Sjezdovky:
Ze sjezdovek si tady vybere opravdu každý a dobře. Najdeme tu svahy všech
obtížností, členitostí a délek. Jen to značení obtížností občas
pokulhává - např. některé modré svahy jsou celkem svižné červené.
Spousta sjezdovek se v průběhu sjezdu větví do několika obtížností a
taky směrů. I na větších křižovatkách bývají jen jednoduché
rozcestníky, celé mapy najdeme jen u lanovek a to ještě ne u všech.
Středisko sice umožňuje stáhnout si do mobilu aplikaci s podrobnými mapami,
ale kdo má v tom mrazu pořád lovit telefon z kapes... Naštěstí středisko
navzdory své rozlehlosti působí přehledně a dá se v něm celkem rychle
zorientovat. Hlavní a přejezdové trasy mezi jednotlivými údolími jsme bez
mapy zvládali už druhý den. Dostat se z jednoho konce střediska (z údolí
Orelle) na druhý (lanovka Chapelets v části Courchevel) a zpět nebylo nic
časově náročného, jeden směr se dal zvládnout cca za dvě hodiny.
Díky rozlehlosti střediska (máte-li ovšem skipas platný pro celou
oblast) se dá lyžovat v nadmořských výškách velkého rozptylu - svahy pod
vrcholem Signal (Courchevel) jsou částečně skryty v lese, zatímco
nejvyšší bod Cime Caron (3 200m) je již zcela mezi skálami. Z tohoto
vrcholu je také pěkný výhled směrem na Val Thorens a Les Menuiers, v dálce
lze pak spatřit Mont Blanc.
Sněhové podmínky:

V době našeho pobytu uvádělo středisko hodnotu 150 cm přírodního
sněhu, čili naprostý luxus co se sněhu týče. Od Vánoc jsem trochu s
obavami sledoval předpověď počasí, protože zde touto dobou hodně
sněžilo a častokrát byla různě velká část střediska mimo provoz. Nám
naštěstí počasí vcelku přálo, po většinu týdne vládla polojasná
obloha a teploty lehce pod nulou. Pouze ve čtvrtek jsme se ráno probudili do
husté mlhy. Většina lanovek byla i tak v provozu, avšak lyžování se
proměnilo v pouhý přesun podél tyčového značení směrem dolů. Už jsme
to chtěli vzdát, avšak kolem poledne se mlha v naší části (tj. Val
Thorens) poměrně rychle rozpustila a zůstala ležet v níže položených
částech (Les Menuires, tj. o cca 500 m níže). Lyžovali jsme ještě i v
odjezdovou sobotu - to se kolem poledne pro změnu zvedl silný vítr a velká
část lanovek přestala jezdit. Úpravu sjezdovek bych zhodnotil jako běžný
průměr, ale co bych francouzům vytknul bylo, že některé sjezdovky
(pokaždé jiné) se neupravovaly denně, stalo se párkrát hned ráno, že
jsme narazili na svah rozbitý z předešlého dne. Zledovatělé plotny se
vyskytovaly spíše vyjímečně, většinou pouze pokud byl sníh ve velkém
odfoukán větrem. V jednom případě jsem narazil na varovnou ceduli
upozorňující na "iced piste" přímo na svahu (konkrétně prostřední
část červené sjezdovky Fred Covili vedoucí z vrcholu Pointe de la Masse).
Občas bylo potřeba dát pozor na drobné kamení (např. obě sjezdovky z hory
Mont Vallon).
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky jsou vesměs novějšího věku, důmyslně propojených bez
nutností složitých traverzů nebo pěších přesunů a dovezou vás
prakticky kamkoliv. Oproti jiným střediskům je zde zastoupeno o něco více
kabinek oproti sedačkám, naproti tomu velkokapacitní gondoly jsou tu
výjimkou. Za něšťastné považuji to, že většina kabinek není vybavena
bočními držáky lyží a lyže si tak berete dovnitř, kde je spousta
lyžařů odkládá ledabyle, jak se dá, a z nich stékající sníh vesele
kape na sedáky, takže není pak vzácností nástup do kabinky s mokrými
sedadly. Některé lanovky (jak sedačky, tak kabinky) mají nástupní prostor
rozdělený do dvou nástupišť, ze kterých se nastupuje střídavě. Nikde
jinde jsem se s takto řešenými lanovkami nesetkal. O výhodnosti takového
řešení by se dalo polemizovat. Některé lanovky sloužící jako spojky pro
přístup z ubytování na svahy nebo opačně (často ve formě pojízdných
koberců) jsou zdarma. Sedačkové lanovky jen výjimečně mají bublinu proti
nepřízni počasí, na vyhřívanou jsme nenarazili vůbec. Klasické vleky,
pokud už nějaké objevíme, jsou v podobě talířové pomy. Kotvy tu nemají
naštěstí vůbec.
Toalety nejsou zdaleka tak rozšířené jako např. v italských nebo
rakouských střediscích, jsou situovány vesměs v místech souběhu několika
lanovek nebo na exponovaných místech, často však s docela nenápadným
značením. Spousta lidí si však hlavu s hledáním WC nelámala, což bylo
celkem často vidět ve sněhu podél sjezdovek...
Zalidněnost:
Negativně nás překvapila poměrně velká zalidněnost střediska. Ano, je
to továrna na lyžování (čekal jsem něco jako rakouské Flachau), ale
říkali jsme si, že při tak velkém rozsahu sjezdovek se tolik lidí
rozptýlí do všech koutů. Ze začátku bylo docela umění najít místa, kde
se koncentruje méně lidí. Nejvíce zalidněné byly samozřejmě páteřní a
spojovací svahy mezi jednotlivými údolími, méně lidí pak bylo v
okrajových svazích, odkud už se nedalo pokračovat jinam (namátkově svahy
pod vrcholem Pointe de la Maise v Les Menuiers, svahy stékající z ledovce
Glacier de Péclet ve Val Thorens, Mont Vallon mezi Méribelem a Les Menuiers),
příp. svahy vedoucí do menších vesniček (Saint Martin de Belleville,
Courchevel - La Tania, nebo třeba Cuurchevel - Moriond).
Při přejezdu mezi jednotlivými údolími se někdy hodilo trochu
improvizovat a nespoléhat na značení. Jeden příklad za všechny: pro
návrat z Les Menuiers do Val Thorens nevyužívat přetíženou sedačku Mont
de la Chambre (fronty přes pět minut), k níž vás navede terénní
značení, ale sjet o cca 400m níže ke kabince Bruyéres, která často zela
prázdnotou a obě lanovky vás vysadí na stejném vrcholu. Nebo jiný případ
- z vrcholu Mont Vallon zpět do Val Thorens navádějí šipky k sedačce Plan
des Mains, avšak tato lanovka z neznámého důvodu po většinu týdne
nejezdila. Bylo potřeba sjet po modré lesní spojce Ours do Méribelu a odtud
zpět kabinkou Platieres a pak dále do Les Menuiers, potažmo Val Thorens.
Občerstvení a aprés-ski:
Možností občerstvení je ve Třech údolích nepřeberné množství od
malých stánků s rychlým občerstvením (hot dog, hranolky atd.) přes
"táckovny" a pizzerie až po plnohodnotné restaurace. Vzhledem k vysokým
cenám za hlavní jídlo (začínající na 23 €) jsme je využili jen
výjimečně. Orientační ceny: hot dog 7-10 €, hranolky 8 €, panini 8-15
€ podle velikosti a druhu, burgery 20 €, polévky 11 €, palačinky nebo
wafle od 6 €, studené nápoje od 5 €. Jediné, co mě potěšilo, byla cena
kávy začínající již od 2 € (pravda, bylo potřeba trochu hledat). Fronty
nikde nebyly, naopak se nám asi dvakrát stalo, že jsme seděli v restauraci
téměř sami.

Během odpoledních hodin se ve spoustě restaurací na svahu rozjela velká
aprés-ski party a většina mladého osazenstva zde začala svůj zábavný
mejdan, který ukončila až někdy nad ránem v barech ve městě. Přímo ve
Val Thorens, jak jsem zmiňoval v úvodu, probíhaly nekonečné party až do
rána, nejednou se stalo, že uprostřed noci (jednou ve 4:15, podruhé "už" ve
dvě hodiny) někdo pustil hudbu natolik hlasitě, že vše musela uklidnit až
Gendarmerie (obdoba naší městské policie). V ulici Rue de Gébroulaz,
situované v jedné z nejvyšších částí městečka Val Thorens, se
nachází velké množství barů, klubů a restaurací otevřených nonstop
nebo aspoň téměř až do rána a tvoří zdejší noční centrum zábavy a
nápadně připomíná ostravskou Stodolní v dobách největší slávy.
Skutečnosti, že středisko žije dlouho do noci, je přizpůsobena i
otevírací doba běžných obchodů, spousta z nich zavírá až ve 22 h, není
nutné tedy hned po lyžovačce spěchat pro bagety k snídani, ty byly běžně
k dostání i před zavíračkou.
Pro ty, kdo neholdují party zábavám, nabízí středisko klasickou zábavu
jakou známe i odjinud - jízdy na sněžných skútrech (konaných i večer za
tmy), jízdy se psím spřežením, kluziště, zip-line, paragliding atd.
Zaplavat si lze ve veřejném bazénu situovaném v nákupní galerii
(jednorázové, časově neomezené vstupné 9 €), nebo relaxovat ve wellness
situovaném tamtéž (vstupné 23 €), některé hotely mají wellness
přístupné i veřejnosti.
V úterý a ve čtvrtek se ve Val Thorens (v Les Menuiers v pondělí(?) a
pátek) konají trhy s prodejem pestré škály místních výrobků od
lokálních farmářů spojených s jejich ochutnávkami - sýry, klobásky,
víno, sladkosti a další dobroty za příznivé ceny. Vřele doporučuju
navštívit, my jsme je měli přímo před rezidencí.
Doprava do střediska a parkování:
Ač se může vzdálenost střediska z ČR zdát příliš velká (my jsme to
měli z Uherského Hradiště přes 1 300 km), dá se cesta zvládnout bez
větších obtíží, pokud se střídáte dva řidiči a nevadí vám jízda
přes noc. Vyrazili jsme v pátek večer kolem 22 h směr Vídeň - Mnichov -
Bregenz - Bern - Annecy - Albertville. Kromě závěrečného výjezdu do
střediska (a prvních několika desítek km v ČR) prakticky pořád po
dálnici a v cíli jsme byli před 14. hod. v sobotu odpoledne i s pauzami.
Cesty bez problémů, na webu střediska doporučují v případě
nepříznivého počasí sledovat aktuální informace o (ne)sjízdnosti cesty
vedoucí do střediska z údolí. Zrovna následující sobotu (1. 2.) jsem ve
zprávách zaslechl krátkou informaci o zavalení cesty lavinou a následném
uzavření na dlouhých 20 hodin.
Parkování je nutno k ubytování doobjednat zvlášť. Ve středisku Val
Thorens se nachází několik krytých vícepodlažních parkovišť, místo je
nutno rezervovat předem už při vyřizování ubytování. My si zařizujeme
všechno sami, nejezdíme s CK, vše zařízeno doma přes web. Drobnou
nevýhodou bylo, že nám systém umožnil parkovat až na jednom z
nejvzdálenějších parkovišť od našeho ubytování. Sice od něj jezdil
skibus, ale dalo se to dojít v pohodě pěšky. Záchytná nekrytá
parkoviště slouží pro krátkodobé návštěvníky a pro autobusy.