Sjezdovky:
Většina sjezdovek je středně dlouhých a širokých: jen výjimečně
najdete hodně dlouhou nebo mimořádně širokou.
Barevné označení sjezdovek na mapě je matoucí. Některé modré jsou
prostě jen spojky, jiné jsou naopak krásné, široké svahy na carving. Pro
rodiny s dětmi – úplnými začátečníky - se hodí údolí Hochsöllu,
případně cvičná loučka u sedačky č. 126 Schneeberg ve Westendorfu. Pro o
něco větší děti doporučuji spíše delší modré sjezdovky nahoře ve
Westendorfu. Naopak oblasti Zinsberg a Eiberg bych ponechal zkušenějším.
Na mapě je vyznačeno hned několik snowparků a zábavných prvků.
Polovina z nich ale byla mimo provoz a vy to zjistíte až tehdy, když k nim
přijedete. Přitom sněhu bylo dost a dost.
Dojezdová červená sjezdovka č. 20 do Hopfgartenu má sice sebevědomou
ceduli „nejkrásnější sjezdovka Wilder Kaiseru“, tím se ale patrně
myslí výhled z ní do údolí. Lyžařsky není nijak zajímavá, chvílemi je
dost úzká, má několik pomalých úseků, na nichž se hlavně děti musí
únavně odrážet hůlkami jak o život. Navíc vede přes několik silnic, kde
musíte kvůli bezpečnosti brzdit (čímž vám následně chybí v plochých
úsecích rychlost) a při vyšších teplotách na nich odtaje sníh a buď
sundáváte lyže, nebo riskujete poškrábání skluznice. No a v teplejších
dnech na konci sjezdovky čekají náročné muldy.
Pár kilometrů vzdálený, malý, rodinný areál Kelchsau nebyl otevřený vloni (Covid) a není ani letos
(dle místních kvůli poruše zasněžovacího zařízení).
Sněhové podmínky:
Na webu byl údaj o cca metru sněhu, na sjezdovkách to odpovídalo. Na
začátku naší návštěvy hodně nasněžilo, takže se jezdilo v prašanu a
freeride byl možný. Naopak ke konci bylo tepleji a jízda mimo sjezdovku byla
výjimečná. Níže položené sjezdovky odpoledne i rozměklé. Úprava sněhu
rolbami příkladná.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Solidní alpský standard. Retro 2- až 3sedačky jsou zcela výjimečné,
mnohde si užijete naopak moderní, vyhřívané, rychlé (5 až 6 m/s) lanovky
s bublinami. Je zde i pár kotev, spíše jako doplnění výcvikových
ploch.
Zaujaly mne kabinky s otvory na upevnění lyží uvnitř, v podlaze, a
speciální dětské sedačky na lanovce č. 126 na výukové loučce
Westendorfu. Malé děti v lyžařské škole dostanou speciální vystražné
vesty se zařízením Magnet Stick dnes již neexistujícího francouzského
výrobce Sommital Electrique na bezpečné uchycení zad k sedačce.
Milovníci celodenního lyžování ocení, že jsou vybrané lanovky otevřeny už od 8. hod. ranní a zavírají až v
17.
Na jaře mají ve čtvrtky vybrané svahy otevřeno dokonce už od 7.30 hod., a to bez
příplatku (porovnejte například s přístupem
Špindlerova Mlýna).
Obtížná je orientace na mapce a pak přímo v terénu. Jen detailním
studiem směrových šipek zjistíte, kterým směrem která sjezdovka či
lanovka vede. Mapka neuvádí názvy vleků (jen některá vydání mají seznam
na okraji), takže se v terénu orientujete podle jejich čísel. Jenže různé
rozcestníky zase často odkazují na jména vleků nebo na obecný směr
(„nach Hopfgarten“). Pro milovníky rébusů doporučuji vzít si plánek do ruky a prstem po mapě určit, jak se dostanete z
vrcholku Zinsberg dolů do Hopfgartenu. Při špatném počasí zase neurčíte,
která lanovka má vyhřívání či bublinu. Nedaleký Kitzbühel to má
zvládnuto lépe.
Zalidněnost:
My jsme měli výhodu pobytu uprostřed týdne, tj. téměř žádné
čekací doby. O víkendech ale dle informací místních dorazí davy z
Mnichova a pak bývá nabito. Asi hlavně ráno, dole u kabinek. Kdo si
přivstane a dorazí brzy, přejede včas doprostřed areálu a tam už bych
fronty neočekával.
Převažovali Rakušané a Němci. Čechů bylo na naše zvyklosti spíše
málo a o Poláky jsme vůbec nezavadili. Ve Westendorfu nás zaujala neobvyklá
koncentrace nizozemských návštěvníků. To se projevilo i vysokým procentem
nezkušených, neobratných lyžařů v této části areálu.
Občerstvení a aprés-ski:
Tradičně vysoký alpský standard za alpské ceny. Doporučuji výbornou
restauraci 11er Alm na odlehlé, dlouhé modré sjezdovce č. 111 ve
Westendorfu. Není tam příliš zalidněno (je stranou davů), obsluha je
rychlá a káva se štrůdlem byly luxusní.
Atrakcí je samoobslužný
restaurant na horní stanici kabinek č. 22 Salvenbahn II a č. 42 Hohe
Salve přímo na vrcholku Hohe Salve. Otočná část terasy sice nefungovala, i
tak byly ale výhledy skvělé. Včetně proskleného okna přímo z kabinek
WC.
Doprava do střediska a parkování:
Vzhledem k rozlehlosti střediska je vhodné už předem přemýšlet, z
které části areálu budu chtít ráno začínat a dle toho vybrat ubytování
poblíž té správné údolní kabinky. Cesta z jednoho konce (Goingu) do
druhého (Hopfgartenu) a zpět zabere i hbitému lyžaři v podstatě celý
den.
Je možné spojit několikadenní návštěvu Wilder Kaiseru s nedalekým Kitzbühelem – zatím nejsou
areály fyzicky úplně propojeny, ale přejezd autem není dlouhý.
Použijte o něco dražší tarif Super SkiCard a můžete střediska libovolně kombinovat.