09.04.2013 15:21:23 #151
>> #148, kokoska.rokoska, 09. 04. 2013 14:47:56
no jo, ale co kdyz pojedes jak typicky slalomkar a udelas 20 oblouku za minutu s pretizenim 0,5g? To pak muzes jezdit v kuse i s vecernim lyzovanim, a porad jeste ti zbyde dost sil, abys byl nejvetsi king na apres ski.
anebo co kdyz budes lyzovat na tech uzasnych placatych kopcich, kterych ted u nas na Morave mame plno (Koprivna, Cervena Voda, Avalanche…). V rychlosti 20kmh (pri jizde po hrane) obracky moc netoci.
Mne se zacinaji otvirat oci. Jak jsem se mohl tolik mylit? Do pristi sezony prodam vsech 5 paru lyzi nad 175cm,co mam, necham jen slalomky (snad mezitim nezrezavely), dokoupim funcarvy (v takove delce, aby se mi vlezly do kufru napric) a budu jezdit na Avalanche, kam to mam ze vsech lanovek nejbliz.
09.04.2013 15:42:36 #152
Slyším hodně často názor, že u nás se skoro nedá lyžovat-hodně lidí a hlavně hrozně krátké a mírné kopce. A to většinou říkají „špatní“ lyžaři. Pokud se chci trochu hýbat na čerstvém vzduchu a užít si lyží, stačí mi „větší hromada hnoje“, samozřejmě zasněžená s jakýmkoliv vlekem. Pak si vezmu slalomky a umím se za dopolene uslalomovat k smrti. Ale tím jsem nechtěl říci, že jsou slalomky lepší než GS nebo SG-čka, jen jsou na něco jiného. Rýčem taky nikdo nebude hrabat trávník, nebo snad ano?
09.04.2013 18:05:31 #153
>> #149, pool, 09. 04. 2013 14:54:36
Má ale jeden neduh – odcházejí zipy. Všechny kromě zipu na náprsní kapse. Kokoska už měnil „hlavní zip“ a má zašité kapsy. Já mám zipy na kapsách už rozpadlé a výměna „hlavního“ mně teď čeká…
Jinak spokojenost s vlastnostmi.
09.04.2013 19:22:58 #154
>> #148, kokoska.rokoska, 09. 04. 2013 14:47:56
Vždyť ono je to tak skoro se vším. Kolik procent lidí má horské kolo, aniž by na něm někdy jeli v terénu, který by dobře nezvládlo kolo krosové. Mnozí s ním nejeli ani v terénu, který by ještě zvládla i silnička. A takových příkladů by se našlo víc.
Tak jezdí většina lidí i na slalomkách prakticky jen delší oblouky, občas docela rychle. Pak je menší skupina lidí, kteří se na slalomkách vozí a občas (než se unaví) si udělají pár kratších (skoro)oblouků a buď si rovnou odpočinou nebo se zase jen vezou (a proč ne?). Těch, kteří na slalomkách jezdí opravdu slalomově, je mizivé procento a obvykle sebou mají ještě nejméně jedny lyže. Vtip je v tom, že drtivá většina lidí se chce jen relativně pomalu vozit a ti nadšenější si chtějí občas trošku i pohrát s krátkým obloukem, což je myslím normální a pochopitelné.
09.04.2013 19:24:27 #155
>> #148, kokoska.rokoska, 09. 04. 2013 14:47:56 děkuji za odpověď a pádné argumenty, ty kila bych fakt zvedat nechtěl..
nevím ale, jestli je to ten správný důvad měnit lyže.. nemám žádnou mimiřádnou fyzičku a je pravda, že na první lyžování v sezóně jdu na max. 3–4hod podle sněhu a druhý a třetí den jsem rád za sedavé zaměstnání.. ještě druhé a třetí (možná i čtvrté)lyžování tak ty 3–4hod a nohy bolí, ale pak už si většinou zvyknu a mohu vyrazit i na více denní lyžovačku..
jak je to ale s tou technikou lyžování? musí tedy být na obřačkách lepší než na kratších lyžích? kde je ta druhá strana mince?
09.04.2013 20:25:21 #156
>> #154,
Navvy, 09. 04. 2013 19:22:58
Jasně, to máš pravdu. Ale jsou i tací, kteří primární určení kol
rozlišují (třeba já, že) a stejně tak to je i u lyží.
A to, že někdo používá slalomky k jinému účelu, než jsou stvořeny,
přece není důvodem, abych činil totéž (i když, vlastně, s Krabem jsme
loni taky jeli na silničkách „po žlutý“).
>> #155,
claid, 09. 04. 2013 19:24:27
Já myslím, že to ten správný důvod je (respektive jeden z nich). Na
obřačkách je mnohem snažší lyžovat a dokonce několik (málo) hodin
v kuse. A o technice zde toho bylo napsáno dost a dost od
povolanějších…
09.04.2013 20:37:43 #157
>> #154, Navvy, 09. 04. 2013 19:22:58
jeste je hodne takovych, kteri jedou na slalomkach agresivne jetou vlnovku po hranach (samozrejme ze na mirnem) a mysli si, jaky jedou kratky agresivni slalomovy oblouk.
09.04.2013 20:44:37 #158
>> #157, Gravedigger, 09. 04. 2013 20:37:43
Vlastní zkušenost nebo se každého jehož jízda ti připadá taková směšná vyptáváš co si myslí?
A představ si že plno těch (no spíše všichni) co mají silniční sportovní mašiny nejezdí zatáčky driftem obou kol. Co s tím?
09.04.2013 21:11:08 #159
>> #155, claid, 09. 04. 2013 19:24:27
jak je to ale s tou technikou lyžování? musí tedy být na obřačkách lepší než na kratších lyžích? kde je ta druhá strana mince?
Nie som si istý, či je to dobre formulovaná otázka. AKÁKOĽVEK lyža vyžaduje aspoň taký stupeň lyžiarskej techniky, aby ju lyžiar ZVLÁDOL a podľa možnosti aj BEZPEČNE ovládal. Zrejme máš na mysli skôr to, ktorá z lyží je tolerantnejšia k jazdeckým chybám. Som náchylný napísať, že žiadna, pretože tak slalomka, ako aj obráčka môžu kopnúť v oblúku, zarezať, vyhodiť a inak znepriemniť lyžiarovi jeho krásne vypracovanú lyžiarsku líniu, mnohokrát aj s fatálnym následkom. Aj na SL, ako aj na GS môžeš mať zlé postavenie tela, strácať predozadnú rovnováhu, jazdiť po vnútornej, vpadávať do oblúka, nezahajovať – neukončovať ho správne, mať problém pri prechode medzi jednotlivými oblúkmi. Možno otázkou naznačuješ, že sa v krátkom slalomovom oblúku tieto chyby dajú v jazde „ schovať“?
Niekde tu odoznelo, že na obráčke má lyžiar (oproti slalomke) more času upratať si (technicky) jazdu – pravdou je, že oblúk má o niekoľko metrov väčší polomer, no na druhej strane je jazdený vo väčšej rýchlosti, jazdec musí odolávať väčším silám a ak chce taký oblúk jazdiť aj dynamicky, vychádza mi to opäť úrovňou technického vybavenia jazdca porovnateľné s jazdou na SL. Samozrejme pri race technike je obrovský rozdiel jazdiť obrák a slalom, ale to už je iná téma…
Zatiaľ ako prvý nástrel k Tvojej otázke hádam stačí, myslím, že sa k tejto otázke radi vyjadria aj ortodoxní obrákari a chlapci zo SMG. NaSvah!!!
09.04.2013 21:19:37 #160
>> #147, claid, 09. 04. 2013 13:00:29
V pár předešlých postech myslím byly docela dobré argumenty a vysvětlení.Na některé otázky sis v podstatě odpověděl sám.
Já bych to trochu shrnul,teda se o to alespoň pokusil.Debata v tomto vlákně a nejen tady se točí okolo ježdění na slalomkách ( R okolo 12m) oproti ježdění na lyžích řekněme komerčních obřačkám (R okolo 16–18 m s délkou přes 170 ).Pomíjím záměrně GS lyže (R přes 23 m).
Většina lyžařů na slalomkách je nepoužívá k tomu na co jsou určeny,resp.na nich nelyžuje ale „slalomkuje“( s dovolením jsem použil termín,který zde kdosi již použil přede mnou).Důvodů k tomu najdeš v různých vláknech dost a dost.Pro toho kdo chce lyžovat (ne slalomkovat) jsou určitě vhodnější „komerční obřačky“. O vlivu na techniku jízdy,možnostech jejich využití i na českých kopcích,nebo celodenního lyžování např. lyžovací dovolené v Alpách tady bylo taky napsáno dost.
Pokud samozřejmě budeš „slalomkovat“ a jen si to tak jakoby „užívat“ se určitě nezadýcháš,ale asi žádný uspokojení ti to nepřinese(alespoň podle toho co píšeš).
No a pokud tě to tady nakopne k tomu ,aby jsi vyzkoušel třeba při nějaký testovačce i delší lyže s větším R určitě poznáš sám ten rozdíl.Pak s největší pravděpodobností si je i koupíš jako „první“ lyže a ty současné budeš mít jako ty „druhé“ jen tak na občasné „zablbnutí“.
09.04.2013 21:19:42 #161
>> #155, claid, 09. 04. 2013 19:24:27
jak je to ale s tou technikou lyžování? musí tedy být na obřačkách lepší než na kratších lyžích? kde je ta druhá strana mince?
Dobrou techniku by jsi měl mít na SL i na GS
Spíše je problém tu dobrou techniku udržet i na prudkém (opět jak na SL,
tak na GS)
V každém případě na GS díky delšímu oblouku (v oblouku trávíš více
času) si uvědomíš chyby které děláš
Všechno tam je mnohem patrnější a máš čas zkoušet a zlepšovat
Když se pak vrátíš na SL, tak ti všechno připadne tak nějak snažší
než dřív
Dlouho jsem drtil jen SL a pak jsem zkusil GS . Od té doby 90% času
trávím na GS
Taky to trochu souvisí s tím, že mě dost bolí kolena a GS je k nim
šetrnější
Pokud váháš nad GS , tak doporučuju pro začátek vyzkoušet nějakou
komerční race carv GS s radiusem kolem 18m a pak když tě to chytne,
můžeš pokračovat dál
S fyzičkou si nedělej starost, já nemám žádnou (skutečně)
09.04.2013 21:29:32 #162
>> #154, Navvy, 09. 04. 2013 19:22:58
Vtip je v tom, že drtivá většina lidí se chce jen relativně pomalu vozit a ti nadšenější si chtějí občas trošku i pohrát s krátkým obloukem, což je myslím normální a pochopitelné.
O tom se asi nikdo nebude přít,ale claid se ptal na něco jiného,resp. ho něco jiného zajímalo.
09.04.2013 21:35:18 #163
>> #160, m3, 09. 04. 2013 21:19:37
Mně se místo „slalomkování“ mnohem víc líbí Krabovo: „nelyžuje, je lyžován“
09.04.2013 21:36:51 #164
>> #155, claid, 09. 04. 2013 19:24:27
Z vlastní zkušenosti (10 let jen slalomka, teď 3 roky slalomka + obřačka) můžu říct, že ideální je právě tato kombinace. Jízda na slalomce je úplně jiná než na obřačce. Přitom, co se na obřačce naučíš, můžeš uplatnit na slalomce a na opak. Slalomka, jako jediná lyže tě nutí zákonitě jezdit oblouky přes radius, čímž většinu času trénuješ špatnou techniku jízdy. Na obřačce můžeš lyžovat správně celý den, na slalomce tak dvě hodiny. Slalomky beru na poslední 1–2 hodiny lyžování, po obřačkách slalomky něco přes hodinu ještě zvládnu, obráceně mi to nefunguje.
09.04.2013 21:59:54 #165
>> #150, pool, 09. 04. 2013 15:04:52
" Nevím Mirku jestli si jel na slalomkách 80km v hodině, ale mi to tak jednoduché nepřipadá. "
Jel, i víc. Opravdu to není problém, ale o lyžaři to vypovídá jen to, že je zralý na obřačky a pokud si je pořídí, bude spokojen. Zatím svoji rychlost úspěšně snižuji, teď na obřačkách jezdím pomaleji než dřív na slalomkách
09.04.2013 22:05:31 #166
09.04.2013 22:25:43 #167
děkuji za reakci, hezky provedená anylýza chyb a názor na tolerantnost delší a kratší lyže.. ano, to mě právě zajímá, znám jenom jízdu na krátkých lýžích a tak hledám ten důvod, proč dobří lyžaři preferují dlouhé lyže. Ten delší čas na provedení technicky čistějšího oblouku? Podle Tvého popisu to adrealin nejspíš nebude, krátká lyže ho dodá potřebnou námahou a delší lyže rychlostí? Nebo opravdu jsou krátké lyže tolerantnější k chybám?
Taky oceňuji, že rovnou nezatracuješ krátké lyže, ale uvádíš možné rozdíly v chování lyží různých délek a poloměrů. Ja jasné, že každému vyhovuje něco jiného, ale ta převaha obliby delších lyží tady je přeci jen k zamyšlení.
Zaujal mě popis té chyby, že oboje lyže můžou kopnout v oblouku. Tvůj příspěvek mi dává odvahu se zeptat. Nejdřív uvedu, že určitě nejsem tak dobrý lyžař jako většina tady, jsem samouk a nikdy jsem nebyl v lyžařské škole. A při lyžování asi dělám chybu, která se mi líbí a baví mě. Při výjezdu z oblouku nechám trošku pod sebou odjet lyže (asi trošku záklon)a ty lyže mě pak sami zvednou a umožní se dostat rychleji do přehranění a dalšího oblouku, ale záklon je přeci chyba, nebo v tomhle případě ne?
Ještě dodám, proč se tak vyptávám, osvědčilo se mi, že nejlépe potrénuji techniku pěkně před spaním, když si představuji jak který oblouk, zahájení, přehranění a ukončení provedu. Na sjezdovce to mám pak o hodně snažší!! Jen musím dobře vědět, co si mám představovat..
09.04.2013 22:51:38 #168
>> #165, Mirek, 09. 04. 2013 21:59:54
o tom se nechci přít, taky jsem jel na slalomkách podle ukazatele rychle, ale nic moc se mi to nelíbilo. A rovně to nejde skoro vůbec. Já právě používám slalomky na menší kopce a obřačky na větší a prudší…
09.04.2013 22:57:05 #169
>> #156, kokoska.rokoska, 09. 04. 2013 20:25:21
Pro mnoho lyžařů je důležité to, že se mohou aspoň pokusit o slalomovou techniku (víceméně marně, ale s chutí a radostí) a v případě potřeby rychle a snadno změnit směr jízdy. Tak mají slalomky, protože na lyži s R 16 a víc se jim to nepovede. Nic na tom nemění skutečnost, že na slalomové trati jim to závodník natře i na běžkách A když si chce někdo při lyžování občas zakličkovat jako při slalomu, nebo zablbnout v několika krátkých obloucích, tak mu bude slalomka vyhovovat. Kdo chce jen v pohodě jezdit, bude pro něho nejvhodnější něco s R16 – 18. Ostatně mnohem horší volba je lyže s R 16 a víc, o 25 cm kratší než sám lyžař (což se u nás dá vidět dost často, a to je myslím větší problém – a tím jak se taková lyže chová, zpravidla odradí jejího uživatele od větší délky, protože si bude mylně myslet, že na delší lyži to bude ještě horší).
09.04.2013 23:47:42 #170
>> #167, claid, 09. 04. 2013 22:25:43
Edituj si príspevok,aby Ičes vedel,že to je reakcia.Tuším si to chcel adresovať jemu.
Slalomky sú tolerantnejšie len k niektorým chybám.
09.04.2013 23:58:33 #171
>> #169, Navvy, 09. 04. 2013 22:57:05
„Nic na tom nemění skutečnost, že na slalomové trati jim to závodník natře i na běžkách“
Ale no,s bežkami by som prehral aj slalom,aj v stope.Najneskôr v prvej vlásenke by sa mi obtočili okolo členkov ako Andrejke V.
10.04.2013 07:40:39 #172
>> #167, claid, 09. 04. 2013 22:25:43
No nenazval by som to analýzou chýb, chcel som tým lem povedať, že technickú zručnosť vyžadujú oba typy lyží. Na oboch (SL, GS) sa dá jazdiť pod aj nad rádius, technicky dobre a technicky nahov… Pravdou je, že vychádzam z porovnania pri ostrom, recestock materiále (SL r cca 12m, GS r23>). Pri komerčných SL, GS platí zhrnutie m3: „Pro toho kdo chce lyžovat (ne slalomkovat) jsou určitě vhodnější „komerční obřačky“. O vlivu na techniku jízdy,možnostech jejich využití i na českých kopcích,nebo celodenního lyžování např. lyžovací dovolené v Alpách tady bylo taky napsáno dost.“
Zaujal mě popis té chyby, že oboje lyže můžou kopnout v oblouku. Tvůj příspěvek mi dává odvahu se zeptat. Nejdřív uvedu, že určitě nejsem tak dobrý lyžař jako většina tady, jsem samouk a nikdy jsem nebyl v lyžařské škole. A při lyžování asi dělám chybu, která se mi líbí a baví mě. Při výjezdu z oblouku nechám trošku pod sebou odjet lyže (asi trošku záklon)a ty lyže mě pak sami zvednou a umožní se dostat rychleji do přehranění a dalšího oblouku, ale záklon je přeci chyba, nebo v tomhle případě ne?
Pod kopnutím lyže som myslel nechcené zarezanie hrany. To čo opisuješ ty je skôr strata predozadnej rovnováhy vo výjazde z oblúka. Dôsledkom vonkoncom nemusí byť rýchlejšie prehranenie, skôr naopak. Ale ak to zvládaš, stíhaš si upratať ťažisko tam kde má byť a baví ťa to…
>> #164, **Mirek, 09. 04. 2013 21:36:51
Slalomka, jako jediná lyže tě nutí zákonitě jezdit oblouky přes radius, čímž většinu času trénuješ špatnou techniku jízdy.
Áno, v takom prípade určite radšej použiť lyžu s väčším polomerom (prepytujem „obráčku“). Ale určite slalomka nikoho nenúti do ničoho
10.04.2013 07:40:49 #173
>> #168, pool, 09. 04. 2013 22:51:38
Ano, kdo má obřačky, nemá většinou potřebu jezdit „obřákovej“ oblouk na slalomkách, ale kdo vlastní jen slalomky, nemá většinou jinou možnost, pokud chce na slalomkách prolyžovat celý den.
10.04.2013 07:42:53 #174
>> #163, HonzA_, 09. 04. 2013 21:35:18
…vlečený lyžami do krajších lyžiarskych zajtrajškov…
10.04.2013 09:34:41 #175
>> #167, claid, 09. 04. 2013 22:25:43
Asi se pod tím tvým „nechat pod sebou lyže trošku odjet“ dá představit ledacos, ale chyba to být nemusí. Kolikrát tady Harry popisoval aktivní předozadní práci v průběhu oblouku. Tj. na začátku oblouku být vepředu, při ukončení více na patách. Je to sice velice komplexní pohyb, ale přehranění to opravdu zrychlí, tak jak popisuješ.
>> #164, Mirek, 09. 04. 2013 21:36:51
Mirku, vím, že to myslíš dobře, ale budu trochu rýpavý Kdysi jsi nám tady léta tvrdil, že slalomka jako jediná univerzální lyže, je to pravé na jakékoli ježdění. Teď, když vlastníš slalomku a obřačku R23, zase tvrdíš, že, cituji: „můžu říct, že ideální je právě tato kombinace“. Co když si pak koupíš třeba obřačku R30 nebo SG a budeš tvrdit zase že je to ideální? Jen narážím na to, jestli na soudy co je a není ideální, není optimální vyzkoušet více možností a z toho vybrat, co ti bude vyhovovat, než jen chválit typy lyží, které zrovna vlastníš.
10.04.2013 10:38:59 #176
>> #175, VojtěchV, 10. 04. 2013 09:34:41
Rýpavost k Mirkovi je poněkud nemístná,řekl bych.Vše se vyvíjí a Mirek je,myslím,nejzářnějším příkladem toho nejkvalitnějšího lyžařského vývoje a dokládá ten svůj pozitivní vývoj právě ve změně názoru a zde v tom,co píše v postech č.164 a č.165.- přesně tak to je – řekl bych. A k tomu co je a není ideální. Ideální je mít slalomky,obřačky,SG event.DH lyže a k tomu univerzálky a freeridovky a to i v několika provedeních a proveniencích (mám to tak doma). Ale je k pochopení, že pro většinu lidí jsou jedny lyže ažaž. Pak bych volil nějaké (skoro jakékoli) univerzálky (u muže nad 175,u ženy nad 165cm) se středem něco nad 70mm. Několik firem dělá univerzálky už i s proměnlivým radiusem (vpředu cca 14, vzadu 18) – na takových jezdím nejraději – nástup do oblouku skoro jako slalomky, výjezd bezpečný jako na obřačkách.
Co se týká tvého názoru na claida,tak to,co popisuješ,je jen jeden z obecně zažitých mýtů a s Harrym,jakkoli má jinak názory výtečné,v tomto nesouhlasím.Postoj lyžaře by měl být vyvážený v průběhu celého oblouku! Udržet tuto rovnováhu je dost obtížné,zejména ve všech složitějších situacích (kombinace branek,změna sklonu svahu,led…) – je to jeden z nejčastějších lyžařských problémů (nejen u závodníků) a v kombinaci s vahou na vnitřní i příčina většiny pádů. To, že se tělo lyžaře v průběhu oblouku dostane předozadně mimo rovnovážné postavení nad středem boty je vždy chybou (a nikoli záměrem dobrého lyžaře).Tuto chybu je dost obtížné kompenzovat – ta kompenzace vždy nějakou setinku trvá! – tudíž to v žádném případě nezrychlí přehranění! Cílený pohyb rukou dopředu v průběhu více než druhé poloviny oblouku by měl být součástí každého lyžařského výcviku – řekl bych.
10.04.2013 11:27:20 #177
>> #176, oblouk, 10. 04. 2013 10:38:59
Súhlasím s tým, že postoj lyžiara by mal byť vyvážený v priebehu vedenia celého oblúku, ale (a tu musím dať za pravdu Harrymu) sú situácie v jazde (napr. rad otvorených brán na rovine), kedy sa aktívne vyjazďuje oblúk, dynamizuje sa práca pri jeho ukončení krátkodobou zmenou polohy ťažiska aj uvedeným spôsobom. Samozrejme tieto „prostné“ nie je možné cvičiť na exponovaných miestach trate (kombinace branek,změna sklonu svahu,led…), kde sa bojuje s podmienkami a jazdec je rád, že je rád a drží akú-takú čistú stopu. Diskuzia ku tomu už prebehla vo viacerých vláknach, Krab to trefne nazval zacyklením, takže ďalej nerozpitvávam a necyklím.
10.04.2013 12:43:23 #178
>> #177, Ičes, 10. 04. 2013 11:27:20
Netřeba to cyklit – vím co máš na mysli když píšeš „…napr. rad otvorených brán na rovine), kedy sa aktívne vyjazďuje oblúk, dynamizuje sa práca pri jeho ukončení krátkodobou zmenou polohy ťažiska aj uvedeným spôsobom. To je pravda – opravdu se v takové situaci "jede aktivně“, že to tak vypadá…
ALE – je otázka, zdali je to právě tebou zmíněný předozadní pohyb, kterým té „dynamizace“ dosáhneš??? Já tvrdím že nikoli, že je to další mýtus!
Tím, že „šoupnu lyže dopředu“ se celá soustava lyžař-lyže nijak a ničím nezrychlí (musím je přece pak zase „šoupnout zpátky“). Něco jiného je ovšem, v takové situaci, zapojení aktivního vertikálního pohybu (princip „pohonu oblouky“ známý z kolečkových bruslí). Tímto vertikálním pohybem opravdu oblouk (jak tys to nazval) dynamizuješ – tento pohyb smysl má. Skoro by se mi chtělo říct (na rozdíl od často zde užívaného rčení), že se nemohu mýlit…
10.04.2013 13:17:54 #179
>> #178, oblouk, 10. 04. 2013 12:43:23
…no však som ani nenapísal, že je to LEN predozadný pohyb (viď …aj uvedeným spôsobom…). Čisté prevedenie (AJ) predozadného pohybu je vyhradené pre iné aktivity.
10.04.2013 13:39:36 #180
>> #179, Ičes, 10. 04. 2013 13:17:54
Já bych ten aktivní, víceméně souměrně předozadní pohyb těla opravdu nechal výhradně zcela jiným aktivitám!!!
To slovo souměrně tam nemám náhodně, protože při kvalitním zatáčení na lyžích (jízda dost pod radius) potřebujeme skutečně předozadně „něco“ aktivně dělat – ale odděleně pravá-levá polovina těla. Rozhodně to není žádný aktivní předozadní pohyb těžiště (ale to jen na okraj, takové detaily tady probírat nechci).
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.