Sjezdovky:
Středisko se prezentuje 110 km sjezdových tratí a co mu lze přiznat ke
cti, na oficiálních stránkách střediska uvádí i hodnotu 81 km, která
odpovídá situaci, kdy by lyžař jezdil všechny sjezdovky šusem. Celková
délka je tedy dostatečná na vícedenní lyžování. Horší už to je s
barevným označením sjezdovek. Hitem doby je červená, proto většina
sjezdovek ve středisku je červená, ačkoliv jejich úroveň je značně
rozdílná - v případě části napravo od Millenia Express se sjezdovky 60,
63 a 70 blíží spíše černé, stejně jako dojezd do Tröpolachu, kde
úplný závěr je v části u lanovky snad nejprudší sjezdovka ve středisku.
Naopak sjezdovky nalevo od Millenia Express jsou spíše pohodovější, stejně
jako sjezdovky v části Garnitzen. Krásně široká se zatáčkami a
teréními nerovnostmi je FIS sjezdovka č. 1 z vrchu Gartnerkofel.
Celkově je středisko vhodnější pro pokročilejší lyžaře než pro
začátečníky, ačkoliv trénikové sjezdovky se zde také najdou.
Pokud přejíždíte ze sjezdovky č. 23 vedoucí od výstupní stanice
Millenia Express do Tröglu, počítejte, že v Sonnenalpe budete překonávat
dvě silnice. Proto je výhodnější jet celou dobu po sjezdovce č. 40.
Sněhové podmínky:
Ačkoliv dle oficiálních údajů bylo nahoře 90 cm a dole 10 cm, téměř
na všech sjezdovkách se občas objevovaly kameny, v horším případě i
velká vydřená místa. 22.12. navíc foukalo, takže některá místa v
horních partiích nešla objet bez toho, že by lyžař jel mimo kameny. Sněhu
navíc nepomáhal ani fakt, že přes den bylo nad nulou nejen dole (+6
stupňů), ale i nahoře (+ 1 stupeň). Velkou pochvalu ale středisko zasluhuje
za to, že ačkoliv sjezd Carnia do údolí byl z velké části zavřený,
dolní část od výstupní stanice Gmanberg do Tröpolachu byla otevřená s
perfektními sněhovými podmínkami i v nejprudší části.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Zde jsou mé pocity nejrozporuplnější. Ve středisku jsou 3 kabinkové
lanovky a spousta sedačkových odpojitelných, bohužel žádná z nich není s
krytem, což ve chvílích, kdy skutečně foukalo a mrholilo, bylo
nepříjemné zjištění. Taktéž ke kabinkové lanovce Millenia Express mám
jednu výhradu. V případě, že není otevřen sjezd do údolí Carnia,
stráví lyžař hodnou část dne přesuny na lyžování a z lyžování
(jedna cesta téměř 20 minut), pokud se k dlouhé kabince připočte fakt, že
parkoviště taktéž není úplně u lanovky, respektive na dojezdu sjezdovky a
je nutné jet vláčkem. Dalším negativem je absence sedačky na Rudnigsattel.
Místo sedačky jsou zde dvě dlouhé kotvy.
Ještě větší zklamání ale přinesly "marketingové taháky" - servis
lyží při výstupní stanici kabinkové lanovky sice v ceně permice je, ale
pouze jednodenní, na vícedenní se prý nevztahuje! Video stejně jako
měření rychlosti nefungovalo, ačkoliv v daných částech se normálně
lyžovalo.
Zalidněnost:
Lanovky bez čekání nebo s minimálním zdržením. Taktéž na
sjezdovkách až na výjimky (sjezdovka č. 40 před Troglem a č. 45 na
Tressdorferalm) minimum lidí.
Občerstvení a aprés-ski:
Zkusil jsem restaurace Tressdorfer alm (u druhé mezistanice Millenia) a
Lockstanalm (u výstupu z lanovky č. 25) a i přes vyšší cenovou hladinu
prvně zmíněnoho doporučuji. Rychlá a příjemná obsluha, kvalita jídla.
Naopak v restauraci Lockstanalm Spagetti bolognese plavaly ve vodě.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta z Prahy do Tröpolachu přes Linec zabere 7 hodin. Příjezd do
střediska bez problémů (Tröpolach), parkoviště není přímo u nástupu na
vleky, nutno dojet vláčkem, který ale jezdí co chvíli.