Sjezdovky:
Pro Corvatsch jsme se v rámci našich 6 lyžařských dní rozhodli
dvakrát. Poprvé to bylo druhý den, kdy přesně dle předpovědi již od
předchozího večera až do rána vydatně sněžilo (dole plus 15 cm, nahoře
30 cm) a tudíž s rizikem, že lyžování „zapíchneme“ dříve, jsme
místo jízdy na Corviglii zvolili pěší přesun k přibližováku a vyrazili
směr Corvatsch tak, aby nikdo nebyl vázaný na druhé, auto nebo skibus a dle
své volby si kdykoliv sjel dolů na apartmán. Ani s timingem jsme si nedělali
hlavu, takže hned první kabinou jsme se okolo desáté dostali na svah do
mezistanice Murtel a rozhodně jsme pozdním začátkem o nic nepřišli.
V provozu byly i přes celonoční sněžení všechna přepravní
zařízení (mimo vleku M) i všechny sjezdovky s výjimkou vrcholové
„trojky“ s tím, že na nich bylo naprosté minimum lidí, takže za celý
jsme nezaznamenali ani sebemenší náznak fronty. A to ani na místě s
nejmenší propustností v aeálu – pomě L spojujcí obě části areálu
směrem z Murtel na Furtschellas. I když byly všechny svahy perfektně
upraveny, díky čerstvému sněhu, který se nestačil spojit s podkladem, bylo
lyžování zpočátku náročnější. Později se již začal nový sníh
zajíždět a díky malému počtu lyžařů se také netvořily žádné
větší muldy. S ohledem na tyto podmínky byly nejlépe sjízdné spíše
mírnější svahy, kterých ovšem v tomto jednoznačně sportovně laděném
areálu s převahou červených svahů není moc. Nejlepší lyžování tak
bylo z těch páteřních svahů na sjezdovkách č. 12 a 19. Prudší svahy
včetně velmi pěkné vrcholové sjezdovky č. 1 byly za těchto sněhových
podmínek zbytečnou dřinou bez požitku.
Na Corvatsch jsme se vrátili opět po dvou dnech na Corviglii, kdy tyto dny
i ty následující byly provázeny slunečným počasím. A teprve pak se
ukázalo lyžování na zdejších náročnějších jsezdovkách v tom pravém
světle. Všechny svahy v provozu, vše nádherně upraveno a a vyžehleno,
sníh extrémně rychlý. Na svahu opět téměř nikdo, po dvanácté hodině
lidí polovina a po třetí hodině odpolední prakticky mrtvo. Během celého
dne jsme tak projeli všechny sjezdovky, kdy i přes přes den výrazně
stoupající teploty si všechny udržely velmi dobrou sjízdnost až do
pozdního odpoledne včetně údolních sjezdů. Každý si pak vybíral trasy a
sjezdovky dle své lyžařské zkušenosti, fyzických dispozic a náročnosti
svahů, všechny sjezdovky „držely“ kvalitu úpravy celý den. Celkové
sportovní ladění areálu spolu v kombinaci s přepravními kapacitami tak
znamenalo, že s přibývajícím odpolednem člověk i takto luxusní a
nádherné ježdění stylem nahoru dolu přestával fyzicky dávat.
Vzhledem k tomu, že na tento den byl již avizovaný výrazný vzestup
teplot (na Corvatsch bylo ve 14.00 okolo 3 stupňů), nechali jsme si tento
vrchol se dvěma pěknými červenými až po obědě. V tuto dobu zde již
jezdila kabina pro 80 lidí zaplněna s bídou z poloviny a sjezdovky byly
rozježděné tak akorát. Odměnou byl ohromující výhled na celé panorama
Alp s dohledností až na Monte Rosu, Matterhorn a jiné.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky byly již při příjezdu velmi dobré (dole 70, nahoře
160), což s ohledem na sněhové příděly letošní zimy v jiných částech
Alp nebyla žádná sláva, ale vše bylo spolu s umělým zasněžováním a
také jedním celonočním naprosto dostatečné pro plný provoz střediska a
všech sjezdovek bez toho, aniž by člověk narazil na jeden jediný kamínek
nebo vydřené místo bez sněhu. Stalo se mi tak zřejmě poprvé za možná 20
let lyžování, že jsem se vrátil po týdnu lyžování se skluznicí ve 100%
stavu. Bez jediného škrábnutí, s viditelnou ve skiservisu udělanou
strukturou.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Jednoznačným mínusem Corvatsche jsou přepravní zařízení. V areálu
jsou pouze 3 rychlé sedačky s bublinou, které obshlují klíčové svahy.
Jsou zde ale také 3 velkokapacitní kabiny. Z nich dvě jsou jedinou
možností, jak se do areálu dostat. A t třetí je vrcholovka na Corvatsch,
která zpřístupňuje ty dvě nejzajímavější sjezdovky. Dále zde nalezneme
3 pomalé sedačky, které mají funkci spíše propojovací, ale i tak, pokud
chtere prolyžovat celý areál, se jim nevyhnete.
Podobně se nevyhnete 2 pomám, kterých je v areálu celem 5. Jedna z nich
(kotva J), navíc ta nejdelší, bohužel obsluhuje zábavné členité svahy
všech barev v levé části areálu. Podobně se nevyhnete propojovací pomě L
ve středu areálu, která je „přes kopec“ a kterou je možné použít pro
přesun v obou směrech. Vzhledem této úrovni přepravních kapacit –
pomalých, resp. pro lyžaře fyzicky náročných, dávám středisku pouze 4
hvězdičky.
Zalidněnost:
Zalidněnost areálu byla zanedbatelná. Již zespod jsme v obou případech
na začátku vyjížděli první velkokapacitní kabinou, a to ani nebyla
úplně plná. Na páteřních sjezdovkách, jakmile se lyžaři rozptýlili, to
bylo o jednom člověku na 100 až 200 metrů délky svahu, po obědě a v
odpoledních hodinách o několikanásobku této hodnoty. Vrcholová kabina tak
v odpoledních hodinách vozila nahoru v cca 15minutovém taktu tak 30
lyžařů, kteří se pak ještě rozptýlili na dvě tříkilometrové
sjezdovky. Okrajové svahy byly takto prázdné po celý den. Osobně jsem
takovou „hustotu“ lyžařů ještě nezažil. To vše se pak odrazilo v
bezpečnosti pohybu na svahu a také v tom, jak si sjezdovky udržovaly svou
kvalitu po celý den.
Občerstvení a aprés-ski:
Na svazích je dostatek občerstvoven, kde vzhledem minimálnímu počtu
lidí nebyl problém si i o poledni v klidu sednout, často do lehátka nebo do
sedačky s kožešinou. Bohužel ceny jsou švýcarské, tzn. vyšší.
Namátkou ceny na svahu – káva 5,50 CHF, velké pivo 7 až 8 CHF, panák 5
CHF. Polévka 13,50 CHF. Běžné jídlo 16 – 24 CHF. V samotném Surlej,
který je zřejmě jen ubytovací kapacitou, pak bylo ve večerních hodinách
zcela mrtvo.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava do střediska je dalším mínusem. Z Valašského království to do
Mořice máme asi 970 km s tím, že naší oblíbenou zastávkou po trase do
Alp je odpočívadlo Allhaming za Lincem, které v tomto případě bylo
přesně v polovině trasy. To, že jsme první polovinu urazili za 4 hodiny a
tu druhou za hodin 7, v opačném gardu totéž, svědčí o tom, že
především trasa Salcburk – Innbruck – Landeck – Mořic je i v této
posezoně přetížená a zdlouhavá. Dálnice Salcburg – Mnichov nestíhá
obecně, navíc v obou směrech jsou „průjezné“ kontroly na hranici A/DE.
Pak se k tomu přidá rakouské IG-L, kde se vlečete po dálnici zoufalou
stovkou. A nám se k tomu přidal ještě nějaký problém na švýcarské
straně za Pfunds (zával na cestě?), takže obě jízdy jsme museli absolvovat
objíznou trasou přes kopec přes Nauders.
Parkování na místě je obecně problematické, neboť vše je soukromé
nebo placené. Například podzemní parkoviště v Surlej má taxu 4.00 CHF
první hodinu plus 0,50 CHF za každou další započatou. I venkovní
parkovště u lanovky bylo v tuto dobu placené s automatem, se závorou (a
zcela prázdné). O 300 metrů níže ve středisku je několik volně
přístupných parkovišť, kde už touto dobou nikdo placení neřešil.
Pro dopravu k lanovkám na místě nebo po celém Engadinu lze využít
skibusy. Jeden byl místní pro Surlej, který jezdil dokola ve 20 min taktu a
druhý obdobně pendluje mezi Surlej (lanovkou) a Silvaplanou. A pak je tu síť
celoplošných skibusů, kterými se ze Surlej/Silvaplany dostanete zdarma nejen
do Mořice a k lanovkám na areálu Corviglie, ale klidně až do Zuozu nebo pod
Diavolezzu/Lagalb.