[Diskuze k článku]: HLEDÁ SE EXTRÉMNÍ TERÉN - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze neviditelné (ke všem modulům) [Diskuze k článku]: HLEDÁ SE EXTRÉMNÍ TERÉN

[Diskuze k článku]: HLEDÁ SE EXTRÉMNÍ TERÉN

03.11.2009 10:17:05 #1 

Příspěvků: 131

Tomáš Roba - SNOW muž

Také máte rádi těžké sjezdy? A jaké vlastně? Boule po pás, úzký kuloár, tréninkový slalomák s manšestrem nebo sjezd s dvoutisícime­trovým převýšením – to vše byste si měli podle obecného povědomí coby „náročný lyžař“ užívat. Vzhůru do hlubin, vydejme se expertní terény hledat.
Odkaz na článek

10.11.2009 19:00:23 #2 

Příspěvků: 107

Čert muž

Ano, Mont Fort a Mont Gelé jsem sjel v posledních 3 sezónách několikrát. Je to sešup, Mont Fort se dá jet i tzv. Back Side a to je nářez a to i dojezd do údolí Nendaz poněvadž je třeba sjet úbočí betonové hráze přehrady. Jel jsem to na slalomkách(Spor­ten), prostě se na Mont Fort náhle změnil plán… Mont Gelé se dá prakticky jet na všechny 4 světové strany. Není to taková hrůza. Hrůza je ve Verbier Valon d'Arby a nebo Col de Gentian-Tortin. Tyto trasy je oraniště, led, šutry, boule a sklon. Je značeno žlutě. Jinak docela sešupy najde šťastný lyžař v Chilském Termas(Nevado) de Chillan. Dá se na skialpech vyškrábat až na Volcán Jovén, to je pak panečku jízda dolů! Valle Nevado a Portillo jsou také FreeRidové destinace. Jinak v Coloradském Winter Park je propadlina jako po meteoritu zvaná Vasquéz Circle, pohled dolů z převisu komukoliv zvedne žaludek. V neznámě stanici Eldora lze najít opravdu extrémní terén, jde opravdu o přežití, né o techniku! Jinak si myslím, že Stoh ve Špindlu je skutečný krpál! Skol, Cody

Nečumákuj a fič dolů...

10.11.2009 19:50:24 #3 

Příspěvků: 2562

Martin47 muž

Já jsem si dost užil když jsem jel z Pitztalu na parkoviště kolem. Krpál to není, snad jen nájezd a jeden ledovcový zlom (na obřačkách dobrý), ale zážitek obrovský. Nádherný modrý seraky, Wildspitze a kroužící ptáci nad hlavou, několik vysypaných lavin po cestě, a člověk nemusí dolů tunelem.

11.11.2009 00:54:09 #4 

Příspěvků: 4144

ivan

Radku, jestli ten borec sjel 1 km za 20 sec, tak by sjel za 1 min. 3 × 1 = 3 km a za 1 hod. 60 × 3 = 180 km. Hodinová rychlost 180 km je super při rychlostním lyžování na nespeciálkách, ale v „obřích boulích“?

Co myslíš?

U té Černé ve Špindlu platí průměr 27,2% u celé tratě, která ve své horní třetině (tzv. Hřiště) černí není, a proto se začala značit a někdy i počítat samostatně. Pokud počítáme jen černou část, tedy Velký hang, Rovinku (taky není černá, přísně vzato modrá) a Malý hang (ten je taky červený), tak vychází 32.2%.

Když se sjezdovka rozšiřovala do současné podoby, srazil se i začátel Velkého hangu, takže nejprudší část se znatelně zkrátila a zůstala zhruba pod polovinou Hangu. Snad se říkalo, že přitom došlo i ke snížení maximálního sklonu, ale na tohle poslední fakta nemám.

Řekl bych, že čísla ze Stohu se týkají jen nejprudší horní části.

Na Šancích jsem už strašně dlouho nebyl, ale nezdá se mi, že by ten rozdíl oproti krkonošským černým byl tak velký.

Možná by v rámci osvěty bylo ještě dobré dodat, že převody jsou

% = (stupně x 100) : 45

stupně = (% x 45) : 100

11.11.2009 09:46:45 #5 

Příspěvků: 1509

Radek Holub - SNOW muž

Těch 180 km/h na Swiss Wall je dobrá připomínka:-) Zjišťuju zdroj té informace, já ji měl od kolegy Petra a tedy neprověřoval. Buď je to kachna nebo jel jinou trasu (třeba jen nejstrmější úsek) nebo je oficiální délka nafouknutá nebo nevím. Stoh i většinu dalších českých černých měřil Kristian v rámci seriálu GPS. U Stohu by mělo jít o celou délku trati – naměřeno 1 090 m (viz SNOW 30, prosinec 2006).

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

11.11.2009 17:42:44 #6 

Příspěvků: 1509

Radek Holub - SNOW muž

Údaj o sjezdu Swiss Wall za 20 vteřin pochází z tiskových materiálů oblasti Chablais a potvrdil ho tamní ředitel marketingu – níže v originále. Nechci soudit, ale určitě to nemohlo být v boulích, spíš v prašanu.
The extreme skier Dominique Perret took 20 seconds to ski down this slope against 5 minutes for a superior level skier. Dominique Perret realised the cliff jump world record in the rocks next to the ski slope with a 38 meter long jump. Please do not try imitating him!
The piste of Le Pas de Chavanette – called „Le Mur Suisse“ (The Swiss Wall) by French skiers – is one of the most impressive in the world. Although only 1 kilometre in length, it climbs 400 metres. Places where there is an incline of almost 50 degrees are not uncommon, which is why this piste is only for very accomplished skiers. After very heavy snow falls, skiers have to negotiate drifts up to two metres high at the top.

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

11.11.2009 19:15:01 #7 

Příspěvků: 304

Petr Havelka - SNOW muž

K článku jsme přidali i záznam rychlosjezdu (3000 vertikálních stop za 35 sekund) v podání Johana Olofssona.

11.11.2009 20:48:44 #8 

Příspěvků: 4144

ivan

Aha. To jste měli napsat rovnou, že je to z tiskových materiálů a že garantem je ředitel marketingu. Proti takovým nezpochybnitelným zdrojům bych byl ani necek. Přes ně nejede vlak a nositelé nobelovek před nimi svěšují ocasy.

Takže další boreček se spustil o 900 metrů níže (3000 vertikálních stop) za 35 sekund.

Kdyby to bylo 900 m délkových, jel by rychlostí 92,5 km/h, což je snad ještě v mezích možného. Když uvážím, že nepadal volným pádem, ale jel skoro šusem a trochu ho brzdil nejetý sníh, jaký sklon ten svah mohl mít? Ať se to dobře počítá, 100% = 45 stupňů. Z toho mi vychází 1273 metrů za těch 35 sec., tedy 36 m/s = 130 km/h. Sakra.

Když to tolik v nejrychlejších pasážích upravené trati se sítěmi valí borci, kteří by si lyžařsko-technicky i kondičně tyhle týpky kdykoliv dali k snídani, tak se lomí rukama, že by sjezdy měly být pomalejší.

Není tedy někde zase chyba, soudruzi? Nebo to počítám blbě? Ať to po mně nějaký technik přepočítá. Nebo zase nějakej „ředitel marketingu“ něco plácnul na tom videu? Jestli se pletu a nemám pravdu, přesvědčte mě o tom.

11.11.2009 21:10:07 #9 

Příspěvků: 2562

Martin47 muž

>> #8, ivan, 11. 11. 2009 20:48:44

Mně teda vyšlo 1272,792. No a kromě tohoto nepochybně vědomého prodloužení trati o hezkých pár cm uvažuješ s průměrnou rychlostí. V nejexponova­nějších momentech musela být maximální vyšší. Také bych zmínil, že ti, se kterými srovnáváš, mají k dispozici nejlepší a nejlépe připravený materiál na světě a maximálních rychlostí dosahují pomocí postavení, vyladěného ve větrných tunelech. Nechápu tedy proč, když být rychlý je tak jednoduché. Hup na prkno nebo freeride lyže do hlubokého sněhu a 140 je tam hned.

11.11.2009 21:27:11 #10 

Příspěvků: 4144

ivan

>> #9, Martin47, 11. 11. 2009 21:10:07

Ty bys tedy vážně nemohl být ředitelem marketingu. Stejně je to průser, když se do takové hezké free-euforie navezou starý skeptický strejcové.

Jo a dobrá připomínka: ti sjezdaři nemají rozkrok u kolen, nýbrž takové ty upnuté buzi-oblečky zvané kombinézy, a to už v tom fofru je taky docela znát : – )

12.11.2009 08:33:45 #11 

Příspěvků: 107

Čert muž

Dominique Perret je sice masér ale s přihlednutím k jeho věku, dále k faktu že to nebyla upravená trať a on není speedař ani sjezdař tak se mi tomu nechce věřit. K jinému článku jsem připojil komentář, že ve Verbier ze 2/3 Mt.Fort na levo upraví perfektně svah. Sjedou se maséři s lyžema okolo 240cm a honí se za dosažením největší rychlosti. Nikdo se nedostal přes 150!!! Spíše bych věřil, že sjel K2 než tohle. A navíc, všichni víme k čemu slouží marketing. Kluci, jeli jste někdy v měkém hlubokém sněhu. Může to prašánek lehký jako pudr ale běžně jedna lyže zajede níže(není vidět co pod…), přibrzdí se a roznováha je rozhozená, a většinou už to s jezdcem mele. Ten kdo to ustojí rozhodně nejede ani 60. Navíc FreeRide lyže jsou prohlé za jízdy jako sud, nejsou na jízdu přímo stavěné. D.Perret jezdí Stockli, že? Jo, jedny z nich nesou jeho jméno…

čert čert

Nečumákuj a fič dolů...

12.11.2009 08:51:21 #12 

Příspěvků: 2562

Martin47 muž

>> #11, Cody, 12. 11. 2009 08:33:45

Ono se stačí jen zamyslet a pro srovnání si vzpomenout, co dělá víc než 140 s nejlepšími z nejlepších na spodní části Hannenkamu a představit si je, jak mají na nohou freeride lyže. Ani není tu představu potřeba rozšiřovat o to, že jedou v hlubokém sněhu.

12.11.2009 14:04:51 #13 

Příspěvků: 1509

Radek Holub - SNOW muž

A znáte nějaké opravdu hodnověrné zdroje, kolik se po – dejme tomu 45° – prašanové stěně dá uhánět? Srovnání s borci z SP vyznívá jednoznačně, ale to jsme spíš u selského rozumu.
Každopádně by u všech hodnot v článcích mohlo být poznamenáno „údajně“. U rychlostí, u délek sjezdovek atd. atd.

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

12.11.2009 14:49:57 #14 

Příspěvků: 5926

HonzA_ muž

>> #13, radek, 12. 11. 2009 14:04:51

A jsme zpátky u marketingu – ten zejména Freeskieři mají dost propracovaný. Prostě musí působit drsně a cool.

Já věřím že:<ul><li>ta stěna má 3000 stop (914m) a až 50 stupňový sklon</li><li>ji celou sjel a natočili ho přitom</li><li>­naměřili 35 sekund</li></ul>
Ale nevěřím že platí všechny 3 věci najednou. Důkaz? Samotné video:<ul><li>3:08: začíná být vidět, už jede a je kus pod hřebenem</li><li>­3:43: stále jede a 35s už uběhlo</li><li>3:45 : kameraman začíná přecházet na záber celé stěny, jezdec se pomalu ztrácí, ale je vidět že úplně dolů to má ještě pořádný kus.</li></ul>

Takže zbývá pár otázek:<ul><li>jaké části té stěny se týká údaj 3000 stop / 50 stupňů?</li><li>­jakou část stěny vlastně za těch 35sec ujel?</li></ul>
Vídíte, je to jednoduché. Takhle se přeci musíte ptát u každé reklamy a nebo obecbně „marketingové komunikace“.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

12.11.2009 15:11:47 #15 

Příspěvků: 4144

ivan

>> #13, radek, 12. 11. 2009 14:04:51

Předpokládám, že fotobuňku nikdo na taková místa netahá. Takže jedině mít konkrétní úsek spolehlivě změřený (jak technicky, nevím) a pak odpočítat čas (pokud záznam bude v reálné rychlosti, nemanipulovaný). Takto tedy exaktně.

Nicméně i selský rozum a zkušenost stačí k tomu, abych posoudil, jestli to může neprojetým extrémním terénem v hlubokém sněhu valit 35 vteřin rychlostí 130 km/h. Na tom se snad shodneme.

Jak to tak sleduju, vidím, že freeride tím, jak se odehrává v „neexaktních“ podmínkách (žádná homologovaná sjezdovka a měření na setiny) a oslovuje „neexaktní“ cílovou skupinu (jíž jsme my hnidopiši určitě leckdy pro srandu) zaměřenou hlavně na emoce, je ideálním prostorem pro nafouklá tvrzení.

Tím nikomu nechci brát nadšení z možnosti tvrdit, že sjel 150% svah rychlostí volného pádu, a rozhodně nebudu chodit na freeski-weby dělat kazišuka, ale když něco už poněkud příliš přepísklého dostanu naservírované pod nos, nedokážu se neozvat.

Ano, závěr, že se hodí „údajně“ či jiný relativizující jazykový prvek (němčina má geniálně konjunktiv), je podle mě správným ponaučením.

Když si vzpomenu, jaké stohy keců už jsem za ty roky profiltroval u lyžařského materiálu…

12.11.2009 15:46:45 #16 

Příspěvků: 1509

Radek Holub - SNOW muž

Jo jo, to si plně rozumíme – ty údaje njsou exaktně podložené, čili je můžeme docela důvěryhodně zpochybnit (viz „3 věci současně“ – HonzA). Ale ví někdo, kolik může být reálná rychlost a čas?:-) Mně se nic ověřitelného najít nepodařilo. Jak píše ivan, ono totiž v tomto o nějakou absolutní preciznost vůbec nejde. I proto je to možná tak zajímavé, jako vše neprobádané a neuchopitelné…

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

12.11.2009 15:53:58 #17 

Příspěvků: 2562

Martin47 muž

Ono to nafukování výkonů je navíc úplně zbytečné. Ty výkony jsou samy o sobě skvělé a zveličením ztrácí u soudného publika na hodnověrnosti. Otázka je, zda je cílem oslovit soudné publikum. Navíc si nemyslím, že by se na tom podíleli sami jezdci. Ti to nemají zapotřebí. Průšvih vzniká vždy tehdy, když za to vezmou marketing nebo média.

12.11.2009 16:05:49 #18 

Příspěvků: 1509

Radek Holub - SNOW muž

Jestli je nafukování výkonů zbytečné? To je univerzální otázka – já bych dal odpověď, že v marketingu není, hlavně proto, že se stalo normou.
Přitahuje pozornost a o to jde. Kolik % lidí je v tom kterém oboru tzv. soudných? A kolik z nich se nechá marketingově ovlivnit? Podle mě vyjde dost mizivé číslo.

Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

16.11.2009 18:19:12 #19 

Příspěvků: 20

kumestrol

Pratele kamaradi, sponove a jini rozumbradi, co hned berou do rukou kalkulacku a siri velkou moudrost. Proc vam tolik vadi takove vykony freeskieru? Vzdyt oni v drtive vetsine jezdi mnohem rychleji nez vy na sjezdovkach.. Ono taky jed po zmrzle piste stovkou je uplne jine kafe nez v prasanu na perfektne konstruovanych lyzich, kdy pohyb je krasne plynuly, bez zadrhelu zmrle pisty.. Zapominate na sklon.. mistri na zavodech jezdi 130.. ale sklon svahu je uplne nekde jinde nez sklony, ktere jezdi freeriders pri extremnich vykonech.. kdyby stejny svah jeli sjezdari, asi by bez problemu jezdili misto 130–140 i 180 a vice :)

Jo a kdyz uz jsme u te vasi slavne matematiky, kdyz pouzivate naprosto trivialni pocet.. Nezapomente, ze vase rovnice odpovida idelanimu stavu a hlavne rovnomernemu primocaremu pohybu. My ale v realu musime brat v uvahu jine veci a pocitat trochu jinak :-). Za prve je treba vse prevest do roviny diferencialniho poctu. Je potreba zohlednit nadmorskou vysku, pomery turbulentniho a laminarniho proudeni vzdchu, jeho hustotu a tim i vyznamne zmeny etropie a dalsich charakteristik usporadanosti castic v prostoru.. A to jeste nejsem u gravitacniho zrychleni a dalsich veci.. S tim, ze prostor okolo lyzi a celkova draha by se mela pocitat v cilindrickych souradnicich, kde se neobejdeme bez integralniho poctu. Takze zapomente na v=s/t, kupte si poradne lyze a na vlastni kuzi zkuste sjet susem dolu nejaky hezky svah se sklonem 45° (ne tech vasich procent, ktere vypadaji hezky, ale i sklon 60% je pro freeridery porad zalezitors pro caparty)

Takze klid zbrani, radsi si priznejte, ze byste to taky radi zkusili :)

Jo, nekdo tady psal, ze jet na lyzich v prachu pri 60tce je o hubu a neco o boreni jedne z lyzi.. to jiste plati, pokud jede na bezkach :-D – ale ne na poradnych powder lyzich :)

Pravdou je to, ze tak jak bych si dovolil ja jet rychle v terenu bych si asi nikdy nedovolil jet na tvrde sjezdovce a jeste dost prudke.. to pred vama kluci nasponovani klobouk dolu :)

17.11.2009 11:41:32 #20 

Příspěvků: 634

Tom_

K prudkým sjezdovkám v Česku doplňuji Dolní Moravu, horní část sjezdovky má průměrný sklon 50 %, dále krušnohorský Bouřňák s průměrem 37 % (max. ca 50 %). Velmi prudká sjezdovka bývala na Lysé hoře v Beskydech. Pamatujete ji někdo?

Z uvedených alpských sjezdovek znám Saalbach-Hinterglemm, Arabbu, Val d´Isère a Obertauern. Manšestrové sjezdovky v Arabbě a Val d´Isère jsou prudké, ale subjektivně nejprudší mi přišla neupravovaná horní část Gamsleiten II v Obertauernu a zejména spodní část černé sjezdovky č.14 Zwölferkogel Nordabfahrt v Hinterglemmu, to je teda krpál!

It's only skiing

17.11.2009 11:52:38 #21 

Příspěvků: 634

Tom_

>> #4, ivan, 11. 11. 2009 00:54:09 Šance na Špičáku neznám, ale myslím, že maxima 100% dosahují na velmi krátkém úseku. Znalci potvrdí?

Ad osvěta: v článku se správně uvádí, že procenta sklonu jsou tangentou úhlu. Tangens není funkce lineární, proto uvedené „vzorce“ pro přepočet stupňů a procent jsou nepřesné.

It's only skiing

17.11.2009 15:39:47 #22 

Příspěvků: 5926

HonzA_ muž

>> #21, Tom_, 17. 11. 2009 11:52:38

Ano, na Špičáckých Šancích je ten nejprudší úsek velmi krátký. Snad jen pár desítek metrů. Jinak je to placka nahoře, kus běžné červěné, pak ten padáček a placka s dojezdem k lanovce dole. S tím že obě placky jsou mnohem delší než ten zbytek.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

18.11.2009 11:04:42 #23 

Příspěvků: 78

slowthinker

Šance na Špičáku: Je pravda, že se zřejmě jedná o nejprudší sjezdovku v Česku, ale těch 45% museli měřit někde na odvrácené straně boule a ještě si tu bouli přikopnout lopatou. HonzA: Nejprudší úsek bývá velmi krátký na každém kopci. :) Teoreticky vzato je svah nejprudší vždy pouze v jediném bodě, protože žádný svah v žádném svém úseku není přesně lineární.

18.11.2009 11:37:17 #24 

Příspěvků: 2212

TomáS muž

>> #19, kumestrol, 16. 11. 2009 18:19:12

Hele chlape přestaň nás tady voblbovat turboletním a laminárním prouděním a cilindrickejma souřadnicema!!!! Čirou náhodou se leteckým sportům věnuju 20 let a taky jsem ing. geodézie a kartografie!!!! Nikomu tady nic nevadí až na ty NESMYSLNÝ čísla. Každej film Perreta žereme a ten sjezd na videu je taky naprosto skvělej. Jenom se trochu mírni s těma číslama 130–140 i 180. Zapoměl si malinko v těch tvejch logaritmech a gravitačních zrychleních, že odpor roste s druhou mocninou rychlosti. Tj. rozdíl mezi 100 a 120 není vubec stejnej jako mezi 120 a 140. O 180 ani nemluvě. Když tě chytnu za prdel a vyhodím z letadla, tak se jen těžko dostaneš přes 180km/hod!!!!! Jaktože teda jel někdo na lyžích 240!!!!! Odpověď najdeš v diferencílním počtu, ale trošku si u toho budeš muset zahulit.

18.11.2009 11:40:37 #25 

Příspěvků: 2562

Martin47 muž

>> #23, slowthinker, 18. 11. 2009 11:04:42

Dost se tu rozmohly matematické úvahy, tak si dovolím, ač matematický nýmand, také přihodit svou trochu do mlýna. Teoreticky vzato svah nemůže být nejprudší v jenom bodě. U jednoho bodu se nedá sklon změřit. Musí jít o úsek mezi dvěma body. Uff, teď jen doufat že mám pravdu:)

18.11.2009 11:52:55 #26 

Příspěvků: 2212

TomáS muž

>> #25, Martin47, 18. 11. 2009 11:40:37

Řekl bych, že se v jednom bodě křivky dá sestrojit tečna, která by byla v tom případě tím sklonem. T

18.11.2009 11:59:25 #27 

Příspěvků: 2562

Martin47 muž

>> #26, TomáS, 18. 11. 2009 11:52:55

Nejsou tou tečnou lyže v momentu, kdy se bod nachází pod těžištěm?

18.11.2009 12:38:27 #28 

Příspěvků: 20

kumestrol

Se nam to tady hezky zvrtlo :-) pomalu jsme se od neutuchajiciho obdivovani lyzovani dostali do vedecke debaty :)))

Jeste ze tomu nerozumim.. No nic pratele, jdu se mrknout na nejaky poradny film.

Jo, jednou jsem slysel od par lidi v Alpach, ze my Cesi jsme fajn lyzari, ale ze moc kecame a rozumujeme.. A ja porad, co to motaji za nesmysly :)

PS: a ja uz se bal, ze nikdo nic nenapise a ze nikdo nevyrukuje s protiuderem mirenym v rovine skvelych matematicko-fyzikalnich vedomosti.. nezklamali jste – a typci v Alpach meli pravdu :D

PPS: slowthinker je nejakej milej a klidnej – asi uz zacalo snezit a kasle na nas/vas :))))

>> #24, TomáS, 18. 11. 2009 11:37:17

18.11.2009 12:42:07 #29 

18.11.2009 12:50:38 #30 

Příspěvků: 20

kumestrol

presne, hi hi (ale radsi ssebou beru tachometr)

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy