Zillertal - lyžování
Údolí Zillertal odbočuje jižně z Inntalu, dopravní páteře Tyrolska, a zařezává se do dvouapůl- až třiapůltisícových hřebenů. Jeho geografickým i skutečným centrem je turistické letovisko Mayrhofen, ale městečky a vesnicemi je souvisle pokryto v podstatě celé údolí.
Velká, velmi dobře dostupná a vůbec atraktivní lyžařská oblast
tyrolského údolí Zillertal má snad jedinou vadu – je možná lákavá až
příliš, takže je i dosti rušná. Už při dvoudenním
pobytu se vám do kapsy dostane skipas s neomezenou platností v celém
údolí, což zahrnuje tři už tak dost velké arény –
Hochzillertal s Hochfügenem, Zillertal Arenu a Mayrhofen s okolím – a k tomu
ještě ledovec Hintertux a dva menší areálky s celkem pěti sty kilometry
sjezdovek, a to bez velkého dojíždění.
Terény jsou – jednoduše řečeno a s výjimkou Hintertuxu – všude velmi
podobné a přitom dosti vděčné. Údolí po obou stranách lemují poměrně
přehledné, pravidelné „červené“ svahy, na nichž se
daří širokým sjezdařským dálnicím, roztaženým hlavně ve vyšších,
bezlesých polohách zhruba do dvou a půl tisíc metrů nad mořem. Do údolí
se sjíždí lanovkami a když už po sjezdovce, jsou to spíše subtilní
tratě a vzhledem k „výšce“ údolí (cca 600 m n. m.) s velmi
proměnlivými sněhovými podmínkami.
Pohodlná bývá i cesta vzhůru – svahy pročesávají moderní až
luxusní lanovky, často 6- nebo 8sedačky, většinou s bublinou a
zhusta i s vyhříváním. Zastaralejší přepravní park má jen opuštěný
Gerlosstein. Výkonné lanovky jsou samozřejmě i na přístupech z údolí –
z Kaltenbachu (Hochzillertal) a Zellu (Arena) jsou dokonce „zdvojené“, a
tedy i při plném náporu poměrně bezproblémové, z hustě obydleného
Mayrhofenu na Penken vyráží moderní obří lanovka 3-S.
Velmi vstřícná je brzká otevírací doba – Hochzillertal jezdí denně od
7.30 h, což znamená až dvě hodiny lyžování na liduprázdných
sjezdovkách, v Mayrhofenu se začíná od 8 h, jen v Zillertal Areně „až“
od půl deváté, ovšem ve vybrané dny v březnu se otevírá dokonce za pět
minut sedm.
Nejbližším velkým areálem od vjezdu do údolí je
Hochzillertal, který má zcela vděčný charakter
lyžování – po široké dálnici dolů a „gaučovou“ lanovkou nahoru.
Tvoří ho jedna velká, k východu otočená stráň s přívětivě
červenými sjezdovkami magistrálového typu, ale místy i
terénními vlnami, zvláště na několika náročnějších, černě
značených tratích z Krössbichlu. Celý svah je doslova zastavěn lanovkami
– 6- a 8sedačky jdou někdy přímo vedle sebe a k tomu je ještě
doprovázejí vleky, z údolního Kaltenbachu vyjíždějí hned dvě
souběžné kabinkové lanovky.
Přes dvouapůltisícový vrchol s malou horskou kotlinou s příjemnou
červenou tratí a možností freeridových odskoků se dá přejet na opačnou
stranu do Hochfügenu, uměle vybudovaného horského
satelitu, se dvěma šťavnatými černými a vděčnou, sněhově jistou
červeno-modrou dálnicí pod Pfaffenbühelem.
Celé dvojstředisko je prošněrováno moderními, kapacitními a nezřídka i
vyhřívanými lanovkami. Luxusní jsou i horské chaty Kristallhütte a
Wedelhütte s vysokou gastronomií, které kombinují tradiční tyrolský
vzhled s modernou.
Celkově vzato je Hochzillertal typické „průmyslové“ středisko 21.
století se vším, co k tomu patří – hodně pohodlí, milé posezení, jen
trochu dost živo…
Nejrozsáhlejší sítí sjezdovek se chlubí Zillertal
Arena na západních svazích nad městem Zell am Ziller, odkud
sjezdovky zabíhají přes Gerlos, Königsleiten až po Hochkrimml nad údolím
Pinzgau. Pohodové a přehledné červené dálnice na řídce
zalesněných svazích Zellu nebo v horském koteli nad Königsleitenem
doplňují modravě mírné pláně v Hochkrimmlu a Gerlosu.
Více než 140 „houpačkových“ kilometrů je rozpřažených do takové
dálky, že výlet z jednoho konce arény na druhý a zpět zabere skoro celý
den.
Mimoto je Arena vybavena všemi moderními atrakcemi – od foto pointů přes
měřené slalomy s video záznamem a zábavné překážkové dráhy až po
snowparky se skokem do polštáře.
Od r. 2016 se lyžaři mohou sklouznout po sjezdovce až do údolí – z
mezistanice Wiesenalm vede černá sjezdovka až do Zellu. Sjezd z
dvouapůltisícového Übergangsjochu přitom překoná málem
dvoutisícové převýšení, čímž stanovil nový rakouský
rekord!
Nejvšestrannější kompaktní terén se rozprostírá kolem oblého
rozložitého hřebene Penkenu vysoko nad letoviskem
Mayrhofen. Do kotliny mezi Penkenem a protějšími
vrcholy Wanglspitz a Horberg stékají v řídkém lese nešizené červené i
peprnější černé, mírné dálnice se rozlévají po východním úbočí
směrem k Mayrhofenu. Z dvouapůltisícového Wanglspitzu putuje do kotliny
vyhlídková červená hřebenovka se strmým černým rukávem jako variantou.
Na jižním svahu Penkenu směrem k Finkenbergu se roztahuje širokánská
červená dálnice, z níž se odděluje nenápadná lesní červená trať k
6sedačce Katzenmoos. A konečně Horberg nese v horních partiích příjemně
červené sjezdovky, po jižním svahu do hlavní kotliny se ale řítí
náročná černá.
Zdejší pestrobarevný mix sjezdovek je rozmanitější než
dálnice v Hochzillertalu a Zillertal Areně, nehledě na další svahy
pohodového Rastkogelu a osamocenějšího Eggalmu s výbornými červenými
tratěmi, s nimiž je Penken propojen. Jen je tu – jak jinak – dost
živo.
Na Penken se dá dostat kabinkami z okolních vesniček Hippach a Finkenberg,
hlavní přístup ale vede z Mayrhofenu, a to velmi dlouhou a vzdušně vedenou
kabinkovou lanovkou přes nepřístupný terén, který odjakživa zaměstnává
projektanty lanovek, jak skloubit rychlost, vysokou přepravní kapacitu a
zároveň bezpečnost. Od r. 2015 spojuje Mayrhofen s Penkenem nová
přístupová lanovka 3-S s kabinkami pro 24 sedících osob – kapacita se
oproti původní lanovce téměř zdvojnásobila na 3 800 os./h, zvýšila se
odolnost proti větru a pro zpestření cesty přibylo i wi-fi připojení.
Na opačné straně Mayrhofenu než Penken se tyčí výrazný a zdánlivě
nepřístupný vrcholek Ahorn, který je ale pro malé
děti (a jejich rodiče) doslova požehnáním. Má totiž na svém hřbetě
mírné a prostorné plató se zhruba kilometrovou modrou sjezdovkou, kterou
lemuje „dětská“ crossová dráha s vlnami a zatáčkami (fun slope), kde
se děti od 4 do 12 let zabaví na celý den. Kromě páteřní 8sedačky trať
fun slope doprovázejí i dva vleky, jimiž děti vyjedou bez potíží i samy.
Níže se už po mnohem strmějším svahu noří do lesa široká červená
sjezdovka s „modrou“ serpentinovitou objížďkou dvou nejprudších
pasáží – a s komfortní 6sedačkou. Náročná černě značená sjezdovka
střídající přejezdy s červeno-černými hangy pak odtud pokračuje až do
údolí.
I Ahorn má velmi moderní přepravní park, zvlášť s ohledem na to, že jde
vlastně o méně navštěvovanou periferii – nahoře expresní 8sedačku s
automatickou závorou a dva tři doplňkové vleky, níže expresní 6sedačka a
z údolí moderní visutá kabina.
Ahorn je sice malý, zato mnohem klidnější lyžařský areál.
Hned na začátku údolí , dalo by se říct „první na ráně“, se nachází Spieljoch. Malý, ale vytáhlý a čerstvě modernizovaný areálek nabízí hlavně „rodinný“ klid. Přibližovací kabinka vás přiveze na centrální, více než 100 metrů široký lyžařský bulvár, v nejvyšších partiích i s hravými terénními vlnami. Níže do pásma lesa se pak spouští velmi široká dálnice k mezistanici kabinky, z níž se odděluje subtilnější červený sjezd, který po mýtinách s několika sytě červenými hangy stéká až do údolí. Na jižní stranu Spieljochu přepadá červená sjezdovka až k silnici do Hochfügenu, obsloužená novou moderní kabinkou. Z údolního Fügenu stoupá moderní 10místná kabinka, nahoře pak jezdí expresní 6sedačka, stará 3sedačka a dva vleky.
Na úplném konci údolí se pak vyjímá celoročně otevřený ledovec Hintertux. Jeden z největších rakouských ledovců má mírné carvingové pláně i strmé slalomáky, zpřístupněné třemi sekcemi větruodolné kabinkové lanovky. Na podzim se tu setkávají reprezentační týmy z celého světa, v zimě je pak jeho provoz klidnější, slouží však jako sněhová pojistka údolí Zillertal.
Údolí má ohromnou ubytovací kapacitu, a to ve všech kategoriích – od luxusních hotelů přes penziony a apartmány až po statky. Všechny budovy se drží jednotného tyrolského stylu a v mezích několika pater, završených sedlovou střechou, takže vesničky a městečka si navzdory turistickému rozvoji zachovávají typickou rakouskou malebnost. Rušivě působí snad jen velmi hustá doprava.
V Zillertalu je zpravidla nutné za lyžováním dojíždět – v ceně skipasu je místy až nepřehledná síť skibusů, díky nízké nadmořské výšce je ale bezproblémové i dojíždění autem. Parkoviště u všech lanovek jsou zdarma – kromě lanovky z Mayrhofenu na Penken, kde není parkoviště vůbec. Na četná poschoďová nástupiště lanovek usnadňují přístup pojízdné eskalátory. V sobotu počítejte se zácpami, zejména na vjezdu do údolí, ať už z dálnice, nebo z „okresky“ od Achensee.