly je 150 osob.
Zalidněnost:
Zalidněnost podle plných parkovišť asi velká, podle lidí na
sjezdovkách jsme ale měli pocit, že tam skoro nikdo není Středisko je
tak velké, že se lidi rozptýlí a není problém najít úplně prázdnou
sjezdovku. Jen pro příklad z Valtournenche v Itálii na švýcarský vrchol
Rothorn je to vzdušnou čarou 21 km Jinak je nutno upozornit, a na to velký pozor
(!!!), že je potřeba pečlivě sledovat počasí na den dopředu a hlídat ho
i při lyžování. Při vysoké síle větru, nebo náhlém velkém zhoršení
povětrnostních podmínek, se uzavírají lanovky od 3 000 m výše. Pokud je
lyžař v tu dobu v opačné části střediska, než má ubytování, tak
jediná možnost návratu je 260 km taxíkem po silnici! Nám se naštěstí nic
takového nestalo. Pokud to už ráno vypadalo, že bude nahoře škaredě,
spojení Cervinia/Zermatt nebylo ani otevřeno. Toto je možno sledovat u
nástupní stanice lanovek na informační tabuli.
Občerstvení a aprés-ski:
Cervinia/Zermatt patří mezi nejdražší střediska, hlavně ve Švýcarsku
jsou ceny dost vysoké a berou většinou jen franky. Pokud budete platit eury,
vyjde to ještě dráž k vůli nevýhodnému kurzu. Příklad cen Švýcarsko:
espresso 5 franků, 0,5 litru Coca Coly v láhvi 5 franků, čaj 4 franky.
Itálie: espresso 1,50-3 eura, bombardino 5 eur, spaghetti 10 eur, štrůdl 4,50
eura, pivo 4 dcl 4,50 eura, čaj 2 eura. V Itálii se najíte výrazně
levněji.
Doprava do střediska a parkování:
Parkování je na italské straně zdarma, na švýcarské straně je to
poněkud komplikovanější. V Zermattu je pouze ekologická doprava ve formě
elektrických skibusů a automobilům je vjezd zakázán. Zaparkovat musíte 5
km od Zermattu na odstavném parkovišti a přijet placeným vlakem.