Carving - příliš vysoká rychlost (strana: 4)
03.02.2013 18:48:46 #91
>> #85, fischerbl, 02. 02. 2013 19:58:13
Zadne video nemam a ani bych se s nim nechlubil.Jak uz jsem vyse napsal-nejezdim pro znamky za styl ,ale pro vlastni radost z jizdy.Svych zasadnich chyb jsem si vedom,ale nechce se mi s nima nic delat.
03.02.2013 19:13:35 #92
Tak se mi tedy dlouho nechtělo vyjadřovat k tomuto a obdobným tématům.Až na vyjímky se mi zdá,že v tom dost lidí hledá příliš velkou vědu,pokud se tedy nebavíme o úrovni WC.Tajemné pohyby,natáčení chodidel apod.Lyžování je o pár základních pohybech, jejich správném načasování a „zautomatizování“.Pokud si dobře pamatuji,tak se uvádí ,že u průměrného člověka dojde k naprostému zautomatizování nějakého pohybu(činnosti) po cca 180–240 správně provedených opakování.Kolik sportovních lyžařů je ochotno se věnovat průpravným cvičením tzv.drills,které většina závodníků nerada dělá.Vše je samozřejmě podmíněno fyzickou kondicí,která se ani pro sportovní jízdu nedá spláchnout několika dřepy týden před sezonou.Další věc jak bylo uvedeno je,že to člověk musí mít v hlavě srovnaný.Tedy když na to nemám tak tam nelezu.Proč se budu „trápit“ a strachovat o úraz na černém krpálu,když si můžu užívat carvingovou nirvánu na i na mírnější červené nebo modré.
03.02.2013 20:27:19 #93
>> #92, m3, 03. 02. 2013 19:13:35
Myslím, že si to napísal od srdca. No musíš pochopiť aj pár „fajnšmekrov“, ktorí lyžovanie milujú asi viacej než bežný pohodový lyžiar ako si Ty resp. v podstate aj ja. No a kde sa títo špecialisti majú realizovať, keď nie tu na tomto fóre. Ja sa držím hesla, čítam takmer všetko, vyberám si iba to čo ma zaujme a uvážim či mi to bude nejak prospešné. PS: Dnes ma nahneval Slovan, asi potrebovali lyže a namiesto hokejok lyž. palice.
03.02.2013 20:40:21 #94
>> #92, m3, 03. 02. 2013 19:13:35
Zakopaný pes, jak jsi dobře zdůraznil, je v tom „správně“
a „člověk musí mít v hlavě srovnaný“.
Tak se dívám, nějak nás to vlákno posunulo ze strmých úseků, červených
jetých na podměrečných AM lyžích, až na černé krpály
>> #93, orim, 03. 02. 2013 20:27:19
m3 a běžný rekreační lyžař? To mi k sobě dost dobře nejde.
03.02.2013 21:59:45 #95
>> #93, orim, 03. 02. 2013 20:27:19
Aby to nebylo špatně pochopeno.Určitě nebylo mým úmyslem někoho odrazovat od lyžování které naprostá většina lidí dělá ,protože je to baví.Zrovna tak nebylo mým úmyslem někoho jakkoliv shazovat nebo jak bych to správně nazval.Zrovna tak chápu ,že pokud se někdo věnuje jakémukoliv sportu poněkud více, tak se v něm chce zlepšovat a to je u technických sportů trochu složitější než třeba u silových nebo vytrvalostních.Jen jsem chtěl zdůraznit,že jedna věc je lyžování si „užívat“ , úplně něco jiného je věnovat se vylepšování techniky a diametrálně odlišné je pilování techniky a její nácvik u závodníků a to na jakékoliv úrovni.U těch,kteří to myslí vážně se zlepšováním svého lyžování se to nedá provádět bez předcházející fyzické přípravy,resp.výsledky budou takové většinou nijaké.Co budou platné sebelepší rozbory jízdy ,rady a cvičení ,když je budu potom schopen v praxi realizovat v pár obloucích nebo jen v jedné jízdě,protože navíc již nebudou fyzické fondy stačit.Jen správně provedený cvik vede k cíli.Pokud je proveden napůl je to mnohdy spíše kontraproduktivní.
Při tréninku v brankách se používá časomíra například kromě toho,že jednotliví/é závodníci/e se mezi sebou hecují k lepšímu výkonu i k tomu,že se přesně ukáže kdy se musí trénink ukončit.Jízdy začnou být pomalejší = závodníkovi/ci dochází šťáva.
Jo,a ani už nepamatuju kdy naposledy jsem byl pohodový lyžař,bohužel.Například letos jsem si to fakt „užil“. Stihnul jsem po ránu 2× červenou ve Sv.Petru.
03.02.2013 22:18:49 #96
>> #94, ˘Ö˘Krab, 03. 02. 2013 20:40:21
>> #95, m3, 03. 02. 2013 21:59:45
Mýliť sa je ľudské. Je mi nesmierne ľúto, že som m3 zaradil do nesprávnej skupiny lyžiarov. M3 – nerozumiem však Tvojmu tvrdeniu Jo,a ani už nepamatuju kdy naposledy jsem byl pohodový lyžař,bohužel Prečo bohužial?
04.02.2013 08:18:34 #97
>> #96, orim, 03. 02. 2013 22:18:49
Vůbec si nedělej hlavu z nějakého zařazení. To,že jsem napsal že si ani nepamatuju kdy jsem byl pohodový lyžař je jen v tom,že sice na horách trávím času mrak,ale na vlastní svezení se dostanu jen občas.takže i proto bohužel.Zároven ale dodávám,že toho v žádném připadě nelituju.
04.02.2013 09:30:25 #98
>> #97, m3, 04. 02. 2013 08:18:34
OK. Už som trochu v obraze. Prajem Ti pekný deň.
04.02.2013 09:50:38 #99
>> #1, Raptor, 29. 01. 2013 21:37:47
Vrátím se zase zpátky k původnímu tématu:
Carving a příliš vysoká rychlost
Podmínky:Skoro hodinu času jsem tomuto problému včera věnoval na Slalomáku TJ Klínovec. Povrch celkem drživý, upravený, lyže nepřiměřené 191/27,5 (asi by se to dalo na nich jezdit i šusem bez oblouků), zato přiměřeně navoskované, ostré hrany 87°/0,5°, boty nepřiměřené Dobermann 150, lidí velmi pomálu, jezdil jsem v podstatě po prázdném svahu.
Poznatky: když oblouk trochu „zprasím“ driftem před spádnicí, zvenčí to není moc poznat, ale lyže znatelně zpomalí, celý svah pak není problém jet konstantní rychlostí. (Na točivějších lyžích to asi bude horší, budou se chytat.) Smýkat na konci oblouku jsem nenašel odvahu. Špatné bylo, když jsem po pasivním zahájení lyže zatížil až za spádnicí, nejede to, svaly a klouby trpí zbytečnou zátěží, těžko se přehraňuje. Pocitově je třeba se tlačit pořád (pánví) dopředu a dolů ze svahu, aby lyže nezačaly podjíždět. Na strmějších místech je třeba tak činit důrazněji.
Pokud si zvolím šíři jízdního koridoru na zhruba dva až tři záběry
rolby, není snadné se do nich vejít na plochém rozjezdu (chce to rychlé
rozbruslení, lyže netočí), ale pak už to jde a nezrychluje to tolik, jako
když jedu přes celý svah s vyjížděním do vrstevnice. Také se lépe
navazují oblouky.
I za bubnem jsem se snažil o ±konstatntní rychlost, dole jsem to pak občas
trochu pouštěl, abych viděl, jak se budou lyže chovat a co ještě fyzicky
udržím než začnu oblouky šidit.
Na carving jsem zvysoka kašlal. Pravda je, že jsem asi jezdil rychle, jakkoliv nejsem moc dobrý lyžař, ale tomu jsem přizpůsobil výběr času, svahu a materiálu. Příště zkusím tamtéž slalomky.
Resumé: regulovat rychlost jde do jisté míry, je to
o pocitu a vnitřním kompromisu s pofiderním ideálem carvingového oblouku
(ale stopa může být pořád skoro čistá ), na červené je potřeba
makat, nedá se jet pomalu a zároveň carvingově čistě a bez práce.
Výběru svahů a vysněné jízdní technice je potřeba přizpůsobit lyže (a
čas a boty a kondici). Nebo spíše: vysněné pohodové jízdní technice je
potřeba přizpůsobit všechno výše uvedené.
Opakovaně jsem si ověřil, že virtuální koridor není k zahození.
04.02.2013 12:32:48 #100
>> #99, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 09:50:38
Obavam se, ze zdejsi carvingari/slalomkari tvoje rady nepoberou. Zaprve uznavaji jen cistou hranu a zadruhe nebudou umet spravne interpretovat pojem "makat " ve spojitosti s lyzovanim. Jinak jsou tvoje rady ok.
04.02.2013 14:46:23 #101
>> #100, Gravedigger, 04. 02. 2013 12:32:48
A jsme zase zpátky, protože jejich čistá hrana, přihlédnu-li k R lyže, zahranění a rychlosti, nebývá ani zdaleka čistá, zato však o to více pohodlná. GS/SG oblouk na slalomce jako vrchol carvingu mě prostě nějak nebere.
04.02.2013 15:22:53 #102
>> #101, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 14:46:23
Jak jsi provedl drift před spádnicí?
04.02.2013 15:45:13 #103
>> #102, Martin47, 04. 02. 2013 15:22:53
Možná se tomu říká odborně jinak, ale jakmile před spádnicí k/před neúplné zahranění přidám nikoliv bezvýznamnou složku otáčení lyží, tak mi to začne jaksi driftovat. Za čistou hranu se lyže nemohou hned chytit – jsou pootočeny oproti tečně do oblouku=dolů z kopce, vlastně mírně vzpříčeny. Tím jednak brzdí, jednak – při zatížení špiček – se ohýbají. Ale celé je to můj subjektivní dojem, třeba mě vyvedeš z omylu.
04.02.2013 15:54:16 #104
>> #103, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 15:45:13
To je smyk. Při driftu se lyže neotáčí, pohybuje se dopředu a bokem, kdy se při pohybu bokem pohybují špičky i paty lyží stejně a lyže nedělá oblouk.
Tady ukázkový: http://www.youtube.com/watch?…
04.02.2013 16:22:36 #105
>> #104, Martin47, 04. 02. 2013 15:54:16
Vyjádřil jsem se špatně ve smyslu časové návaznosti, měl jsem
samozřejmě na mysli (ve svém nedokonalém provedení) to, co je na videu.
Točivou část mám jen pro začátek, kdyby trvala, byl by to opravdu smyk. Je
to takto přibližně správně: přehranit-pootočit
lyže-počkat-zahranit-zatížit-vyjet?
04.02.2013 17:07:05 #106
>> #105, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 16:22:36
Před driftem se prakticky netočí, po ukončení oblouku se do něj dostáváš pivotingem. Jakmile lyže dopadnou zpátky na sníh celou délkou hrany, začíná drift.
04.02.2013 17:18:08 #107
>> #106, Martin47, 04. 02. 2013 17:07:05
Zase jsi mě dostal, bídáku. Nemá tam být „pootočení lyží“ ale
„pootočení se“ – což je asi kýžený pivoting
Už je to lepší: přehranit-pootočit
se-počkat-zahranit-zatížit-vyjet?
Nebylo by přesnější začínat: odhranit-pootočit…?
Nějak se vzdalujeme od carvingu a blížíme se k lyžování, což nebylo záměrem tohoto vlákna. Že se nestydím/e, takhle plevelit.
04.02.2013 17:33:51 #108
>> #107, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 17:18:08
Ono je to tak, že drift je vysoce účelový prvek ježdění v tyčích, který se používá tam, kde chybí metry (spádnice vs. přesazení) na normální utočení oblouku čistě a je potřeba tu chybějící vzdálenost nějak překonat s co nejmenším zpomalením a ztrátou metrů spádnice (zabránit podjetí). Driftem se vlastně jezdec dostává do místa, odkud se zase dá jet po hranách do další branky. Kdyby Janka na videu nedriftoval ale začal normálně točit, do další branky by se nevešel resp. ji katastrofálně podjel. Pivoting je další prvek v tomhle cyklu, kterým se dá překonat kus z uvedené vzdálenosti s minimalizací ztráty rychlosti (tím se zmenší podíl driftu, který je v cyklu nejbrzdivější). V rekreačním lyžování se snad ani drift nevyskytuje protože nemá opodstatnění, na rozdíl od smyku, který je běžný. BTW, dobře zajetý drift je velmi obtížný prvek, který vyžaduje značnou technickou vyspělost. Těžké je udržet lyže v optimálním poměru dopředu-bokem a ještě těžší je z driftu dobře a přesně vyjet.
04.02.2013 17:53:01 #109
>> #108, Martin47, 04. 02. 2013 17:33:51
Dobrá, a dá se vůbec nacpat smyk před spádnici tak, abych z oblouku už vyjel obstojně frontálně postavený a po hranách? Já si to snad budu muset natočit.
Jediný rozdíl mezi smykem a driftem (jak jej popisuješ Ty) vidím
v pokračování/zastavení počátečního rotačního pohybu (ať ho
provedu a nazvu jakkoliv) a možná i v zatížení lyží.
Jestli si to vykládám správně, tak pro smyk se lyže plynule odlehčují
(typicky) snižováním těžiště a rotační pohyb trvá, při driftu se tak
neděje, lyže jsou v podstatě vzpříčené a vnější noha natažená,
rotace končí pootočením lyží při přehranění.
V reálu je mi celkem jedno, co z toho na svahu vyleze, držím rychlost a místo, kde chci zatočit, jakoukoliv kombinací uvedeného. To je pro mě podstatné, carving necarving.
04.02.2013 18:01:35 #110
>> #109, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 17:53:01
Při smyku odlehčuješ patky lyží a lyže zatáčejí, při driftu
odlehčuješ celé lyže a lyže nezatáčejí. Smyk samozřejmě nacpat před
spádnici můžeš a můžeš v něm projet úplně celý oblouk. Z driftu
musíš vyjet po hranách, jinak bys doklouzal ven ze sjezdovky .
04.02.2013 18:11:47 #111
>> #110, Martin47, 04. 02. 2013 18:01:35
Aha, takže k mému pojetí pseudocarvingu si nechám spíše ten svůj drift nebo něco jemu podobného. Přijde mi to jednodušší a logičtější vzhledem k práci s těžištěm, zatížení lyží a namáhání vazů na případných nerovnostech.
04.02.2013 18:17:38 #112
04.02.2013 18:19:34 #113
Mozna spatne chapu vasi hantyrku,ale z toho videa mi pripada,ze drift
pouziva k tomu aby „prodlouzil“ oblouk.Kdyby nedriftoval,tak je moc kratkej
a branu nadjede. Nikdy jsem nad lyzovanim nedumal az tak detailne,jako to tu
delate vy.Obavam se totiz,ze myslet na tohle vsechno na svahu,tak jsem tak
zblblej,ze dole zapomenu zastavit u lanovky
04.02.2013 18:27:19 #114
>> #113, goldone, 04. 02. 2013 18:19:34
Může se to tak zdát, ale drift se používá k tomu, aby se na relativně krátkém úseku ve směru po spádnici lyže natočily do nového směru. Po hranách by bylo potřeba delší vzdálenosti.
04.02.2013 18:28:26 #115
>> #112, HonzA_, 04. 02. 2013 18:17:38
moj amatersky nazor, ze toto mi skor pripomina lyzovanie ako trapit sa
s carvingom , aspon ten
prvy a druhy idu celkom pekne
, alebo sa mylim?
04.02.2013 18:29:23 #116
>> #112, HonzA_, 04. 02. 2013 18:17:38
Při volný jízdě to vypadá fakt divně, ne? Ale proč ne. Jsi král Googličů.
>> #113, goldone, 04. 02. 2013 18:19:34
Zkus mi prosím nějak srozumitelně popsat, jak by se mu bránu bez driftu podařilo nadjet. Já se tady celou dobu snažím vysvětlit opak – že driftuje proto, aby ji nepodjel. To jsem fakt zvědav.
04.02.2013 18:29:37 #117
>> #98, orim, 04. 02. 2013 09:30:25
Jo,díky. Snad se mi podaří následující víkend vylepšit moje letošní skore.A pokud to vyjde ,tak si pod dojmem této diskuze vezmu asi GS s novýma parametrama,abych si to vyzkoušel „in natura“.
04.02.2013 20:18:38 #118
>> #104, Martin47, 04. 02. 2013 15:54:16 driftem se oznacuje cela faze smyku pred spadnici, tedy i ta, kdy se llyze otaci.
04.02.2013 21:31:07 #119
Ahoj,
zaregistroval jsem, že terminologie týkající driftu, pivotu, ale i carvingu se jednak v čase mění a liší se i v různých zdrojích, takže je v tom docela binec. Myslím, že nejdůležitější je podstata, která spočívá v tom, že jsou v zásadě tři druhy změny směru lyží:
- čistý krojený oblouk, kterému se původně říkalo carving a i dneska tento pojem přavažuje. Ale vzhledem k tomu, že zejména Rakušani začali používat pojem carving i pro oblouky sice převážně po hranách, ale s jistou dávkou smyku, čímž tento pojem „dehonestovali“, tak jsem se v poslední době setkal zejména v amerických zdrojích s pojmem arcing (od slova „arc“). Je celkem fuk, jak to páni docenti nazývají, jde o to, že je to oblouk zatížené zaříznuté lyže, která se pohybuje ve vyjeté koleji, přičemž pata projíždí ve stejné stopě jako špička. V našem pojetí tedy „čistý“ oblouk po hraně.
- oblouk smykem je oblouk, kdy zatáčí zatížené lyže, přičemž dochází ke smyku. Rakušani rozlišujou inwärts a auswärts driften, podle toho, jestli smýká/ujíždí špička dovnitř oblouku (u pokročilejších jezdců), nebo pata ven z oblouku.
- přehození lyží kdy dochází ke změně směru odlehčených liží a jejich následnému zatížení až poté, kdy je směr zcela nebo částečnš změněný. Dál pak může oblouk pokračovat buď smykem, nebo po hranách, nebo čistě teoreticky nemusí pokračovat vůbec (při přeskocích). Tomu se v amerických zdrojích říká pivot(ing) nebo out placement, ale často se i pro tento druh zatáčení používá (hodně i v češtině) pojem driftování.
A tím vzniká trochu problém v komunikaci. Takže by možná stálo za to, aby se tady na fóru ustálily nějaké názvy pro tyto tři druhy zatáčení lyží, čímž by se předešlo nedorozumění.
i.
04.02.2013 22:42:51 #120
>> #99, ˘Ö˘Krab, 04. 02. 2013 09:50:38
>> #104, Martin47, 04. 02. 2013 15:54:16
Řekl bych že někoho kdo dokáže udělat něco jako na tomto videu,nemusí tohle vlákno vůbec zajímat, takže bych to jako variantu řešení problému do budoucna ůplně vypustil.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.