Sjezdovky:
Oblast lyžařsky propojuje hned 8 horských vesniček a jako bonus skibusem
v rámci SuperSkiCard také nedaleký Kitzbühel. My měli skipas platný
„jen“ pro SkiWelt, což bylo na víkend plně postačující.
Spousta sjezdovek jsou přejezdové cesty. S ohledem na rozlehlost areálu je
to asi logické, ale v mapce to tak nevypadá...
Téměř polovina sjezdovek v celé oblasti je značena červeně. Často
jsou ale na těchto sjezdovkách strmé úseky, občas i docela úzké, které
už jsou podle mého spíš černé. Černých sjezdovek je jen několik a jde
většinou pouze o kratší úseky, které v době naší návštěvy byly
většinou ještě uzavřené.
Zbylou téměř polovinu sjezdovek tvoří ty modré. V lyžařské mapě to
tak nevypadá, ale jde převážně o různé přejezdové cesty nebo
vysněžené horské silnice. Kratší, ale plnohodnotná modrá sjezdovka je
vlastně jen na Astbergu (č. 102/102a), Zinsbergu, pod Hohe Salve (č. 25) a
něco málo také v kotlině mezi Brandstadl, Eiberg a Hartkaiser.
Začátečníka bych do tohoto areálu rozhodně nebrala, protože dostat se na
modrou sjezdovku vyžaduje zdolání i sjezdovek obtížnějších. Třeba ze
Söllu či Itteru se bez sjetí červené sjezdovky vůbec nedá dostat dál do
areálu.
Orientace v areálu je trochu složitější. V areálu jsou údajně dva
okruhy SkiWelt Tour, ale v mapce a často ani na rozcestích není trasa
značená, takže jsme se o projetí ani nepokoušeli. Do propracované Sella
Rondy to má daleko...
Horší je ale i značení samotných sjezdovek, které se různě větví.
Na cedulích podle tratí jsou kolikrát i tři různá čísla označující
sjezdovku, takže předpokládám, že tento sdílený úsek je do kilometráže
areálu také třikrát započítán. Barva se také mění dle libosti a i
když v mapce je sjezdovka značena modře, v nějakém úseku klidně
„převezme“ barvu od jiné, červené sjezdovky.
Sněhové podmínky:
Přírodního sněhu je pomálu, takže na sjezdovkách leží sníh spíš
technický. Všechny prudší úseky jsou tvrdé až ledovaté a i s čerstvě
servisovanými lyžemi pro nás byly těžko sjízdné. Už během dopoledne se
začaly tvořit muldy z krupice, která vznikla seškrábáním vrchní vrstvy,
takže bylo na výběr bruslení na ledu nebo boření v hlubokém sněhu. V
neděli se navíc na červené sjezdovce z vrcholu Hohe Salve objevila spousta
míst vydřených až na trávu. Ještě že nové lyže jsem nechala
doma...
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
V provozu je celý areál, nejezdí pouze lanovky, které jsou nějakým
způsobem duplicitní.
Naší „nástupní“ vesničkou byl Hopfgarten, ze kterého vedou vzhůru
dvě na sebe navazující kabinkové lanovky, přičemž druhý úsek ráno při
zahájení provozu nejezdil a ze tří okolních sedaček jedna nebyla v provozu
vůbec, druhá ještě nevozila lidi a třetí, která byla jako jediná v
provozu, je moc krátká na to, aby se s její pomocí dalo dostat dál...
Páteřní přepravní zařízení vyvážející lyžaře z údolí jsou v
podstatě výhradně kabinkové lanovky. Je povinnost v nich mít nasazený
respirátor, překvapivě to většina dodržovala.
V horních částech areálu jezdí převážně sedačkové lanovky.
Většina z nich je rychlá, buď odpojitelná, nebo s nástupním pásem. Jen v
okrajových částech areálu jsou pomalé neodpojitelné sedačky. Našli jsme
i takovou kuriozitu, jako byla dvousedačka s bublinou. Na sedačkách s
bublinou je povinný respirátor, ale protože se díky počasí nemusela
bublina sklápět, téměř nikdo to nedodržoval ani nekontroloval.
Zalidněnost:
V podstatě u všech lanovek se téměř po celý den tvořila menší
fronta. I to nejdelší čekání ale bylo pod 5 minut, takže nic
dramatického.
Jelikož lanovky jezdily většinou poměrně vytížené, byly hodně
zalidněné některé páteřní sjezdovky, hlavně v užších místech. Méně
zkušeným rozhodně nepomáhali ani střelci jezdící v těch úsecích
šusem...
Občerstvení a aprés-ski:
Po svazích jsou rozesety desítky od pohledu útulných restaurací. Jejich
nabídky jsme ale během lyžování nevyužili. Až po lyžování jsme našli
restauraci v Hopfgarten, kde ale vařili až od 17:30, tak jsme museli nějakou
dobu čekat.
Restaurace jsou otevřené, ale vnitřní prostory přístupné jen s
„Green Pasem“. QR kód nám skenovali u vstupu z české Tečky. Mimochodem
- stejným způsobem nám kontrolovali QR kód i na ubytování, při nákupu
skipasu chtěli potvrzení jen vidět. S ohledem na zpřísnění platné od 20.
12. předpokládám, že teď už je zase situace jiná...
Doprava do střediska a parkování:
Cesta po dálnici z Prahy byla bezproblémová, jen s několika omezeními
rychlosti a pátečním provozem, povrch dálnice byl maximálně mokrý,
většinou ani to ne. Silnička z Kufsteinu byla suchá, jen příjezd na
ubytování byl místy trochu zledovatělý. Parkovali jsme zdarma u dolní
stanice kabinkové lanovky v Hopfgarten. Parkoviště bylo vždy ráno
zasněžené od nedalekého sněžného děla.