Sjezdovky:
Sjezdovky jsou zasazené do svahů mohutného horského masivu Vanoise,
který je lyžařsky neobyčejně „úrodný“ – mohou totiž vést
prakticky kudykoliv a ještě zbývá ohromná plocha volného terénu. Lyžuje
se především ve výškách mezi 1 750 a 2 750 m, tedy nad hranicí lesa, ale
některé tratě, zvláště v Meribelu a Courchevelu, stékají i níže a jsou
tak chráněné před nepřízní počasí (které je však většinou
slunečné). Tratě využívají přirozeného terénního profilu a jsou tak
velmi rozmanité – přímé i točivé, široké i subtilnější, strmé i
krotké... Zvláště méně zdatné nebo unavené lyžaře potěší, že
téměř vždy existuje mírnější varianta sjezdu. Modré sjezdovky jsou
přitom i ze strmějších svahů často tak šikovně trasované, že poskytnou
plnohodnotný sjezd, ne jen „záchranný sesun“.

Kdo má rád dlouhé a převážně sportovně laděné sjezdy, ten si užije
tratě s tisícimetrovým převýšením z nejvyšších vrcholů (Cime Caron ve
Val Thorens, Pointe de la Masse a Col de la Chambre v Les Menuires, Mont Vallon
v Meribelu, Saulire mezi Meribelem a Courchevelem).
Velmi pohodové lyžování, přitom dlouhé tratě skýtají svahy nad Saint
Martinem, sousedem Les Menuires, nebo nad Moriondem, okrajovou částí
Courchevelu. Přívětivé modro-červené dálnice rolují i nad centrem
Courchevelu v okolí zdejšího unikátného letiště, využívaného
soukromými letadly miliardářů z celého světa.
Ohromné množství sjezdovek samozřejmě vytváří poměrně složitý
labyrint, v němž trvá několik dní (i týdnů) se zorientovat – díky tomu
se také masy lyžařů pohybují po stále stejných tratích, jiné
„schovanější“ zůstávají prakticky nedotčené. Třemi údolími se dá
samozřejmě prolyžovat „výletně“, spíš si je ale užije
náročnější a nenasytný lyžař, který si zde bude neustále objevovat
tratě podle své chuti a podmínek.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky na sjezdovkách jsou v podstatě vynikající,
především v horních partiích svahů, tedy obvykle nad úrovní mezistanic,
kde tratě aktuálně pokrývá kompaktní „uleželý“ prašan. Dojezdy do
středisek jsou poznamenané přechodnými oblevami, tedy se zmrzlým až
ledovatým, odpoledne místy měknoucím podkladem. Není zvykem zde každou noc
dostříkávat technický „prašánek“ pro občerstvení povrchu, jako to
praktiují mnohé areály ve východní části Alp.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky jsou nejenže všechny rychlé, odpojitelné, ale většinou velmi
výkonné s vysokou kapacitou a na francouzské poměry je tu i mnoho sedaček s
bublinou, zejména v Les Menuires a v Meribelu. V provozu jsou většinou až od
9 hodin ráno, přičemž ještě předtím se u hlavních nástupních stanic
již „houfují“ lyžaři. Nestane se však, že by se kvůli tomu rozjela
dříve.
Přejezdy mezi údolími jsou poměrně jednoduché a tedy i rychlé
(nezdržíte-li se ve frontách), neboť většinou stačí vyjet jednou či
dvěma páteřními lanovkami a z vrcholu sjet na opačnou stranu. Více času
naopak mohou zabrat přesuny v rámci jednoho údolí, zvláště v Courchevelu,
který je poměrně „roztahaný“. Mezi údolími Belleville (Les Menuires,
Val Thorens) a Allues (Meribel) je na vrcholovém hřebeni hned 6 přejezdových
„bodů“, do Courchevelu pak vedou dvě trasy, přičemž hlavní vrchol
Saulire je dostupný 4 lanovkami z Courchevelu a dvěma z Meribelu. Tři
tranzitní „body“ má čtvrté údolí Orelle, nicméně jeden z nich –
Cime Caron – je momentálně z důvodu opravy lanovky ze strany Val Thorens
nedostupný.


Většina ubytování v hlavních resortech se nachází přímo na
sjezdovce. Kromě typických sídlišť s apartmány v posledních 20 letech
vyrostlo velké množství nových stylových rezidencí, chaletů i hotelů.
Cenově nejdostupnějším resortem pro ubytování na sjezdovce je Les
Menuires. Alternativou může být i malé lázeňské městečko Brides les
Bains na dně „prostředního“ údolí Allues, které je dlouhou kabinkovou
lanovkou Olympe propojeno s Meribelem (jízda trvá bezmála 30 minut, lanovka
však jezdí od brzkého rána, takže lze být bez problému první na
sjezdovce).
Zalidněnost:
Ubytovací kapacity jsou momentálně dost vytížené i mimo prázdninovou
hlavní sezónu, a tak je na svazích velmi rušno. Samozřejmě především na
svazích nejdostupnějších z ubytovacích resortů, na páteřních
tranzitních trasách a také na nejmírnějších tratích. Při přesunu mezi
údolími je vhodné volit klidnější alternativní přejezdy (např. Col de
la Loze místo Saulire).
Každé údolí má trochu jinou skladbu návštěvníků z celého světa,
což nejvíce vynikne v luxusním Courchevelu (módní úbory s kožíškem
kolem krku, prémiové parfémy ap.), kde bývá zároveň nejklidněji.
Nejrušnější je obvykle Val Thorens, hlavní tranzitní trasy a atraktivní
vrcholy (Cime Caron, Pointe de la Masse, Mont Vallon).
U nejvytíženějších lanovek se tvoří fronty na 10 minut i více, naopak
množství okrajových lanovek se točí naprázdno. Lyžařské školy mají u
většiny lanovek vlastní „předbíhací“ pruh, takže s instruktorem lze
lyžovat prakticky bez čekání.
Občerstvení a aprés-ski:
Horské chaty na svazích mají nejčastěji podobu restaurací s obsluhou,
kde hosté plnohodnotně obědvají (předkrm, hlavní jídlo, dezert),
přičemž ceny hlavních jídel se pohybují nejčastěji mezi 20 a 30 eury.
Každá restaurace má svébytný styl a jiné menu. Porce jsou vždy velmi
vydatné a téměř nikdy nechybí savojské sýry. V časě oběda je obvykle
potřeba rezervace. Méně časté jsou samoobslužné restaurace
„tácovky“.
Alternativou pro rychlý oběd může být bufetové „okénko“ s prostým
posezením venku – není jich však mnoho a ceny jsou vyšší (sendvič či
malý burger 10 až 15 eur).
Na terasách mnoha chat se odpoledne roztáčí apres-ski s DJ.
Vyhlášenými pařírnami jsou chaty Folie Douce (Val Thorens, Meribel).
Doprava do střediska a parkování:
Cesta do Les Menuires ze středu Čech trvá 11 až 12 hodin, přičemž
většina z 1 100 km dlouhé trasy přes Norimberk, Heilbronn, Karlsruhe,
Basilej, Bern, Ženevu a Annecy vede po dálnicích. O sobotách ji mohou kolony
výrazně prodloužit.
Parkuje se přímo v místě ubytování nebo na záchytných parkovištích
resortů, u páteřních lanovek žádná parkoviště nejsou, anebo kapacitně
zcela nedostatečná. Soukromá parkoviště hotelů a rezidencí bývají
placená, vždy jsou však k dispozici i plochy zdarma (např. v Les Menuires
podél hlavní ulice).