Easy carving
20.06.2009 08:26:09 #1
(jarda, ) Myslím si, že dost lidí by mohlo zajímat, jak vlastně carvovat
s úsměvem na tváři, vydržet jezdit v pohodě třeba celý týden po dobu
několika hodin denně a neodcházet ze sjezdovky se svalovou horečkou a
pořádně vyždímaní. Co děláme špatně, když nás při jízdě pálí
stehna i lýtka a po příjezdu k vleku vidíme rudě a sotva popadáme dech?
Suchý trénink a budování fyzičky mimo sníh bych si pro tentokrát dovolil
vypustit a chtěl bych, abychom se soustředili na vlastní ježdění a to
ještě pouze jízdu „čistým“ carvingovým obloukem.
Pro začátek bych uvedl první hypotézu – přiměřeně mírný svah.
Proč? Jelikož při absenci brzdných manévrů nám na prudkém poměrně
rychle poroste ryhlost, kterou buď budeme korigovat vysokým stupněm
uzavíráním oblouků = nutnost odolávat velkým silám, nebo se dostaneme
mimo svoji komfortní zónu rychlosti. Uvědomuju si, že i v téhle hypotéze
je ukryto několik „ale“ a doufám, že je společně rozebereme + přidáme
„x“ dalších podmínek a někde v závěru diskuze se nám vydestiluje
několik smysluplných zásad snadného karvování.
20.06.2009 11:13:21 #2
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
s čím se tu setkáme. Je to požadavek jak pro Chytrou horákyni… -Alespoň
že připouštíš „přiměřeně mírný svah“ (tady se jistě zapleteme do
definice co to je. Přijměme tedy sklon, na kterým se mi při dané kvalitě
sněhu a mazání lyže při jízdě po spádnici a ve vzpřímený poloze
nerozjedou rychlostí mimo rozmezí 20–50 km/hod… Dál je třeba upřesnit
co je to třeba celej den… – tak to by mohlo bejt asi tak nejméně
5 hodin ježdění s půlhodinovou přestávkou uprostřed… Za nezbytnou
bych považoval základní fyzičku a zdravotní dispozici, která umožňuje po
tuto dobu alespoň chodit v mírně zvlněným terénu (což už je na horní
hranici mejch schopností!!!). No a když to mám takhle nadefinovaný, tak
vím, že to dokážu – to jen tak podtahuju nohy pod tělem tak, aby se
lyže ocitly střídavě na levejch a pravejch na hranách lyží
a především tak, abych
eliminoval veškerý síly, který na mě působěj na co nejmenší míru (do
oblouku si nohama „šáhnu“ a pod sebou je nechám vplout do další
zatáčky…)- no a jde to… Zároveň všichni víme, že když nenechám
lyže aby SAMY ZAČALY ZATÁČET. ale pokusím se „poctivě zatáčet“
postaru, tím, že se nadzdvihnu a píchnu holí a dostanu lyže do SNOŽNÝHO
SMYKU a pak je za spádnicí zatížím tím, že se zvednu pro zahájení
dalšího oblouku, tak se nadřu šíleně a pět hodin nevydržím!!! a jako
prémii si zhuntuju kolena… Exustuje taky něco MEZI – a to velmi zhusta
PŘEŽÍVÁ mezi „carvery“ – a to je NĚCO MEZI – když sice jedu po
hranách – carvuju, ale zachovávám při tom popsanej cílenej vertikální
pohyb nahoru-dolů – to znamená, že sice carvuju, ale mám dost pokrčenou
vnější nohu a z ní se ke konci oblouku zvedám, abych „ukončil“
oblouk… – v takovým případě sice „carvuju“, ale zbytečně se
dřu. Takže se dostávám k tomu nejpodstatnějšímu pro šetrný a tedy
podle mě JEDINÝ SPRÁVNÝ LYŽOVÁNÍ VŮBEC = LYŽOVÁNÍ S MAXIMÁLNÍ
SNAHOU O VYUŽITÍ VEŠKEREJCH NA LYŽAŘE PŮSOBÍCÍCH A JÍM VYDÁVANEJCH
SIL POUZE KE ZMĚNÁM SMĚRU JÍZDY. ZNAMENÁ TO ZÁROVEŇ I MINIMALIZACI SIL
PŮSOBÍCÍCH MEZI LYŽÍ A PODLOŽKOU = všechny síly působící proti
směru jízdy – tedy proti gravitaci by měly bejt minimalizovaný a omezený
jen a jen na nezbytný minimum nutný k zatáčení do požadovanýho směru…
Tohle platí pro závodníka stejně jako pro pohodáře – kdo nadělá na
daný trase nejmíň práce, ten je nejrychlejší – nejmíň unavenej… No
ale závěrem – pokud nejsem rozlyžovanej, tak mi ty lyžařský stehna a
lejtka stejně bolej… – protože jsou to jiný tkáně než ty na
pohovce…
20.06.2009 11:40:23 #3
(JohnyPes, ) .. urcite mirnej upravenej svah a extreme tocive lyze, aby se nemusely proslapavat a jizda mohla byt pomala, ja takhle jezdim s mrnousama na modrych plackach a v podstate se zameruju na cistotu jizdy po hrane, treba si dam i ruce za zada, taky se bavim carvovanim po zpatku :) . Jedine negativni bylo, ze v dusledku nenarocnosti jsem jezdil na pomerne narovnanych nohach a pak mi boleli kolena, takze pokrcene nohy a zpevnene kolena zrovna tak jako pri narocnym lyzovani _ JPS
21.06.2009 00:25:18 #4
(Mirek, ) při běžné carvingové jízdě, většinou za to může lehký záklon. Při jízdě musí holeně lehce tlačit do jazyku boty. Jinak carvovat celý den na sjezdovce s lanovkou není problém, smýkat ano…
21.06.2009 10:13:13 #5
(jarda, ) hned tu máme pár názorů. Dovolím si pár komentářů a
otázek, jen to prosím neberte tak, že diskutující přispěvatele
vyvolávám k odpovědi, rád bych, aby se nad tím zamyslelo co nejvíce lidí
a odkazy na příspěvky uvádím pouze pro refereci, aby si zájemce mohl
najít celý text a ne jenom z kontextu vybrané části.
Re:HOnza.
Záměrně jsem nechtěl ty výchozí podmínky definovat konkrétnímy čísly,
protože každý z nás to může vnímat jinak, což by ale NEMĚLO mít vliv
na dosažení cíle – pohodové ježdění. Pokud je zde potřeba, moci si za
obecnou formulací představit něco konkrétního, tak budu klidně s tímto
vymezením souhlasit.
Podrobnější vysvětlení by si určitě zasloužila formulace –
„podtahuju nohy pod tělem“ – jaký přechod mezi oblouky je nejméně
fyzicky náročný?
Nejvíc mě ale zajímá jak dosáhnout zmíněné „minimalizace sil
působících proti gravitaci“ (a možná i odstředivé síle?)
Re:JohnyPes
Osobně bych řekl, že pro fyzicky co nejméně náročné ježdění
potřebuju pravý opak – mít poměrně narovnané a jen mírně pokrčené
nohy (teda spíše tu nohu, která přenáší větší sílu), jelikož tímto
způsobem mi vznikající síly pomáhá držet kostra a ne svaly. Jeden
extrémní příklad pro ilustraci – pokud stojíte vzpřímeně s mírně
pokrčenými koleny, tak pytel cementu na zádech udržíte dlouhou dobu
poměrně snadno, šetříte kolena a svaly zároveň. Pokud se o totéž
pokusíte ve dřepu s vodorovnými stehny, tak padnete velmi rychle a kolena
budou brečet.
Re:Mirek
Co může způsobit, že jezdíme v záklonu? Proč bychom měli tlačit do
jazyku boty?
21.06.2009 11:26:16 #6
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
že jsem v podstatě napsal všechno podstatný-a ve svejch otázkách, kdy mě
cituješ, sis v podstatě odpověděl sám…:-) – jak jsitě víš
. Podstatný na tom mým
sdělení je ta minimalizace (možná přesněji optimalizace) sil… –
jakým způsobem je poměrně jasný, ale podstatný a nejlepší je, když se
o to bude každej snažit sám a zaručeně na to „nějak“ přijde… –
je to především věc „pojetí jízdy“, což je nejdůležitější.
Rozhodně je tato cesta lepší, než desítky – stovky pokynů, který
dostávají děti od rodičů-trenérů a jejichž obsahem jsou popisy „jak
naštelovat tělo – nohy – ruce – trup“ aby to bylo správně. Tím
se děti (ale i frekventanti kurzů) především zblbávaj a zatuhávaj do
nepřirozeně pokroucenejch pozic, namísto aby plavně (nejen zdánlivě
snadno) a samozřejmě vyhmatávali terén… – jestli si rozumíme…
Samozřejmě základem základů je správnej „pohotovostní=AKTIVNÍ
lyžařskej postoj“ – ke kterýmu přirozeně patří ten stálej tlak do
jazyků bot…:-). V podstatě platí = „kdykoliv netlačíš do jazyků bot,
stojíš blbě…“ – což by byla odpověď na tvoji poslední
otázku
…
21.06.2009 12:46:37 #7
(jarda, ) ale budu reagovat minimálně na ten tlak do jazyků. Zase uvedu
jeden příklad, kdy právě tlak do jazyka může způsobit úplně špatný
postoj. Jak totiž nejsnadněji dosáhnu tlaku do jazyka – no přece tak, že
jediný pohyb který provedu, je pokrčení nohou v kolenou a rázem je vše
špatně – kýžený(?) tlak sice mám, ale rázem jsem vzadu a sedím na
prdeli, což se určitě shodneme, že je špatně.
Takže opakuju otázku – proč tlak do jazyka a když už jo, tak jak jej
dosáhnout?
PS.Přece jen mi to nedá, každý kdo HOnzu zná, ví na čem je jeho škola
založena, ale zdá se mi, že přinejmenším takhle teoreticky, na sucho si
spousta obyčejných smrtelníků daleko lépe dokáže poradit právě s tím
popisem JAK a nejlépe i s vysvětlením PROČ a CO by měl být
výsledek.
21.06.2009 16:55:55 #8
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
víme všichni, že tlak do jazyků nedosahujeme pokrčením kolen nebo
předklonem trupu, ale primárně z tlaku pánve dopředu jakoby dolů v ose
stehenních kostí… – to přece patří k základnímu aktivnímu
pohotovostnímu postoji
…
21.06.2009 21:17:36 #9
(Mirek, ) pouze pokrčení nohou v kolenech, žádného tlaku do jazyku nedosáhneš, naopak, budeš se opírat o boty vzadu, což je špatně, budeš „sedět na záchodě“, v lepším případě tě budou pálit stehna, prudší carvingový oblouk neustojíš. Kolena můsí být při jízdě pokrčená, ale pokrčení nohou v kolenou musí doprovázet naklonění holení vpřed v kotníku, proto se taky doporučují pro carving boty, které jdou lehce do nákleku. Souvisí to také s tím, že při carvingu je větší vklonění a z toho vyplývající i nutnost většího pokrčení vnitřní nohy.
22.06.2009 07:29:52 #10
(jarda, ) Mirek má pravdu, samotné pokrčení kolen by pro tlak do jazyků
nestačilo, je nutné ohnout i kotník. Více se mi ovšem pro dosažení
tohoto cíle líbí HOnzův postup ![]()
Boty jdoucí lehce do nákleku = nízký flex index. Opět souhlas – pro
snadné, pohodové ježdění si určitě můžeme dovolit nižší flex než
pro vysoce sportovní jízdu. Byl bych zde ale opatrný, je třeba si uvědomit,
že ta bota nás zároveň musí podržet i v ošemetnější situaci a jít
na hubu při každém najetí na větší terénní nerovnost si jistě nikdo
nepřeje.
Stále mě ovšem trápí otázka – proč vůbec vyvíjet tlak do jazyka?
A jenom připomínám, že se pořád bavíme o easy carvingu
22.06.2009 09:59:32 #11
(johnyPes, ) .. ja jezdim s volnejma hornima preskama, lyze FCT maji optimalni geometrii a neni treba jim nutit zmenu vlastnosti tlakem do cela kominu, takze v pripade easycarvu jezdim jako na bruslich, (a tam je tlak do jazyku nesmysl :) ) ___ nicmene na allroadech jsem tlak do jazyku taky vyuzival, ty lyze proste jen odstredivou silou ciste nekrajely
22.06.2009 14:52:04 #12
(ivan, ) Jestliže celou širší problematiku pracovně zúžíme na
„techniku jízdy“, souhlasil bych s Mirkem, že největším „viníkem“
je to, že naprostá většina lyžařů vyčerpaných rekreačním
sjížděním má v průběhu zatáčení lyže v předozadním směru
zatížené příliš vzadu.
Důvody:
1. standardní „odpočinková“ pozice člověka ve stoji, daná anatomicky,
znamená váhu do oblasti patní kosti – viz pozice „pohov“
2. člověk má velmi krátkou podstavu = chodidla, není proto zvyklý
naklánět se dopředu a ještě méně dozadu. To si přenáší i do
lyžování, má zábrany naklonit se dopředu, zejména na prudkém
3. nevhodná obuv, případně ve spojení s nevhodným předozadním
náklonem, v němž se v systému lyže/deska/vázání/bota nachází.
Pro konkrétní ilustraci si klikněte na http://www.carving-ski.de/…iewtopic.php?…
a najděte si vzorový obrázek – velkého paňácu. A k tomu fotku
v následujícím příspěvku ze 18/06 11:02, kde to Nicola shledává
nedostatečně vepředu a ilustruje, co je podle ní dostatečně. Když si
spustíte kolmici z odhadovaného lyžařčina těžiště, promítne se asi
někam mezi klenbu a plosku chodidla. Naproti tomu většina slabších
lyžařů „stojí na patách“, a to nejenom na rovině, nýbrž i za jízdy
ze svahu, kdy lyže mají logickou tendenci jim „ujíždět“.
To, že být dostatečně vepředu je nutné docilovat především pánví, je
zásada stará, už předcarvingová, kdy byla nutná k odlehčení patek při
zatáčení. (Sám velký Miloš Příbramský vzpomínal, jak jim coby
dorostenčíkům nějaký předválečný šampion zdůrazňoval, že „ty
kristiánky musí bejt pořádně vymrdaný“. Tohle by mělo být v každý
učebnici lyžování!)
Ve vyšší rychlosti se ovšem v oblouku musíme naklonit, silně ohýbat
vnitřní nohu a ohnout trup, takže se pánev dostává dozadu, zejména
v ukončení oblouku. Když se neumíme/nedokážeme dostatečně rychle a
dobře v přechodu předozadně vrátit do optimálního místa pro zahájení,
zaděláváme si na „záklon“ s řadou nepříznivých důsledků včetně
diskutovaných.
Tento návrat se děje zčásti „sám“, tedy působením vnějších sil,
zčásti mu musíme pomoci cíleným nasazením sil vnitřních. (Velmi
detailní dikuse proběhla snad někdy na podzim 08 v diskusi na skiplus.)
Pokyn „tlačit do jazyků“ může být podle okolností užitečný, ale je
i ošemetný. Velmi často způsobí sice protlačení kolenou dopředu, ale
kompenzované pánví vzadu, což je právě to, co nechceme. Zejména když
vázání a bota dávají příliš velký ramp angle, viz dlouholeté
oblbování žen.
Kromě toho může permanentní nalehávání do jazyků ničit umění
vyváženého postoje, při němž pracuje chodidlo a příslušné svaly.
Dopředu podrží jazyky, dozadu opěrka…
Jako nácvik proti „záklonu“ se obvykle doporučuje
1. jízda s rozepnutými přezkami, jež je ale zvěrstvo vůči botám
2. jízda na kraťasech do metru délky, výborná zejména
s deskou-kolíbkou.
K zahájení oblouku se lyže podle svého krojení, své tvrdosti a délky
stavějí různě. Krátká plácačka se 120 mm vepředu žádný extra silný
impuls nepotřebuje, má-li se zakrojit a pořádně prohnout 99mm obřačka,
už ano.
Takže „do jazyků“ bych nevydával za univerzální zásadu.
U diskutovaného „easy carvingu“ asi nepůjde o jízdu na obřačce či
jiné málo krojené a dlouhé lyži a o potřebu vymáčknout z ní co
nejkratší oblouk, takže pro typické easycarverovy lyže použité
v easycarvingovém režimu by mělo stačit postavení v botě podobné jako
na šortkách nebo při sjíždění na běžkách (ono to nebylo tak blbé,
když se dřív doporučoval nácvik sjíždění i na nich…)
Lyže: pro velmi mírné svahy a pomalou jízdu jistě hodně krojené, ale na
prudším a ve vyšší rychlosti jsou naopak „únavnější“. Parametry
lyží by měly být takové, aby je konkrétní lyžař s co nejmenším
vynaložením síly mohl požadovaným tempem na daném svahu vodit po
radiusu.
Podtahování nohou pod tělem neboli cross-over vs. cross-under: pro technicky
zdatného lyžaře na vhodných lyžích to může být nenáročné, obecně
ale je cross-under pohybově náročnějším manévrem, jejž bych za silově
šetrný manévr nepovažoval. Překlopení nad lyžemi (cross-over) bude
silově méně náročné.
Je ale dobře si uvědomovat, že využití vnějších sil závisí na
lyžařově technické zdatnosti, na rychlosti, druhu oblouků i na lyžích.
Takže méně zdatný lyžař si toho musí více odmakat sám svými silami
vnitřními. Ty mu rovněž spotřebovávají pohybové operace nutné
k udržení rovnováhy, korekci chyb apod.
K problematice „záklonu“ připravuju něco do SNOW, ta to tady nechci
pitvat ještě víc. I tak je to zase short story jako obvykle.
23.06.2009 10:43:53 #13
(Krab, ) Ivan dobře zmínil psychologický blok, který nám běžně brání stavět se na celá chodidla a dolů ze svahu. Je to v hlavě! Určitě je fyzicky méně náročné vysloveně ofenzivní pojetí jízdy – pokud na to máme, než opatrnická defenziva (nmluvím o brankách). Tlak do jazyků není cílem, ale projevem dopředného pohybu těžiště těla (pánve). Zásadní problém „čistého“ carvingu je právě rychlost – respektive nutnost její regulace. Pokud mám něco najeto, jsou podmínky a nebojím se, nemusím brzdit, pak se neunavím ani na obřačkách (na SG zatím ano). To platí pro modrou. Na slalomkách je pohodová právě tak velmi mírná modrá, spíš jen cvičné louky. Z toho mi vychází, že nejúnavnější jsou točivé lyže a svah strmější cvičné louky. Bohužel většina většinou lyžuje takto. Ještě bych se zamyslel nad tím „neunavit se“. Minule jsme se dotkli aerobního a anaerobního prahu, je třeba nějak líp definovat únavu. Stačí asi podle subjektivní míry zakyselení svalů – ono pálení a tuhnutí. Ale vznik a hospodaření s laktátem je krajně individuální a závidí na celkové kondici i aktuálním stavu organizmu.
24.06.2009 11:56:54 #14
(ivan, ) Za ideální terén pokročilého karvera považuju například
Kronplatz. Řadu sjezdovek značí modře, ale jsou to pěkně skloněné a
hlavně široké svahy, na nichž lze ROZUMNĚ karvovat a nebrzdit. Najdou se
i takové, kde lze po hranách hezky vodit i slalomky.
Obecným problémem imnsho je, že se ke sjíždění používají sjezdovky
příliš prudké, na nichž minimálně brzdivá jízda po hraně způsobuje
nutnost regulace rychlosti, jež (pud sebezáchovy) přehluší vše ostatní.
A jakmile začne lyžař myslet hlavně na to, jak ukočírovat tempo, je konec
s prací na technice.
Otoh, vyhýbat se prudším svahům proto, že na nich „neudržím hranu“,
je taky škodlivé a může mít za výsledek „carvingového idiota“, který
sice hezky krájí, ale jen tam, kde to zvládne. Kdežto skutečně dobrý
lyžař si přiměřeným způsobem poradí se vším.
K problematice „únavy“ bych připomněl nápor na zádové svaly (a tedy
logicky i antagonistu – břišní), o nichž se mluví mnohem méně než o
„stehnech“, ačkoliv dostávají tvrdě zabrat. Představa, že pořádné
lyžování znamená pořádná stehna, je poněkud zavádějící: potřebujeme
také silný střed těla, „core muscles“, tedy silné břicho, spodní
záda a hyždě. Homo sapiens, jenž se ze čtyř na dvě postavil a tím
narovnal poněkud překotně, nemá páteř konstruovanou na činnosti jako
sjíždění na lyžích s pánví tlačenou dopředu. Svalový korzet je
jedním z mála pomocníků při té páteř nešetřící rachotě, jíž
sjíždění je.
24.06.2009 12:18:02 #15
(Krab, ) Mimo téma: mě konkrétně vždycky po prvním „pořádném“
lyžování bolí v tomto pořadí: krk (odstředivka na hlavu), ramena a
mezižeberní svaly nezvyklé na tento pohyb.
Jistě, spadnout k pohodovému kroužení není ono, ale zatím jsem nikde
nečetl návod, jak zprostředkovat opojení z rychlosti, která je průvodním
jevem dobrého lyžování a lyžaře. Dobré lyžování znamená RESPEKT &
ROZUM & KONDICI & SÍLU & ODVAHU , nejlépe v tomto pořadí.
24.06.2009 15:05:29 #16
(ivan, ) Krab napsal: „… zatím jsem nikde nečetl návod, jak
zprostředkovat opojení z rychlosti, která je průvodním jevem dobrého
lyžování a lyžaře.“
“Zařaďte do svého lyžování i rychlou jízdu. Spíše než šusování
stylem rychlostního lyžování co to dá a přímo rovně dolů tím myslím
hlavně rychlé pasáže a otevřené oblouky o hodně velkém poloměru.
V oblouku ale stále držte lyže na hranách a nedopusťte nekontrolované
smýkání. Mírný drift nevadí, je jasné, že ve velkém tempu za sebou
nenecháme příslovečné čisté brázdy. A občas si v té rychlosti
opatrně dejte i pořádný zárohák s maximem odstředivých sil, jež
udržíte. Na rovinkách se nezapomeňte zabalit do sjezdového postoje a
zatáčky si dát i v něm. A přitom dostatečně širokou stopu.“
„Jistě, je to složité. Chce to strategii a plánování: kde a kdy.
Budete-li ale opravdu chtít, jako zkušení lyžaři to zvládnete. U nás
hůře a s problémy, v Alpách mnohde hladce. Buďte rozumní a jakmile se
svah zahustí, uberte, případně jeďte jinam. Nejdůležitější a opojení
z rychlosti nadřazené jsou samozřejmě ohleduplnost a opatrnost. O helmě
jako samozřejmosti ani nemluvím. Stejně jako o tom, že pista musí být
v přiměřeném stavu.“
„Zplanýrované dálnice mnohde zničily přirozený profil terénu.
Naštěstí i na umělých tratích často zůstávají hrany a zlomy. Jsou to
úžasné prvky, ale současně i kritická místa. Jakmile za hranu nevidíte,
nesmíte ji v rychlosti ani přejet, ani skočit! Ideální je, když se ve
dvojici nebo partě můžete vystřídat a tato místa si ohlídat. Pak už
můžete velmi opatrně zkoušet skoky, v rychlosti ale spíše opomíjený
předskok, kdy se odrazíme či jen velmi silně nadlehčíme těsně před
hranou. Kopírujeme profil a přistaneme hned za ní, aniž by nás vyhodila do
vzduchu. Je to klasický prvek pokročilého lyžaře, dnes méně často
použitelný, avšak o to zajímavější.“
„Nevyhýbejte se rychlosti. Naopak. Doba sice vyznává obloučky, ale úplně
se jí zřeknout je několikanásobná škoda.“
Tohle jsou pasáže z mého článku, který vyšel snad v prosinci 2006.
26.06.2009 07:38:37 #17
(Krab, ) Tento článek mám samozřejmě v paměti, ale dva roky mi trvalo, než jsem pochopil, co tak měl autor konkrétně na mysli. Ani tomu šusu bych se nevyhýbal.
26.06.2009 09:58:10 #18
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
protožes byl v tu dobu asi ještě dost vyznavač snadnejch zatáček na
krátkejch lyžích, zakrojený hrany v pomalejší rychlosti a teprve
v posledních letech potvrzuješ, že rozkoš (a možná ještě větší)
může přinášet daleko širší škála možností, jak sjíždět na
lyžích. Rychlost spojená s pevným vedením lyže a dlouhým prožíváním
odstředivý síly a zakrojený hrany v oblouku na obřákovejch lyžích je
zážitek samostatnej a pro mnoho z těch, co se k němu propracovali jde
i přes ostatní lyžařský tozkoše – třeba i přes ten funcarving
… No a o kousek zase dál je
jízda na SG – což se ovšem dá zažít jen opravdu výjimečně (volná
dobře upravená, tvrdá a široká pista se těžko hledá…:-). Jízdu šusem
bych ale zatratil, protože tu provozujou zásadně specialisti „šusaři“,
zpravidla na lyžích hluboku pod 180 cm, což je pitomost strašná…
26.06.2009 11:01:22 #19
(ivan, ) No to mě mrzí, že jsem to napsal tak nesrozumitelně(???) Všimni si taky, že ani já to šusování vysloveně nezavrhuju (to bych byl napsal „Rozhodně ne šusování, nýbrž…“), ale snažím se zabránit tomu, aby nebylo výkladem a výsledkem článku. Takže „spíše než šusování“ znamená jezdit především rychlé dlouhé oblouky. Přece jenom hecovat lidi do toho, aby to rozkulili rovně dolů, je trochu ošemetné. Nechtěl jsem zbytečně přivolávat kritiku všech těch opatrníků-„inženýrů lyžařských těl a duší“, kteří dneska vnucují páteřáky a chrániče málem i babičkám postávajícím u dětské lyžařské školky kvůli vnoučátkům.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.



































