Sjezdovky:
Přímo z města jsou dlouhými (a starými) lanovkami dostupné hlavní
terény na Tofaně a také na Falorii, odkud lze přelyžovat na Cristallo.
Skibusem se snadno dojede i na Passo Falzarego. Ostatní menší areálky jsou
už „hodně z ruky“ a zároveň jen omezeně lyžařsky atraktivní.
Celkově je Cortina „laděná“ spíše sportovně, nikoliv ale zas tak moc
jako třeba v Arabbě na Porta Vescovo. A málokde jinde – dokonce i v
Dolomitech – jsou sjezdovky tak pohledně vsazené do skal nebo jejich
blízkosti, což lyžařský zažitek ještě umocňuje.
Tofana
- nad mírnými loukami nad městem (Pocol, Socrepes) se zdvihá strmější
úbočí Tofany se sportovně-závodními sjezdovkami z Pomedes a Duca d´Aosta,
které ale mají i jednu supermírnou objížďkovou variantu – momentálně
jsou zčásti uzavřeny kvůli přípravám na italské mistrovství
- přímo pod vrcholem Tofany je mezi skalami ve výšce 2 300 až 2 800 m
ukrytá skvostná kotlina Ra Valles s širokými a převážně sytě
červenými sjezdovkami (Bus de Tofana, dojezdy Canalini), ale i mírnější
dálnicí (Cacciatori), ovšem hlavně s mimořádně trvanlivým prašanem
Faloria
- široké sjezdovky v pěti variantách se proplétají mezi skalisky z
vrcholu Tondi kolem jediné expresní 4sedačky – ty nejpřímější z nich
jsou značené černě (převážně jsou ale „jen“ ostřeji červené) a
obíhají je červená s modrou, díky jejich ploše vzhledem ke kapacitě
lanovky snad ani nemůžou být přehuštěné
- z Tondi ubíhá stranou směrem k Passo Tre Croci členitá sjezdovka
Vitelli, kde se jel před více než 60 lety olympijský „obřák“
- níže probíhají lesem ještě černá a dvě méně náročné červené
sjezdovky, dojezd pod Passo Tre Croci je plochý (lze sjet lanovkou)
Passo Falzarego
- krásná panoramatická a přitom jezdivá červená trať se z vrcholu
Lagazuoi rafinovaně točí mezi skalami zpět do průsmyku
- dvě červené tratě sbíhají lesem kolem kryté 4sedačky pod 5 Torri –
jedna širší a přímější, druhá členitější a prosmýkající se
užším žlabem
- mírné tratě klesají kolem 2sedačky zpod skalního útvaru Averau nebo
podél vleku Col Gallina, modře značená dálnice pod stejnojmennou 3sedačkou
už je svižnější
- vše je propojené do výletního okruhu Super8, při přejezdu z 5 Torri na
Falzarego se ale místy i krátce šlape
Sněhové podmínky:
Po několikatýdenním teplém jarním počasí přituhlo, což sjezdovkám
zajistilo pevný až zmrzlý podklad, během dne postupně s
„naškrábaným“ krystalickým až krupicovitým sněhem, níže i měkkou
kaší.
Ve vyšších polohách nad 1 800 m n. m. (Faloria, 5 Torri) leží ještě
kvalitní suchý sníh, v těch nejvyšších (Ra Valles) dokonce „zimní“
prašan.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
To je největší slabina Cortiny, neboť mnoho „hlavních“ sjezdovek
obstarávají pomalé a nepohodlné lanovky. Malé a archaické přístupové
kabiny z města na Tofanu a Falorii nemají žádnou (nebo aspoň plnohodnotnou)
sjezdovku a při nižší návštěvnosti „neškodí“. Visutá kabina
spojuje i Falzarego s Lagazuoi – přestože je rychlá a má zdvihací dveře
přes celou stěnu pro rychlý nástup a výstup, tvoří se u ní ve
slunečných dnech fronta (od 10 minut výše).
Expresní sedačky jezdí jen na Falorii, pod Tofanou (Socrepes, Duca
d´Aosta) a na 5 Torri (dokonce s bublinou, je však spolu s přístupovou
sedačkou na Cristallo jediná taková).
Jen pomalé (a staré) sedačky projíždějí kotlinou Ra Valles, takové
převažují i pod Falzaregem, útěchou budiž, že některé nejstarší
exempláře jsou nově polstrované.
Zalidněnost:
Pomalu končí hlavní sezóna a prázdniny ve většině Evropy, takže i v
Cortině bylo poměrně klidno – na lanovky se kromě Lagazuoi prakticky
nečekalo, nebo jen do minuty, mnohé okrajové jezdily po celý den prakticky
prázdné. Díky starším a méně kapacitním lanovkám a přitom velmi
solidní ploše sjezdovek (to už začíná být vzácností!) bylo na svazích
nadprůměrně volno.
Nárazově se zahušťuje Lagazuoi a poměrně frekventované jsou i svahy pod
Duca d´Aosta, kde prostor omezovaly uzavírky kvůli přípravám
mistrovství.
Občerstvení a aprés-ski:
Na svazích se vyskytují převážně menší chaty s obsluhou, výjimečně
kapacitnější restaurace.
Doprava do střediska a parkování:
Parkoviště jsou u všech nástupních a pod Tofanou i u výše položených
lanovek – kromě parkoviště na nádraží (Faloria) zdarma nebo v ceně
skipasu (Tofana).