délka lyží GS (strana: 3)
31.10.2010 14:11:50 #61
>> #59, garfield, 31. 10. 2010 13:53:28
Ááá, jazyková policie. To nám tady ještě scházelo. To, že někomu méně a někomu zase více často něco uletí v gramatice, se holt stává. Nikdo nejsme dokonalí. Já např. zatím vždy pochopil co TomáS myslel a jeho hrubky mi nijak nebrání v pochopení textu. A vážně mně nenapadlo že by TomáS psal o čištění jeho lyží. Ale holt, když chce někdo prudit, důvod si vždy najde…
31.10.2010 14:52:26 #62
>> #49, vašek2, 31. 10. 2010 09:38:50
*„Strašně se mi líbí, jak všichni zcela jistě víte, co ten rekreant vlastně chce, resp. co potřebuje.“*Možno nie všetci a preto vznikajú nekonečné dohady.
*„Třeba ten rekreant nezávodil,nezávodí, ale v blízké sezóně závodit začne. Je úplně jedno s jakými výsledky, ale pravidla Masters mu předepisují určitej matroš.“ *Myslíš ako ušetriť prachy a hneď sa vrhnúť na racestock?Aj taká možnosť je a asi tu je dosť bežná.S akými výsledkami si ja netrúfam tvrdiť.Ide to akosi pomimo mňa.
A Masters?To je teda dosť nešťastný argument.Pravidlá sú jasne dané,ale možno by si sa čudoval s čím všetkým tam ľudia vytiahnu „do boja“:)..GS FIS to častokrát nie je:-D
..pozn.:nemyslím preteky Masters na FIS úrovni,ale to asi ani Ty.
31.10.2010 15:23:25 #63
>> #61, HonzA_, 31. 10. 2010 14:11:50
Díky:-))) Ostatním se za své hrubky omlouvám. Většinou příspěvky po sobě nečtu… a některý hrubky bych stejně neviděl:-)
31.10.2010 15:38:31 #64
>> #49, vašek2, 31. 10. 2010 09:38:50
Vašku, pravidla FIS pro sjezdové lyže používané na na závodech Masters nemají s výjimkou lyží pro SG předpis. Článek 1.2.1. totiž říká že veškeré specifikace délky a rádiusu jsou pro kategorii Masters pouze doporučením! Jen lyže SG tedy musí mít v článku 1.2.1.1 předepsaných 185cm bez tolerance a R33 s tím, že smí být použita GS lyže. Další výjimku tvoří ženy nad 60 a muži nad 70, kteří mohou jet na čemkoliv. Takže obřák na mistrovství světa Masters můžeš klidně valit na slalomce nebo lyži s rockerem a pravidla tím neporušíš.
31.10.2010 16:28:46 #65
>> #64, Martin47, 31. 10. 2010 15:38:31
Tak pardon, špatně čtu „doporučené“. Jenom poupravím, že bez
limitu jsou ženy od 55 a chlapi od 65 (teda dle tohoto: http://www.fis-ski.com/…rs-rules.pdf ).
Teď přehananě rejpu .
Snad ale budeš souhlasit, že když chci ten obřák rozumně sjet a učit se
ho, tak slalomky nepoužiju…
>> #62, TNS, 31. 10. 2010 14:52:26 Jo to já vím. WC masters samozřejmě nemyslím a Super-G jsem viděl sjet dost rychle na R18. Materiál je samozřejmě na týhle úrovni to téměř poslední…
Pro zbytek: Racecarver s R19, nebo ta mysteriózní GS s R 23m zas takovej rozdíl není. Je trapný furt zdůrazňovat, jak to je jen na led, pro superborce atd. Výběr adekvátního svahu spoustu ulehčí. Jak už bylo napsáno, za ten mizivej peníz, za kterej se daj slušně jetý koupit, to pro některé „rekreanty“ stojí. Na celodenní lyžování to opět samozřejmě není. Je to investice, která zájemcům rozšíří obzory. To, že pro drtivou většinu lidí přestupujících z blbuvzdornejch slalomek bude R19 jistě lepší, mi nevadí. Přijde mi, že někteří jsou ve vláknu „Nejuniverzálnější lyže-chci mít jenom jeden pár“.
31.10.2010 16:59:58 #66
>> #65, vašek2, 31. 10. 2010 16:28:46
FIS Specifications for competition equipment and commercial markings 2010–11 (October 2010) http://www.fis-ski.com/…tion1011.pdf
31.10.2010 17:16:11 #67
>> #65, vašek2, 31. 10. 2010 16:28:46
S blbuvzdornosti slalomek bych byl hodne opatrnej. Samozrejme vozeni po radiusu, je na nich relativne snadne, ale uz pri trochu sportovnejsim podani, je jizda na SL celkem narocna a obcas dokazou i pekne „nakopat“.
31.10.2010 17:25:45 #68
>> #1, frenkyy, 29. 10. 2010 15:13:52
Jestli jsem pochopil dobre tvuj prvotni dotaz, chces vylozene Atomic D2 GS a mas problem jenom s delkou. Ja rikam pri tvych parametrech a podle toho co pises, i vyjezdenosti na SL, bych sel do tech 183cm a budes max spokojenej.
31.10.2010 17:31:59 #69
>> #66, Martin47, 31. 10. 2010 16:59:58
Buď jak buď, to
podstatné mělo být jinde…
31.10.2010 20:32:58 #71
>> #65, vašek2, 31. 10. 2010 16:28:46
Vašku slalomky bych nenazývala blbuvzdorný, to opravdu ne…někdy mám pocit, že kdo nejezdí na obřačkách tak jako by nebyl snad vůbec lyžař…vždyť každej má rád něco jinýho a já osobně jsem příznivec slalomek, ten pocit kdy rychle střídáš doprava a pak doleva je super a když člověk nasadí rychlý tempo a nefláká se, tak žádnej med to na nich teda není…ale proto všechno na nich zbožňuju jezdit;-)
31.10.2010 20:38:32 #72
>> #71, Kacka82, 31. 10. 2010 20:32:58
Kačko, jsi můj člověk! Dal jsem Ti palec nahoru, škoda, že můžu jen
jeden Taky mě táhli do
obřaček…
31.10.2010 20:39:43 #73
Kačka , mám právě pocit, že také ty slka opouštět nechci, jen to chci
trošku prodloužiti ) tak jinak díky za doporučení od Tichy ) Popravdě
vždy jsem z těch sl krásně nadřítej, protože fakt do každé jízdy
dávám všechno a snažím to tlačit co nejvíce na hrany, tak jak píše
Kacka82, žádnej med to není tak proto na nich zbožnuji jezdit
31.10.2010 20:51:27 #74
>> #70, adam 1, 31. 10. 2010 19:59:51
A co potřebuješ rozseknout? Potřebuješ oficiální potvrzení co je nejlepší, nejlíp s razítkem? Tady ho máš. Nejlepší je to, co se ti líbí a co tě baví. Na čem si lyžování užiješ. Veškerá debata jestli je lepší jezdit na SL nebo GS je magořina. Jediný nebezpečí je to, že koupíš blbý lyže, který nebudou přinášet radost.
31.10.2010 21:06:53 #75
Myslel jsem, že tu blbuvzdornost nemusím více rozvádět. Faktem bez debat
jest, že radikálně krojená lyže umožní vejít se (carvingovým obloukem)
na sjezdovku při „nejnižší míře snahy“ (:-) fuj termín). To, že
sportovní sl jízda je fyzicky i technicky náročná, vůbec nezpochybňuji.
Delší lyže ale u mnoha vyznavačů „slalomek“ prostě ukážou pravdu.
A pravda a láska vítězí, ale radost (jak podotýká Martin) z lyžování
nemusí přinést . Dobrou
noc, bolí mě klávesnice.
31.10.2010 21:21:21 #76
Jejda – víte co je hrůza? – nebo legrace? – jo LEGRACE. Že to tady teď vypadá, jako že tu proti zastáncům slalomek (kteří obřačky dosud nevyzkoušeli, ale uvažují o nich) BOJOVALI ortodoxní obřákáři. Ale tak to přece není!:-)! Nikdo z nás, co obhajujem přínos obřaček pro rozvoj a radost ze zvládnutí lyžování, nezavrhuje slalomky!!! Všichni je máme a všichni si je S LÁSKOU UŽÍVÁME!!!
Jen nás zkušenost s obřačkama (event. se SG lyžema) NAUČILA HODNĚ TOHO, CO JE PRO ZATÁČENÍ NA LYŽÍCH POTŘEBA UMĚT:
- teprve zkušenost na obřačkách nás naučila daleko víc si těch slalomek užívat
- pocity „opravdovýho lyžování“ na obřačkách se jízdou na slalomkách nedají nikdy nahradit
Já bych bez slalomek lyžovat nechtěl!!! – miluju je -(stejně jako
obřačky). Na obřačkách lyžuju, na slalomkách se bavím a eventuelně
dřu …
31.10.2010 22:53:37 #77
>> #76,
HOnza, 31. 10. 2010 21:21:21 Jejda…
Nikdo z nás, co obhajujem přínos slalomek pro rozvoj a radost ze zvládnutí
lyžování, nezavrhujeme obřačky!!! Všichni je máme … jsou to
vynikající lyže na hodinu- tak 3 jízdy… brzo ráno,… jenom je HOnzo
nevnucujem !!! ,jako jediný možný prostředek pro zlepšení
techniky !!!…
a VO TOM TO JE…
snowblejdy na VL…:-)
01.11.2010 07:31:43 #78
Na celé záležitosti nerozumím jedné věci. Proběhla „carvingová revoluce“, která dala rekreačním, sportovním lyžařům možnost kvalitně jezdit díky vykrojeným lyžím. Teď se té výhody někteří dobrovolně zříkají a jsou ochotni se honit za chimérou, že zvládnou bez odpovídajícího množství tréninku mnohem obtížnější lyže místo toho aby používali lyže na dlouhý oblouk s R17–19, které byly vyvinuty aby jim dělali radost a na kterých se mohou zlepšovat na samou hranici jejich možností. Čím to je? Copak ten paradox nevidí?
01.11.2010 08:49:44 #79
>> #78,
Martin47, 01. 11. 2010 07:31:43
Ja Tvym argumentum (a snad i smyslu prispevku), Martine, rozumim, ale proste to
vidim trochu jinak.
PRE:
Jsem obycejny prumerny lyzar, ktery kvuli lenosti a neprilis kvalitnim kolenum
(diky, atletiko) nevyhledava kratke oblouky na slalomkach.
Zrovna ted jsem se vratil z Kaunertalu, kde jsem s sebou mel jak
„racecarvery“, tak plnotucne obracky. A jezdil jsem rad na obou.
Racecarvery mi umozni motat se v pohodovem tempu po sjezdovce a obracky mi
nabizi vetsi stabilitu ve vyssi rychlosti a tim padem i mnohem vetsi naklon a
zadek bliz ke snehu.
A to me bavi. Z toho mam radost.
Ze je to tim, ze neumim lyzovat? No a co. Me to je jedno. Pokud mi obracky
pomahaji dosici cile (subjektivniho pocitu uspokojeni), proc bych se jim mel
vyhybat?
A analogicky: Potrebuju opravdove obracky? Asi ne. Ale je to pro me
nejjednodussi moznost jak ziskat lyze 185+ s R23+. Kdyby vyrobci bezne nabizeli
„kastanske“ lyze 190/27, klidne bych si je koupil a race-stock nechal
zavodnikum.
Doufam, ze je zrejme co tim chci rict. Ze se mi za urcitych podminek na
obrackach jezdi pohodlneji nez na racecarverech a mam z te jizdy i vetsi
radost. A je mi jedno, proc.
Znamena to, ze bych se mel te radosti vzdat jenom proto, ze pouzivam material
urceny pro nekoho jineho? Ja doufam, ze ne
Hezky den!
01.11.2010 10:29:21 #80
>> #76, HOnza, 31. 10. 2010 21:21:21
Ahoj, jak bylo na Kaunertalu, my včera na Pitzu sjeli jen 2 jízdy, ale pátek a sobota paráda.
Je normální, že většina rekreačních lyžařů upřednostňuje slalomky. To neznamená, že ti lepší je nemají rádi.
Jenže, první manšestr, volná pista, rychlost a super připravené obřačky…Všichni jste chtěli říct, že tohle jednou zkusíš a musíš. Tenhle pocit určitě není rezervovaný jen pro závodníky.
Na přeplněné a rozbité sjezdovce je pak lepší točivá a kratší lyže. Jakmile ale napadne půl metru nového sněhu chtělo by to něco širšího. Všechno má svoje. Pokud tedy nechcete tahat 2–3 páry doporučuju půjčit si je až na horách podle okolností.
Nakonec shrnutí: i ten nejhorší den na horách je lepší, než nejlepší v kanceláři a jestli to bude na obřačkách, nebo slalomkách už tak moc důležité není. Skol.
01.11.2010 10:39:46 #81
Garfielde jel jsi vůbec někdy na FIS GS? Tady přece nejde o rádius ale spíš o konstrukci. Když vezmu komerční RC a FIS GS se stejným rádiusem tak RC bude mít vykrojenější špičku oproti rovné GS. Výsledek je, že RC jde lépe do oblouku, ale hůř drží na hraně což se projeví hlavně ve ztížených podmínkách. GS vyžaduje včasné zahájení oblouku od špičky a správné zatížení, jinak na hranu nejde, RC odpustí chyby. GS naučí lyžovat, s dobrou technikou je na slalomkách jízda potom mnohem příjemnější. Chápu, že Tobě jako komerčnímu učiteli to nejde do krámu, Vy potřebujete rychlé výsledky na tom co si klient koupí ve sport řetězci.
01.11.2010 11:18:58 #82
>> #9, frenkyy, 30. 10. 2010 10:36:17 Ahoj jsem taky Atomicfan a mám oboje jak komerční GS D2 184/19, tak race stock GS12 186/27. Vzhledem k tvým proporcím a zadání rozhodně neuvažuj o jiných než těch nejdelších 184/19m. Lyže je to fantastická, super točivá, výborně drživá a neuvěřitelně universální! Pracovat s rádiusem té FISky vyžaduje už trošku víc síly, umění dostatečně zahranit, ale ten tah v oblouku je neskutečný. Ta komerční GS D2 je oproti ní snadná na zvládnutí, i když svými vlastnostmi se té závodní hodně podobá.
To all:
JInak k těm GS/racecarver/SL tu bylo už hodně napsáno pravdy, ale bohužel i dost polopravd nebo hloupostí. Tvrzení, že slalomka je nejlepší volba pro průměrného lyžaře je přinejmenším nezodpovědnost těch, kteří jí doporučují. Slalomka je pro bežného, průměrného lyžaře příliš agresivní a mnohem lépe se dotyčný popasuje s delší a méně krojenou lyží. Tak to prostě je. V momentě, kdy se vylyžuje k základní technice může teprve experimentovat se SL nebo zkusit racecarver, který je navíc daleko universálnější. Tvrdit, že na robité sjezdovce je lepší slalomka než delší méně krojený racecarver ve mě vzbuzuje úsměv…
01.11.2010 12:19:46 #83
>> #80,
Kačka, 01. 11. 2010 10:29:21
Mno, rekl bych, ze HOnza na Kaunertalu nebyl. Protoze to bych se s nim potkal.
Respektive – udelal bych vse proto, abych se s nim potkal.
Za sebe, mohu-li HOnzu suplovat, muzu rici, ze bylo dobre.
V patek uplne jasno a bezvetri, v sobotu skoro jasno, ale foukalo. V nedeli
prisel tajfun, takze vubec nepustili vleky. Ale alespon jsme byli brzo doma, coz
je s malymi detmi velke plus.
Jinak klasika: vse luxusne upravene, turistu minimum, zavodniku hodne, do kopce
se spechalo jeste urputneji nez na jare (manzelka se mnou jeste ted
nemluvi)…
01.11.2010 13:03:34 #84
Uff, na takovou kládu se snad už se zpožděním ani nedá v pouhém příspěvku reagovat. To už by bylo jak plzeňská seminárka.
Takže si vyberu jen něco.
Obřačka jako učitelka. Ano i ne, takže na možnost nekonečného sporu je zaděláno.
V procesu učení nebo v tréninku použiju v souladu s pedagogickými principy různé postupy a pomůcky. Jednou z metod je podmínky ztížit. Není to ale metoda jediná a je ji třeba použít a dávkovat vhodně s ohledem na osobu „cvičence“ či „žáka“, cíl, podmínky atd. Od určité úrovně specifických pohybových dovedností, zde tzv. lyžařské zdatnosti, je použití obřačky produktivní. Přinutí ke zvýšení intenzity pohybu (je třeba víc zabrat, víc zahranit), k jeho dávkování (zahranit od špičky).
Současně ale skýtá i rizika. Když nemám dostatečnou techniku (neumím zatlačit do špiček, pořádně se vklonit, zahranit), pokusím se „ošidit“ obřaččiny požadavky třeba rychlostí. Ta mi dodá potřebné momenty sil, kterými ji „oklamu“ a prohnu, takže získám ten správný pocit. Oklamaná lyže jede (není žádná myslivna, jen kus poslepovaných materiálů, „inteligentním“ Headům se omlouvám), ale zároveň jsem oklamal i sebe, protože jsem výsledek nedocílil správnou technikou, nýbrž šidítkem rychlosti.
(Paralelou mohou být cheatingové pohyby při zvedání příliš těžké zátěže. I tato metoda má svoje uplatnění, ale zase cíleně, ne vždy a ne pro každého.)
Efektivní učení/trénink využívá různých metod a různých pomůcek. Už jsem o tom psal a také loni na jaře zde v diskusi upozorňoval, že ne na všechno je obřačka vhodná. Jak jsem sliboval, sundal jsem z půdy ojeté Elany SLX a na určité drily a na ověřování a zkoušení cviků budu používat je. A možná i nějaké „turistické“ Sporteny (měkčí, méně krojené, pro určité cviky vhodnější).
Soudě podle diskuse, většina zdejších „fandů GS“ je užívá uvážlivě a jako výsledek osobní progrese. Jestli bylo něco špatně, pak metoda Pravda. „Nedal si to vymluvit,“ vrtěl hlavou Ondra Katz, když mi loni v lednu sděloval, že mám „svoje“ GS poskytnout pisálkovi, který chce mít zážitek na zpracování. Ale nakonec i on je jel jen při té Open, kde mohl kromě lyží ublížit jen sobě.
Další je mají jako zážitek a osobní radost. Zase, při vhodném použití, proč ne? Vždyť veškeré lyžování dělají pro své potěšení.
Podobně si přece pořizujeme řadu předmětů „nad naši úroveň“ proto, že nám udělají radost. Porsche, které jede 280, si také kupují lidé, kteří s ním nejezdí na okruhu a jeho potenciál nevyužijí. Je to benefit tzv. vyspělé společnosti blahobytu, o jehož užitečnosti a vhodnosti lze diskutovat, ale to už by bylo jiné téma.
Obřačku netřeba démonizovat. Několik desítek let se běžně prodávaly lyže (takřka) identické se závodními. Ty WC měly i tehdy něco málo jinak (dřevo, bočnice, možná skluznice, tvrdost), ale v zásadě to byly pořád totožné lyže, konstrukcí, délkou, tvary. Na tomhle krámském racestocku závodily dlouhé roky tisíce lyžařů včetně naprosté větěiny našich a jezdili na tom sportovní nezávodníci, přestože ty lyže byly mnohem méně ovladatelné než současné GS. Stačí porovnat třeba Volkl P 20 RSS (205 cm, R asi 34 m) se současnou stejně dlouhou SG – druhá jde do oblouku mnohem snáz, přestože prvá byla běžně v krámě a druhá je striktní racestock.
Už roky se domnívám, že na trhu pro omezenou, ale vlivnou cílovku chybí racestockový sendvič s poněkud civilnějšími parametry. Tedy to, jaká by asi byla obřačka, kdyby ji FIS (tolik) neregulovala. Trochu se tomu blíží nejdelší verze racecarverů, ale mnohé výrobci zmršili odklonem od „obyčejného“ sendviče a vykrojili je trochu příliš (přes 19 m nic). Možná pamatujete na opravdu lehce 21+m racestock. Atomic měl ještě 04/05 GS:11 s R 21,5 m v délkách 176, 181, 186 a 191 cm. Smůla je, že ty lyže byly ještě nemódně úzké ve středu (okolo 63 mm), jinak by je výhodně mohli vyrobit v těch starých formách do 186 cm.
Dnešních 27–28 m je „carvingová sabotáž“, jakkoli se udělalo hodně pro to, aby ty lyže byly co nejtočivější. Jenže právě trend „tvrdý střed a měkké konce“, s nímž u (babských) délek pod 190 cm začal už před pár lety Salomon a Volkl a k němuž se D2 i ve 190 cm přidal Atomic, je ošidný. Lyže zdánlivě snadno jde do oblouku (měkká špička), ale tvrdý střed je pro nezávodní pohodovou jízdu trochu problém. Ne snad z hlediska zvládnutí lyže, ale kvality přehranění. Jako učitelka právě této dovednosti na naší úrovni není moc vhodná.
Přesto se i na GS 190/27 pohodově pojezdit dá. “Trochu jako závodníci na SG,“ tak nějak to vyjádřil Martin47. No a proč ne? Od lesa k lesu nakonec „karvuje“, spíš ale traverzuje, plno lyžařů i na lyžích s R 13.
Chápu ale, že propagace racestockových GS pod značkou VL působí poněkud jednostranně. HOnza by možná měl zauvažovat. Myslí to dobře, ale přece jenom efekt mediálních výstupů může působit trochu jinak, než možná sám chce.
Last but not least, zdejší diskusní komunita a speciálně VL-boys & girls jsou atypickým vzorkem lyžařstva. Proto i některé zde frekventované názory mohou být problematicky relevantní pro náhodného kolemjdoucího.
01.11.2010 13:21:56 #85
>> #83, kokoska.rokoska, 01. 11. 2010 12:19:46
Mě psal, že tam bude. Nevadí. Nám taky „trochu“ foukalo, ale pustili aspoň kotvu.>> #82, Jenos, 01. 11. 2010 11:18:58
>> #82, Jenos, 01. 11. 2010 11:18:58
Na rozbité sjezdovce většinou lyžuje spousta dalších a rychlá jízda na delších lyžích je může ohrozit. Proto ty slalomky (nebo universálky). Pokud je sníh hodně rozbředlý bude se širší a delší universálka chovat lépe. Souhlasím s tebou, že průměrný lyžař se lépe popasuje s méně krojenou lyží. Otázka je, jak je průměrný a kdo to může objektivně posoudit. Nechala bych to na každém, aby si vybral co mu nejlépe vyhovoje. Teď jsme na Pitztalu testovali s trochu zdatnějšími lyžaři (žádní závodníci) a většina by dala přednost slalomkám před univrsálkou. Podotýkám, že podklad byl ideální. Koupě lyží není levná záležitost, tak proč si to nejdřív neodzkoušet.
Jinak já si otestovala svoje letošní Elany GSX,WC 182/24 a drží skvěle (včetně kolena, zatím):-)
01.11.2010 14:05:53 #86
>> #85, Kačka, 01. 11. 2010 13:21:56
Průměrný lyžař je pravda relativní pojem, ale já osobně ho vidím jako naprostou většinu lyžařů na řekněme červené mnohdy i černé sjezdovce. Sjede sice pohledem neznalého z kopce dolů v pohodě, ale jeho technika je špatná a v náročnějších terénech nedostatečná. Právě pro takového lyžaře je daleko vhodnější delší (zhruba k nosu) a méně krojená lyže. Slalomka je opravdu již v podstatě agresivní sportovní náčiní, které potřebuje techniku. Je pravda ovšem, že spousta lidí jí má v oblibě vzhledem k tzv. Halloefektu, že jim to na placce krásně samo zatáčí. To, že na tom vypadají legračně si sice neuvědomují, ale záhy to pochopí na strmých a náročných svazích, kde již nemají šanci udržet lyži na hraně a doslova zápasí touto agresivně vykrojenou lyží. V rozbitém a boulovitém terénu je pochopitelně rovněž o mnoho lepší mnohem delší lyže, protože podstatně lépe vede a drží stopu a zároveň lyže méně vykrojená, protože je v nerovném terénu mnohem stabilnější. Na slalomových plácačkách jezdit v rozbitém terénu je možná dobrý trénink např. k udržení správné předozadní rovnováhy, ale rozhodně mnoho radosti nepřinese. Naproti tomu na delším a méně krojeném racecarveru si slušný lyžař užije jízdu v podstatě za všech podmínek.
01.11.2010 14:11:29 #87
Ahoj, zdravím všechny. Již nějaký čas koukám opět tady na diskuzi a
zjišťuji, že by možná nebylo od věci vždy na podzim zkopírovat
příspěvky z loňska, a bylo by to, protože nejen historie, ale i tato
diskuze se opakuje. Doufejme, že alespoň po spirále a ne v kruhu . Proto jsem necítil potřebu
se zapojit, ale teď mi to přeci jen nedalo
… Přijde mi, že by asi
v takovýchto případech bylo dobré rozlišit dvě věci: To na čem jezdím,
a to, co doporučuji druhým. Ten první případ je věcí každého, ať si
každý jezdí na snowbladech nebo na skočkách, když ho to baví a má proto
svůj osobní, pro mnohé třeba bizarní důvod. Ve druhém případě, tedy
při doporučení někomu jinému, je asi dobré vzít v potaz osobní
preference a schopnosti tazatele, případně předpokládat, že s velkou
pravděpodobností bude spíše patřit ke střednímu proudu, nikoliv
k okrajové skupině nadšenců jakéhokoliv druhu. To mám ale pocit, že se
tak úplně neděje. Při troše poctivosti a upřímnosti je potřeba přiznat,
že tady existuje určitý kult dlouhých a tvrdých lyží a malých a tvrdých
bot, jako znaku příslušnosti k určité kastě „nadstandardních
lyžařů“. Sám tento kult nevyznávám, ale ani ho nikomu neberu. Myslím si
ale, že většinovému, a to i dost sportovnímu lyžaři, vyznávání tohoto
kultu nic nepřinese. Ono to totiž není tak (jak by se někdy z kontextu
mohlo zdát), že výrobci lyží vyrábí pouze pár kvalitních „pravých“
(rozuměj „FIS Race“) lyží, které běžnému smrtelníkovi nechtějí
prodat, nebo je před ním tají, a vnucují mu nekvalitní racecarving šunty
s poloměrem 16–17, které když si vezme, tak se jeho předkové budou
hanbou obracet v hrobě. Lyže vyráběné komerčně jsou vyráběny
s ohledem na lyžařské a kondiční dovednosti těch, kterým jsou určeny.
Proto se já osobně přikláním např. k volbě, kterou navrhoval Medvěd
(nebo nějaké podobné lyži) a v argumentaci velmi sympatizuji s názory,
které zde prezentoval Martin 47. A s názory, že na ranní tvrdé,
urolbované pistě lyže jako Rossignol 9X Oversize nebo jiné podobné
nedrží, bych si dovolil na základě vlastní zkušenosti nesouhlasit. A na
závěr ještě pár poznámek ke kultu FIS lyží:
- Tato lyže je konstruována tak, že se prohne při určité síle. Tato síla závisí na hmotnosti lyžaře jen z menší části, z podstatně větší je dána rychlostí a poloměrem oblouku. To znamená, že aby se tyto lyže chovaly, jak se očekává, potřebují určitou rychlost. Z toho důvodu je osobně nemůžu považovat za optimální nástroj pro výuku. Mám-li se něco učit, potřebuju na to mít čas. Rychlost přidávám až později.
- Argumenty, že komerční lyže nedrží na hraně a proto je třeba si vzít FIS obřačku 190/R>27, která drží, mne moc nepřesvědčily. Ta sice drží, ale v podání i nadprůměrného lyžaře moc nezatáčí. Takže já osobně vidím výzvu pro nadšence v tom, naučit se jezdit tak, aby komerční obřačka na tvrdém držela. A až se to naučí, bude jim i FIS obřačka více zatáčet. Obrácený postup, který lze občas pozorovat, vede k tomu, že lyžař nutící nepoddajnou obřačku zatáčet dělá spoustu nesprávných pohybů s použitím velké síly a tím si buduje celkem špatné návyky
- Závodníci si taky lyže s R>27 nezačali brát dobrovolně, aby se jim na nich lépe jezdilo. Byly jim vnuceny z bezpečnostních důvodů, protože síly, které na ně působily, byly podle FIS neúnosné. Tyto síly ale rozhodně zdaleka nepůsobí na sportovní lyžaře ani na R 16.
- A ještě jedna poznámka k nákupu jetých FIS lyží. Každá lyže má
svoji životnost, u závodní obřačky se uvádí cca 100 dní na sněhu. Pak
se vymlátí a ztratí svoje vlastnosti. A pokud někdo věří historkám, že
se mu od závodníka dostala do rukou (na nohy) lyže, která byla ježděná
„opravdu jen trochu“ a podobné, tak bude ve většině případů zklamán.
Něco jiného samozřejmě může být, pokud původ lyží opravdu znáte, ale
málokdo se zbavuje „skoro nových“ nebo „skoro nejetých“ lyží za
„směšnou cenu“.
Takže hodně štěstí při výběru.
Ivan
01.11.2010 14:14:05 #88
>> #80, Kačka, 01. 11. 2010 10:29:21
Nebyl jsem, bohužel, lyžovat. Máš, podle mě, rozumný názory, se kterejma je snadný souhlasit i nesouhlasit:-). Všechno je totiž relativní. Naprostou pravdu máš když píšeš „Je normální, že většina rekreačních lyžařů upřednostňuje slalomky…“ protože když se na nich jezdí na měkku, v rádiusu nebo více či méně nad rádius (což činí 99% jejich uživatelů, je to hodně pohodlné a v podstatě i bezpečné svezení na přjemnejch „samotočkách“. Naprostou pravdu má ale taky Jenos když říká „Tvrzení, že slalomka je nejlepší volba pro průměrného lyžaře je přinejmenším nezodpovědnost těch, kteří jí doporučují. Slalomka je pro bežného, průměrného lyžaře příliš agresivní…“- on totiž vychází z vlastností perfektně připravené slalomky na kvalitním tvrdém povrchu při hodně ostré jízdě v radiusu nebo i dost pod rádius, kdy i tomu průměrnému se může podařit řádný náklon, zakrojení a tím vyvolání takové odezvy z lyže, kterou nejen technicky, ale ani fyzicky nezvládne (nejen hrozný pád, ale i svalové nebo kloubní zranění bez pádu!!!). Takže pokud mám volit mezi „šlapat do toho na slalomce“ a nebo „šlapat do toho na obřačce“ někomu technicky i fyzicky ne zcela dokonale připravenému, pak je moje doporučení jednoznačně u lyží s větším rádiusem ! Koneckonců všechny normy FIS platné u závodních lyží pro alpské lyžování jsou OMEZENÍMI právě ve smyslu ochrany zdraví lyžařů. Po nástupu carvingových lyží do závodního lyžování nebyl původně žádný omezující předpis, pak se lyže pro slalom prodloužily z libovolnosti na minimum 165 pro kluky a 155 pro holky. Dále se pro množství nebezpečných pádových situací prodlužovaly obřačky na nynějších minimálních 175 pro holky a 185 pro kluky a postupně se zvyšoval rádius přes 21 na 23 a dnešních 27 pro kluky… A nezůstalo jen při tom – lyže se začaly rozšiřovat ve středu pod vázáním a postupně i snižovat podložky… Všechno to jsou v podstatě jen a jen vynucená bezpečností omezení. Mimochodem, lyže sis vybrala pohodový – pěkně si na nich pokroužíš…
01.11.2010 15:10:00 #89
>> #81, milan2, 01. 11. 2010 10:39:46
citace-""Když vezmu komerční RC a FIS GS se stejným rádiusem "… asi si myslel komerční GS,… RC-neboli race carv je ještě trochu měkkčí a správně více krojená,tedy níž… a že bys našel race carv se stejným radiusem jako FIS GS ???
a na otázku jel?..,odopovídám vcelku pravidelně a spokojeně jezdím GS R21 FIS MEN
01.11.2010 16:37:51 #90
>> #87, CzechSkier, 01. 11. 2010 14:11:29
Ahoj Ivo,rád Ťa vidím opäť v novej sezóne.
„Již nějaký čas koukám opět tady na diskuzi a zjišťuji, že by možná nebylo od věci vždy na podzim zkopírovat příspěvky z loňska, a bylo by to, protože nejen historie, ale i tato diskuze se opakuje. Doufejme, že alespoň po spirále a ne v kruhu“
..to my schválne,aby si sa cítil ako,že si odišiel len včera:-D Kľudne sa zapoj aj častejšie,ctrl+C,ak by si mal toho času pomenej:)
Tieto debaty sú večné,je prispievam tiež pomálo a hlavne s rozvahou,aby
som náhodou neurazil nejaké GS božstvo,ktoré na mňa zošle
kliatbu.Náhle zlomenie sendvičovej obračky v siedmej bráne Po rokoch som sa hecol a
pridal som si motto.
..uvidíme sa najneskôr vo vlákne o rýchlostnom slalomovaní:)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.