04.03.2023 | Kaprun - Kitzsteinhorn
- autor: OndraCZECH
- hodnocení:
Kaprun - Kitzsteinhorn - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)
Podrobné dojmy a zkušenosti z střediska s vlastními fotkami (odměna 100+ SNOWbonů). V případě problémů s formulářem níže můžete využít náhradní formulář nebo report zaslat e-mailem na reporty@snow.cz.
Středa byla jediným slunečným dnem tohoto týdne, což vnuklo většině lyžařů ubytovaných v okolí stejnou myšlenku - vyrazit na ledovec. Ranní teplota okolo -10 stupňů a zamrzlé sklo auta i zevnitř možná trochu odrazovaly od lyžování, na špičce vrcholu Kitzsteinhorn se však již třpytilo slunce a modrá obloha předznamenávala bezchybný den v mém oblíbeném středisku. Za posledních 5 let se zde událo mnohé, největší revolucí ale areál prošel teprve před pár dny. Jedná se o propojení s areálem Maiskogel přímo nad Kaprunu supermoderní a přes 4 km dlouhou kabinou. Již od léta jsem se těšil, že budu mezi prvními, kdo novou lanovku a hlavně spojení dvou skvělých areálů vyzkouší, žel počasí stálo mému plánu v cestě. Velmi strohá nadílka sněhu a plusové teploty v celém údolí bohužel neumožnily dostatečné zasněžení Maiskogelu a nová lanovka tak sice jezdila, ovšem pouze jako spojení ke kabině na Maiskogelu (kterou jste museli jak nahoru, tak dolů). Než se tedy krkolomně dostávat 30 minut na ledovec třemi lanovkami z Kaprunu, vyjel jsem klasicky až k přístupové lanovce pod Kitzsteinhornem. Snad se mi poštěstí vyzkoušet propojení někdy příště...
Sjezdovky:
Vzdor špatné situaci v údolí na ledovci byly v provozu všechny svahy kromě černé sjezdovky č. 2. Od mé poslední návštěvy je hlavní novinkou černá č. 14 "Black Mamba", pyšnící se maximálním sklonem až 63 %. O její překonání se v průběhu dne pokoušel nemalý počet lyžařů, osobně jsem se ale v Alpách setkal s prudšími svahy. Přesto rozhodně stojí za vyzkoušení - profil je hodně střídavý, téměř vždy cca 200 metrů velmi prudký úsek následovaný zhruba stejně dlouhým úsekem červeného charakteru. Úspěšné zvládnutí tedy nebude problémem ani pro bojácnější lyžaře. Škoda jen malé šíře sjezdovky. To je ostatně problém i několika dalších svahů, např. modré č. 6.
V areálu si myslím z rozmanité obtížnosti vybere takřka každý, osobně mám velmi rád téměř vždy prázdné černé č. 5a a 5b, modrou č. 1 a 6, samozřejmě pak klasické ledovcové pláně v podobě červených č. 4a, 4b a 4c. Pravděpodobně se k nim ale zařadí i již zmíněná černá "Black Mamba".
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky byly téměř bezchybné. Přestože jsem se na dvou úsecích setkal s varováním před možným výskytem kamenů, za celý den jsem nenarazil ani na jeden. Malou chybkou na kráse bylo spuštěné zasněžování během dne, naštěstí asi jen na 3 místech. Zřejmě se na jeho vypnutí podílela i teplota, která odpoledne sahala až k nule. Hlavně ve stínu na vrchu ledovce ale stále bylo cítit, že zima již naplno udeřila. Naopak na prosluněných lanovkách nebo terasách restaurací se mohl člověk opalovat bez bundy a rukavic.
Led se objevil pouze na pár prudkých úsecích, stejně jako muldy. Největším překvapením byl po celý den skvělý stav sjezdovky č. 11 vedoucí k přístupové lanovce, která byla vždy při odpoledním sjezdu doslova peklem, jemuž se nejeden lyžař vyhýbal sjezdem kabinkou. Tentokrát se prakticky žádné muldy nekonaly, dokonce nás na ní po 16. hodině sjíždělo pouze pár.
V bezchybném stavu byl snowpark pod vrcholem i podél sjezdovky č. 6, všechny skoky i překážky byly upraveny přímo výstavně.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
O nové kabince spojující ledovec s Kaprunem již byla řeč, její recenzi přenechám jiným.
Přístupové lanovky na Langwied i k Alpincentru jsou stále stejné a dle mého názoru jsou to právě ony, které by v rámci modernizace měli přijít na řadu jako následující. Naneštěstí byla jako přístupová kabina z parkoviště v provozu pouze větší Gletscherjet I, přestože její využití bylo vzhledem k hezkému počasí nepochopitelné (je zavěšena na dvou lanech). "Přínosem" pro návštěvníky tak byla pouze velká vzdálenost, kterou k ní museli z parkovišť zdolat. Výhodná je snad jen pro uživatele skibusu, který staví asi 20 metrů od ní. O jeho využití jsem mimochodem také uvažoval (stavěl takřka přímo před hotelem), v tomto mimosezonním období má však ještě interval 30 minut a časy příjezdu příliš nekorespondují se začátky nabízených tarifů.
Hlavní novinkou v ledovcovém areálu pro mne byla dvouúseková Gletscherjet 3 a 4, která na prvním úseku kombinuje kabiny se sedačkami, na druhém úseku pak zajišťuje přepravu pouze kabinami. Díky ní odpadá nutnost využívat k návštěvě nejlepších červených svahů nepohodlné kotvy.
Zároveň také uvadá atraktivita velkokapacitní a nepohodlné Gipfelbahn, kterou jsme jeli asi jen s 10 lidmi, navíc většinou pěšími.
Mimo provoz byla pouze archivní dvousedačka Sonnenkarbahn II, která snad
nikdy nesloužila k ničemu jinému, než k dokonalému promrznutí. Její služby
dnes bez problémů nahrazují modernější sedačky, např. Sonnenkarbahn 1,
takže bude dle mého názoru brzy demontována.
Kaňkou na kráse, za kterou putuje půl vločky dolů, je relativně krátká provozní doba lanovek - některé jsou v provozu jen do 15:30, nejdéle pak lanovky z Langwiedu do Alpincentra (pouze do 16:00). Vzhledem k provozní době přístupových kabinek (do 16:30) by měla být všechna zařízení v provozu alespoň do 16:00 (resp. 16:15). Z vrcholu k Langwiedu není problém dorazit svižnou jízdou za nějakých 6 až 7 minut.
Zalidněnost:
Vzhledem k tomu, že znám zdejší zalidněnost v plné sezóně, je třeba hovořit o velmi nízké míře. V porovnání se předchozími dvěma dny v Zell am See a SkiCircusu se ale jednalo o zalidněnost střední. Chvílemi bylo lepší počkat si na prázdnější svah, žádné fronty na lanovky se ale samozřejmě nakonaly. Občas ale nebylo běžné cestovat na lanovce sám, jako v předchozích dvou dnech.
Překvapením byla již zmíněná sjezdovka č. 11 při odpoledním sjezdu, možná její zalidněnost ale byla větší například mezi 15:00 a 15:30, možná jejímu využití odlehčila i nová černá č. 14.
Občerstvení a aprés-ski:
Na občerstvení dnes čas nezbyl, odpočinek jsme strávili cestou na
vyhlídku pod vrcholem. Nahoru jsme jeli již zmíněnou kabinou Gipfelbahn,
což je nejpohodlnější způsob, jak se na vrchol dostat. Cestu po
čtyřpatrové budově usnadní výtah, komu se nechce cestovat tunelem na
vyhlídku, najde malý fotopoint i na terase ve vrchním patře. Já si ale
cestu tunelem k vyhlídkové plošině chtěl zopakovat. Za ty roky jsem ovšem
zapomněl, že se nejedná o nejsnadnější cíl. Tunelem ve
skále je potřeba zdolat zhruba 365 metrů, počítejte tedy se třičtvrtě
kilometrem chůze z kopce a do kopce v přezkáčích, navíc ve výšce 3 000
metrů. Po trase se ale nachází i zajímavá expozice, takže máte šanci si
vydechnout - a že je to potřeba.
Byli jsme takřka jediní, kdo trasu v
přezkáčích absolvoval, většina návštěvníků byla pěších případně
snowboardistů. Pokud ale budete mít chuť, výhled na odvrácenou stranu
ledovce i okolní vrcholky za to stojí.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava po víceméně suché silnici až k lanovkám, na parkovištích uježděná vrstva sněhu.
Kaskádovitá parkoviště celkem malých rozměrů jsou zdarma, dostupnost ke Gletscherjet I však rozhodně není ideální. Kromě vzdálenosti musíte pěšky překonat i nemalé převýšení. V případě provozu Panoramabahn tento problém odpadá.
Kaprun s areálem Kitzsteinhorn a Maiskogel disponuje celkem 81 km sjezdovek a lyžuje se v nadmořské výšce 768 až 3 029 m n. m. V době naší návštěvy zde panovaly ideální podmínky, jasná obloha a dechberoucí výhledy.
Na Kaprunu jsme strávili před šesti lety 2 luxusní dny, tentokrát jen jednodenní připomenutí. Vše stejné jako před lety krom panoramatické kabinkové lanovky do vedlejšího Maiskogelu.
Už příjezd do střediska v osm ráno nevěštil nic dobrého. Kolony aut před parkovištěm a poté dav lidí na kabinkovou lanovku, čekání zhruba půl hodiny až hodinu. Nahoře se lidi nahromadili k vybraným málo otevřeným lanovkám a čekání okolo půl hodiny bylo normální. Dav polevil až odpoledne. Od mé posle...
Ideální jarní ježdění! Dobré sněhové podmínky, krásné počasí. Parádní podmínky pro freestyle díky dobrému snowparku s pořádným Účkem (Superpipe), kde jsme taky strávili nejvíc času. V neděli se to navíc trochu vylidnilo a nemuselo se tolik čekat ve frontách, takže značka ideál.
Sobotní návštěva Kaprunu dopadla na výbornou - skvělé počasí a rozhled z výšky 3 029 m neměly chybu. Jakožto vášnivý čtenář zdejších reportů jsem věděl, že mládež až do 19 let zde lyžuje v sobotu jen za 13 EUR. Takže jeden dospělí a dvě děti celkově za celodenní lyžovačku zaplatí 86,5 EUR. To je mén...
Jarní prázdniny dorazily i k Rumcajsovi, a tak beru obě puberťačky na pořádnou lyžovačku na několik dní do Alp, a to do středisek v okolí Zell am See. První den začíná hned kvůli předpovědi počasí na mém velmi oblíbeném ledovci a dle zalidněnosti nejsem sám, kdo sem za krásným sněhem a sluncem vyraz...
Skoro přesně po dvou letech opět v Kaprunu! Těšili jsme
se na parádní lyžovačku jak na ledovcovém Kitzsteinhornu, tak na Maiskogelu
při nádherném počasí, které zde panovalo přesně do našeho příjezdu.
Po skoro hodinové jízdě lanovkami jsem se dostali na TOP of Salzburg, kde se
opět žádná veliká "...
Kvůli práci jsem se dostal začátkem tohoto týdne do Kaprunu, a pro jistotu jsem si přibalil i prkno. První dva dny nahoře jen padalo a dole pršelo. Původně jsem měl odjíždět v úterý, ale když jsem pak viděl přepověď na středu, tak nebylo co řešit a odjíždělo se až ve středu. Na ledovci napadlo minim...
Třetí den v Alpách trávím s rodinkou v mém velmi oblíbeném středisku
Kaprun-Kitzsteinhorn, kde je dnes super akce Power of Ten, kdy ročníky 2001
až 2013 lyžují v sobotu jen za 10 euro. To
nepořídíte ani u nás v Čechách celodenní permici pro své ratolesti za
nějakých 250 Kč. Jen jsem se obával vě...
Ač jsem navštívila už hodně areálů, Čechy hodně navštěvovaný Kaprun mi do "sbírky" chyběl. I to bylo důvodem zahájit sezónu právě tam, udělat si na středisko vlastní názor. Slyšela jsem na něj různé reference od těch nadšených až po ty "víckrát bych tam nejel". Bohužel se přikláním spíše ke druhé va...
Tak to bylo zase jednou naprosto dokonalé svezení na Čechy velmi
oblíbeném ledovci nad Kaprunem. Počasí vyšlo na jedničku s hvězdičkou
,
fronty zde nebyly
, dokonce mrzlo, ale ne moc, sněhu je taky dost, no zkrátka
skoro český ráj uprostřed Rakouska
. Tolik
našinců jsem snad nikde v cizině ...
Celkový dojem se dá vyjádřit jedním slovem, a to úžasné! Středisko je sice malé, ale i na takovéto malé ploše najdete snad vše, po čem duše lyžaře touží. Od nejnáročnějších černých (Černá mamba) přes široké na karvování až po poklidné sjezdovky. Nemluvě o tom, že to je ráj freeriderů, protože jsou t...
Velmi pěkně strávená lyžarská neděle na ledovci. Na jeden den super, na vícedenní pobyt zkušenějšího lyžaře je areál asi přeci jen malý - ideální je pak kombinace s nedalekým Zell am See - Schmittenhöhe na společný skipass. Středisko je velmi přehledné, s partou na sebe v mnnoha případech uvidíte, i...
Předsezónní provoz se sezónním počtem návštěvníků, ergo veliká koncentrace lidí na málo otevřených vleků.
Součást pracovní cesty, takže žádná přehnaná očekávání, jen vidina prvního letošního svezení. Z logistických důvodů jsme se dostali na vrchol po výjezdu všemi lanovkami až trochu po desáté a o upravených sjezdovkách si mohl člověk nechat zdát, ale i tak díky kvalitě sněhu a sjezdovek nebyl problém t...
Zahájení letošní sezony jsme si naplánovali na Kaprun - logicky nejbližší ledovec z Brna. A v případě dostatečného množství sněhu a otevření okolních středisek se dá vyrazit i jinam... Další lákadlo byl 3denní skipass na Kaprun - Zell am See za 90 €, který se dal koupit předem. Bohužel až u pokladny...
Perfektní lyžařské podmínky, které se nám poštěstily už podruhé. Jely jsme zde 5 holek, takže jsme byly nadšené ze sluníčka, teplota kolem nuly a žádný vítr, jako ve snu. Středisko je vždy perfektně připraveno, sjezdovky ráno nalajnované. Doporučuji každému, kdo objednává více dopředu a nechce risko...