Sjezdovky:
Těžko popisovat sjezdovky tak velké oblasti, takže to vezmu trochu
obecněji a na jednotlivé sjezdovky se zaměřím při popisu jednotlivých
areálů.
Je asi pochopitelné, že v tak velké lyžařské oblasti najdete úplně
všechno - od zelených širokých sjezdovek přes obdobné modré, o něco
prudší červené, stejně jako úzké modré i červené spíše přejezdové
cesty, černé sjezdovky různých šířek a jako bonus jsou černé i
některé červené občas neupravované. V horních částech svahů jsou
většinou spíš strmější sjezdovky, v okolí městeček pak naopak spíše
ty jednodušší.
Obecně převažují sjezdovky dlouhé, převýšení sjezdu 1 000 m není nic
neobvyklého. Však taky nejvyšší bod celé oblasti je Sommet des 3 Vallées
ve 3 230 m, zatímco ten nejnižší lanovkou obsluhovaný je Les Allues v 1 100
m.
Ze všech sjezdovek bych vypíchla zelenou Blanchot, modré Creux, Altiport, Lac
de la chambre, Biollex/Loy, Mont de la chambre, Lory či Peyron nebo červené
Saulire, Amoureux, Combe du vallon či Bouchet. Černou jsme jeli jen sjezdovku
Face.
Sněhové podmínky:
Během týdenního pobytu se podmínky měnily. Sněhu je každopádně
dostatek, první den po příjezdu dokonce poměrně vydatně sněžilo a v Les
Menuires napadlo asi 20 cm nového sněhu. Trochu sněhu připadlo i později v
týdnu. V první den byly kvůli počasí zavřené lanovky jezdící na vrchol
a během dne byl odstřelován sníh na nebezpečných svazích. Odpovídala
tomu i lavinová situace, která byla v podstatě celý týden na stupni 3,
jeden den dokonce na stupni 4.
Větší množství přírodního sněhu se nijak zvlášť nespojilo s
podkladem, takže v prudších úsecích se dělaly boule, většinou to ale
nebyla žádná tragédie. Asi v polovině týdne se pak na technicky
zasněžovaných sjezdovkách začaly objevovat plotny - často takový ten
tvrdý zledovatělý technický podklad, ale na několika místech i skutečný
led.
Ačkoli sněhu byl opravdu dostatek a mimo sjezdovky bylo očividně možné
lyžovat úplně všude, na některých sjezdovkách se ve frekventovaných
místech začala objevovat tráva, vydřená místa (sníh s hlínou), ale
dokonce i kameny.
Za zmínku snad stojí i to, že podmínky a počasí se v jednotlivých
údolích mohou i podstatně lišit - zatímco v Méribelu svítilo slunce a
bylo vyloženě teplo, ve Val Thorens o půl hodiny později bylo pod mrakem a
foukal studený vítr.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Páteřní přepravní zařízení jsou zpravidla kabinky nebo odpojitelné
sedačkové lanovky. Přeprava je tedy většinou rychlá, výjimkou jsou snad
jen kyvadlové kabiny nad Val Thorens, na které je nutné počkat.
Okrajové části areálu jsou obsluhovány staršími přepravními
zařízeními, většinou neodpojitelnými sedačkovými lanovkami. O tyto
oblasti ale většinou není zájem, takže jsou zde liduprázdné sjezdovky i
lanovky bez front.
Největší otravou je provozní doba. Vyjma vyloženě přístupových lanovek
jako je stará kabinka z Brides Les Bains jsou lanovky vyrážející z
městeček v provozu od 9:00 nebo 9:15, některé výše položené nebo
odlehlejší pak zahajují provoz ještě později. Provozní dobu navíc
Francouzi moc nedodržují, zahájit provoz o 5 minut později není žádný
problém, stejně tak lanovku třeba vůbec nespustit.
Po celý týden nebyla z důvodu technické závady v provozu kabina na Cime
Caron a jak jsem se dívala, není v provozu ani v těchto dnech. Tento vrchol
tolik doporučovaný kvůli krásným výhledům tak byl celý týden
nepřístupný.
Zalidněnost:
Skutečnost, že návštěvníci ráno nepřijíždějí, ale jsou ubytovaní
přímo na sjezdovce, způsobuje, že se všichni vydají na svah ráno mezi
9:00 a 9:30. U lanovek s provozem od 9:00 se už od 8:45 začíná tvořit
fronta čekajících na 1. výjezd. První ranní výjezd se tedy asi nikde
neobejde bez fronty.
Atypický byl první den, kdy byl kvůli počasí hodně omezený provoz a
nebylo možné využívat žádné přepravní zařízení jedoucí na vrchol.
Ráno mezi 9:00 a 10:00 se tedy v podstatě u všech přepravních zařízení
utvořila fronta - např. na kabinu Bruyéres na 25 minut. Návštěvníci se
naštěstí rozprostřeli po areálu, takže další výjezdy už byly jen s
malým čekáním.
Po zbytek týdne se občas tvořily menší fronty do 5 minut čekání -
paradoxně u kapacitních a rychlých lanovek, které obsluhují hlavní svahy.
Naopak v odlehlých částech areálu se na lanovky nastupovalo zcela bez
čekání.
Obdobná je situace se sjezdovkami, ty hlavní v centru dění jsou hodně
frekventované, občas mi přišly vyloženě přelidněné. Vždy se ale dala
najít sjezdovka v podstatě liduprázdná.
Občerstvení a aprés-ski:
Zázemí tvoří hlavně městečka Courchevel, Méribel, Méribel-Mottaret,
Les Menuires a Val Thorens. V každém z nich je řada různých restaurací.
Další restaurace jsou pak roztroušené na svazích a některých vrcholcích.
Kvůli zahájení provozu lanovek až v 9:00 jsme měli ráno dostatek času na
vydatnou snídani, takže jsme se přes den obešli bez jídla a tedy osobně
žádnou z restaurací nevyzkoušeli.
Doprava do střediska a parkování:
Je to daleko. Z Prahy nám cesta včetně tankování a dvou rychlých
nákupních zastávek ve Švýcarsku trvala 11 hodin. A to jsme měli štěstí
na počasí a suché silnice, taky mohlo celou cestu sněžit...
Parkování jsme měli u ubytování na venkovním parkovišti zdarma. Při
našem příjezdu i odjezdu byla všechna parkoviště pod sněhem, v týdnu ale
byla některá z nich i zcela bez sněhu a suchá. Stejně tak se měnily
podmínky na silnicích, to jsme ale měli možnost pozorovat jen z lanovek při
přejezdu nad silnicemi.