Prechod na carving
02.02.2009 05:04:59 #1
(H.Hugo, ) Ivan v sousednim vlakne popsal chirurgickym slengem pocity z prechodu na carvove lyze. Prosli jsme si tim vsichni lyzari sedych skrani; ja jsem se na poradne vykrojene lyze dostal po delsi dobe lyzarske absence a mel jsem z nich ( asi falesny ) pocit ze jsem to nezapomel. Nicmene jsem na nich jezdil stale archaicky – uzka stopa, jizda prevazne po jedne, razantni prenosy vahy. Rada z tech veci uz zase neni v takovem zavrzeni jako v pocatcich carvove revoluce, ale tehdy jsem se musel snazit abych styl „modernizoval“. Cvik ktery me asi nejvic pomohl byla jizda s tyckami pod koleny a drzenym mezi koleny. Nuti to k sirsi stopne a nuti to zatezovat obe lyze, koriguje protirotaci. Zajimalo by me, jak se s tim vyporadali ostatni.
02.02.2009 07:27:54 #2
(PetrAT, ) Tzn., že si hole dáš zezadu pod kolena a držíš je pak mezi koleny?
02.02.2009 09:17:44 #3
(JohnyPes, ) Ahoj, me nejvice pomohlo zahodit hulky a vyjezdit se na SLinech 116/7,8 na lehcim svahu. Moje doporuceni tedy: bez hulek, ruce klidne za zada, extra tocive lyze (shorty) a lehkej svah, hodne dbat na vysunuti vnitrni lyze, verit hrane, smyk si proste zakazat. Ostatni, jako sirka postoje a rozlozeni sil na vnejsi a vnitrni nohu prijde s tim samo. H.
02.02.2009 10:00:55 #4
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
vnitřní mě pobavila – to je snad největší problém všech lyžařů (včetně
dobrejch závodníků), že jí vysunujou a vysunujou… – a ten oblouk a
postoj a celý lyžování pak hlavně díky tomu stojí za h… a za h… a za
h.....
.
02.02.2009 13:38:26 #5
(Honza, ) O vnitřní se nemusíš vědomě starat – povyjede sama tak,
jak to odpovídá náklonu do oblouku a postavení těla.
Jinak naprosto souhlasím s mírným svahem, aby se to tolik nerozjíždělo a
lyžař si nemusel regulovat rychlost. A přidám ještě jedno pravidlo –
být trpělivý. Lyži to chvilku trvá než, po provedení správných pohybů,
začne sama točit. V začátcích se to ale zdá být celá věčnost. Takže
být při zahájení oblouku trpělivý, dát lyži dostatek času a hlavně ji
do ničeho nenutit nějakými přídavnými pohyby.
02.02.2009 21:40:07 #6
(tuty, marttoni@post.cz) mi také povyjíždí tak nějak jakoby sama,ale myslím že jen při velmi malých rychlostech. Při vyšší to snad ani nejde.
02.02.2009 22:23:39 #7
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
to nesouvisí s rychlostí… – prostě to tělo tak máme postavený a
jinak to ani nejde – prostě vyjíždí. Ale hlavní naší snahou co se
tohoto týká je, ABY TO BYLO CO NEJMÍŇ … – pro mnohé je to
jistě překvapení
…
03.02.2009 05:45:53 #8
(h.hugo, ) HOnzo proc je dulezite minimalizovat predsunuti vnitrni? Vysvetleni ktere jsem dostal ja bylo; A. zpomaluje prechod z oblouku do oblouku (lyzar musi napred srovnat panev do neutralni polohy). B prakticka demontrace toho jak to funguje je kdyz se dva lyzari stojici paralelene vedle sebe pratahuji; vetsi silu asi vyvine ten ktery stoji k souperi bokem nez ten ktery se k tomu postavi celem. Nejsem si ale jisty jestli tohle ma nejake fyzikalni opodstatneni nebo to jen odrazi vetsi uhel naklonu.
03.02.2009 05:52:32 #9
(h.hugo, ) Jo presne tak; tim jak ma clovek ruce daleko od sebe se da regulovat sirka stopy, tlakem na vnitrni koleno „horni“ nohy napomuzes zatizeni malikove hrany a paralelniho postaveni holeni. I kdyz v tomhle cviku jine nez paralelni postaveni stejne mit asi nemuzes.
03.02.2009 08:24:28 #10
(JohnyPes, ) Myslím při výuce, tedy při nižších rychlostech, to nucené vysunutí, respektive přusunutí při změně oblouku, nakrojí čistě nový oblouk a o to jde, taky tím začátečník pochopí aktivaci vnější hrany na vnitřní lyži, což smykař nezná a nedá mu to možnost prosmýknout začátek oblouku. U malých rychlostí, kdy je ještě náklon téměř nula to chce dělat trochu nuceně. Při běžným ježdění to je automatický, více méně dle přiklonění ke svahu, viz baner SNOW aljaska :) . H.
03.02.2009 10:23:09 #11
(Honza, ) Obávám se že to není zrovna nejlepší cvičení. Když tohle uděláš, výsledkem bude jistojistě vystrčený zadek a záklon. Takže na vyzkoušení pár jízd proč ne, ale rychle z toho zase pryč a srovnat si postoj.
03.02.2009 10:39:16 #12
(Milan, ) Logické vysvětlení myslím je to, že předsunutá lyže jede trochu jinou trajektorii než ta druhá. Zkus si namalovat dvě kruhové úseče vnitřní a vnější posunuté vúči středu jako lyže, když z nich uděláš kružnice budou se protínat, to bude ten zdroj nestabilty a smyku v oblouku.
03.02.2009 13:03:37 #13
(JohnyPes, ) .. no je to jednoduchý, prostě to zkus a uvidíš, pak dej vědět :D _ H
03.02.2009 13:21:07 #14
(Pavlos, ) Jako samouk a carvingový začátečník mám jiný problém.
Tady je schematicky zobrazená stopa obou lyží při
carvingovém oblouku. Vnitřní jede logicky vždy po jiném rádiusu než
vnější. Jen mě zajímá, jestli je to takto košer, jelikož se mi mění
vzdálenost lyží od 20 cm při překlápění/jízdě rovně až po 50 cm
při radikálním oblouku s relativně velkým náklonem. Nikdy jsem o tom
nepřemýšlel amyslel jsem si , že jezdím dobře, ale čím víc se tady
pitvá vnitční noha a šířka stopy ve Snow, jsem na vážkách, jestli
vůbec jezdím dobře.
03.02.2009 14:53:00 #15
(H.Hugo, ) Milane, nemyslim si ze predsunuti samo o sobe ( tj. pri paralelne postavenych lyzich a stejnem uhlu zahraneni – paralelni holene) ovlivni trajektorii. Polomer otaceni je za techto okolnosti stejny, je jen posunuty jeho stred.
03.02.2009 14:58:23 #16
(h.hugo, ) Pavlosi, myslim si ze tvoje stopa je vysledkem mensiho zahraneni vnitrni lyze. Podle me to chce tycky pod kolena, ruce mezi nohy…
03.02.2009 15:04:12 #17
(h.hugo, ) Nemyslim ze zaklon je tu problemem; alespon kdyz tycky nejsou moc vysoko, pod zadkem by asi mohly navodit „sedaci reflex“, ale jsou-li bambusky pod koleny pak ma clovek spise tendenci se nad nimi prekulit dopredu.
03.02.2009 15:09:56 #18
(Pavlos, ) je v tom, že tlak přenáším dominantně na vnější nohu.
03.02.2009 15:43:37 #19
(Honza, ) „pod zadkem by asi mohly navodit "sedaci reflex"" a "ale
jsou-li bambusky pod koleny pak ma clovek spise tendenci se nad nimi prekulit
dopredu“
To je ono, a by se nepřekulil a taky trochu viděl na cestu, kompenzuje to
vystrčeným zadkem. Navíc v téhle pozici je to docela záběr na stehna a
posazení se trochu dozadu jim jen uleví. A vůbec nejde o sedací reflex,
ale o postavení celého těla v této poloze.
Jak říkám, asi to bude fajn cvičení na vyzkoušení a uvědomění si
široké stopy a paralelní práce holení, ale nejezdil bych v tom
pravidelně.
03.02.2009 16:44:47 #20
(h.hugo, ) Schudnejsi cesta ke kompenzaci je poradny naklek. S tim vystrcenym zadkem mas snad pravdu kdyz takto stojis na rovine. Jakmile se rozjedes – a rozjede se to svizne protoze v tehle sestave je daleko jednosussi carvovat nez smykat- tak te to do nakleku samo donuti.
03.02.2009 16:50:51 #21
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
jsem úmyslně diskusi pokračovat reakcí na tuhle tvojí otázku aniž bych zareagoval… Se
dvěma názory mohu, myslím, částečně souhlasit: 1. jednak Milanův, že
předsunutá lyže jede trochu jinou trajektorii (což je pravda – jsou tam
posunuré středy), ale je to natolik nepatrné, že to na smýkání nebo
nesmýkání zřejmě nemá téměř žádný vliv. 2. no a pak JohnyPes –
zkus to a uvidíš
–
jenže JP má na mysli pomoc v zaříznutí lyže a „vtáhnutí“ do oblouku
(v čemž má částečně pravdu), ono to začátečníkovi opravdu trochu
pomůže – ALE ZA JAKOU CENU!!!!!!!!!!! – pánev bude mít
v protirotaci!!! – což jak všichni doufám už dost dobře víme je
špatně (a to nejen pro „závodníka“ nebo sportovního lyžaře, ale
nakonec jistě i pro funcartvera
. Takže vůbec nevím, proč mám někoho učit pomůcku
k relativně snadnějšímu zakrojení, když mu tím fixuju jasně blbej
návyk = blbej postoj a blbý postavení pánve a tudíž ho vzdaluju od
cíle – a tím je nekmpromisně stabilní postoj lyžaře a kolmé postavení
pánve vůči směru jízdy, nezbytné pro využití anatomických předpokladů
naší tělesný schránky k vedení lyží po hranách atd. atd…:-)…
Takže doporučuju: zkuste si představit a taky vyzkoušet (doma na suchu, ale
hlavně na sněhu) lyžařskej náklon i se zalomením v oblouku a zasouvejte
vnitřní lyži – a sdělte vaší zkušenost=pocity – co se začne dít
… Rozhodně to není
všechno, co se k danýmu tématu dá říct – ale to už bych se dostal
k Milanovýmu jedinečnýmu know-how pro nácvik zahájení i vedení oblouku
a to bych opravdu nechal na společný VYLEPŠOVACÍ LYŽOVÁNÍ… – berte
to jako pozvánku na 1. – 5.4.
…
03.02.2009 18:41:25 #22
(Amaguk, ) ako uplny laik neviem ci sa vobec mozem nejako „vmontovat“ do tejto debaty, ale zaujala (a zmiatla) ma jedna vec ohladne toho predsuvania lyze – a to konkretne instruktazne video Body Millera o carvingu, kde sa prave mierne predsunutie lyze odporuca ako spravne. video je tu: http://link.brightcove.com/…id1155303106
tak teraz neviem…co si o tom myslite?
03.02.2009 19:07:26 #23
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
je důležitý, protože VŽDYCKY ta vnitřní MÍRNĚ předsunutá bude –
ono to ani jinak nejde… – však to tam není jako doporučení, ale jako
konstatování. Ostatně on v tý instruktaži Bode třeba taky jezdí poněkud
jinak než normálně – m.j. je to důsledek rozepnutejch bot …
03.02.2009 19:15:51 #24
(Amaguk, ) tak som si dobre myslela, ze doraz bude na tom „mierne“ , ono je to tam v tomto duchu
vysvetlovane, ze v podstate bez toho sa spravny postoj a pohyb dosiahnut
neda… …a Bodeho asi tlacili boty :D :D :D
03.02.2009 19:40:14 #25
(h.hugo, ) S tou trajektorii mi to trochu trvalo. Moje prvni myslenka byla takova ze by se lisit nemela. T.j. pri stejne zahranenych paralelne postavenych lyzich. Ale tyhle podminky jsou zrejme s vyraznejsim predsunutim obtizne splnitelne. Rekl bych ze noha ma s predsunutim tendenci k zevni rotaci. Taky asi pokud je jedna lyze oproti tezisti vpredu a jedna spise vzadu tak jedna bude zahranenejsi vyrazneji vpredu a druha spise vzadu. ( Myslim ze by lyzar pri zahajeni obloku mel dat vahu spise dopredu, pri vyjezdu spise dozadu; maximalni predsunuti je asi spis ve vrcholu oblouku kde to snad roli nehraje. A navic pokud je vaha vicemene rozdelena tak se to ve vyslednem pusobeni asi zrusi. )
03.02.2009 23:16:04 #26
(PetrAT, ) Myslím si, co by laik, že Bode právě není zcela ideální příklad race carvingu. Kolena docela u sebe způsobují, že nohy od kolene dolů nejsou při pohledu ze předu rovnoběžné, ale svírají „áčko“. Ale z druhé strany ten styl na videu je líbivý a v praxi rychlý což Bode už pár let dokazuje. Navíc se mi zdá, že to je i šetrnější na kolena. Ale ještě jednou podotýkám, že to je názor laika.
04.02.2009 03:05:31 #27
(H.Hugo, ) Diky za nazor a za pozvani, hrozne rad bych se pridal, ale mam to hodne z ruky.
04.02.2009 08:09:34 #28
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz)
to je co? – 20 km?, 200 km?, 500km? – všechny tyto vzdálenosti jsou
hodně z ruky – těch 500 mi přijde docela málo pro cestu za
lyžováním – jak známo, jezdíme nejmíň jednou ročně i přes
1000km …
04.02.2009 17:50:42 #29
(jarda, ) není problém, to je (zjednodušeně řečeno) dobře. Větší
tlak na vnější je pro race carvingovou techniku nezbytný a správný.
Zjednodušeně jsem dal proto, že poměr zatížení obou nohou se v průběhu
oblouku mění.
Mírné předsunutí vnitřní je mimo jiné způsobeno tím, že u méně
zatížené lyže nedokážeme botu tolik ohnout v komínu jako u té více
zatížené. Vadí hlavně v přechodu mezi oblouky – pokud bychom ji
nechali předsunutou stále, tak při zahájení nového oblouku se nám
těžiště dostane daleko za botu – seděli bychom na prdeli. Zasouvání
vnitřní nám rovněž pomáhá v jejím větším zatížení a dávkování
tlaku mezi obě lyže. Řekl bych, že při daném náklonu do oblouku a
paraelním postavení bérců máme dva hlavní mechanismy jak měnit poměr
zatížení vnitřní/vnější – odklon trupu (jde i odklon kolenem, ale
já bych si je takhle neničil) a právě zmíněné zasouvání vnitřní.
Mírně rozdílnými trajektoriemi vnitřní a vnější bych se příliš
netrápil. I při „čistém“ carvingu se lyže částečně smýká, navíc
dráhu lyže můžu ovlivnit nejen zatížením lyže, ale i mírou zahranění
lyže např. přihnutím kolena do oblouku – od „A“ po paraelní
postavení.
04.02.2009 18:34:10 #30
(Pavlos, ) Tak to jsem klidnější
Nikdy jsem se neviděl lyžovat. Fotky ani video nemám.
Doufám, že se sejdeme u HOnzy na VL 1.-5.4.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.