Tento článek vyšel v časopise SNOW 123 (únor 2020).
Devátý ročník seriálu Skiwithme vám v pěti dílech
přinese několik užitečných rad jak samostatně trénovat a vylepšovat
svoje lyžování. Pokusím se zodpovědět vaše časté dotazy a ukázat vám
funkční techniku lyžování i na fotografiích, které seriál již
tradičně provází. A kdo chce vědět víc, může si se mnou přijet
zalyžovat.
Volné termíny i plánované akce najdete na: www.skiwithme.cz
Zatlač
Na kopci denně slýchám oblíbené pokyny „zatlač“, „dopředu“, případně v kombinacích „zatlač dopředu“ a „zatlač do lyže“. Někteří tatínci, trenéři a instruktoři stále nepřišli na lepší pokyny a opakují bez rozmyslu dětem i dospělým mantry, které slýchali sami a sami jim pravděpodobně moc nerozuměli. Pokyn „zatlač“ je rozšířen opravdu silně. Většina mých klientů odpovídá na mé první otázky o jejich představě o technice lyžování častým skloňováním slovesa „tlačit“. „Do něčeho zatlačit“ je v běžném životě zcela srozumitelný pojem. Tlačíme do auta, když se zahrabe ve sněhu, tlačíme kočárek, tlačíme nohu do ztuhlého skeletu boty. Ale jde tlačit do lyže? A přinese to něco?
Tlak
Spíš než do lyží tlačit se snažíme na lyžích zvyšovat tlak. Když chci do něčeho zatlačit nohama, musím je natahovat. Jenže natažená noha je velmi limitovaná nejen v tlumení nerovností, ale zejména v pohybech způsobujících hranění a otáčení lyží. Na natažených nohách tedy lyžovat nechceme. Pokyn „zatlač“ je často spjat se slovy „dopředu“, nebo dokonce „dopředu do jazyku boty“. S jazykem boty chceme být jednoznačně v kontaktu, v některých částech oblouku i ve velmi intenzivním kontaktu. Ale cíleně do něj tlačit znamená hodně pokrčovat nohy. Jak ale víme z minulého článku seriálu, krčením nohou tlak naopak pohlcujeme a zmenšujeme. Takže ani na hodně pokrčených nohách lyžovat nechceme. Zůstává tedy poslední možnost. Něco mezi. Snažíme se lyžovat na nohách, které jsou mírně pokrčeny v kotnících, kolenou a kyčlích a podle rychlosti, terénu a sklonu svahu se dále pohybují tak, abychom udrželi rovnováhu, ale zároveň dostatečnou pohyblivost v kyčelním kloubu, který nám svojí rotací umožňuje nejen otáčení lyží, ale také hranění. Tyto dovednosti jsou pro zvyšování a snižování tlaku na lyžích ze všech nejdůležitější.
Na sekvenci můžeme sledovat postupně se zvětšující a na
konci
oblouku zase zmenšující úhel zahranění lyží. To má vliv na
prohnutí lyží, které díky tomu zkracují svůj konstrukční
poloměr.
Zvýšit tlak
Tlak na lyže, nebo lépe řečeno do lyží, zvyšuji v pomalé jízdě zejména jejich otáčením. Tím se totiž tvoří odpor sněhu, proti kterému se mohu opírat. Při rychlejší jízdě, typicky řezanými carvingovými oblouky, je již otáčení nohou nepotřebné a tlak do lyží zvyšuji jejich zahraněním. Jednoduchá fyzika ze základní školy nám říká, že čím menší je plocha, tím větší je tlak. Převedeno na lyžování: čím více zahraníte lyže, tím menší bude plocha, do které se budete opírat, a tím větší bude naopak tlak působící do lyží. Všimli jste si, že používám výrazy „opírat“ a „tlak do lyží“? Celý vtip ekonomického, moderního a funkčního lyžování spočívá totiž v tom, že se snažíme svými pohyby vytvořit podmínky, při kterých do nás „něco“ tlačí a my se o to opíráme a vzpíráme. Jednoduchá poučka říká: „Kolik do tebe tlačí, tolik se opírej.“ Vy sami na lyžích nikam nezatlačíte. Možná dopředu do bot, ale to kromě zatížení špičky a odlehčení paty nic nepřinese. Ale můžete lyže více zahranit a začít se opírat.
Jak na to
Zkuste si najít mírnou modrou sjezdovku a začít třeba delšími řezanými oblouky. Zkuste omezit agresivitu jízdy a intenzitu všech pohybů na minimum a zkoušejte, jak málo stačí k tomu, aby vykrojené lyže kroužily po hraně. Prostě se chvíli můžete jen tak vozit. Postupně zkoušejte z delších oblouků udělat kratší, ale udržet je stále řezané. Nebudete k tomu potřebovat ani vertikální pohyb, ani tlačení. Budete potřebovat naklápění. Tam, kam chci jet, se snažím naklápět i svoje chodidla. Intenzita mých pohybů by se měla přesunout z předozadního „zatlač dopředu“ do „naklápěj do strany“. Pokud jste dobře vybalancovaní, zkuste na stejné modré sjezdovce jezdit řezané oblouky vždy jen po vnější lyži. A ruku na srdce. Tlačili jste někam, nebo se jen opírali a naklápěli lyži na hranu tak, aby zatáčela?
Nakonec
Stejně, jako tlak zvyšujeme větším zahraněním lyží, můžeme ho i zmenšovat. To budeme potřebovat na konci každého oblouku, kdy musíme tlak vypustit a lyže přehranit. Zmenšení tlaku docílíme zvětšením plochy. Méně zahraněná lyže rovná se méně tlaku. Snažíme se lyže vrátit na plochu a zase zahranit pro zahájení dalšího oblouku, tedy přehranit. Přehranění nám tedy slouží k vypuštění tlaku ze starého oblouku a k hledání tlaku pro oblouk nový. A když ho najdete, můžete se začít opírat. Ale o tom zase až příští rok. Přeju vám krásný zbytek sezóny a na viděnou na kopci.
Všechny díly seriálu Skiwithme najdete na www.snow.cz/skiwithme
Projekt Ski with me
Nejstarší technika lyžování, před více než sto lety překonaná moderní alpskou, se v posledních letech vrací na zasněžené svahy s veškerou svojí elegancí i dravostí, podpořenou moderním materiálem. Projekt Ski with me nabízí přednostně čtenářům snow vyzkoušet na vlastní kůži, jak lyžovali naši prapředci, ale i novou alternativu pro hledače výzev nebo pro ty alpským lyžováním znuděné. Telemark je i skvělým tréninkovým prostředkem pro pokročilé lyžaře i závodníky a uvidíte, že po několika hodinách s volnou patou získáte na alpských lyžích úplně jiný pocit. Pojďte zkusit vše, o čem čtete, na vlastní lyže pod dohledem předního odborníka na výuku lyžování a telemarku, Ondřeje Nováka.
Ondřej Novák: Zástupce šéfredaktora SNOW, instruktor lyžování a telemarku s dlouholetou praxí v ČR, Rakousku a Austrálii. Autor projektu Skiwithme.cz, spolumajitel lyžařské školy.