Výběr lyží- prosím o radu (strana: 2) - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Sjezdové lyže - poradna před nákupem Výběr lyží- prosím o radu

Výběr lyží- prosím o radu (strana: 2)

02.11.2018 18:47:07 #31 

Příspěvků: 562

PavelC muž

>> #27, HonzA_, 02. 11. 2018 18:14:02

Já mám pro sebe na celý den, Rossi Hero Master 185/R23, které jsem vyměnil, místo WRC + WC deska 186/R21, které jsem loni střídal s Elán GS Master 182/R25. A na ráno, mám FIS Rossi GS 188/R27 a slalomky ze závodního od Elán, Rossi, Head :-). Jako výbornou komerční univerzální GS, bych viděl, např. Völkl Racetiger Speedwall GS UVO v délce např. 175/180 a pro vyšší postavu nebo lepšího lyžaře 185.

02.11.2018 19:30:01 #32 

Příspěvků: 1320

oblouk

>> #25, korsičan, 02. 11. 2018 18:09:04

Řekl bych, že na rozbité sjezdovce je nebezpečnej každej unavenej lyžař na jakejchkoli lyžích. Absolutně nejlepší v takový situaci je utýct – a to jsem víceméně dělal vždycky – kromě dávnejch dob, kdy se už hned ráno nastupovalo do metrovejch (a někdy i zmrzlejch) boulí – proti tomu je dnešní oraniště snem o ideálu…

Pokud ale jedu někam, kde vím, že bude dobrej povrch po celej den (např.loni dubnovej Matterhorn) ani ve snu by mě (invalidu v 72 letech) nenapadlo vlízt na tu nádheru s něčím jiným než s Masters GS 186/24.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

05.11.2018 14:19:31 #33 

Příspěvků: 179

alfi62

>> #28, autohobby, 02. 11. 2018 18:21:04

Atomic X9 nepoznám,ale Head Head Supershape i.Speed som jazdil asi 3 modely.Jedine,čo môžem napísať-super univerzálka.Ešte,čo by som doporučil je Head Magnum.Je širsia po celej dľžke,takže dá sa aj celkom v pohode po 13.00 hod.

05.11.2018 14:50:06 #34 

Příspěvků: 179

alfi62

>> #25, korsičan, 02. 11. 2018 18:09:04

Dobre napísane ,,korsičan,,Ale tak to presne je,ako pišeš.Každý sám by mal vedieť,na čo má a nemá.Ak chce,nech prvé 2 hod.brúsi na GS-kach(ak ich dokaže ukočírovať),potom to vymeniť za niejaké univerzály(trebars Head Magnum).GS-ky dať do úschovne,alebo do auta a tŕpnuť,či nenajde vymlatené skla o 16.00 a lyže su preč.A s tou kondičkou-klinec po hlavičke.95% tu pisateľov je ďaleko od takého Didiera Cuchea(lyžiarsky na dôchodku),alebo momentáľne M.H.Lyže majú slúžiť pre potešenie.Ale mne osobne GS-ka nikdy potešenie po obede nepriniesla.Keď som vedel,že budem max.3 hod na svahu,tak som ich bral.Ale ku koncu,to nebolo už žiadne víťazstvo.

05.11.2018 16:00:54 #35 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #34, alfi62, 05. 11. 2018 14:50:06

„Každý sám by mal vedieť na čo má a nemá“ – sväta pravda, len zase náročnejšia lyža človeka posunie – evolúcia(aspoň ja rád stále posúvam svoje hranice)…

Dobre píšete chalani o tej kondičke – celodenné jazdenie v kombinácii s celoročným len občasným easy pohybom je vo výsledku nebezpečné – serióznejšie jazdenie nie je zábavka, ale náročný šport(nemyslím teraz hopsanie na penovkách) a príprava už musí byť trochu lepšia.

Najnebezpečnejšie sú posledné dojazdy do údolia na záverečnú – vidieť tie masy bojujúce o prežitie na mixe zodratých platní a bordelu je zážitok(priznávam, aj ja som bol kedysi taký).

A na GSách sa dá kadečo zajazdiť aj v bordeli :) Aj keď vtedy treba ísť radšej do bufetu alebo do wellnesu…

06.11.2018 09:17:16 #36 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #35, IIIvan, 05. 11. 2018 16:00:54

Narocna lyze muze ba i naopak svest na uplne jinou cestu, kterou se ani dotycny nechtel vydat. Chybne zvolena flexe lyze dokaze zamavat s postojem lyzare a ovlivnit i jeho budoucnost. Misto toho, aby se uvolnene pohyboval v obloucich, tak se pere s prohnutim (tuha lyze), no a aby mel co nejvetsi paku, tak mu nadmerne spadne telo do oblouku a nebo se zapre o vnejsi nohu a udela echt Acko, nebo se rada oblouku natahuje od lesa k lesu. Podle me si rada lyzaru mysli, ze ma flexi OK, ale ona OK neni. Flexe lyzi je vec, ktera vyrazne uzemni posun v technice. Sam jsem priznivce narocnych lyzi na techniku, ktere vyborne posouvaji, ale musi byt podelne mekke a v torzi dostatecne tuhe :-)

06.11.2018 09:46:37 #37 

Příspěvků: 313

chlebik.marian

Ano, souhlas se vším, co jste psali. Já pravě od začátku na lyžování mám nejraději tu rozmanitost, to jak se podmínky mění, a každý den je tak jiný. Ježdění na manšestru je sice fajn, ale (pro mně) trochu nuda, alespoň poslední dobou mi to tak přijde.. pár „GS“ jízd je sice super a má to své neopakovatelné kouzlo, já ale preferuji, a mám osobně největší požitek z takového dne, kdy třeba fest sněží a na sjezdovce je čím dál víc neupraveného čerstvého sněhu :-) Nebo i ty zmiňované dojezdy do údolí v bordelu a muldách, já to prostě žeru :-D

Píšu to i proto, že je pro každého to NEJ něco trochu jiného, a tak je i podle toho třeba ty lyže vybírat. Parametry uživatele, zkušenosti, to je podstatný základ, ale pak je i důležité, které vlastnosti má na lyžích nejraději a jsou pro něj ty nejdůležitější. Pro 100% sjezdovkového lyžaře to může být jak stabilita v dlouhém GS oblouku, tak i lehkost a manévrovatelnost v právě těch horších podmínkách, které do jisté míry skoro každý den nakonec zavládnou.

Ano, je pravda, že dobrý lyžař zvládne i bordel na GS, ale o to tady úplně nejde. Můj příspěvek je čistě obecný a nic moc nového jsem nenapsal, jen mně tak napadlo, že když chce kdokoliv poradit, jaké lyže, i čistě na sjezdovku, je fajn upřesnit i fakt priority a to, co na ježdění má ten dotyčný nejraději.

Pro mně osobně třeba na sjezdovce fungovaly skvěle jak 182cm R25 GS lyže, tak i Dynastar Cham 87 184cm nebo Blizzard Brahma, Salomon XDR 84 a podobné. A každá byla v něčem lepší a v něčem horší, ale svým způsobem mně bavila každá z nich :-)

To jen tak, aby řeč nestála :-)

06.11.2018 09:57:54 #38 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #36, Marek Bednář, 06. 11. 2018 09:17:16

Náročnejšou lyžou som myslel, že lyžiar X si nevezme(pri poradni o kúpe nových lyží) lyže na jeho súčasný level, ale o 1–2 triedy náročnejšiu – hlavne poskúšať väčší rádius(napr. teraz má R13 penovky – doporučím mu R18 komerčné RC – potom o rok-dva nejaké babské R23…ak chce jazdiť „stredné a delší oblouky“).

Áno, prehnaná tvrdosť je zbytočná. Ale 100 a viac kg chlapi by mali mať určite celodrevenú lyžu s 2×Ti, žiadne polodrevené hybridy. U mňa hrá veľkú úlohu tvrdosť špičky(aby nebola moc a primerane sa zahryzla), stred nech je tvrdý obrazne ako chce…

A keď niekto 100kg lyžu neprehne, nech ide rýchlejšie a viac sa naklopí, lyža sa prehne sama :)

>> #37, chlebik.marian, 06. 11. 2018 09:46:37

Máš pravdu, že každému podľa jeho chute – len veľká časť pýtajúcich sa tu, nemá predstavu čo ten ktorý parameter lyže potom obnáša na svahu(„lyže majú byť po bradu, dlhšie na SK svahoch ani nevyužiješ“). A preto sú tie debaty trochu nejasné pre neho. Btw tuším sa s teba stáva freerider :)

06.11.2018 10:19:40 #39 

Příspěvků: 313

chlebik.marian

>> #38, IIIvan, 06. 11. 2018 09:57:54

S tím freeride je to v našich podmínkách složité, určitě se mi to líbí a když jsem na začátku loňské sezóny na Chopku jezdil skoro vyloženě na přírodním sněhu a po celém kopci, tak to byl zážitek úžasný. Bohužel nebývá tolik sněhu, aby se to dalo provozovat „běžně“, tak je to pro mně vždy takový svátek, když to jde na čerstvém přírodním :-) Ale jinak jsem z 90% na sjezdovce, ať už je v jakémkoliv stavu :-D

06.11.2018 10:41:37 #40 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #38, IIIvan, 06. 11. 2018 09:57:54

Sendvicova celodrevena lyze postavena z lameloveho dreva topol, jasan atp. vcetne 2× titanalu by mela byt temer v kazde lyzi na upravenou sjezdovku. Takova lyze se da postavit podelne hodne mekka a v torzi dostatecne tuha. Jenze musi byt poskladana z dobrych komponentu a ty neco stoji. Podelne tuhe lyze jsou Lusti PC71, ktere jsou podle me urcene pro lyzare s tebou uvadenou hodnotou 100 kg. Lyzar s vahou 70 kg nema podle me sanci PC71 prohnout s tim, ze bude mit telo na spravnem miste (vyjimky se najdou, ale to budou hodne nabuseny chlapi). Oni i ty babske zavodni budou jedovate v pripade, ze nama vyrobce moznost volby nejnizsi flexe. Rade lidi by stacila flexe na urovni mladeznickych / juniorskych lyzi. Problem je, ze malo kdo z vyrobcu nabizi volbu flexe a misto toho maji v nabidce hromadu zbytecnych modelu.

Mno takto to vidim ja :-)

06.11.2018 11:55:18 #41 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #40, Marek Bednář, 06. 11. 2018 10:41:37

70kg chlap neprehne Lusti PC71? Videl som ako ich v pohode „prehla“ 15 ročná slečna(50kg?) a bez nejakej námahy – pritom žiadna WC mašina, ale treťotriedna jazdkyňa, 15. v okresnom prebore(a žiadna siláčka).

Lyže sa predsa prehnú podľa vEľkosti odstredivej sily akou na ne jazdec pôsobí. A odstredivá sila závisí od rýchlosti(rastie s druhou mocninou) a rádiusu.

Ak ten 70kg chlap ide „cruising“ s rádiusom 25m a rýchlosťou 15 m/s, tak moc „G“ tým lyžiam nedá. Ak to tá 50kg slečna trochu naklopí a ide rádius 15m pri rovnakej rýchlosti, tak pôsobí o 7% väčšou silou na tie lyže(oproti tomu chlapovi). Keby to len trochu viac zavrela na R13m, tak sila do lyží je vyššia o 24% ako u toho chlapa.

Takže problém toho 70kg chlapa nie je jeho hmotnosť, ale to, že lyže nenaklápa(len sa tak cik-cak vozí) a tým nevytvorí dostatočnú odstredivú silu! Tá Lusti je síce nadštandardne tvrdá, ale nič, čo by 70kg chlap nezvládol…

06.11.2018 13:59:37 #42 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #41, IIIvan, 06. 11. 2018 11:55:18

Neprohne, aniz by byla pozice tela na uplne jinem miste. Lusti PC71 v delce 165 s easy deskou speedcom jsou flexi na urovni WC lyze ve flexi medium a deskou Marker piston. Vim o jezdkyni z okruhu svetaku, ktera ma vahu necelych 80 kg a jezdi flexi, ze jsou PC71 165 proti jejim 155 traverzi. Defakto mam aktualne temer stejnou flexi jako ona s tim rozdilem, ze jsem jeste lehci. Mozna ani Matej Falat nejezdi tuhou flexi, kterou maji PC71 165. Tve vypocty nebudou fungovat, protoze nedokazi kalkulovat s uvolnenosti lyzare vcetne +/- spravnou pozici tela. Matematika pri jizde opravdu nefunguje, ale pocit funguje perfektne ;-)

06.11.2018 14:22:53 #43 

Příspěvků: 901

Myval muž

>> #42, Marek Bednář, 06. 11. 2018 13:59:37

Tak nevim, PC71 165 jsem konkretne nejezdil, jezdil jsem primeho predchudce PCT 160 a 170. Mam 75kg a 160ka tocila jak zbesila i v mensich rychlostech (do vetsich jsem se nepoustel). Jestli se prohnula dostatecne nevim, ale snazil jsem se jet ciste po hrane a delal jsem 1–2 oblouky za vterinu (az mi z toho bylo chvilema mdlo). 170ka uz byla narocnejsi, musel jsem jet rychleji, trochu delsi oblouky a vic si hlidat zahraneni a zatizeni. Tahle lyze uz byla docela tvrda, ale nic nezvladatelneho pro stredne pokrocileho chlapa. Ja osobne nych si asi vybral neco podelne trochu mekciho a delsiho. Co mely spolecneho, ze se jim nechtelo do smyku a kdyz tak to bylo takove neprijemne, skubave.

Nejlepší je TLUSTÁ ( lyže :-)

06.11.2018 14:33:54 #44 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #42, Marek Bednář, 06. 11. 2018 13:59:37

Tie Lusti majú špičku tvrdú, ale v strede nie sú ničím zvláštne – ale to je jedno, (tvrdé sú dosť) a aj hobby športový lyžiar 70kg na nich musí jazdiť normálne(ak to ovšem vie). Mňa zaujali ale tie tvoje ďalšie vyjadrenia:

Tve vypocty nebudou fungovat, protoze nedokazi kalkulovat s uvolnenosti lyzare vcetne +/- spravnou pozici tela. Matematika pri jizde opravdu nefunguje, ale pocit funguje perfektne

Matematika funguje non-stop, to nie je nejaká fiktívna vec, ale vyjadrenie prírodných zákonov – len treba použiť správne okolnosti pre prax a dať ich do nejakého vzťahu.

Do miesta pôsobenia sily sa prenáša hmotnosť celej sústavy(tela), znásobenej počtom „G“(viď výpočet rýchlosť a rádius). So zmenou polohy tela(angulácia) sa mení smer sily voči podložke.

Alebo ešte – keď v oblúku na okamih odľahčíš lyže z hrán(pivot..), tak na tú chvíľu je rádius väčší(lyža je viac „naplocho“) a pôsobiaca odstredivá sila je tým nižšia.

To, čo som chcel vysvetliť je to, že ak niekto neprehne nejakú lyžu X, tak musí zvýšiť rýchlosť a/alebo skrátiť rádius a odstredivá sila sa postará o zvyšok. Uviedol som pomerne presné odhady konkrétnych jazdcov aké vídavam na svahu(rýchlosť vs rádius) a z toho bolo zrejmé, že ak to tá slečna „umí“, tak tie prehne aj tie lyže čo ten ťažší chlap nie…

Pozor, nebavíme sa o taktike, cite pre hranu a podobne, ale o princípy ako sa tvorí tá sila na prehnutie lyže – a tie sú dané(ibaže by si popieral newtona apod.).

06.11.2018 15:10:41 #45 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #43, Myval, 06. 11. 2018 14:22:53

Na zadnem videu (vyradim profiky) jsem nevidel nikoho, aby PC71 zvladal. Vypada to nejak takto viz video zlozvyk z tuhe lyze na prudsim svahu se u nich prenesl do techniky i na mirnejsim useku.

Flexi zavodniku hl. teda zavodnice z okruhu WC jsem uvedl a kdo chce s touto informaci pro sebe pracovat, tak se muze inspirovat, ze nejezdi zadne tuhe bestie. Hobik by mel zacit na pomerne mekkych lyzi a postupne se dopracovat na vyssi flexi, ktera ale nebude atakovat PC71, protoze to je fakt bestie a to jsem ji ani nemusel jezdit. Do smyku se jim nechce, protoze maji nenormalne sirokou patku a tato patka umoznuje lyzari sedet vic na patach s pretahovanim oblouku = podporuje to vzniku zlozvyku. Tuhe lyze a jeste k tomu silena geometrie patky → ted jsem si pichnul do vosiho hnizda :-D

06.11.2018 15:30:22 #46 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #44, IIIvan, 06. 11. 2018 14:33:54

Tuhost spicky Lusti – Ano Ivane, zadny zavodnik od Croc / Augment nema tuhe spicky jako to maji Lusti. Do matematiky se poustet nebudu, protoze si myslim, ze pri lyzovani nefunguje, pac tam nikdy nebudou veci, ktere vsechno ovlivnuji. Jezdim podle vnitrniho ja, coz je pro me 1000× cennejsi jak matematika. Stejne tak lyzuji deti, mladeznici a snad i juniori. Dospely zacnou resit veci vedecky a dostanou se casto do slepe ulicky, na tohle pozor Ivane ;-)

06.11.2018 15:53:03 #47 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #44, IIIvan, 06. 11. 2018 14:33:54

To, čo som chcel vysvetliť je to, že ak niekto neprehne nejakú lyžu X, tak musí zvýšiť rýchlosť a/alebo skrátiť rádius a odstredivá sila sa postará o zvyšok

Zvysenim rychlosti se zacne zvysovat narok na lyzare a tady na to dojede rada lyzaru, protoze nestihnou vcasne presouvat svoje telo. Dale se zvysi narok na presnost v technice a pripadne chyba muze byt potrestana otockou ve vzduchu s dopadem na bok / zada. Chvilkove se to da vydrzet, ale urcite tohle neni dobra cesta pro rozvoj v technice v pripade, ze se jedna o sklon svahu, ktery dotycny % nejcastejsi jezdi. Pokud k tomuhle casto dochazi a lyzar jezdi na same hrane svych moznosti, tak ma tuhe lyze.

06.11.2018 16:13:30 #48 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #46, Marek Bednář, 06. 11. 2018 15:30:22

Funguje vždy a všade – a preto som sa Ti snažil vysvetliť, že sú určité fyzikálne princípy, ktoré sú univerzálne platné.

Keď bežnú komerčnú lyžu(aj keď na špici tvrdšiu) nevie 70kg chlap „prehnúť“, tak to znamená jediné – nevie dobre techniku = nedostatočné naklápa a hraní, resp. ide moc pomaly = lyža sa neprehne, lebo lyžiar do nej pôsobí príliš malou odstredivou silou.

Podľa „vnitřního já“ tu asi lyžujeme viacerí, ale určite v bránach nič také nestačí, bez použitia správnych princípov(hraniť a točiť pred spádnicou, ťažisko dopredu viac… žiadne pocity nepomôžu.

Čím menej toho „vnitřního já“ používam a viac tých základných princípov, tak tým lepšie jazdím – a nie je je to len „vyjazdenosťou“. Pred rokom som jazdil mojim „vnútorným ja“ a na R17 som dal v GS bránach debilné 3 rozhádzané šmyko oblúky a letel von z trate. A asi sa zhodneme, že brány ukážu či človek vie točiť alebo nie.

Teraz na R30 celú regulárnu GS trať rovnomernou rýchlosťou po presnej dráhe. Áno, občasné prišmyknutia sa našli(ale malé a hneď korigované) a na krásu ani WC to asi zatiaľ nebolo, ale zrazu to funguje a točím lyžami kam chcem ja, nie kde chcú ísť lyže(ako pred rokom pri jazdení „na pocit“).

A R30 sú síce babské, ale samotočky to zrovna nie sú..len s „pocitmi“ by som ďaleko nezašiel. Ber v úvahu, že dospelí sa ťažko učia odpozorovaním ako deti…

06.11.2018 16:16:11 #49 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #47, Marek Bednář, 06. 11. 2018 15:53:03

Hovoríš inými slovami to čo ja – „zvyšuje sa nárok na lyžiara“ – tj. keď to neumí, tak to nejde/neprehne. K tomu sklonu svahu – techniku treba trénovať na sklone, na ktorom to adept zvládne…

06.11.2018 16:43:33 #50 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #49, IIIvan, 06. 11. 2018 16:16:11

Ivane, ta 50 kg holka jezdi tuzsi lyze jak 78 kg zavodnice z okruhu EC / WC. Vim proc jezdi mekke lyze, jenze tohle radu lyzaru prehlizi a jedou si tu svou vyslapanou cesticku. Jeste jednou si porovnej jejich vahy, fyzicky fond, zkusenosti VS flexe.

06.11.2018 17:24:54 #51 

Příspěvků: 6574

HonzA_ muž

185 cm lyže s R 14 nemůže být IMO měkká. PC od Lusti jsem nepochopil a nesedí mi. Divná lyže.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

06.11.2018 18:02:13 #52 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #48, IIIvan, 06. 11. 2018 16:13:30

Vnitrni ja je min. 5000× rychlejsi jak tve vedome reseni, jenze dospely clovek se na to snazi jit neustale vedecky. Ano odpozorovani s vizualizaci je velice dulezite a pokud si sam pamatujes z XXX shlednuteho videa detail neceho, tak muzes i ty svuj mozek vyuzivat ve svuj prospech jako deti. Jizda v branach je cesta do pekla pokud na to nejsi dostatecne pripraveny, ale je to samozrejme tvoje vec. Flexe musi byt takova, aby jsi nikde necitil, ze mas nevyvazenou lyzi, napr. tebou zminovane spicky. Pokud je ma lyzar prilis tuhe, tak se zacne soustredovat na zatizeni spicek na ukor vnitrni uvolnenosti a tlaci a tlaci a tlaci se nekam, aby je dokazal prohnout. Prilisne vedome soustredeni je zabijakem v progresu, stejne tak vedecky pristup. Mas na to asi jiny nazor, ale svah vzdy ukaze svoji pravou tvar kazdeho z nas ;-)

P.s. pokud jezdi nekdo v branach, tak by mel 100% umet / demonstrovat ve volne jizde drift, jinac tam nema co delat a jeho jizda je rozdilna s tou zavodni asi jako den a noc.

07.11.2018 08:15:48 #53 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #52, Marek Bednář, 06. 11. 2018 18:02:13

Ja som písal o základných princípoch(na ktorých funguje lyžovanie) a ty si na to dal, že „jazdím podľa môjho vnútorného ja“, čo navodzovalo dojem, že teba nejaké princípy nezaujímajú a jazdíš len podľa svojich pocitov.

A písal som o princípoch preto, že problém bežného hobby lyžiara nie je taká lyža alebo hentaká, ale nepochopenia základných princípov techniky! A keď niekto niečo nechápe, tak nikdy sa nemôže zmeniť(v tom čo nechápe).

Aké moje „vedomé riešenie“? Princípy sú princípy(ako a prečo to funguje) a teraz miešaš do toho „automatizáciu pohybov“, voči ktorej som nikdy nenamietal – jasné že na svahu väčšinu pohybov musíme mať zautomatizovaných. Treba čítať pozornejšie a v kontexte.

Vizualizáciu nezatracujem ani náhodou, venoval som jej tento rok spolu s videami(real rýchlost aj spomalene) a rozbormi cca 500 hodin netto času. Viď druhé vlákno o mojom „chytaní do oka“.

Znovu opakujem, téma mojich posledných príspevkov bola o „princípoch“, ktoré ťa údajne nezaujímajú – OK, každého zaujíma niečo iné. Ja som len vyzdvihol, že pokiaľ som sa detailne nezamyslel nad tými princípmi, tak to na svahu bolo zle. A súčasne s objavením a pochopením princípov(+ich aplikácia a skúšanie na svahu) – až to mi prinieslo (nejaké) výsledky.

Ad „tlačení špiček“ – neviem prečo by som mal nejaké špičky niekam „tlačiť“ – predsa moja vlastná tiaž a gravitácia sa pri správnom(dynamicky premenlivom) postoji postarajú, aby zaťaženie špičiek bolo presné také aké má byť v daný moment.

Ad brány, coby „cesta do pekel“:

Nikde nepíšem, že je to nejaká moja prioritná metóda. Len som písal, že som vyskúšal pred rokom 2× pár oblúkov a na R17 to vôbec nešlo ani plynule, ani v dráhe a to ani na takýchto pomerne točivých lyžiach. T.j. to boli moje prvé „brány“ – spolu max. 10 oblúkov v živote!

Následne, že som sa začal venovať tomu detailne a pochopil princípy apod.

A až minulý víkend som bol prvý krát znovu v bránach(aj to len náhodou, inde sa po hodine aj tak nedalo normálne jazdiť). A zajazdil som 8 – 10 jázd, ale už na R30 a už to bolo úplne o inom.

Chcel som tou poznámkou o bránach len zvýrazniť, že je to dobrý ukazovateľ, či lyžiar vie točiť a podobne. Keď točiť v bránach nevie(ako ja pred rokom), tak nepozná a nepoužíva správne princípy a mal by sa nad tým zamyslieť. Toť vsjo…

07.11.2018 08:39:44 #54 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #51, HonzA_, 06. 11. 2018 17:24:54

Práve tu dali videoreport z testu na PC71 :)

Ja mám PC74, ktorá je viac racecarverová(R17+/178c­m…dlhšia 185cm má R19m), resp. pred rokom som to mal ako „obračku“ na oblúky R20–25m, teraz ako „slalomku“.

Zložením jadra a tvrdosťou si budú hodne podobné. Ale žeby to boli také beštie ako píše Marek? Mňa práveže tvrdšia špička celkom dobre „zrovnala“(ne­odpustí zjavné chyby) a zlepšil som sa aj vďaka nim. Aj keď teraz viac inklinujem k väčším rádiusom(keď už viem ako-tak zatáčať), ako „univerzálka“ tie 74ky sú OK.

Skúšal som si rukou večer tvrdosť špičiek mojich lyží a tie PC nie sú tvrdšie ako staršie chlapské obračky R24. Oproti babským GS medium sú tvrdšie vpredu…

07.11.2018 09:11:32 #55 

Příspěvků: 2825

MPS

>> #41, IIIvan, 06. 11. 2018 11:55:18

Je dobrý že se nenecháváš zblbnout…

07.11.2018 09:37:22 #56 

Příspěvků: 2825

MPS

Problem PC71 není v tom že by byla tvrdá ale že je celkově blbě postavená…

Předloni sem jezdil na SL WC Dynastar na ktrejch závodil FT a nemůžu říct že bych s nima jako jezdec o cca 20kg lehčí měl nejakej problem…

Jediná opravdu hodně tvrdá lyže co sem kdy viděl byl vývojovej hokus pokus lyže RTC co mi ukazovat Dominik u nich v Brigu…

07.11.2018 09:48:19 #57 

Příspěvků: 45

Karlos 1990

>> #1, autohobby, 30. 10. 2018 15:04:53

Ahoj,

já bych zkušenost s X9 měl a musím říct, že jen tu nejlepší. Za mne jedna z nejlepších univerzálek na trhu ale jsou zde 100% lepší a študovanější lyžaři a jak zde již bylo napsáno tak 10 lidí 20 názorů, takže ve finále je vždy nejlepší si lyži vyzkoušet, jetli ti padne, ale jak si psal na to nemáš čas, nebo to není v tvých možnostech a jelikož si psal kdo má osobní zkušenost tak na to reaguji. Za prvé uvedu, že jsem podobný pořez jako ty 185cm a 105kg. Měl jsem je půjčené v délce 175cm ve Vall Di Fasse a bohužel jen na dva dny, protože jsem s paní dovolenou pojali ve stylu zkoušení lyží abychom věděli co si koupit. Velikost 181cm měli bohužel půjčenou, jinak bych se svojí váhou volil určitě ji. Lyže mě strašně příjemně překvapila. Měl jsem možnost porovnání se salomon X-Max, Völkl Racecarver, a s Head iRally. Z X9 jsem byl úplně paf. Bohužel lyže jsem si nekoupil, jelikož chci vyzkoušet ještě Völkl Racetiger GS UVO, nové salomon X-max Blast a nebo Stöckli GS nad kterými všichni básní. Takže po této nebo během této zimy se u mne rozhodne, ale jak jsem psal zatím u mne vedou Atomic X9. Jak zde psali ostatní lyžníci, tak ale bota je důležitější než lyže. Já osobně jsem si nechal upravit skelet u p. Purdy a se svojí váhou mám flexi 130 od Rossi a upravenou že jsou skoro jako bačkory, takže doporučuji určitě investovat hlavně do kvalitních lyžáků. A investice není zase až tak hrozná. V dnešní době se dají tvarovat skoro všechny skelety, jen doporučuji určitě nekupovat ve velkých řetězcích.

Kdyby něco tak mi písni. A hlavně šťastnou ruku při výběru.

07.11.2018 10:05:05 #58 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #55, MPS, 07. 11. 2018 09:11:32

Vieš, ja som už ako decko skúmal „prečo niečo funguje“ a okrem iného som sa dostal ku fyziológii(ako funguje telo) a stavebnej statike. Tieto dve veci súvisia – mám v hlave a oku už určitý 3D model, že aké sily a kam fungujú pri konkrétnom pohybe a posledný rok(môj prvý seriózny lyžiarsky) som sa pozrel na videa a pokecy ku nim a spojil si to spolu dokopy. A preto vravím – najskôr musím vedieť prečo to funguje(a BFU nefunguje, lebo napr. bojuje proti gravitácii nevhodne za spádnicou), potom ako to má vyzerať(viď debata o SLČR) a potom si od niekoho poradiť vhodnú metodiku a na svahu kontrolu(viem, že sám sa teraz ďalej bez dozoru nepohnem). A poslednými testami na svahu sa mi potvrdilo, že terajšia cesta je správne(univer­zálne). Len ma to stojí hodne času – ale teraz o to viac sa môžem venovať jazdeniu keď viem čo mám robiť.

07.11.2018 10:55:36 #59 

Příspěvků: 1580

Mára Bednářů muž

>> #53, IIIvan, 07. 11. 2018 08:15:48

Mas recht Ivane, ze jezdim podle vizualice a moje vnitrni ja se snazi co nejvic priblizit stejnemu obrazu. Nepotrebuji k tomu zadne poucky a nekym vytvorene principy, ktere jsou na svahu snad i nepouzitelne a odvadi pozornost od vnitrni ja. To co jsi napsal, tak tohle vyhrkni na nejakeho elitniho zavodnika a ten na tebe bude koukat jak pero z gauce. On nepotrebuje matematicky vzorce, proc musi dane lyzi prohnout, jemu bohate staci dat na svah nekolik flexi a on si podle vnitrni ja vybere pro nej nejoptimalnejsi, kterou bude jezdit a ktera jinak funguje ve volne jizde a jinak tycich. Do vyberu bude i nejspis zasahovat trener, ale tohle uz nevim. To, ze nekdo vyrobi nejakou univerzalni flexi, ktera by mela fungovat od 50 do 100 kg neznamena, ze se jedna o spravne reseni. Z meho pohledu to rozhodne spravne neni a nefunguje to i kdyz si rada lyzaru mysli, ze je snad chyba na strane lyzare. Kdyby jsi Ivane nekdy zkusil rozdil mezi stejnou lyzi s jinak naflexovanou predni casti, tak pochopis.

Co mas porad s tema principama? Kdo je stanovuje? Nejaka komise? Lepsi mladeznik vubec nebude vedet o cem mluvis. Jemu staci spickovy demo jezdec, nahrani do pameti, minimum drillu, rozbor s vizualizaci a porovnani s cilem. Zautomatizovat jdou nektere pohyby jiz v hlave i kdyz takovy sled pohybu clovek nikdy nedelal v tomhle je uzasny nas mozek. Jenze to by nebyl dospely clovek, aby na to proste nesel jako vedec a misto jednoduche mapy o lyzovani, ktera se sklada ze site neuronu neudelal ohromne mesto ze site neuronu, ktere je jako jeden velky labyrint, coz uz samo o sobe komplikuje zautomatizovani pohybu jiz v hlave a tohle se i prenese na progres. Ty jakoz to sportnovni lyzar, ktery se tomu asi fakt hodne venuje 500 hodin je krasny cas by jsi mel z meho pohledu do 2–3 let driftovat podobne jako zavodnice. Neni to nic tezkeho, staci mit telo ve spravny cas na spravnem miste a material takovy, aby te podrzel. Zaklady by jsi mel zvladnout behem teto sezony. Rad si pojezdis v branach a bez driftu to tam bude fungovat asi jako kdyz pojedes zimni rally a nebudes umet driftovat. Jak asi takovy ridic pojede…

Napsal jsem ti flexi EC / WC 78kg jezdkyne s mekkou predni casti lyze a proc takovou flexi jezdi. Dat 50 kg nezkusene holce tuzsi lyze jak teto zavodici je proste ulet rodicu / trenera a uplne tim zabijou jeji progres. Stejne tak tohle funguje u hobiku a je to jeden z duvodu skladanky, proc se poradne nikam neposunou. Minuly rok mi sdelila dobra holcina, ze prechod na plnohodnotne damske SL je pro ni jako jezdit obracky.

07.11.2018 11:42:51 #60 

Příspěvků: 3990

IIIvan muž

>> #59, Marek Bednář, 07. 11. 2018 10:55:36

Podľa vizualizácie sa predsa riadim aj ja, ale nie IBA podľa nej. Princípy nie sú „niekým vytvorené“,žiadne komisie apod., ale len popisujú prečo niečo funguje. A pre zaujímavosť som ti dal výpočet kto pri akej hmotnosti „dá väčšiu sodu do lyží“ – take it or leave it.

Výber flexie vhodnej pre konkrétneho človeka predsa nepopieram, prvotná moja reakcia bola na tvoj výrok, že nejaké Lusti neprehne 70kg chlap – ja som len tvrdil, že prehne ich aj 50kg baba keď to „umí“, lebo lepšou technikou vyvolá konkrétnu silu. O žiadnej „univerzálnej flexi“ som nikdy nič nepísal…

Jasné, pretekár nepotrebuje poznať, na to má predsa trénera. Ale reč bola najskôr o hobbíkoch, čo sa učia sami! u hobbíkov bez race minulosti je VŽDY prvotná chyba na strane lyžiara, že základné veci nerobí dobre:

  • nevie na tom správne stáť počas toho ako sa mení fáza oblúku
  • nevie točiť pred spádnicou = neovláda plne lyžu(tu bola zmienka o boji proti gravitácii)

A keď ani netuší, že by mal točiť omnoho skôr ako je zvyknutý, tak to logicky ani nikdy tak robiť nebude! Flexia lyží je sekundárny problém(aj keď dôležitý).

Ten pretekár mládežník – si si istý, že mu naozaj stačí minimum drillov a len odpozeranie od demo jazdca? Nie som tréner lyžovania, ale drilly sú základ aj pre profíkov v každom športe čo som robil(aj na súťažnej úrovni) – pretekmi sa totiž technika postupne kazí a aj WC jazdci si koncom sezóny chodia „opravovať techniku“.

Neboj, túto sezóny to už 500 hodín rozborov a videí nebude, čo som potreboval som zistil, teraz budem o to viac jazdiť a drillovať. A ani na to nebudem celkom sám(dosiahol som svoje limity ako samouk – nevidím sa predsa pri jazde „on-line“), podnikol som cez leto pre to hodne krokov.

Či a ako budem driftovať alebo nedriftovať je teraz nepodstatné pre mňa. Podstatné je že mám nejaký realistický metodický plán, ciele, postupy ako ich dosiahnuť a hlavne určené priority vzhľadom na obmedzený čas a sezónnosť tohto športu.

Neviem odkiaľ zase berieš „rád si pojezdíš v bránach“, keď som jasne písal, že som dal v živote 2 jazdy pred rokom a teraz pár jázd na ľadovci, aj to náhodou. Určite nepovažujem jazdu v bránach za moju prioritu, ani to nepovažujem za pedagogicky vhodné. Ale občas sa otestovať áno…

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy