Sjezdovky:
V této oblasti se nachází 600 kilometrů sjezdovek všech druhů
obtížností od černých neupravených padáků až po zelené spojovací
cesty. Většinou jde ale o modré a červené carvingové dálnice. Dá se
lyžovat od 1 100 m n. m. až do výšky 3 230 m n. m. - jen ve Val Thorens jsou
lanovkami dostupné 4 vrcholy vyšší než 3 000 metrů. Převýšení
sjezdovek na jeden zátah může být i něco přes jeden výškový kilometr.
Délka je zde velmi rozmanitá, ale třeba když se vydáte z vrcholu Roc de
Trois Marches 2 704 m po třech modrých na sebe navazujicích sjezdovkách
Grand Lac, Pelozet a Biolley, tak po 8 kilometrech skončíte o 1 300
výškových metrů níže a hezky se svezete. Takových sjezdů je zde
samozřejmě více.
Z Val Thorens to jde na lyžích až do Les Menuires po ne moc prudké
sjezdovce Boulevard Cumin, kdy musíte místy i bruslit nebo se odpichovat.
Krásné sjezdovky jsou ve čtvrtém údolí na jižním svahu Cime Caronu.
Velmi hezké, ale dosti náročné sjezdovky jsou z vrcholu Mont
Vallon-Campagnol a Combe du Vallon. Velké množství náročnějších
sjezdovek je z vrcholu Saulire, a to jak do Couchervelu, tak do Mottaretu.
Když je horší počasí, špatná viditelnost, tak není špatné vyrazit
do spodních partiích středisek Couchervel a Meribel, kde se dá lyžovat na
sjezdovkách, které vedou v místních lesích. Super je svezení v
odpoledních hodinách na místních slalomových svazích. Vyplatí se počkat,
až vypadnou lyžařské kluby a pak máte manžestr i odpoledne pro sebe. V
Couchervelu byl postavený slalom po celý den i pro nás obyčejné
lyžaře.
Letošní novinkou je nová sjezdovka L´eclipse, na které se jede finále
světového poháru a příští rok se zde bude pořádat MS v alpských
disciplínách - v Couchervelu se pojedou rychlostní disciplíny, v Meribelu na
místním slalomáku pak točivé disciplíny.
Dále je zde několik snowparků, skikrosových tratí, pro děti různé
tratě osázené figurkami a další dětské a výukové parky.
Sněhové podmínky:
Sněhu je zde stále dostatek a čím výše se vydáte, tak je to lepší
lyžování - převážně na přírodním sněhu. V areálu je také na velmi
dobré úrovni technické zasněžování, a to hlavně v nižších polohách
střediska. Velmi dobré sněhové podmínka začínají cca v 1 800 metrech, a
to i na jižních stráních, kde je o poznání méně sněhu než na
ostatních svazích. Nejhorší je dojezd do Sain Martinu, kde sjezdovka Biolley
vede po jihozápadním svahu a je to již jen bílý pruh, ale v pohodě
sjízdný a upravený. V okolí již sníh není. Trochu horší to bylo i na
jižní stráni v Meribelu na dojezdu sjezdovky Doron. Jinak na severních
svazích, kterých je zde velmi hodně, to je naprosto bezproblémové a dosti
zmrzlé lyžování po celý den.
Ráno je skoro vše upraveno tak, jak má být - manžestr je luxusní, s
postupem času se ale na sjezdovkách natočených jih a západ dělají menší
muldy nebo vyjetá koryta, v kterých je super svezení. Některé prudší
pasáže sjezdovek se zde ale neupravují, a tak jsou zde velmi velké muldy, na
kterých by měla co dělat i Nikol Sudová. Je potřeba mít velmi dobře
nabroušené lyže a doporučuji si vzít s sebou i nějaký menší brousek pro
oživení hran, bez toho se budete jen klouzat, když se vyhladí manžestr.
Když jsou dobré sněhové podmínky ,tak je zde neskutečné množství
volného terénu!
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Je zde nepřeberné množství kabinových lanovek včetně velkokapacitní
na Cime Caron z Val Thorens, kam se vejde 150 lidí. Dále zde mají zastoupení
funitely - lanovky jedoucí na dvou lanech, díky čemuž odolávají velkému
větru, ty jsou ve Val Thorens a jsou pro 33 pasažerů. Letos zde bylo
postaveno několik úplně nových sekcí kabinkových lanovek pro 10 lidí -
dvě sekce z Orelle na Cime Caron a v Les Menuires na vrchol Pointe de la Masse,
který se stal velmi vyhledávaný, protože je zde nyní velmi rychlá lanovka,
která vás dopraví z údolí až na vrchol a nemusíte se tam kodrcat na
starých a pomalých sedačkách, které zde byly demontovány. Luxusní je
sedačka Legends v Meribelu, kde jsou sedáky celé v kůži. Vetšinou
převažují rychlé šestisedačky, některé mají i bublinu. Velmi hezky
vypadají konečné stanice, které jsou obloženy dřevem a krásně zapadají
do krajiny. Na pomalou čtyřsedačku Bouchet jsem narazil jen ve čtvrtém
údolí, která šplhá na nejvýše dostupný bod areálu 3 230 m n. m.
Některé kabinkové lanovky jsou již staršího data a nestíhají nápor
lyžařů - např. z Mottaretu Pas du Lac 1 a 2. Také v Couchervelu je několik
malých kabinek dokonce jen pro čtyři osoby. Dál je zde slušné množství
pom, které předvším obsluhují slalomové svahy a tak na ně nemusíte. Pro
začátečníky je zde několik pojízdných koberců, kdy jedete kryti v
tubusech. Většina areálu je velmi moderní, ale nejdou se zde i starší
vykopávky, a to hlavně v okrajových částech.
Zalidněnost:
Občas se zde také vyskytla nárazově front na některých starších
dopravních zařízeních, a to vždy dopoledne, kdy se cestuje mezi středisky,
a odpoledne při návratech. Nejhorší to bylo na stařičké kabince na
Saulire z Mottaretu, kde se čekalo i půl hodiny. Na Cime Caron z Val Thorens
to bylo čekání na dvě kabiny, tedy cca 10 minut. Většinou to je ale celý
den bez front nebo se čeká jen na pár sedaček.
Občerstvení a aprés-ski:
Moc jsem toho nevyzkoušel, jen nějaké to pivko na sjezdovce (jedno denně)
- jeho cena byla 7 až 9 euro, káva kolem 5 euro, 0,3 l coca-coly 4 až 6 euro,
hot dog 6,5 euro. Restaurací je zde neskutečné množství a v tomto
slunečném počasí byly neskutečně narvané.
Doprava do střediska a parkování:
Cestu jsem sem již popsal v reportu z 6. 3.
2022.
Zpět se vydáváme v sobotu ráno kolem šesté hodiny, abychom nejeli v
koloně, když je ten střídací den, a to se nám povedlo. Cesta nám zabrala
14 hodin, kdy jsem strávili jednu hodinu čekáním na dálnici A6 v Německu
před Sinsheimem, kde ma fotbalový stadion TSG Hoffenheim a hrál zde slavný
Bayern Mnichov, a tak to zde podle toho vypadalo, děs. V Ženevě u letiště
se buduje nová silnice s nájezdy, a tak zde byla i v sobotu menší kolona, v
pracovním týdnu to může být horší. Hodně zhoustnul navečer provoz od
odbočky z dálnice A93 na A6 Rozvadov a po D5 až do Prahy, kdy se přidali
auta mířící z Itálie a Rakouska, a to především s těmi, co měli jarní
prádniny, takže Pražáci a že jich bylo!
Ceny paliv se za týden dost zvedly, a tak nafta stála i 2,5 euro/l, o něco
málo levnější to je ve Francii i Švýcarsku. Na české dálnici D5 stála
nafta 52,5 Kč.
Pozor při cestě ze střediska přes Albertville, Ugine a Annecy - je zde
několik radarů a asi jsou v provozu, protože nám to párkrát zablýsklo,
když jsme jeli kolem radaru, tak jsem zvědavý, zda dorazí ještě nějaká
faktura od policie. A to jsem jeli mimo obec 90 km/h, ale zde se smí jen 80
km/h!