Sjezdovky:
Sjezdovky pokreslují nejen severní i jižní svahy údolí Glemmtal, ale
dále z nich přetékají ještě do sousedního údolí k Leogangu a
Fieberbrunnu, a to ve výšce zhruba od 1 000 do 2 000 m n. m. Stékají po
mýtinách, díky čemuž jsou převážně široké, často až
„letištně“ (100+ m), zároveň se navzdory částečnému zplanýrování
zachovávají příjemnou terénní proměnlivost.
Jejich značená obtížnost klame, ve skutečnosti jsou často prudší,
než by se dalo očekávat – většina modrých jsou velice svižné až
sportovní červené, přičemž se na nich najdou i načernalé úseky,
červeně značené tratě mívají aspoň jeden „černý“ padák a ty
černě značené (je jich však jen pár) mají těch „padáků“
hodně.
V aktuálních podmínkách byly obzvláště atraktivní až
„nirvánistické“:
- kratší sjezdovky celého červeného spektra z vrcholu Asitz v Leogangu
– široké, jemně hravé a s pevným sněhem, na kterém lyže držely jako
přibité, takže se to dalo bezpečně „pálit“, co to dá
- dlouhé červené tratě z vrcholu až do údolí podél kabinek Kohlmais
(hlavně ráno, kvůli čerstvě nastříkanému sněhu později hrbatá) a
Schönleiten – široké dálnice, přitom s členitými prvky, až do
odpoledne vydržely v dobrém stavu jejich varianty v horní pasáži
svahů
- dlouhá černá direttissima ze Schattbergu do Saalbachu – ač úzká, tak
díky severnímu svahu nezničená, s výtečným sněhem a bez
„překážek“ (boulí nebo chumlů lyžařů), vynikající a liduprázdná
je i sousední krátká černá podél kabinky Schattberg Sprinter
- stinná červeno-černá dálnice podél kabinky Reckmoos Nord ve
Fieberbrunnu – široká s drživým sněhem
- středně dlouhé červené sjezdovky podél 4sedačky Lärchfilzen ve
Fieberbrunnu – příjemně červené, hravě zvlněné, ale ne zas moc, svým
profilem jedny z nejhezčích široko daleko
Sněhové podmínky:
Po víkendovém sněžení znovu zavládla „idylická“ zima, i když
vrstva sněhu mimo sjezdovky není všude kdovíjaká a jižní svahy při
příští oblevě o sněhovou scenérii mohou přijít. Sjezdovky jsou
vysněžené perfektně (zasněžovací systém je impozantní) a poté, co si
„sedl“ nový sníh, mají ideální povrch.
Mrazivé pondělní teploty byly cca na třetině sjezdovek využity pro
zasněžování i během dne, což bylo místy nepříjemné, hlavně ale snadno
vznikaly hromady z nahrnutého technického sněhu.
V úterý už se oteplilo a nejvíce osluněné svahy začaly naopak
měknout. Nejfrekventovanější tratě se během dne proměnily v typické
„prašanové“ oraniště, jiné zůstávaly prakticky rovné až do
odpoledne.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky jsou až na výjimky prvotřídní, mnohé ještě voní novotou.
Velmi příjemné jsou nové panoramatické 10místné kabinky (12er,
Schönleiten, Kohlmais) nebo novější 6- až 8sedačky s prostornými,
ergonomickými, obvykle i vyhřívanými sedáky.
Naopak nepotěší „stojací“ kabinka Zwölfer Nord a hlavně atypická
pulzační kabinková lanovka z Fieberbrunnu na Lärchfilzkogel (kvůli nástupu
ve stanici do sousední skupiny kabinek zastavuje i v půli trasy), skoro
poslední neodpojitelná 4sedačka Limberg půjde do šrotu už letos v
létě.
Sjezdovky jsou bezproblémově propojené, překvapivě výjimečné jsou i
„nudné“ traverzovité úseky, snad nikde není protisvah. Naproti tomu z
jedné strany údolí Saalbachu a Hinterglemmu na druhou nelze přejíždět bez
sundání lyží, obvykle to znamená aspoň přejít silnici nebo se pár set
metrů projít městečkem.
Zalidněnost:
Ani v lednové mimosezóně není v Saalbachu úplně klid, značná
ubytovací kapacita je znát. Místy se tvořily několikaminutové fronty, u
mnoha jiných lanovek se přitom jezdilo bez čekání. Na hlavních
sjezdovkách bylo živo, na okrajových naopak liduprázdno a při přesunech
„proti proudu davů“ se dalo lyžovat prakticky bez prostorového omezení.
Některé páteřní lanovky jezdí už od 8 hod. ráno (Kohlmais, Schattberg),
jiné až od 8.30 hod. (Schönleiten).
Občerstvení a aprés-ski:
Na svazích se najdou horské chaty mnoha typů – tradiční
„sámošky“, vyšňořené exkluzivní restaurace, vyhlášené apres-ski
bary, snad jen malé útulné „boudy“ se tu prakticky nevyskytují ...
Cenová hladina je o něco vyšší než rakouský průměr (hlavní jídlo 15
až 20 eur). Apres-ski s hudbou je jednou z hlavních odpoledně-podvečerních
aktivit.
Doprava do střediska a parkování:
Saalbach je ze středu Čech dostupný za cca 5 hodin po trase Linc –
Salcburk – Lofer – Saalfelden. Parkovat se dá u nástupních lanovek v
údolí zdarma (na „krajích“ areálu – Schönleiten, Hochalm) i za
poplatek (ve městech).