Je technika správná? (strana: 164)
30.10.2022 18:20:15 #4894
>> #4890, Tomatáš, 30. 10. 2022 12:40:48
Každopádně si to rozrejpal ty se svým dotazem, do té doby byl závěr
takovej že ON jede jako BFU páč to je pro BFU. A když už si u toho
respektu tak pokud je někdo schopnej spolupodílet se na paskvilu viz link od
PavelC tak to na respekt moc nevypadá a pokud mě nějakej profík položí
přiblblou otázku aniž by si na ni dokázal sám odpovědět a to i přes to
že ještě dostane tahák, tak ten taky ne, ostatní detaily raději ani
nezmiňuju
30.10.2022 18:54:58 #4895
>> #4893, irmi, 30. 10. 2022 17:40:01
Už se to tady řešilo, že je to mimo výseč danou nadpisem videa.
30.10.2022 20:02:29 #4896
>> #4894, MPS, 30. 10. 2022 18:20:15
Ta otázka byla řečnická. Bylo mi totiž jasné, že nic konkrétního z tebe stejně nevypadne a přesně to se stalo. Nepřekvapil jsi. Nejsi schopný popsat, co je na technice ON tak špatně, že parafrázuji: „pokud by to někdo zkusil, tak mu lyže nebudou vůbec zatáčet“..
S tím „paskvilem“ nemáme ani já ani ON, kterého na této ukázce jezdit nevidím, nic společného. V APULu nepůsobím od roku 2018!!!
Než začneš příště někoho hejtovat, zjisti si fakta! A zkus také někdy začít u sebe…třeba tím, že někde najdeš svou dávno ztracenou soudnost!
30.10.2022 20:30:40 #4897
>> #4890, Tomatáš, 30. 10. 2022 12:40:48
Do diskuze jsem nereagoval s cílem obhajoby kohokoliv a ani to dělat nebudu.
Jasné, to chápem. Ale keď už si označil MPS jazdu za bežnú turistiku, tak by si mi mohol odpovedať, že čo ti na jeho jazde vadí – bavíme sa vecne, nie ad hominem: tj. nejaký popis v štýle „Pepa a Franta dělají tohle a proto a proto je to špatně(a lyže nedělají to co by měli) a Jarda to a to děla jinak(a proto… je to správné)“(len prosím nie argumentum ab auctoritate). Teda konkrétne technické detaily, nie umelecký dojem alebo niečo virtuálne.
30.10.2022 20:32:35 #4898
>> #4896, Tomatáš, 30. 10. 2022 20:02:29
V první řadě jede po vnitřní lyži víc než je zdrávo, vnější mu pak plápolá, jak poustěný drak ve větru. Závodníce, má vnější mnohem pevnější, nevím jestli to není právě díky té „celosvětové“ pohádce o „měkkých kotnících“.
>> #4893, irmi, 30. 10. 2022 17:40:01
Jj video bych vůbec jako race carving nenazýval, pak by to bylo normální video lyžaře. Za mě je race carving např. od druhé poloviny https://www.youtube.com/watch?… nebo https://www.youtube.com/watch?… v čase 0:34 a 0:57 oblouky na SL.
30.10.2022 20:37:24 #4899
>> #4891, Jendajede, 30. 10. 2022 12:50:22
Už jsem se lekl, že video schvaluješ, když jezdíš, co jsem viděl na
videu trošku jiný level , ale není na škodu být neutrální.
Mě se jako instruktážní videa celkem líbí ti Italové https://www.youtube.com/watch?…
30.10.2022 20:41:12 #4900
>> #4892, johnycek, 30. 10. 2022 17:06:11
Ještě mě napadlo, že co je to ta dynamika. Ale nejak si nedovefu představit definici
Presne pre tento účel som dal za lomítko ešte slovo „frekvencia“ – to by asi bol najvhodnejší pojem, čo povieš? Proste niekto ide(na rovnakom R lyží) oblúk 2 sekundy a druhý jazdec 1 sekundu – to je podľa mňa celkom výpovedné.
A možno ešte zaujímavejšie(k tomu ma inšpiroval Irmi svojou poznámkou) je porovnávať TVAR oblúkov – všeobecne, inštruktorské oblúky sa vyznačujú nejak často(na môj vkus) vlnovkoidnými parametrami(prípadne ešte potom prišmýkavajú pätky alebo príliš preťahujú oblúk do traverzu), viz povestné video racecarvingu z dielne Apul(a vlastne aj toto „sporné“ video ON).
To all:
Zas to tu skĺzava do osobných argumentov, čo je síce občas sranda, ale
za seba môžem povedať, že sa dokážem odosobniť(no dobre, nie vždy ) – zaujímajú ma
faktické pripomienky k tej technike.
30.10.2022 21:03:58 #4902
>> #4896, Tomatáš, 30. 10. 2022 20:02:29
Dokázal bych ti to popsat celkem přesně, ale nevím proč bych to dělal. Za prvé sem to tu nejen já ( jak zmiňoval i Oblouk) v jiných souvislostech už popisoval několikrát a moc mě nebaví se opakovat a za druhé sem na základě tvých dřívějších vstupů postupně nabyl dojmu že popisování ti některých věcí je jak by řekl Thomas házení perel sviním.
Daleko víc by mě potěšilo kdybys to správně dokázal popsat ty, to by
mě pak asi nezbylo než se pokusit najít tu moji ztracenou soudnost
30.10.2022 21:08:59 #4903
>> #4899, PavelC, 30. 10. 2022 20:37:24
No tihle Taloši sou trochu jiná liga než ta naše folklorní partička a
tam vidím respekt zcela na místě
30.10.2022 21:15:11 #4904
>> #4900, IIIvan, 30. 10. 2022 20:41:12
Tak za mě bych frekvenci oblouků na jejich tvar určitě navázal, páč zajet vysokofrekvenční vlnovku je daleko jednoduší něž vysokofrekvenční zavřenej oblouk.
30.10.2022 21:31:20 #4905
>> #4903, MPS, 30. 10. 2022 21:08:59
Respekt je třeba mít ke všem – ke všem lyžařům. Ke všem, kteří se snaží předávat lyžařské dovednosti těm, kteří o to mají zájem.
Není dobré srovnávat nesrovnatelně. Ti Táloši celej život v podstatě jen lyžujou, většinou za sebou mají dlouhou závodní minulost, což má velký význam. Z našich nejlepších učitelů lyžování závodili jen nemnozí a pokud, pak jen do žákovského věku. Závodní zkušeností v dospělém věku získává lyžař (a platí to dokonce jen u těch nejlepších nebo nejpřemýšlivéjšich) zejména schopnost správně pracovat s tlakem – což je hlavní a velmi dobře viditelný rozdíl jízdy ON a MM.
31.10.2022 08:52:26 #4906
>> #4905, oblouk, 30. 10. 2022 21:31:20
zejména schopnost správně pracovat s tlakem
Co si mam predstavit pod pracou s tlakem?
Snahu jazdca stavat telo a poziciu lyzi /stranovo a predozadne/ do optimalnej polohy pre optimalny /najrychlejsi/ prejazd oblukom z pohladu fyziky?
caute Harry
31.10.2022 09:28:02 #4907
>> #4900, IIIvan, 30. 10. 2022 20:41:12
*Presne pre tento účel som dal za lomítko ešte slovo „frekvencia“ – to by asi bol najvhodnejší pojem, čo povieš? Proste niekto ide(na rovnakom R lyží) oblúk 2 sekundy a druhý jazdec 1 sekundu – to je podľa mňa celkom výpovedné.
A možno ešte zaujímavejšie(k tomu ma inšpiroval Irmi svojou poznámkou) je porovnávať TVAR oblúkov – všeobecne, inštruktorské oblúky sa vyznačujú nejak často(na môj vkus) vlnovkoidnými parametrami(prípadne ešte potom prišmýkavajú pätky alebo príliš preťahujú oblúk do traverzu), viz povestné video racecarvingu z dielne Apul(a vlastne aj toto „sporné“ video ON).*
Podle mě je dynamika oblouka daná co nejmenším poloměrem kružnice v nejzatočenější části zatáčky.
31.10.2022 10:15:27 #4908
>> #4900, IIIvan, 30. 10. 2022 20:41:12
>> #4907, johnycek, 31. 10. 2022 09:28:02
Pánové jestli můžu tak bych řekl že oba ste v podstatě na správné adrese ovšem jinak zacíleno. Ivan míří na něco co by se dalo nazvat jako dynamická frekvence – vice ale frekvence než dynamika a Johníček míří na dynamiku průjezdu obloukem – více dynamika ( tak bych si to představoval i já ), tzn by se s toho dal udělat závěr že se jedná o dynamickou jízdu s tím související vysokou frekvencí oblouku.
31.10.2022 10:38:16 #4909
>> #4906, Harry, 31. 10. 2022 08:52:26
„Co si mam predstavit pod pracou s tlakem?“ – vždyť je to obsaženo v tom sdělení – jsou to veškeré AKTIVNÍ silové akce lyžaře ovlivňující tlak lyže/obou lyží (a to i změny vzájemného poměru tlaku vnější-vnitřní) do podložky – ať už VIDITELNÉ tak i v nemenší míře NEVIDITELNÉ. Způsoby, kterými lyžař může měnit tlak do lyží je několik – zcela zásadní je přitom časování změn tlaku v průběhu jizdy (oblouku)…
31.10.2022 11:03:47 #4910
>> #4907, johnycek, 31. 10. 2022 09:28:02
>> #4908, MPS, 31. 10. 2022 10:15:27
dynamika oblouka daná co nejmenším poloměrem kružnice v nejzatočenější části zatáčky
Preto som okrem frekvencie zmienil aj TVAR a zmienil sa o vlnovkách, takže asi nie sme v spore – jedno(frekvencia/kadencia?) aj druhé(tvar/zavretosť oblúku) musí byť súčasne. Ale ok, k tomu čo napísal Johny, tak viem čo myslíš presnejšie: tvar v strednej časti okolo spádnice je „ostrejší“…
Súhlas, to ukazuje razantnú zmenu smeru – a tu je podľa mňa rozdiel race versus inštruktorský oblúk. Viz PavelC zmienka o „plápolání a měkkých kotnících“ u Apul(tlak sa „rozplízne“, lyža menej zatáča) v porovnaní(u race) s prudkým napnutím/koncentráciou vnútorných síl do „vnější“(tlak sa prudko vystupňuje vo vhodný okamih a „nestráca sa“).
Obávam sa ale, že(nemyslím vás dvoch – vy tomu rozumiete, aj keď
každý svojou formou) v „spore instruktor vs race oblúk“ bude veeeeľmi
ťažké nájsť porozumenie s tým, kto to nechápe z tej „fyzikálnej“
podstaty(bez ohľadu na formálne pomenovanie javov v pozadí). Ale aspoň je
tu sranda
31.10.2022 11:36:31 #4911
>> #4909, oblouk, 31. 10. 2022 10:38:16
Honzo, obávam sa, že takéto popisy sú pre väčšinu ľudí príliš
všeobecné
Obvykle si každý dokáže dostatočne predstaviť nejaký „pohybový“ pokyn: túto časť tela zdvihni/pokrč/otoč…a samozrejme aj, že v aký moment, ako dynamicky to vykonať, ako to zoradiť do nejakej sekvencie s ostatnými pohybmi…
31.10.2022 11:37:12 #4912
>> #4910, IIIvan, 31. 10. 2022 11:03:47
Súhlas, to ukazuje razantnú zmenu smeru – a tu je podľa mňa rozdiel race versus inštruktorský oblúk. Viz PavelC zmienka o „plápolání a měkkých kotnících“ u Apul(tlak sa „rozplízne“, lyža menej zatáča) v porovnaní(u race) s prudkým napnutím/koncentráciou vnútorných síl do „vnější“(tlak sa prudko vystupňuje vo vhodný okamih a „nestráca sa“).
Spíš bych řekl, že to ukazuje na to, že ten lyžař s dynamickými oblouky se dokáže dostat do odpovídajícího náklonu, aby ten poloměr byl co nejmenší, tam kde ho chce mít nejmenší.
31.10.2022 11:50:19 #4913
>> #4912, johnycek, 31. 10. 2022 11:37:12
Náklon je jedna vec(tiež dôležitá samozrejme), ale v tom „spore“(race vs instrukt.) je podstatnejší faktor „straty tlaku do vnější“ – a výsledok(„dynamika“) je potom „súčet“ toho náklonu aj „nestrácania tlaku“(+ďalšie atribúty ako predozadné postavenie a rozdelenie váhy „vnitřní/vnější“…).
Ono sú to možno spojené nádoby – ak jazdec stráca tlak do vnější, tak ide väčší rádius(a/alebo vlnovku), tým nevznikne dostatočná odstredivá sila a tým sa ani nemôže viac naklopiť lebo by spadol. (Do-/)Odstredivá sila je vzťah rýchlosti a rádiusu a ten (malý) rádius pri vlnovke tam chýba, tak je odstredivka nedostatočná a dynamika v háji…
31.10.2022 15:46:04 #4914
>> #4911, IIIvan, 31. 10. 2022 11:36:31
Když pracuju s pokročilým lyžařem, pak jen zcela výjimečně popisuju pohyb. Bavíme se především a v první řadě o silách, jejich velikosti a směru a času ve kterém je třeba vnějším silám odolávat, případně vnitřními silami především do lyží působit. Teprve následně probíráme (ukazujeme) jak a kdy přesně. U mnoha (ne všech) pokročilých a šikovných lyžařů to skvěle funguje.
Pro lyžaře začátečníky, nebo méně šikovné je třeba popisovat a
ukazovat přesný pohyb – bez snahy aby porozuměli účelu, nebo
dokonce – aby věděli proč ty pohyby mají dělat…
31.10.2022 18:46:17 #4915
01.11.2022 17:45:57 #4916
>> #4899, PavelC, 30. 10. 2022 20:37:24
No tihle Talianci to je jiná liga Já mám taky své zkušenosti
s Apulari z kurzu pred mnoha lety, i když je nelze házet do jednoho pytle
samozřejmě, to zdůrazňuju. Byl jsem tam ještě tehdy s kamoskou aktivní
lyžařkou v širším výběru možných adeptek pro blizici se Vancouver
tuším 2008 ( trenoval ji Čeřák, Honza Oblouk bude vědět
myslela už na zadní vrátka
v podobě startovací C licence, jinak děkuju za pochvalu
ale ještě minimálně
o level lepší jak já, oni ji tam chtěli překopat, podobní lyžaři těmto
ze zde propiranych videí, až s úsměvem po dvou dnech odjela. Je to o té
nesoudnosti a pocitu jisté důležitosti. Ale to je smrtící kombinace ve
všech odvětvích lidské činnosti.
01.11.2022 21:00:22 #4917
>> #4916, Jendajede, 01. 11. 2022 17:45:57
no vidíš Jendo a
podobnejch příběhů já znám vícero a když občas vidím jak sebevědomě
se občas někteří hoši prezentují musím se smát a nemůžu si pomoct a
musím jim do toho prostě ty vidle hodit
A dokonce je i jedno pokud de o Apuláka v důchodu
01.11.2022 21:13:48 #4918
>> #4886, Tomatáš, 30. 10. 2022 11:28:28
Hele ještě mě tak napadá že jestli mé jízdy zapadají do kategorie běžných lyžařských turistů, znamenalo by to pak tedy ale že všichni běžní turisti lyzuji minimálně v lyžování zameřeněm na efektivitu líp než ty a v tom případě mi tě začíná bejt fakt líto a to dokonce tak moc že mozná do tvojí mrtvoly přestanu na chvilku kopat:-D
01.11.2022 21:31:19 #4919
>> #4916, Jendajede, 01. 11. 2022 17:45:57
Zase se dostáváme k tomu opravdu rozdílnému pojetí jízdy na lyžích – rozdílu mezi:
a) závodní jízdou – hlavně rychlost
b) sjížděním na lyžích – hlavně prožitek V čem je ten zásadní rozdíl? Co nejstručněji a nejjednodušeji:
a) závodní jizda – nejrychlejší je ten, kdo nejméně
brzdí ! V první řadě
jde o to, co se děje mezi lyžema a sněhem – brzdící síly… Problémem
není jen to, co vidí každý, tedy že lyže více či méně smýkají
. Velké rozdíly jsou v tom,
co vidí a hlavně vnímá jen málo opravdu špičkových lyžařů a trenérů
a to je práce s tlakem – jen náznakem viz #4909 a
v některých příspěvcích jen lehounkým dotykem IIIvan a MPS…
b) sjíždění na lyžích – největším prožitkem
může být i rychlost, ale hlavně ROZKOŠ ne nepodobná orgasmu !
A k tomu slouží často i zcela opačně principy práce s tlakem
než u závodní jízdy. Například rozkošník cíleně a často
i záměrně (většinou ale zcela neuvědoměle) přidává tlak ke konci
oblouku třeba k dosažení „tzv. reboundu “ – a vůbec mu nevadí,
že přidává na síle PROTI gravitaci – proti směru své jízdy = tudíž
brrrrzdííí ! Má ale požitek
.
Dopřát lidem požitek je úkolem cvičitelů, učitelů lyžování –
APULáků i neAPULáků… Přejme to jim i sobě, prosím .
01.11.2022 21:59:06 #4920
>> #4919, oblouk, 01. 11. 2022 21:31:19
Hele Hanz toto jim tu ale přece dlouhodobě všichni přejeme, dokonce
i já. Akorát by to chtělo na učit se své výtvory správně pojmenovat a
nest.t se do věcí o ktrejch nemaj ánunk a pravděpodobně ani buňky to
někdy pochopit
01.11.2022 23:06:03 #4921
>> #4918, MPS, 01. 11. 2022 21:13:48
Je fakt, že nejen víš co je efektivní lyžování, ale že tak opravdu
lyžuješ… Řekl bych ale, že je nefér se do Tomatáše navážet – jeho
jízda tady ještě prezentována nebyla. Považuju ho za jednoho
z nejlepších a nejzkušenějších českých učitelů lyžování a je fakt,
že by mě zajímal jeho stručný výklad rozdílnosti v jízdě např ON
(nebo kohokoli z české a světové učitelské špičky) s jízdou
závodního lyžaře.
Jeden z opravdu pěkných vzoru je tady – https://fb.watch/aRW1nKL7X4/ A dotaz pro oba – je jízda
ON – nebo toho kličkaře – efektivní a proč?
Jo a na doplnění jízda z druhého konce spektra efektivní versus efektní – https://www.instagram.com/…CkXDtTfgwp_/?… Je to taky krása
01.11.2022 23:26:30 #4922
>> #4921, oblouk, 01. 11. 2022 23:06:03
Njn oko za oko zub za zub, se mnou to asi jinak nejde. To že může být
v Čechách topka nerozporuju, ale bohužel znám i instruktory z IT, CH,AT a
to je úplně jinej film. Jeho jízda zde prezentována nebyla ale není
problém dohledat. I mě by jeho názor fakt zajímal což už sem i zmínil a
myslel sem to zcela vážně. Možná by i časem pochopil vo co go ale to by
musel bejt schopen si priznat že mu lhali a odpoutat se od Apulackejch kotnici
a podobnejch píjčov.n
02.11.2022 17:55:10 #4923
Nechodím do této diskuse moc často a ještě méně častěji zde něco napíšu. Probíhající debata mě nicméně nutí k nějaké reakci.
Nejprve bych rád uvedl na pravou míru vztah vůči APUL. Tomáš, stejně tak jako já a mnoho dalších učitelů lyžování, již v APUL (a to od roku 2018) aktivně nepůsobí. (Důvodů je mnoho a věřte, že některé z nich jsou stejné, jako je kritika, která zde vůči této asociaci zaznívá výše.) APUL je jednou z mnoha asociací sdružujících učitelel lyžování v ČR. Já s Tomášem nejsme nijak spojeni ani s jednou z nich. Působíme aktivně v zahraničí, nikoli v ČR!
Z této pozice bych vás chtěl ubezpečit, že Tomáš patří mezi světovou špičku v oboru výuky lyžování. Osobně znám stovky instruktorů „z IT, CH, AT“ a také z dalších zemí a věřte, že MPS má pravdu, když tvrdí, že jsou mezi nimi skvělí odborníci. Platí ale také, že Tomáš je stejným odborníkem, jako ti nejlepší z nich.
Mám dojem, že zde na fóru dochází k přeceňování rozdílů mezi „závodní“ a „instruktorskou“ technikou. Samozřejmě, že jízda v brankách se liši od jízdy mimo ně, ale při srovnání techniky na volné sjezdovce najdeme minimum rozdílů. Současně platí, že jízda ve slalomu či obřáku je jen velmi malou výsečí celého lyžování, které obsahuje vedle carvingu třeba i jízdu v boulích či ve volném terénu.
[Malá poznámka na závěr: Jediná dostupná měřitelná data nám říkají, že Tomášovo volné lyžování není tak vzdálené od volného lyžování Teda Ligetyho. Můžeme si o Carv myslet cokoli, ale je jednoznačné, že blíže k objektivním datům jsme v lyžování ještě nikdy nebyli.]
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.