Domů Diskuze Technika jízdy ROZDÍLY MEZI RACE A NE-RACE TECHNIKOU LYŽOVÁNÍ ?

ROZDÍLY MEZI RACE A NE-RACE TECHNIKOU LYŽOVÁNÍ ? (strana: 3)

26.04.2011 12:50:38 #61 

Příspěvků: 474

ivan-ski

milan2: Tam kde presuva lyziar svoje vlastne tazisko (zadok) tam sa presuva tazisko celej sustavy (lyziar+lyze). Preto sa z pohladu lyziarskej techniky za tazisko povazuje zadok.

26.04.2011 13:39:06 #62 

Příspěvků: 474

ivan-ski

MSKI: Skus prosim ta vlozit dake ukazkove photo/video na frontalnu polohu panve pri race. Pokial vidim na fotke vnutornu lyzu vpredu, alebo aspon minimalne vpredu vnutorny bok, tak mi z toho vychadza, ze panva nemoze byt frontalne (panva nemoze byt kolmo na smer lyzi).

27.04.2011 04:50:18 #63 

Příspěvků: 57

HT.Hugo

>> #59, PetrM, 25. 04. 2011 19:21:38 Petre chtel jsem napsat ze jeho postoj by pak musel kompenzovat ten vertikalni rozdil, ale mozna mas pravdu a stal by tam stejne jen vic nakloneny. Zacina to byt tak narocne ze to moje pouha predstavivost nezvlada. Mam nachystane lyzaky abych to vyzkousel prakticky ale experiment jsem posunul do blizke budoucnosti protoze jsem byl jsem na windsurfingu a spalil si nohy,

27.04.2011 05:12:02 #64 

Příspěvků: 57

HT.Hugo

>> #62, ivan-ski, 26. 04. 2011 13:39:06

Ivane panev muze byt frontalni ( dokonce i v rotaci) i pri vyrazne predsunute vnitrni; tak jak ja ale chapu frontalnost tak je to zalezitost komlexnejsi – nejenom panev ale vsechno pod ni taky. V jeji absolutni podobe by na prvni pohled musela byt panev naklonena paralelne se sklonem svahu- a mas asi pravdu ze tohle casto neni realne, ale ve hre asi budou i jine kompenzacni mechanismy. V praxi jde spis o to se k ni co nejvice priblizit.

27.04.2011 10:15:31 #65 

Příspěvků: 653

mski muž

>> #62, ivan-ski, 26. 04. 2011 13:39:06

Ivane, nic ve zlem ale frontalni verzus protirotacni pozice panve se tady resi co ja vim uz od meho vstupu do diskuze v polovine ledna tohoto roku..

Kde jsi do teto chvile hybernoval?

Takze pokud budes mit cas a trpelivost dohledat v prislusnych vlaknech o technice, vse tam najdes..

Tady jsou dokonce i relevantni fotky, jak zadas na dolozeni..

http://snow.cz/…pri-zataceni

ba naopak… trochy durazu na vyhody mirneho pretoceni(rotace), urcite to shledas sokujici..-))

Zdravim, MTS

jen mrtva ryba plave s proudem...

27.04.2011 19:21:20 #66 

Příspěvků: 313

Wartus

Ja jen abych se trochu vratil do hry. Na prvni fotce(diky za ni) se „mi zda“ ze ma Grange predsunutou horni lyzi. Je to zpusobeno jednak sklonem svahu, jak jsem uvadel drive, ale samozrejme take postavenim panve. Nekteri zde zminovali neco o naklapeni simulatoru, coz je nesmysl, jelikoz v jizde to tak nikdy nebude. Simulator je situovan ze spadnice a slouzi k nacviku uplne neceho jineho. Za jizdy bude horni lyze vzdy mirne predsunuta, jinak tam neni mozne panev poskladat. Pokud ano, dopousti se jezdec velke a zasadni chyby a panev mu jde z oblouku ven misto dovnitr. Zavodni jezdec se navic snazi uz pri prubehu oblouku „myslet“ na oblouk dalsi a „predchystavat se“, proto u neho bude nasmerovani na dalsi oblouk(branu) o to vyraznejsi a panev nebude nikdy uplne frontalne. Takze mirne predsunuti horni lyze je v poradku a naprosto prirozena vec. Jinak to nejde. Zni to mozna dogmaticky a nekteri se do me pusti, ale takhle to vidi muj selskej rozum a trocha toho vzdelani a zkusenosti co mam.

27.04.2011 19:39:17 #67 

Příspěvků: 474

ivan-ski

Ahoj MSKI,

http://snow.cz/…ri-zataceni/

Tie fotky som videl. Zhodneme sa na tom ze ramena su pretocene, panva medzi oblukmi rotuje tiez. Ale v obluku vo faze hranenia, ma kazdy z nich vnutorny bok zalomeny aj relativne vpredu, co nepovazujem za frontalnost panve. Dobre to vidno napr. na #29 Ligety, ramena aj cely vrch je pretoceny, ale pravy bok je natlaceny dovnutra – dosiahne oboje aj vnutorny bok, aj torznu silu. #30 Schoergi je fotka vyjazdu z obluku. Pri hraneni tam je vnutorny bok vzdy. Niekedy menej, ale do istej miery vzdy. Ci sa to vola frontalnost alebo inak, nie je nakoniec dolezite. Rotacia ramien je dobry tip, ktory som si neuvedomoval, za to diki!

27.04.2011 23:15:10 #68 

Příspěvků: 653

mski muž

Wartusi a Ivan-ski,

pockejte si dalsich 5 az 10 let jakym smerem se bude lyzovani ubirat dal.. pak se o tom muzeme pobavit znovu..

HT Hugo..

rozumim cim ted prochazis.. verim ze tvoje analyticka schopnost a zaklady anatomie ti pomohou k rozlusteni teto problematiky.. dost dady ted prsi takze nemohu na ty inliny, klouze to.. poslu co jsem avizoval az to klapne.. zdravim, M.

jen mrtva ryba plave s proudem...

28.04.2011 11:51:20 #69 

Příspěvků: 63

PetrM muž

>> #66, Wartus, 27. 04. 2011 19:21:20 Simulator je na rovine, nicmene pod kazdou pozici jezdce si lze predstavit pozici jezdce na sjezdovce. Treba je li jezdec na simulatoru v krajni pozici lze si to predstavit jako postoj ve vrstevnici na prudkem kopci, kdy je vyrazny vyskovy rozdil mezi jednotlivymi nohami. Proste i v teto poloze lze stat tak abych nepredsouval horni, to ze to vetsina z nas nedokaze za jizdy na kopci, ale jeste neznamena ze to nejde . Simulator sice nenahradi sily pusobici za jizdy, nicmene pro nacvik spravne polohy nohou a panve za jzdy se mi jako laikovi zda velmi velmi dobry

28.04.2011 19:12:33 #70 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #69, PetrM, 28. 04. 2011 11:51:20

Nejde o to jestli to jde nebo nejde(stale si myslim ze to nejde, ale mozna mas pravdu), ale jde o to ze to nema byt ani cilem! Predsunuta horni je prirozena vec a je to spravne postaveni na lyzich. Zminujes ze to vetsina nedokaze, ja neznam zadneho zavodnika nebo profi lyzare, ktery be se o to aspon pokousel. Proc? Druha vec je ta, ze vetsina lidi ma opacny problem a proto pro ne snaha nemit prilis predsunutou vnitrni lyzi pomoci volantu atd. je na miste.

28.04.2011 23:51:25 #71 

Příspěvků: 4267

ivan

Ve vláknu jste poměrně rychle navršili kupu příspěvků, na něž člověk v dané dny absentující může ex post reagovat jen dost obtížně. Cestou nejmenšího odporu se tedy pokusím chronologicky s odkazem na čísla příslušných příspěvků přidávat alespoň některé svoje připomínky a názory.

Post 3: můj nesouhlas s osobou „pohodáře“ zná HOnza už z roku 2003. Už tehdy jsem namítal existenci sportovců, kteří si programově chtějí máknout a unavit se, ne naopak. Nebýt takových, část posiloven zkrachuje.

Post 4: do diskuse, kdo je „lepší“ lyžař, bych se nepouštěl, těžko se srovnává, navíc by bylo třeba vyjasnit, zda „lepší“ ve smyslu výsledků a úspěšnosti, nebo třeba techniky. (Vždycky si vzpomenu, jak Vedral kdysi pravil, že Bobas byl lepší závodník, kdežto Míla Sochor lepší lyžař.) S ohledem na kvantitu i kvalitu konkurence a výsledky v sezoně ale asi sotva shledáme, že Kraus je „lepší“ lyžař než Kostelič, to by přece jenom bylo silné kafe, ale to je na samostatné vlákno.

Post 8: ad funcarving: IMO byl „nejhezčí“ v letech 95–98, kdy mu holdovali někteří bývalí dobří závodníci (Thoma, Zehentner, Buercher, Ager, Riedelsperger, Ganahl), jezdící ještě „klasicky“ více po vnější a dovedli tuto „techniku“ do maxima. Poté začalo využívání vnitřní a „newschool funcarvers“ to ježdění opravdu vzdálili od „naší“ race technique.

Post 9: kniha a HOnza: do žen, melounů ani Verla nevidím, ale ono to není tak jednoduché – kdyby bylo, kniha už roky existovala.

Post 13, 14 a 40 (čerpání/“vykrá­dání“ mouder a jejich aplikace: pokud někdo takový podnět chtěl využít, měl spoustu možností počínaje už jindy zmiňovaným Milanovým seriálem v Lyžařství 1994, Skimagazínu 1995, jeho porůznu šířenými názory i na půdě SL ČR. Místo toho se názory na square * counter stále rozcházejí. Představu, že tato diskuse se stane jakýmsi zdrojem historického zlomu a že ji třeba nenasytně hltá bezradný Pavel Šťastný, realisticko-skepticky nesdílím.

Posts 14–16 + 19 + též 39 Krab: musím se trochu Honzy zastat. Tím, jak se vyvinula koncepce VL, se mu do ruky dostával i značně nepřipravený lyžař s řadou nedostatků včetně obecně pohybových. Je třeba vidět, že lyžaři mají nejenom nepružnost, neohebnost, nedostatky a dysbalance, ale také různé tělesné páky, různou dorsiflexi, různé boty. A v měkké bačkoře s flexí okolo 70, navíc třeba v teple, dokážeme „zasunout“ vnitřní o hodně lépe než v kamenné 140ce v mrazu. A co teprve s rozdíly v dorsiflexi!

Posts 17 a 18: je těžší být squared, nebo countered? Máme sice zkušenost, že o square stance musíme tvrdě bojovat, ale naopak někteří Harbians dramaticky líčí, jakou dřinu jim dává naučit se counter…

Post 26 PetrM: „Přece v průběhu oblouku jsem vůči svahu pokaždé v jiné poloze.“ Ano! Důležité! Průběžně se mění relativní sklon svahu v závislosti na směrovému úhlu oblouku: při zahájení nad spádnicí je vlastně pod vnitřní lyží „méně kopce“, ve spádnici je to vyrovnané a teprve za ní s nájezdem do vrstevnice nám sklon svahu vnitřní „zvedá“ (a dělá nám problém ji poskládat).

Post 27 MirekP: „… valna cast lyzaru amateru travi dost casu ve vrstevnici…“ – ano, ano ano, byť bych byl rád tento point vnesl sám. Na tom Kaunertalu jsem se totiž „neflákal“, nýbrž – kromě sledování Šárky + jejího teamu – mnohé zkoušel a promýšlel. A přesně tento moment (skoro aha-moment) mě tam jednou napadl: při tak oblíbeném „carvingu“ v podobě dlouhých traverzů je pohybový úkol „nenechat vnitřní=horní lyži předjíždět“ v tomto nejnevýhodnějším postavení (je to opravdu víc statické „postavení“ než dynamický pohyb) prakticky nesplnitelný! Naopak v rychlém přechodu z oblouku do oblouku tato dlouhá fáze není a navíc pomáhá dynamika (důležitý je ještě jeden prvek, ale ten teď záměrně nepojmenovávám). I to asi bude důvodem, proč dobrým závodníkům vnitřní tolik nepředbíhá, resp. se rychle srovnává s vnější.

Post 31 Thomas & his telemark principle: „Zavření boků znamená vypuštění obrovského množství energie vpřed a dolů nakumulované jejím otevřením“ – to mi připadá velice zajímavé!!!, zejména při celkovém správném provedení „release“ a mám pocit, že mi to zapadá i do toho, co píšu k post 27 a co se snažím dělat i na sněhu.

Neboli Milane, neboj se, že bych si zdejší dění nezpracovával.

Akorát bych Thomasi k tvému „snažit se chytit!! předsouvající a rychlejší zatíženou vnitřní rotací pánve zpět= zavření boku a zatlačit dolů“ upozornil, že „zatažení“ vnitřní není jen rotací pánve, nýbrž také zapojením hamstring + gluteus, at least imho.

Post 36 HT.Hugo: „vkloneni do oblouku zalezi na velikosti sil ktere lyzar prekonava a ty jsou zavisle na sklonu svahu“: nevynechal bych rychlost jízdy a poloměr jetého oblouku…

Post 46: you mean „culprit“ don´t you… and post 56 „stehno flektované“ – snad ne OMG, to by bylo zlomené, rozumíme si, že flexe je v kyčli a kolenu?

ivan-ski, post 44 a další: doporučuju začíst se do hlubin vláken s mski-ho příspěvky a uvést se tak trochu víc do obrazu o stavu diskuse. Tvoje tvrzení o „záklonu“ coby základu race technique a umístění těžiště „v zadku“ už ti rozporovali jiní.

Post 55: ano, u Skiers´ Edge jsou nohy předozadně fixované. V lyžácích jsem na tom necvičil, natolik mě ta mašinka neuchvátila.

29.04.2011 03:29:45 #72 

Příspěvků: 767

Gravedigger

na zadnem z obrazku v #66 nevidim predsunutou vnitrni lyzi (snad jen u Ligetyho o zanedbatelny centimetrik). vidi to snad nekdo jinak? Wartusi?

to mski: opakuji, ze souhlasim s mantrou „hips square“, ale je treba uznat, ze obsahuje trochu paradox. Jak sam rikas, hips drzime square, abychom mohli lip/vic napivotovat femurs dovnitr oblouku, cimz (a v tomto je ten paradox) nam to square postaveni zase utece. je to tak?

29.04.2011 06:05:32 #73 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #72, Gravedigger, 29. 04. 2011 03:29:45

To myslis vazne? Vidim to i ze zavrenyma ocima, protoze jak rikam, jinak to nejde. Mimochodem prijde mi ze je to videt vice nez vyrazne u vsech na vsech obrazcich. Prijde ti snad ze ma nekdo boty nebo kolena vedle sebe? Ja vubec nechapu jak muzem takovouhle banalni a jasnou vec vubec resit. Pokud se pletu, tak bych asi mel zlomit vsechny svoje lyze a odevzdat vsechny licence a zacit sankovat a stavet snehulaky…

29.04.2011 08:48:52 #74 

Příspěvků: 653

mski muž

>> #71, ivan, 28. 04. 2011 23:51:25

ne nebal jsem se Ivane, ze byz svou absenci nedorovnal a zdejsi deni nezpracoval. opet jsi mi ale demonstroval sve kvality!! a jsem zvedavy az se rozhodnes podelit o tve zatim zamerne nepojmenovany prvek/prvky..-))

@Gravedigger… ano je to cele docela alchymisticke – paradoxni..

@ Wartus..nevzdavej to.. od odevzdavani licenci jsou tady (mysleno obecne),jini borci.. stredoproud se jen v pohode veze, ale ty sanky cas od casu neni spatny napad, alespon bys prisel na jne myslenky..-))

v tech fotkach #66 vidim predsunutou vnitrni, ale jen trochu skutecne jen u Lizeti-ho (jak mu zasvecene v primych prenosech rikal nas pritel H. Holicky mladsi)lol.. take mu a nejen v tomto zaberu vnejsi odjizdi ven z oblouku (scissor turn), ze i s tim dokaze vyhrat maly lobus v OS, naznacuje ze ma jine velke kvality v zaloze jako ucinna kompenzace tohoto (zavazneho) nedostatku..

Nepatrne vede vnitrni tez u Benniho, ale ten ma asymetrii v tomto ohledu uz co ho znam z juniorskych let a tohle je zrovna tusim jeho horsi strana..

Janka a Matt rozhodne zadne predsunuti nepestuji, jak videt i na takto nepresnem uhlu pohledu, stred kolena smeruje („opira se“) o stred linie kominu boty vnejsi.

A Shil… (kdo to ma spelovat), je natolik pretoceny rameny a torzem ven z oblouku ze to, chapu, svadi k podezreni predsuvu vnitrni, ale verim ze tomu tak neni..

Hezky den preji z destiveho pobrezi, M.

jen mrtva ryba plave s proudem...

30.04.2011 06:58:18 #75 

Příspěvků: 57

HT.Hugo

>> #71, ivan, 28. 04. 2011 23:51:25 Ivane za ten culprint se omlouvam. Flexe stehna neimplikuje poruchu jeho integrity; mozna to zni divne v cestine ale v anglictine se to bezne pouziva ( treba doslovne cituju z Clinical Oriented Anatomy od Mooora: The iliopsoas is the chief flexor of the thigh…ale myslim si ze to je jedno, hlavne kdyz si lidi rozumi.

30.04.2011 10:13:57 #76 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #75, HT.Hugo, 30. 04. 2011 06:58:18

Jasně, že si rozumíme. Já byl jenom tak rozjetej z toho nakumulovaného připomínkování, že mi to hnidopišsky nedalo. A samozřejmě respektuju formulační potíže lidí, kteří fungují v cizojazyčném prostředí a běžně se vyjadřují v tamějším jazyce, takže přeformulování do jim už třeba méně obvyklé češtiny pro ně není tak snadné (v tom nejsi ostatně sám).

Btw, „flexor od the thigh“ mi přijde OK, prostě iliopsoas je hlavním flexorem-ohybačem stehna, ale „flektované stehno“ už mi trochu drhne. Ale je to jen názor laika, možná to v příslušné branži zcela klidně jde.

Ale byl to opravdu ode mne jen škádlivej nitpicking a omlouvám se za to.

30.04.2011 18:56:37 #77 

Příspěvků: 474

ivan-ski

Zdravim, este jedna definicia zaklonu ma napadla. ZAKLON = ZJAZDOVY POSTOJ. Preco to je zaklad race techniky? Lebo race znamena maximalne rychlu jazdu, a vajice je ten najoptimalnejsi postoj aky kto zatial vymyslel. Pri troche abstrakcie sa da povedat ze aj slalom sa v maximalnej moznej miere ide vo vajici (medzi oblukmi pokial je cas vid mario matt) ale aj pri hraneni (vid. Bode). Ivan, nasiel som si teda dake tvoje prispevky parafrazujem: „maier ide GS akoby cele v zjazdovom postoji, ruky vpredu“. Presne tak. To je presne to co som chcel zaklonom ako zakladom race techniky povedat.

02.05.2011 06:53:01 #78 

Příspěvků: 767

Gravedigger

>> #77, ivan-ski, 30. 04. 2011 18:56:37

zapomen na nejakou dobu na zavodniky a venuj se lyzovani pro zacatecniky.

02.05.2011 13:39:56 #79 

Příspěvků: 5225

oblouk muž

>> #77, ivan-ski, 30. 04. 2011 18:56:37

Milý ivane-ski, celá řada příspěvků v tomto vlákně je poněkud mimo téma, ale tvůj postřeh „základom race techniky je záklon“ je hloupost – jistě na to přijdeš sám.

Ale pokusím se oživit podstatu tohoto vlákna „Rozdíly mezi race a ne-race technikou lyžování ?“ docela základním sdělením, které tak trošku vychází z toho tvého. Tvrdím: ZÁKLADEM RACE I NE-RACE TECHNIKY LYŽOVÁNÍ JE UDRŽENÍ ROVNOVÁHY!!! – a to nejspíš nepůjde optimálně přes plápolání v záklonu, ale nejspíš přes snahu udržovat rovnovážný postoj za všech podmínek.

Rád bych, kdyby se tu začala objevovat další, co možná nejobecněji platná, moudra :-). Třeba například:

  • Co všechno mám udělat, když chci udělat zatáčku?:.....
  • Liší se to co mám udělat, když chci udělat zatáčku jako lyžař nebažící po co nejvyšší rychlosti jízdy? (takovému já říkám pohodář) od takového, který chce tu zatáčku projet co nejrychleji (tomu naopak říkám závodník)?

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

02.05.2011 15:18:06 #80 

Příspěvků: 474

ivan-ski

MSKI, pokial myslis rotaciu panve, ako sa kedysi v obluku odslapavalo, ked trup spolu s rukami robi pohyb ako pri korculovani, akurat sa dnes vdaka carvingom ide na 2 nohach, tak to berem. Hlavne v slalome, na rovinach a tam kde netreba prilis hranit. Pokial lyziar k tomu vie este zalomit bok a postavit lyze na hrany, moze to byt velmi dobre. Pod vyrazom „frontalnost“ si predstavujem panaka z dreva ktoreho telo pasivne toci spolu s lyzami. Uhol medzi panvou a lyzami nie je podstatny. Dolezite je kedy a preco sa tento pohyb panvou robi. Cize z tohto pohladu OK, aj aktivna rotacia trupu je prvok race techniky.

06.05.2011 00:39:49 #81 

Příspěvků: 767

Gravedigger

>> #74, mski, 29. 04. 2011 08:48:52

„ano je to cele docela alchymisticke – paradoxni..“

  • krasa. s laskavym svolenim si tento vyrok zapisu do denicku hned vedle nejlepsiho pokynu od instruktora ke klientovi „ski less like you and more like me“. Zkusim zbytek sezony oducit za pouziti vyhradne techto dvou vyroku (pokud si nevyhrazyjes copy right).

09.04.2012 19:44:18 #82 

Příspěvků: 6845

˘Ö˘Krab muž

V postech #44 a #76 tohoto vlákna vyslovil ivan-ski odvážné hypotézy ohledně záklonu.

Zaklad race techniky je jazda takmer v permanentom zaklone. Konstantne frontalna alebo dovnutra vytocena panva a zaklon su dve neskombinovatel­ne veci.

„ZAKLON = ZJAZDOVY POSTOJ.“


Co mě na tom dneska, s odstupem skoro roku, zajímá:

  1. Je opravdu základem race techniky jízda v permanentním záklonu?
  2. Jsou opravdu konstantně frontální anebo dovnitř rotovaná pánev a záklon dvě neslučitelné věci?
  3. Je nízký sjezdový postoj ve vajíčku opravdu záklonem?
To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

09.04.2012 21:32:24 #83 

Příspěvků: 474

ivan-ski

  1. Je to jeden zo zakladov, slovo zaklon mozno nie je optimalne, lebo kazdy si pod tym moze predstavit nieco ine. V zaklone jazdia aj deti/turisti resp. ti co lyzovat nevedia. To sa tym zakladom samozrejme nemysli.
  2. Ano. Konstatne kolma panva je nielen pri race ale aj normalnom lyzovani uplny nezmysel. Taky nezmysel ze sa o tom neda ani debatovat.
  3. Ano.

10.04.2012 00:35:25 #84 

Příspěvků: 6201

Harry žena

>> #82, ˘Ö˘Krab, 09. 04. 2012 19:44:18

Je radostou pre mna citat po roku posty niektorych diskuterov.

Krabiku,dal si sa na tazky boj.Budem Ti v nom drzat palce.

Dovolim si Ti len pomoct tu.

Ano. Konstatne kolma panva je nielen pri race ale aj normalnom lyzovani uplny nezmysel. Taky nezmysel ze sa o tom neda ani debatovat.

Ivane -ski,a tu je asi pes zakopany.Preto si budem mat problem s Tebou porozumiet.

Nebudem absolutne komentovat Tvoj nazor o konstantne kolmej panve.

Len ja sa v svojom lyzovani budem o nu snazit.Takze ak uvidis niekoho na kopci,kto lyzuje ako uplny ko…,tak ho uplne v pohode pozdrav Ahoj Harry.

Nezmylis sa.Budem to ja.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

10.04.2012 12:04:38 #85 

Příspěvků: 6845

˘Ö˘Krab muž

>> #83, ivan-ski, 09. 04. 2012 21:32:24

1. Dobrá, pokud „záklon“ není optimální vyjádření, tak co tedy? Zkus to popsat třeba prostřednictvím poměru zatížení přední a zadní části lyže, popř. jejího středu. Nebo jakkoliv jinak. Opravdu mě to zajímá, sám nemám v otázce záměrné práce s nestabilitou úplně jasno.

2. O konstantně kolmé pánvi tady pěkně a s přehledem debatoval CzechSkier, takže se o tom asi debatovat dá, ale není to potřeba.

Viz jeho post http://snow.cz/…acek-zlaty/5#… , který to vystihuje pro obecné potřeby lidu lyžařského celkem rozumně, bez zbytečných emocí (kdo už jiný by toho měl být schopen, když ne praktikující trenér této úrovně).

„5. No a na závěr to nejdůležitější. Nejsem žádný hlasatel rotace nebo protirotace. Je to prostě postavení těla, které má svoje dopady na lyže a jízdu, které je dobré znát a rozumnět jim. V počátku oblouku je dobře udržovat pokud možno kolmé postavení příčných os těla na směr jízdy, jinak dojde k posunu těžiště příliš dozadu a k odlehčení přední části vnější lyže, zatížení vnitřní a většinou ke smyku. Tato chyba se vyskytuje u velké části zde zveřejněných jízd. V závěru oblouku určitou protirotaci za chybu nepovažuji. Lyžování neomezuji na rovnání pánve … . Jak už jsem psal výše, lyžování je komplexní záležitost, a proto nemám ani jinou takovouhle absolutní prioritu, ale k hodnocení jízdy a doporučení přistupuji individuálně.“

3. Existují pro to nějaké důkazy, že je sjezdařské vajíčko záklonem? Když se o ně občas, sic značně neuměle, pokouším, tak si dávám lokty před kolena a snažím se zůstat stát nad středem chodidel (BOF ?), abych nepadal dozadu a dokázal efektivně ovládat jak lyže, tak tělo nad nimi. Nevím, jak to vypadá zvenčí, ale pocit záklonu při tom určitě nemám.


Pokusím se o vlastní výklad, uvidíme, jestli náhodou nemluvíme o tom samém.

Přijde mi, že schopnost využít cíleného posunu těžiště vzad (a následujícího záměrného odlehčení přední části lyže), je opravdu jednou z věcí, která je předělem mezi základním lyžováním a sportovní jízdou (nemusí to být nutně jen race).

Jaké výhody skýtá tento „záklon“? Vyjdu z toho, že když lyže zatáčí prohnutá v celé délce, pak je i v celé délce zahraněná, drží nejlépe v oblouku. Musí být také ± v celé délce rovnoměrně zatížená, aby zahraněná zůstala a nesmýkala.

To je výhodné potud, pokud oblouk potřebuji dotáčet. Ale když zároveň potřebuji ihned poté rychle navázat oblouk další, potřebuji lyži co nejrychleji odlehčit (aby přestala točit ve starém oblouku a byla ochotná se nechat přesvědčit do nového).
K tomu můžu jít buď do podřepu, pokud tam je ještě nějaká vůle, kdy využiji účinku akce-reakce (já jdu dolů, lyže jdou nahoru). Nebo můžu využít právě inkriminovaného „záklonu“ (čti jako „posunu těžiště vzad“) k tomu, aby se lyže v přední části odlehčila, přestala točit starý oblouk a dala tělu čas na začátek nového.

Pokud jsou oba přístupy využity současně, dostatečně rychle a se správným načasováním, lyžař maximálně využije energii uvolněnou při narovnávání prohnuté lyže ve prospěch zahájení nového oblouku. Ten ale začíná opět buď od špiček nebo zatížením celé lyže.

Sportovní/závodní lyžaři tedy určitě nejedou v permanentním záklonu, jen jsou schopni řízeně využívat jeho výhody v některých fázích oblouku. To je dáno mj. také tím, že mají lépe natrénovaný smysl pro stabilitu, lepší silovou a technickou vybavenost a jsou schopni vyvinout dostatečně krátký impuls „dopředného pohybu těžiště“ při zahájení oblouku, také jedou rychleji.

Záklonu by naopak měla nahrávat snaha o co nejrychlejší časy. Tedy minimum „tvrdého“ hranění, opravdu co nejkratší zatížení špiček lyží výhradně v zahájení oblouku.

Další věcí jsou používané tvrdé boty s relativně vzpřímenými komíny v kombinaci s nutností dosažení co nejaerodynamič­tějšího postoje, které umožňují jít dolů pouze v kombinaci s ohybem nohy v koleni, bérce zůstávají naklopeny vpřed pod malým úhlem. Je pravda, že i vtéto pozici se dá dosáhnout dostatečného zatížení špiček lyží krátkým impulsem.

Poslední „záklon“ se vyskytuje častěji v amatérském lyžování (koho neposlaly slalomky někdy na krovky?). Jde o okamžik, kdy se lyžař snaží dotočit oblouk za každou cenu tím, že tělo ponechá ve středu starého oblouku a snaží se ukončovat na patkách lyží. Někdy to i vyjde, většinou ne. Ale spoustu takových situací je možno spatřit i při podjetí SL bran, klidně i ve světovém poháru.
Zásadní nevýhodou je, že se amatérský jezdec zpravidla není schopen vrátit včas nad lyže.

Takže: nikoliv „záklon“ samotný, ale jeho cílená a řízená aplikace doplněná schopností vracet se do rovnovážnějšího stavu, jsou základními atributy sportovní a závodní jízdy.

Je něco z výše uvedeného ten záklon, o kterém píšeš?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

10.04.2012 18:19:06 #86 

Příspěvků: 474

ivan-ski

Krab mam pocit ze toto vlakno skoncilo, lebo uz nebolo prilis o com diskutovat. Ja uz tiez nemam k tomu co dodat, vsetko vidno na fotkach a v prispevkoch by som sa len opakoval. Diskutovat o zaklone bol z mojej strany do istej mieri omyl. Kedze je to nejasne definovane, u ne-race to je chyba a ani pri race to tiez nie je uplne to najpodstatnejsie. Ked tu dojde niekto s niecim novym, podnetnym ohladne race a ak si budem mysliet, ze budem mat cim prispiet rad sa pridam.

10.04.2012 20:32:01 #87 

Příspěvků: 217

PavelKo

Právě se probírám tímto starším vláknem So, how do YOU get forward? na EpicSki. Probírá se tam váha vpředu a vzadu, race a ne-race, přechody mezi oblouky, … Je to sice dost dlouhé čtení, ale doporučuji si ho přečíst.

10.04.2012 22:01:54 #88 

Příspěvků: 326

vašek2

>> #86, ivan-ski, 10. 04. 2012 18:19:06

No já myslím, že drobné pošťouchnutí a dovysvětlení by si Krab možná ještě zasloužil. Díky němu to zde žije, tak proč ho takhle posílat na ona místa. Jen se chce dozvědět nějakou definici správného záklonu. To pro Tebe přeci musí být hračka na pár řádků.

10.04.2012 23:42:34 #89 

Příspěvků: 6201

Harry žena

>> #86, ivan-ski, 10. 04. 2012 18:19:06

Krab mam pocit ze toto vlakno skoncilo, lebo uz nebolo prilis o com diskutovat. Ja uz tiez nemam k tomu co dodat, vsetko vidno na fotkach a v prispevkoch by som sa len opakoval.

Jasne a presne vsetko okamzite pochopis.Bodaj by som mal aj Ja takuto schopnost.

Zavidim Ti schopnost napisat svoje pravdy.Tu ohladom zaklonu si mi uz vysvetlil.Vo svojom poste Krabovi.

Kde dalej skoncime?Pri protirotacii?

Zdravim Ta,a nechcem tuto diskusiu nijak hrotit.

Velmi mi chyba tu na Snow Ivan.To je pre mna PAN lyziar,velmi inteligentny a schopny.

Zostava mi len v mojej hlavicke jeho nazor,ktory ho vystihuje.Teraz mozno by som chcel aby vystihoval mna.

Harry,kdybys mlcel,moh si zustat filozofem.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

11.04.2012 13:27:54 #90 

Příspěvků: 6845

˘Ö˘Krab muž

>> #89, Harry, 10. 04. 2012 23:42:34

Ještě mě napadl další důvod, proč jezdit v „záklonu“. A tím je příprava na situace, kdy budou lyže něčím zbrzděny ve svém pohybu, zatímco tělo bude setrvačností pokračovat dál. Takže „záklon“ jako anticipace nevyhnutelných budoucích situací.

Jde o různorodé situace, třeba o zahájení oblouku ve velké rychlosti razantním zahraněním, vjetí do nafoukaného sněhu, průjezd ďolíkem nebo nájezd do nerovností. Kdyby bylo postavení v tom okamžiku centrální, mohlo by se lehce stát, že lyžař přepadne přes špičky nebo se mu příliš zakousnou. (testováno opakovaně na sobě) Nevidím v tom ale nic extra race, jsou to věci vynucené především rychlostí pohybu a snahou o předozadně vyvážený postoj.

Oklikou jsem se tak dostal až k Harryho zamilované „predozadné práci počas oblúka“. Ano, je potřebná, od jisté úrovně nezbytná. Někdo to dá intuitivně, někdo se to musí „nadrtit“, ti lepší ji dovedou používat cíleně a ve svůj prospěch. Hlavní je nestát na lyžích jako tvrdé „Y“ a dokázat se vracet do rovnováhy, ovládat lyže, zbytečně nepadat.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy

Volkl V-Werks Code

Livigno: [Středisko]

Je technika správná?

"Brahma"

Modrá Open 2025

5

Ideální setík

Stupava: [Středisko]