Článek obsahuje dlouhodobě platné informace a byl aktualizován 30. 11. 2022. Na jeho přípravě se podíleli Ivan Sosna, Lukáš Vavrda a Petr Socha.
Přilba musí padnout
S tím, jak se rozšiřují možnosti individualizace pomocí utahovacích pásků okolo hlavy, roste i nebezpečí volby helmy špatně padnoucí. Nezapomeňte tedy na klasickou poučku – vybírat takovou, aby seděla bez padání do očí i bez zapnutí pásku. Helma přesně sedící na hlavě je něco jako přesně padnoucí bota. I botu příliš velkou můžete zkoušet vycpat, ale nikdy to nebude ono. Stahovací pásek tedy ano ale vždy na padnoucí přilbě, nikdy by neměl suplovat přesné usazení.
Přilba na míru
Existuje několik způsobů přizpůsobení tvaru helmy hlavě. Stále
populárnější je dofouknutí helmy vzduchem. Dobré je určitě tam, kde
nepřekonáváte velké výškové rozdíly. Při sjezdech s kilometrovým
převýšením, a podobně při takových výjezdech lanovkou, už narazíme na
změny objemu při různém tlaku a je tedy nutné přilbu do- nebo
ufouknout.
Dalším systémem, který se na pultech objevil nedávno, a tedy s ním není
příliš zkušeností, je vakuové tvarování podle vaší hlavy. VACO
Autofit, jak se technologie jmenuje, byl jako první aplikován na přilbách
značky Amplid. Přilba prý člověku padne jako ulitá a dokonce ji lze znova
přetvarovat.

Helma Giro Tor Spherical
Helma a brýle bez sebe nemůžou být
Rovněž nepodceňte vyzkoušení helmy s brýlemi a naopak. Dnes je většina brýlí tzv. helmet compatible, ale ani nákup brýlí a přilby od jedné značky nezaručí, že zrovna na vaší hlavě spolu sedět budou. Navíc máte-li jeden kus výbavy starší a dokupujete nový, nemusí být shoda ani v případě jednoho výrobce samozřejmostí.
Vhodný není ani velký prostor mezi horní hranou brýlí a helmou (nápor chladu na čelo lze řešit kuklou do helmy), ani prostor žádný (ucpává se ventilace na vršku rámečku a krycí molitan může nasávat vlhkost ze sněhu). Správně kompatibilní brýle mají pruženku („gumu“) připevněnou na brýlích hodně vepředu, aby dobře kopírovala tvar helmy. U některých brýlí je dobré zkontrolovat, zda vám rozpínací/nastavovací přezka pruženky nekoliduje s klipem v zadní části brýlí.
Detaily
V dnešní nabídce si už lze vybrat i kvalitní a dostatečně měkký pásek. Dražší helmy mají i kovový uzávěr místo klasického plastového bajonetu. Výhodou je i ráčnové utahování. Zejména u dětí je dobré vyzkoušet, zda se jim daří pásek rozepnout a zapnout, ideálně v rukavicích. Méně častým, avšak osvědčeným zapínáním je přezka s magnetem, která se zapíná snadno a bez rizika skřípnutí kůže.
Konstrukce - sendvič versus inmold
Původní „plné“ (tzv. full-shell) helmy se skořepinou překrývající uši značně ustoupily. Zdá se, že si ponechávají sportovní až závodnický image, podporovaný samozřejmě sportovci se sjezdaři v čele. Mnohem větší oblibě – nejen u freeskierů a snowboardistů, ale i u běžných lyžařů – se těší modely s odnímatelnými měkkými kryty uší, tzv. half-shell. Většinou se prodávají modely zhotovené spečením vnitřní vrstvy s vnější skořepinou, tzv. inmold procesem. Jsou o něco lehčí než převážně sendvičové helmy plné. Paradoxně jsou vývojově starší sendviče o něco dokonalejší: jednak v průměru mívají o trochu větší tuhost a odolnost (nemusí ale být vždy pravidlem, záleží i na materiálu vnějšího skeletu i na tloušťce vrstev), jednak jsou koncipované tak, aby vnitřní vrstva sílu menšího nárazu pohltila bez následků pro integritu helmy. Kdežto u inmoldových se síla rozkládá v nastříkané hmotě EPS, která slouží vlastně jednorázově. Ještě novější variantou jsou přilby s dvojí certifikací pro lyžování a lezení - ty jsou jednoznačně nejlehčí, ale bývá to na úkor zateplení.

Příkladem helmy s dvojí certifikací pro lyžování a lezení je Camp Voyager
Výměna přilby
Oficiálně se doporučuje helmy nejdéle po pěti letech (kvůli stárnutí materiálu vlivem UV záření) a po každém (exaktněji nedefinovaném) nárazu vyměnit. Je to samozřejmě trochu teoretické, protože roli hraje mechanismus i síla úderu, ale dokud nebude k dispozici odborná prohlídka helmy s posouzením, zda je ještě použitelná, nemá její uživatel jistotu. Jistější je tedy přilbu po jakémkoliv poškození vyměnit.
Trendy ochrany: MIPS a SPIN
Prodejci přileb i lékaři tvrdí, že důležitým faktorem pro ochranu hlavy – konkrétně mozku – je umožnit hlavě po nárazu rotaci uvnitř přilby, čímž odfiltrovat určitou ne nevýznamnou část energie nárazu. Tento princip začal před lety řešit systém MIPS, který světlo světa spatřil už roce 1996. Jeho princip je založen na kluzné vrstvě pod výstelkou přilby, jež rotaci mezi skořepinou a výstelkou přilby umožní. MIPS integrovala so svých přileb většina předních výrobců včetně značky POC. Zimou 17/18 počínaje ale POC představil vlastní systém řešící tentýž problém. Jmenuje se Spin a rotaci zajišťují gelové body propojující skořepinu s výstelkou. Jedná se přesně o tekutý silikon, který umí „uhýbat“ do všech směrů v dostatečném rozsahu.

Podívejte se na rozdíl obou principů na videích níže.
MIPS
SPIN
Přilby a normy
Všechny přilby musí odpovídat evropským normám, což by mělo být vždy uvedeno na štítku. Na certifikaci je vhodné dávat pozor zejména při nákupu levných přileb od neprověřených prodejců.
Základní normou je EN 1077 (odpovídá i normě ASTM 2040 nebo standardům SNELL). Ovšem aby to nebylo tak jednoduché, EN 1077 se dělí na dvě třídy: A a B. Výrobci toto dělení moc neuvádí, zejména tedy u modelů začleněných do třídy B. S třídou A a potažmo certifikací FIS se naopak výrobci rádi pochlubí. V čem se liší?
Třída A:
Má větší pokrytí povrchu hlavy, skořepina musí krýt i uši. Co je ale
důležitější, skořepina musí odolat výrazně silnějšímu nárazu
testovacího hrotu – výška, ze které testovací hrot padá, je 750 mm
(oproti 375 mm u třídy B), což odpovídá rychlosti 3,84 m/s. Třída A tedy
zajišťuje výrazně vyšší ochranu hlavy proti mechanickým vlivům. Její
nevýhodou bude z hlediska rekreačního lyžaře komfort: přilba bude
těžší, se sníženou ventilací a omezeným průchodem zvuku. Omezená bude
i regulace velikosti přilby.
Od roku 2017 platí navíc nový předpis FIS, který vyžaduje rychlost hrotu dokonce 6,8 m/s. Helmy homologované FIS tak budou z hlediska ochrany proti průrazu ještě bezpečnější.
Třída B:
Norma hlídá, že přilba musí krýt vršek a temeno hlavy, naopak nemusí
chránit uši. Materiál skořepiny musí odolat znatelně slabšímu nárazu
testovacího hrotu než přilby třídy A (poloviční výška pádu). Jejich
hlavní výhodou je zato komfort: ventilace, regulace velikosti, systémy na
dotahování a dofukování, … I volné uši a poslechový komfort hovoří ve
prospěch přileb třídy B. Logicky je upřednostní asi všichni, kdo se
nevystavují enormnímu riziku při lyžování.

Lyžařskou normu splňují také helmy pro skialpinismus - o nich více zde.
Zajímavé produkty letošní sezóny (2022/23)

R2 Glacier
Česká značka R2 je známá zejména technologiemi čoček u sportovních brýlí. Nově se rozhodla přenést své zkušenosti z cyklistiky do lyžování, a tak vznikly komfortní helmy a lyžařské brýle.

Atomic Backland UL CTD
Přilba už na první pohled díky svým kubistickým tvarům vypadá tak trochu jako z jiného světa, řadí se do kategorie skialpových se dvojí certifikací i pro sjezdové lyžování. Označení UL si překládáme jako ultra light (verze bez tohoto označení je vhodnější na sjezdové lyžování, resp. poskytuje větší ochranu proti chladu, jelikož obsahuje výstelku s krytkami uší) a dodatek CTD znamená přítomnost chytré technologie Shocksense, která se stará o sledování životnosti přilby a sama umí přivolat pomoc v případě nadstandardního nárazu.

Relax Stealth
Lyžařská helma s integrovaným zorníkem (někdy taky vizorem z ang. hledí), jež nahrazuje lyžařské brýle, má proti klasické kombinaci helma – brýle několik výhod.
Článek Jak vybrat sjezdové lyže
Článek Jak vybrat lyžařské boty
Článek Jak vybrat lyžařské hole
Článek Jak vybrat lyžařské brýle