Sjezdovky:
Neděle
Sněží a fouká vítr, jezdíme jen na páteřních sjezdovkách. Jednou se
odvážím mimo sjezdovku Poutran I, vlevo dolů. Skončím v nepřehledném
lese u horského potoka, musím v lyžácích překročit horskou bystřinu.
Při té příležitosti si udělám do svých Scott dozer pěknou díru, když
jedu v lese přes kameny.
Pondělí
Polooblačno, odpoledne jasno. Postupně pouštějí všechny lanovky až do 3
330 metrů (Pic Blanc), skvělý sníh, výška až do pasu. Vynikající
lyžovačka z Pic Blanc dolů okolo dvousedačky a pak dolů po Sarenne pod Alpe
d Huez. Opakuji dvakrát, při druhé příležitosti mi v hlubokém sněhu
vypnou lyže. Jednu nemohu za boha najít. Kopu 30 minut zákop hodný vojáka z
první světové války a NIC. Jsem zoufalý. Hurá!!! Lyže nalezená. Hurá!!!
Jiný lyžař ji najde cca 80 metrů pod námi. Už jsem se viděl, jak jedu
dolů na jedné lyži. No hnus.
Úterý
Třetí den – ze zásady nelyžuji. Jedu se podívat do vesničky s názvem
Vaujany. Kontrast mezi původní vesnicí a pro turisty postaveným skanzenem je
očividný. Na jedné straně dvorky se psy, slepicemi, kačenami a sušící se
prádlo. Na druhé apartmány, do kterých Vás svezou jezdící schody, aby
lyžař v lyžácích nešlapal do kopce. Pěkný kontrast dostupný cca 50
metrů od sebe.
Středa
Čtvrtý den - ráno sluníčko, odpoledne mraky a vítr ne sice silný, ale
byl. Francouzi se dnes překonali. Sjezdovky upravené, manšestr kam oko
dohlédne. Projel jsem si tentokrát z Dome des rousess (2800) dolů na
L´alpette (2050) a jednou pak chamois. Tohle „šklhání“ není však nic
pro mě. Takže jedu na PIC Blanc (3330). Tam potkávám skupinku freeriderů,
když se jednoho z nich zeptám, kam jedou, vztekle mi odpoví, že je
„guide“ – čili horský vůdce, že mě nezná a nic mi neřekne. Pak na
stejném místě potkám mladou dvojici holku a kluka; jsou místní a díky nim
jedu úplně na druhou stanu hory cestou zvanou „gourned la blat“ či tak
nějak. Jedeme dolů přesně na opačnou stranu, než jsou sjezdovky.
Liduprázdné údolí, skvělý sníh a na konci pak cca 3 km traverzování,
včetně sundávání lyží, přecházení přes šutry a chůze do kopce.
Konečně dojedeme do sedla s hospodou s názvem „Col de Sarenne“. Celková
délka cesty shora až dolů cca jeden a půl hodiny. Skvělý výlet. Oběd v
bufetu u zavřené lanovky Chalvet. Kafe v kelímku 2,5 + půlka velké housky s
hamburgerem a hranolky za 7,5. Ceny srovnatelné s Rakouskem, kvalita však
nikoliv. Zde jsem v bufáči na rohu. Prostě celkem hrůza. Pak už jen zase
mírné šklhání směr Auris.
Nejsme v Alpách, ale na Uralu
To že plavky Středoevropana nejsou plavkami pro Francouze, může vzbudit
úsměv či podiv. Ale to, že ve francouzských Alpách neplatí pojištění
pro celé Alpy „Alpenverein“, je již věcí vážnou. Kolega z pokoje
totiž doplatil na onu „kvalitu“ úpravy místních sjezdovek a stalo se mu
to, co jsem psal o den dříve… kdo chce jezdit dlouhé carvingové oblouky,
má smůlu – potřebuje i lepší pojištění, protože se určitě
vyseká…a on se skutečně vysekal.
Ukázal dané pojištění a milá místní horská služba ho nechala za svoz
zaplatit 500 EUR + vše další za 300 EUR. Prostě ne, my nejsme v Alpách,
jsme na Uralu! A to mu ještě řekli, že když nezaplatí, tak mu nevrátí
lyže. Kolega zavolal k pojistiteli a ten mu jen řekl, ať si schová
účtenky, že mu je proplatí. Od jiného freeridera vím, že díky
pojištění Alpenverein, když se vysekal na Krippensteinu (Rakousko), tak
neplatil nic, ani převoz vrtulníkem, ani nemocnici, ani převoz domů. Zde na
Uralu si platíte vše sami a pojištění, které je pro celé Alpy a je to na
něm i napsáno: Reciprocita, neplatí prostě proto, že jste na Uralu NE v
Alpách.
Čtvrtek
Pátý den – ráno sluníčko, vítr odpoledne oblačno, večer zataženo.
Sníh zpočátku tvrdý, ale už okolo 11 měkne a posléze již kaše. Nejprve
jedu na lanovku, abych se dostal na Pic Blanc, ale ta se místo v 9 20 rozjede
až v 10 00. Takže místo toho dolů na Vaujany a v polovině znova nahoru.
Konečně na Pic Blanc a přes Tunnel zpět. Sjezdovka s názvem tunnel je
černá, ale zajímavá a prudká je cca jen 300 – 400 metrů, pak se mění v
klasickou nudnou sjezdovku. Ten prudký začátek nejvíce připomíná Lysou
Horu sever – pod prvním padákem, toť poznámka pro pamětníky z Beskyd.
Takže vlastně ten slavný tunnel zas tak těžký není. Mimochodem ve Francii
nerozlišují ve značení mezi upravovanými částmi a tzv. Ski route, tedy
sice značenými, ale neupravovanými sjezdovkami, jak je běžné v Rakousku.
Může se tedy stát, že jedna sjezdovka plynule přejde ze ski route do
upravované, ale i naopak.
Následně znova na Pic Blanc, tentokrát však freeridem do liduprázdné
pustiny, kde jsem pouze já, sníh a riziko. Traverzuji shora dolů okolo
masivu. Dole po pravé ruce mám černou sjezdovku Sarenna, masiv skal po mé
levé ruce, mířím již podruhé na „Col de Sarrena“. Sníh nepříjemně
těžkne – je jak bláto, nelze točit lyžemi. Nakonec utahaný dojedu k
„Col de Sarrena“. Potkávám místního majitele pana Fabric Andre, ne že
bych uměl francouzsky, ale tento starý pán mi dal vizitku. Takže kdo by se
chtěl ubytovat na „Col de Sarrena“ zde kontakt: – www.refuge7.com –
777helios@gmail.com
Mají tam koně, pěkného černého psa, co si hraje s kočkou, samozřejmě
taky černou.
Oběd na Chalvet – kafe + jakýsi sendvič se sýrem za celkem 8,60. Odpoledne
už jen šklhání, jednou znova tunel a zpět přes sjezdovku s názvem
bartavelles do Oz en Oisans, kde jsem ubytován. (1350).
Pátek
Šestý den – slunce celý boží den. Tentokráte se vydám z Pic Blanc
směrem k Pic Bayle. Jde prý o cestu zvanou „Pyramid“. Sjedu do sedla,
odkud už vede cestička, jak po ní všichni stoupají. Mám eso v rukávu.
Vázání Marker Tour 12 přepnu do chodícího režimu a dám na lyže pásy a
pěkně pohodlně stoupám ze sedla na planinu, kde jsou tři vrcholy jako
dračí zuby. Rozhodnu se pro sedlo mezi druhým a třetím. Vidím tam stopy a
2 lidé tam přede mnou zmizeli dolů. Přijdu na místo a zděsím se, žádný
sníh, jen skála a padák. Tak tam tedy ne! Vracím se mezi první a druhý
vrchol. Tam už vidím stopy lyžařů a možnost jet dolů. Přidají se ke
mně dva další lyžaři, Francouzi, kteří znají cestu. Teď už pohodlně
sjíždíme po levé ruce dolů k sjezdovce tunnel. Až následně se dozvím,
že kdybych vylezl na třetí vrchol a jel dolů, mohl jsem jet směr Vaujany.
Mé nohy však na výstup na třetí vrchol už neměly a sníh pod cca 2.500
mn. už začal jasně břečkovatět. Jedu tedy znova na Pic Blank a dolů po
sjezdovce Sarenne. V dolních partiích už není sníh, ale jakási hnědá
kaše s kameny. Dobře že jsem na Vaujany nejel. Oběd klasika v Chalvet kafe +
něco na způsob velkého hamburgeru – platím 10,6.
Pak už jen hot wine za 3,7 EUR na konci lanovky Poutran, slunění a z
posledních sil sjezd do Oz en oisans.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Kombinace investic od 80. let 20. století až do dnes. Kvalita jednotlivých
lanovek pak odpovídá době investice. Některé lanovky očividně už léta
nejezdí. Jiné jsou nové a pěkné. Co mě proti Rakousku překvapilo, bylo,
že ty „starší“ lanovky nerenovují ani například nenatřou novou
barvou, což je v Rakousku běžné.
Páteřní lanovky jsou „na stojáka“ či bobek. Takže stálé vyzouvání
a nazouvání lyží je jak u „blbých na dvorečku“. Lepší sedačky jsou
v Alp d Huez, a to i vyhřívané. V časti Auris jsou už jen sedačky, ty jsou
však zase letité. Nemají tedy plastové kryty pro nepříznivé počasí.
Ve středisku nejezdí žádný skibus mezi jednotlivými vesnicemi, takže
když Vám ujede poslední lanovka, jste nahraní.
Úprava sjezdovek a značení
Značení je v celku dobré, ale učte se francouzsky – jednotlivé sjezdovky
nejsou označeny čísly, ale pro Středoevropana podivnými názvy, které
není schopen příliš reprodukovat.
Kvalita úpravy (tzv. manšestr) sjezdovek je oproti Rakousku pochybné kvality.
Mně jako freeriderovi je to vcelku jedno, ale kdo chce jezdit dlouhé
carvingové oblouky, má smůlu – potřebuje i lepší pojištění, protože
se určitě vyseká.
Ubytování
Apartmány pro 4 osoby – typ „sardinka“ – 2 spí na poschoďových
postelích, dva pak v hlavní kuchyni na rozkládacím gauči (systém
šuplík). Lyžárna na patře, nicméně není vyřešeno sušení lyžáků,
takže pokud nemáte tzv. sušáky do bot (teplouše), tak máte smůlu.
Zalidněnost:
Občerstvení a aprés-ski:
Restaurační specialita
I ta poslední špeluňka má majitele – a TEN je boss a usadí Vás, kde ON
chce. Neexistuje, abyste si sedli jinam. I kdyby byla restaurace prázdná.
Restaurace je právě proto restaurace, že je tam boss, který Vás usazuje.
Jinak je to bar. Takže tak.
Srovnání cen Francie/Rakousko
Cena „kafe olé“ (káva s mlékem) 3,30 – St. Anton Rakousko 2,40 až 2,50
(Melange)
Menu 15 až 22 EUR (v St. Anton nejlevnější knedlík s vanil souce 6,50,
špagety bolonese 7 až 8 EUR). Pivo na sjezdovce ve Francii – 5,70 EUR. Kolik
v Rakousku nevím.
A pozor, v Rakousku si můžete sednout, kde se vám zachce! Samozřejmě pokud
není na stole nápis rezervace.
Bazén aneb definice francouzských plavek
Ve Francii nejsou plavky ty plavky, co jsou u nás plavky. Plavky jsou to, co
máte upnuté jako slipy, nikoliv to, co vypadá jako trenky či šortky. S
našimi plavkami Vás nepustí na bazén. Důvod neznám, ale myslím, že mohou
být dva:
a) Jde o feministické opatření ohledně pohlavní rovnosti, když mají muži
potěšení z ženských postav v upnutých bikinách. I ženy chtějí mít
právo vidět krásné mužské zadky. Jde tedy o rovnost pohlaví v oblékání
na bazén. Což si vymohla feministická klika ve vládnoucí socialistické
straně.
b) Ve Francii upadá segment výrobců plavek a ti si vymohli tuto výjimku,
čímž chtějí zvýšit svůj prodej u cizinců v bazénech. Jde o opatření
francouzské vlády, jak zvýšit zaměstnanost. Což si vymohli francouzští
výrobci a všemocné francouzské odbory.
Myslím, že obě vysvětlení jsou hodna velikosti Francie!
Pokud si snad naivně myslíte, že je to z nějakých povrchních
„hygienických“ důvodů, pak se hluboce mýlíte. Do sauny vás tedy v
těch vašich ne-plavkách pustí a ani jim nevadí, že nemáte ručník, na
který byste si sedli aby váš pot nepadal přímo na dřevěné sezení. Tam
jim vaše ne-plavky nevadí.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta
Když jsem odjížděl v pátek 21.3.2014 z Brna, kvetly nejen sněženky, ale
už i třešně. Teplota 21 stupňů a některé z odvážnějších dívek již
měly minisukně. Já se vlekl s lyžařským vybavením na Joštovu v Brně a
připadal si jako úplný trotl. Kam asi tak jedu? Do zimy? Nicméně zájezd
zaplacen, a to 7.700 Kč za týdenní pobyt – v ceně cesta autobusem, skipas
a ubytování. Směr Alp dHuez – přesněji malé středisko názvem OZ en
Oisans.
Pokud vezmeme skutečnou délku cesty, pak odjezd v pátek 15 00 a klíče od
pokoje v sobotu 15.00 hod. – je to čistých 24 hodin. To znamená, že ve
středisku Vás vysadí 13.30 a pak do 15.00 čekáte na klíče. Což po
probdělé noci v autobuse je skvělá situace. Ve stejném místě pak od cca
9.00 hodin čekají jiní, kteří stejným autobusem jedou zpět. Aby čekání
přežili, protože je z apartmánu vyhodili asi v 9.00, mají již notně upito
a před sebou cestu zpět.