Je technika správná? (strana: 135)
11.01.2022 14:43:06 #4024
>> #4013, Mirek, 11. 01. 2022 10:52:50
Pro ně by to byla ráda k nezaplacení. Oni velmi rychle přehraní, ale pak už jen čekají až projedou oblouk v zamrzlém postavení a pak hop a další dlouhý oblouk. Něco mi říká, že je to špatně
A ty bys jim teda poradil méně klopit více zatáčet ? Podle mě je klopení právě tím, co většině zde „utahujících oblouky pod radius“ chybí. Samozřejmě, že to musí bejt na vnější to klopení, ale bez toho se nedá carvingově vyjet utažený oblouk.
11.01.2022 14:55:04 #4025
>> #4023, Thomas, 11. 01. 2022 14:25:08
Som vedel, že to bude takéto niečo
Len ja tam nevidím snahu „hraniť“ kotníkmi, ale naopak, zabrániť im aby sa nevyrvali dostrany. Ale nepopieram, že každý bude vidieť to, čo chce…
11.01.2022 15:00:03 #4026
>> #4022, M.art.in, 11. 01. 2022 13:24:17
všechno je to v kyčlích, ale nikomu to neříkej.
11.01.2022 15:00:30 #4027
>> #4024, johnycek, 11. 01. 2022 14:43:06
A ty bys jim teda poradil méně klopit více zatáčet ? Podle mě je klopení právě tím, co většině zde „utahujících oblouky pod radius“ chybí
Asi tak – príliš klopia, tak im to nezatáča problém je teda v nehranení kotníkmi
11.01.2022 15:10:21 #4028
>> #4022, M.art.in, 11. 01. 2022 13:24:17
když sleduju volné jízdy, tak nikdy nevidím nikoho jezdit zavřené oblouky pod rádius.
- môže to byť zámer(„nespomaľovať“)
- môže to byť neschopnosť oblúk viac zatvoriť
Ak by aj platil bod 2, tak ako z toho vyplýva to, čo naznačil Mirek(že „príliš klopí a nehrania kotníkmi“)?
Ono je jedna vec „špatné pomenovat“(aj keď odborná publikácia ski zväzu a/alebo inštruktorskej asociácie by ale mala mať popisy kapánek iné). Druhá vec je, že čo ten ktorý pokyn vyvolá pre celú nasledovnú sekvenciu pohybov – a tu dospeje jazdec k rôznym výsledkom z hľadiska správania sa lyží a toto je podstata toho, čo ja namietam – určitým vodítkom pre úvod by aj tebe mohli byť „kvízové otázky“ čo som dal vyššie Mirkovi…samozrejme tie pohyby sú len začiatok a celá problematika musí byť zasadená v širšom kontexte.
- Správně tedy je otáčení chodidly, nikoli kotníky je to tak?*
Ak mi niečo neuniklo, tak debata posledných X príspevkov nie je o „otáčení chodidel(kotníkov)“, ale o „hranení kotníkmi, ke kterým pak přidáme zahranění koleny a pak na větším náklonu zahraníme ještě i pánví“ a/alebo o „zalamujeme kotníky, koleny a pánví, u dětských závodníků se zaměríme zejména na zalamovaní v kotnících a kolenech“).
Keby bol „problém“ len v „otáčaní“, tak som ticho A len tak na okraj – pri jazde po hranách má jazdec snahu „otáčať“ chodidlá?
11.01.2022 16:05:15 #4029
>> #4022, M.art.in, 11. 01. 2022 13:24:17
Hele Marťas a jak otočíš chodidlem a pokud ano, z čeho vychází ten pohyb ?
11.01.2022 16:43:52 #4030
>> #4026, johnycek, 11. 01. 2022 15:00:03
Jasně, to vím a nikomu to nepovím
11.01.2022 16:50:39 #4031
>> #4028, IIIvan, 11. 01. 2022 15:10:21
Ak mi niečo neuniklo, tak debata posledných X príspevkov nie je o „otáčení chodidel(kotníkov)“, ale o „hranení kotníkmi
Ne neuniklo, ale já jsem taky nikde nepsal nic o hranění kotníky, pouze o potřebě uvolněných kyčlí, kolen a kotníků pod zpevněným vrškem, jinými slovy, nebýt toporný a nestát na tom jako vocas K hranění kotníky proto nemám co říci
Keby bol „problém“ len v „otáčaní“, tak som ticho A len tak na okraj – pri jazde po hranách má jazdec snahu „otáčať“ chodidlá?
To samozřejmě ne
11.01.2022 16:59:00 #4032
>> #4029, MPS, 11. 01. 2022 16:05:15
Pohyb vychází z kyčle a snad i kolena? ale detailní popis mechanismu pohybu, jaké svaly a šlachy jsou zapojeny nevím a ani neumím popsat jak je který kloub zapojen.
11.01.2022 17:15:03 #4033
To je divná debata – o hranění kotníky – ale při tom se nikdo přímo k hranění kotníky nepřiznává…
Zda se ale, že nikdo důležitost PRÁCE KOTNIKŮ nepopírá. Všichni vidíme, vnímáme a používáme k zahranění kotníky, ale VÝHRADNĚ k pohybu v rovině předozadni – přičemž z pohledu kamery zepředu to vypadá jako pohyb do strany=jako hranění.
Jako výborná dokumentace tohoto mého vyjádření může sloužit toto známé video, ke kterému mi velmi chybí a už po několikáté vyzývám ke komentáři OndruN.
11.01.2022 19:18:07 #4034
>> #4022, M.art.in, 11. 01. 2022 13:24:17
Nicméně uvolněný kotník je třeba a to vím z vlastní praxe, stávalo se mi, že jsem se vzepřel, zablokoval si chodidlo, ztratil jsem tlak z vnější, lyže jela okamžitě ven, stoupl jsem na vnitřní, která jela do nového oblouku a záda jako kráva Nevím jak lépe to popsat, než “nevzpírat se v botě např. vlivem strachu, protože si zablokujeme možnost otáčení lyží do směru oblouku, lyže nám ujede pod zadkem a nejsme schopni ji plně kontrolovat
Marťo, toto ma ešte po druhom čítaní dosť zaujalo
Neviem, prečo ti odstrelila vnejší atd(reálny dôvod), ale pozri si momentky z GS jázd vo fáze vedenia – nie je tam náhodou tá noha práveže čo najviac napnutá aby odolávala odstredivke vo výhodnejšej pozícii(rovná noha znesie viac ako pokrčená)? a čo by sa stalo keby vtedy ten Ligety apod. „uvolnil kotník“ podľa tvojho popisu?
11.01.2022 19:22:09 #4035
>> #4032, M.art.in, 11. 01. 2022 16:59:00
Pohyb vychází z kyčle a snad i kolena?
Áno – chodidlo sa dá otáčať buď v kolennom kĺbe(pohybuje sa „fajfka“ celého chodidla naraz s holení) alebo celá dolná končatina v kyčli. Prvý spôsob moc neodporúčam skúšať, zvlášť keď je lyža pod tlakom a už vôbec nie pri jazde po hrane…
11.01.2022 19:24:09 #4036
>> #4026, johnycek, 11. 01. 2022 15:00:03
všechno je to v kyčlích, ale nikomu to neříkej.
A čo keď to nie je ani v kyčlích a u „race“ je pre zahranenie činný iný faktor?
11.01.2022 19:26:31 #4037
>> #4033, oblouk, 11. 01. 2022 17:15:03
používáme k zahranění kotníky, ale VÝHRADNĚ k pohybu v rovině předozadni
TFUJ.
Az ma oblialo horko…:}
caute Harry
11.01.2022 19:54:16 #4038
>> #4034, IIIvan, 11. 01. 2022 19:18:07
Neviem, prečo ti odstrelila vnejší atd(reálny dôvod)
Hlavní příčinou (pokud vynechám rozdílnou délku končetin a stav po ruptuře pánve s posunem těžiště) je blokace kotníku při “vystupování z boty” Představ si to tak, že nestojíš v botě celou plochou chodidla, ale jako by si vědomě zvedal patu. Není to řízené, ale podvědomé, pravděpodobně psychický blok. Pochopitelně byl důsledkem toho i klasický hajzposed, vůbec jsem se holení nedotýkal jazyku. Už se mi to nestává, ale byl to velký problém. Pokud se od začátku jízdy soustředím na uvolněný postoj a zatížení lyže celou plochou chodidla tak abych neztratil kontakt holeně s jazykem spolu s dobrým předozadním postojem, tak mi lyže jedou paralelně bez áčka. Samozřejmě problém se násobil s nerovným povrchem. Naopak dnes bordel vyhledávám a na skialpech v hlubokém jsko když to najdeš
11.01.2022 20:24:21 #4039
>> #4036, IIIvan, 11. 01. 2022 19:24:09
Tak ven s tím, v čom to je?
12.01.2022 07:32:42 #4041
>> #4039, johnycek, 11. 01. 2022 20:24:21
Je alebo nie je…ale môže mať s tým čo dočinenia fyzika(červené súkno pre býka pre niektorých ). A teda hlavný impulz pre prehranenie je strata opory v starom oblúku, čo umožní pokračovanie pohybu tela dolu kopcom „samého“(1. bod) a následné využitie potenciálnej energie na „pád do oblúku“(2. bod).
Zvýšenie uhla hranenia teda nie je primárne „obstarané“ vnútornými silami jazdca(snaha hraniť kotníkmi alebo niečo iným do strany…), ale pomocou síl vonkajších, ktoré jazdec „len“ využije(a samozrejme koriguje ako a kam „padne“ a musí udržať predozadnú rovnováhu, vnější/vnitřní…). On si nepotrebuje dať pokyn „zahraním teraz touto časťou tela“, to je možno základný kameň úrazu.
Keď si predstavíme tie večné debaty o „dynamike“(prípadne jej absencií u „inštruktorských jázd“), tak to je presne toto – racer využije tú energiu z predošlého oblúku a cielene ju usmerní(miera povolenia novej vnútornej napríklad…), kdežto ten druhý musí na prehranenie hraniť „niečím“(kotníkmi a vyššie). Z tohto pohľadu mi dáva mantra o „postupnom hranení odspodu“ aj zmysel(oik, preháňam, formulácia je to blbá) – len nie pre moje potreby a poňatie jazdy
Je to pochopiteľné takto? Proste tým „vykopnutím“ a „pádom“(znovu – za podmienky X iných vecí správne prevedených) je telo, nohy aj lyže voči svahu v takom uhle ako práve treba, nie je nutné tam niečo niekam „tlačiť“, jazdec koriguje mieru toho „pádu“(kto chce, tak si aj ľahne občas ).
Ďalšie zjednodušenie popisu by už bolo na úkor podstaty, prípadné zkomplikovanie kľudne doplním
12.01.2022 07:59:36 #4042
– pokr. –
Treba si pozrieť pre porovnanie videá „race“ GS jazdy a „inštruktorskej“ – v čom je na pohľad rozdiel? V dĺžke traverzu napríklad a z toho vyplývajúcej frekvencie oblúkov – lenže ke´d jazdec ide šikmo v traverze, tak tam nie je žiadna zotrvačnosť „do strany“. Tj potrebná pre to dynamické prehranenie „zadarmo“ ako som popísal vyššie.
Jazdec idúci v traverze šikmo má ťažisko(z hľadiska „stranového“, kde riešime čím zahraniť atd.) v rovine NAD lyžami a ide de facto určitý čas rovno. Ležne rovno = žiadna odstredivá sila, ťažisko musí byť viac v oblúku(=vznik odstredivej sily).
Taký (demo) jazdec má síce zotrvačnosť, ale len v smere jazdy lyží(čo by bolo vidno keby do niečo narazil), ale tým, že ide v tom traverze „pár metrov“ navyše, tak stratí tu možnosť využiť tú zotrvačnosť tela na prehodenie do nového oblúka(„zadarmo“) a už ju potom nemá ako získať a MUSÍ „niečím hraniť“(vlastnou vôľou – „zahraním kotníkmi, kolenami alebo panvou“).
Tá „stranová zotrvačnosť“ je len v určitý krátky okamih a dobrý racer ju využije vo svoj prospech, niekto iný to nechce pochopiť ani bohovi, že v čom je podstata(tie sily tam proste v daný okamih sú alebo už nie, chtě-nechtě a je jedno aký má kto na to v ktorej dobe NÁZOR – na názore mojom, ani nikoho v tomto proste nezáleží) a píše skriptá o hranení kotníkmi a podobne. Na ja!, veď musí zahraniť nejako ináč keď už premeškal vhodný okamih na to „samoprehranenie“.
Race tréneri alebo zverenci, ktorí toto pochopili, tak majú výhodu. Bez ohľadu na to, či to dokážu takto formulovať alebo nie(„fyzikálne“) – nie, to netreba. Prišli na to automaticky sami postupným vývojom(povedal by som, že starý Kostelič je toho príkladom a ním sa inšpirovali mnohí – „takto to robí on, niečo na tom bude“), že čo a kedy funguje a kedy nefunguje(všeobecne by som povedal, že hlavný problém spočíval v pochopení princípov pri vzniku „carvingových“ lyží – niekto sa adaptoval, niekto doteraz zjavne nie).
12.01.2022 09:50:53 #4043
>> #4042, IIIvan, 12. 01. 2022 07:59:36
Dobre sa to cita…
Maly dotaz.
a samozrejme koriguje ako a kam „padne“ a musí udržať predozadnú rovnováhu,
Udrzuje tu rovnovahu nejako pasivne a caka,alebo tu rovnovahu musi udrzovat aktivne?
Ak nemoze byt pasivny,ktore svalove partie vyuziva,akym smerom nimi musi „operovat“ aby bol CPZ v kazdom obluku kde sa nemoze vyvazat a musi obluk spracovat pod radius lyze ak chce byt vsade kde potrebuje a to rychle?
Kde nema lyze ako instruktor ktory sa vozi na com chce a ako chce?
caute Harry
12.01.2022 11:26:44 #4044
>> #4043, Harry, 12. 01. 2022 09:50:53
Udrzuje tu rovnovahu nejako pasivne a caka,alebo tu rovnovahu musi udrzovat aktivne?
U hobby jazdy je to relatívne(!) pasívne, so zvyšujúcimi sa vonkajšími silami(odstredivá, zotrvačná…) a zmenou smeru určite aktívne – hlavne pomocou tej „neviditeľnej práce“, tj. izometrickej kontrakcie svalov(alternatíva: súťaž v držaní kríglov piva).
Vo výsledku sa jazdec snaží vnútornou silou(svojimi svalmi) o nejaký väčší alebo menší pohyb a svaly makajú, ale k viditeľnému pohybu nemusí(ale môže – rozsah je rôzny) dochádzať. To sa deje u lyžovania často…
Ak nemoze byt pasivny,ktore svalove partie vyuziva
Všetky!
Napnuté je celé telo(=„pracuje izometricky), aj svaly krku(bolo by blbé, keby pri preťažení 3G tá hlava o hmotnosti 7kg s helmou mala chuť pokračovať rovno a lyžiar zatáčal). Ale také najviac aktívne stabilizačné svaly pri tom tvojom CPZ sú svaly "jadra“(brucho – priame/šikmé, prdel vrátane málo známych „stabilizátorov kyčlí“ vo vnútri kĺbu) a zadné stehná(hamstringy) – ale jednoduchšie je povedať, že fakt fšetko…
12.01.2022 14:48:34 #4045
>> #4042, IIIvan, 12. 01. 2022 07:59:36
Takže jestli to správně chápu, tak popisuješ to čemu říkáme rebound? Využiješ akumulovanou energii v lyži při uvolnění tlaku na konci oblouku pro rychlý přechod do nového. Je to tak?
12.01.2022 14:57:00 #4046
>> #4045, M.art.in, 12. 01. 2022 14:48:34
V podstate áno, aj keď na slovo rebound som trochu asi alergický, lebo ho používa a chápe kto chce a ako chce
Efekt popisuješ správne(to, čo som zamýšľal vysvetliť, to „prehodenie“ do nového oblúku), mechanizmus(„akumulovaná energia v lyži“) už ale moc nie, ale podstatné, že sme virtuálne prehranili aj bez hranenia kotníkmi
12.01.2022 18:00:05 #4047
>> #4046, IIIvan, 12. 01. 2022 14:57:00
Hele rebounde, tak si říkám jak by asi hranění od kotníků mohlo fungovat a vypadat pokud přehraňuješ vzduchem a dopadáš na již zahraněné lyže třeba 30 stupňů plus ? Co ty na to ?
12.01.2022 18:56:40 #4048
>> #4045, M.art.in, 12. 01. 2022 14:48:34
Helemese a jakže se ta akumulovaná energie v lyži využívá konkrétně? Jak to probíhá po technické stránce? Jak se to dělá?
12.01.2022 18:57:05 #4049
>> #4047, MPS, 12. 01. 2022 18:00:05
Čau rebounde, mohlo by to vypadať zaujímavo, lebo by to moc nefungovalo, aspoň nie dostatočný počet pokusov
12.01.2022 19:20:01 #4050
>> #4045, M.art.in, 12. 01. 2022 14:48:34
Už se zase dostáváme k reboundu – mělo by dojít i na kipen. Ale zeptám se. Kolik tě energie bude naakumulováno v lyži ve které je čip – ve srovnání s tou, ve které je kers ? A co lyže ve které žádný takový akumulátor není ? U takové bezreboundové potřebujeme hranit kotnikama ?
12.01.2022 21:27:30 #4051
>> #4041, IIIvan, 12. 01. 2022 07:32:42
jelikož se teď může lyžovat, tak je to na mě mocmocmoc textu k přelouskání. Ale určitě se to někdy pokusím přečíst celé.
12.01.2022 21:29:40 #4052
12.01.2022 21:55:56 #4053
>> #4048, Martin47, 12. 01. 2022 18:56:40
Pokud to dělám správně, tak na konci oblouku když ve správný moment uvolním tlak z vnější tak lyže zrychlí a vrátí mi co jsem do ní dal tj. “vystřelí” mě do nového oblouku. Samozřejmě za předpokladu správného provedení. Jinak mě pošle na krovky Bavím se o jízdě na SL na červené, žádné vyvážení, ale snaha o rychlé krátké oblouky. Pro ilustraci se pokusím po neděli nahrát video a dám to sem ať je nějaká prdel
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.