Sjezdovky:
Sjezdovky byly perfektně upravené a tím, že jsou po slunci, jejich stav
byl celkem dobrý i těsně před zavíračkou, která je zde v 16:00. Hlavním
lákadlem jsou dvě nejvýše položené červené sjezdovky od vrcholové
stanice druhé sekce visuté kabiny na Corvatsch, kde je nadmořská výška
(až 3 300 m n. m.) vždy zárukou kvalitního sněhu. Stejně tak jsme si
užili dvě dlouhé červené ve středu areálu kolem rychlých sedaček.
Díky sněhovým podmínkám i zde byly na rozdíl od loňska otevřeny
všechny dostupné sjezdovky včetně černého návratového jednosměrného
padáku na kraj Svatého Mořice i červených propojek ve středu areálu.
Takže po dvou letech jsme mohli zase otestovat i pestrou paletu barev sjezdovek
nad Furtschellas okolo vrcholové rychlé čtyřsedačky. A naprosto parádní
byl sjezd lesem po krásně upravené červené ke spodní stanici visuté
kabiny ve Furtschellas, který bývá při ne tak dobrých sněhových
podmínkách hodně ledový.
Sněhové podmínky:
Letošní podmínky byly více než dobré, na rozdíl od loňska nebyl na
sjezdovkách jeden jediný kamínek nebo dokonce holé místo, po 5 dnech
lyžování jsme se vrátili s lyžemi bez jakéhokoliv škrábance na
skluznicích. A to pak ještě připadlo skoro půl metru dalšího sněhu
uprostřed týdne, ale poté jsme už na Corvatsch nejeli.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky velmi kontrastního stáří a kvality jsou slabostí tohoto
místního druhého největšího areálu, protože přístup do něj je pouze
pomocí dvou visutých kabin, které jezdí dle stanoveného jízdního řádu,
popř. přechodně při náporu lidí nonstop tak rychle, jak to jde. Stejně
tak i cesta na vrchol střediska je jen visutou kabinou a propojení obou stran
areálu ještě "obousměrnou" kotvou. Samozřejmě povinností je vyjet na
samotný vrchol Corvatsch, odkud jsme měli vzhledem k nádhernému počasí
výhled stovky kilometrů daleko na stovky vrcholů včetně Monte Rosy nebo
Matterhornu.
To v kombinaci se sjezdovkami, které jsou sportovnější a v průměru
náročnější než svahy na protější Corviglii, dělá lyžování zde
mnohem fyzicky namáhavějším a tento areál rozhodně nedoporučuji slabším
lyžařům, protože vydržet zde jezdit celý den je fakt obstojná dřina.
Naštěstí většina klíčových svahů je obsloužena třemi rychlými
sedačkami.
Zalidněnost:
I při této naší poslední návštěvě jsme kvitovali naprosto
minimální počet lidí, kdy kapacita lanovek je vůči tomu až
několikanásobná. Z tohoto důvodu je zde i v Corviglii u některých lanovek
kapacita uměle snížena tak, že je vynechána každá čtvrtá sedačka.
Samozřejmě nejvíc lyžařů se koncentruje pod třemi páteřními rychlými
sedačkami a větší počet jich bývá někdy nárazově v mezistanici
Furtschellas při příjezdu visuté kabiny.
Občerstvení a aprés-ski:
V areálu je dostatek barů a restaurací včetně několika samostatně
stojících chat zcela bokem lyžařského ruchu. Nejlepší posezení na
sluníčku je v Hossa baru na dojezdu dvou páteřních sedaček.
Atrakcí Corvatsch je večerní lyžování na nejdelší švýcarské
osvětlené sjezdovce o délce 4,5 kilometru, což je červená pod spodní
sekcí kabinové lanovky. To probíhá každý pátek od 19:00 do 2:00 v noci,
což je bohužel termín pro nás, turnusové týdenní návštěvníky ne
zrovna atraktivní. Navíc na večerní lyžování je potřeba extra skipas, v
celoplošném zahrnuto není.
V rámci skipasu jsou ale zahrnuty i dvě železniční zajímavosti, které
jsme si ani letos nenechali ujít. Tou první je (jinak celkem drahá) pozemní
lanovka na Muottas - Muragl, kde vás historická lanovka vyveze skoro 700
výškových metrů k velké moderní chatě s nádhernou vyhlídkou na údolí
Svatého Mořice s jezery i na masív Berniny, popř. s možností krátkého
turistického okruhu. Výlet je to ideálně na 1,5 hodiny, nejlépe v pozdním
odpoledni při západu slunce. Parkování u lanovky překvapivě zdarma.
Druhým lákadlem je výlet osobním vlakem po trase Bernina expressu, kdy je
možné se z Mořice dostat až do hraniční, vysoko položené stanice Alp
Grüm, kdy vlak překoná i nejvyšší místo na trati ve výšce přes 2 250
metrů. Jedna cesta trvá zhruba hodinu a vlaky jezdí v hodinovém taktu. V Alp
Grüm si běžně počkáte tak 20 minut na spoj zpátky, takže je to výlet na
2,5 hodiny. Letos to v těch sněhových závějích byl zážitek jak někde na
severu Norska. Vždy vyrážíme z malebné staničky Celerina, mj. proto, že
se tu dalo přímo u nádraží zadarmo zaparkovat. Letos změna - zákaz vjezdu
a kousek od nádraží doslova v blátivém poli instalovaný parkovací
automat.
Doprava do střediska a parkování:
Po údolích okolo Mořice funguje přes den hustá síť autobusů a vlaků,
která je v rámci platnosti skipasu, takže je možné se i bez auta v pohodě
přesouvat mezi všemi areály (Corviglia, Corvatsch, Diavolezza, Lagalb, Zuoz)
a ubytováním. My jsme bus využili i pro návštěvu města, abychom nemuseli
řešit parkování. To je všude ve městě placené, ale kapacitně není
problém. Návštěvu města je možné spojit s nákupem v místním
dvoupatrovém COOPu, kde parkování vychází ve městě nejlevněji.
Pod samotným Corvatschem (v Surlej) je možnost parkování v parkovacím
domě přímo u visuté kabiny (3 CHF hodina plus 1,50 CHF každá další), na
otevřených parkovištích za paušál 7 CHF za celý den nebo dole, asi 200 m
pod přibližovákem, dokonce zdarma.
Už druhým rokem jsme řešili sobotní návrat domů tak, že jsme
vyráželi brzo, abychom v nedalekém Zernez byli před tím, než tam dorazí
auta z Livigna, kde se tunel směr Švýcarsko otevírá v 6 hodin ráno. Díky
tomu jsme okresky ve Švýcarsku vcelku svižně proletěli až do Rakouska k
dálnici.