Je technika správná? (strana: 166)
04.11.2022 13:57:30 #4954
>> #4952, Tomatáš, 04. 11. 2022 11:20:25
Zajímá je ale, jestli je dokáži naučit principy techniky, kterou TL používá, protože také chtějí lyžovat efektivně a funkčně.
No a právě toto pravděpodobně nedokážeš páč podle toho cos k tomu
zatím napsal to vypadá že ani vlastně netušiš vo co go
04.11.2022 14:41:12 #4955
>> #4954, MPS, 04. 11. 2022 13:57:30
Pravda. Nerozumíme tomu. Nemáme tu závodní zkušenost. Tak si přečtěte názor někoho, kdo jí má: https://interski.nzsia.org/…-instructor/.
„Which brings me to the final word of this piece. It is true that there are differences between the worlds of instructing and ski racing. But I see striking similarities between the most successful people in each world. They’re goal-driven, motivated, technically focused, and everyone is simply trying to manipulate a tool on snow to make the best damn turns we possibly can.“
04.11.2022 14:47:47 #4956
>> #4953, oblouk, 04. 11. 2022 12:07:54
Já si myslím, že si asi rozumíme, ale ještě o tom nevíme..:)
Pomohu si opět tvými slovy: „TL jezdí rozhodně podle jednoho stejného konceptu lyžování ať jde lyžovat pro radost a různě si s oblouky prohrávat a nebo jde trénovat přesné najetí stopy na hodně tvrdém povrchu.“
To je IMHO nejdůležitější informace. Pokud se ptáš, jaký rozdíl je mezi jeho volnou jízdou a závodníkem ve slalomu, tak především v aplikaci toho „stejného konceptu lyžování“ tak, aby bylo splněno zadání a účel dané jízdy v daných podmínkách. Je jasné, že účelem volné jízdy je především prožitek, ale také kontrola rychlosti. Účelem jakékoliv závodní jízdy je pouze a jedině co nejrychlejší projetí závodní tratě. Zásadní je tedy načasování (timing) „vrcholu oblouku“ (tlaku) a jeho následné vypuštění tak, aby v případě závodníka nedošlo k přílišné kontrole (volné lyžování) a tedy ke zpomalení ve výjezdu.
Zásadní je ovšem fakt, že závodníci a ti nejlepší instruktoři umějí vypustit lyže v momentě, kdy dosáhnou maxima („vrcholu oblouku“) a nic nepředržují. Čím dynamičtější jízda, tím tento moment přichází dříve (okolí spádnice). Myslím si, že na jízdě JN jde tento princip vidět stejně tak zřetelně, jako jde vidět na TL..
T.
04.11.2022 14:57:55 #4957
>> #4955, Jiří Nohejl, 04. 11. 2022 14:41:12
To je naprostá pravda, Jiří, koneckonců od samého začátku této diskuse nic jiného nepíšu. Teď koukám, že moje pokračování bude v reakci na Tomatáše…
04.11.2022 15:28:53 #4958
>> #4956, Tomatáš, 04. 11. 2022 14:47:47
Ano, začínáme si rozumět – oblouky závodního lyžaře se zkracují – to je
podstata – lyže jedou „co nejvíc po spádnici“ – s tím souhlasím
(teď nevím zda napsat A nebo ALE), ale není to zdaleka jen včasné
povolení tlaku (dalo by se při tom diskutovat JAK povolit). Ještě
důležitější a mnohem těžší je včasné (nikoli předčasné)
vyvolání tlaku nezbytného pro prohnutí lyze (a je hodně obtížné
vědět a naučit se JAK a KDY). V tomto mají současní závodníci
většinou hlavní problém. K tomu abych mohl měnit tlak do lyží, „musím
mít nabito“ ! – musím být v pozici, která mi změnu tlaku umožní.
V tom je podstatný a snadno viditelný rozdíl mezi jízdou lyžařů na
videích post č.4953 . První zahajuje oblouky v pozici „natažence“,
zatímco slalomář většinou z polohy skrčence. Prvnimu proto chybí tlak
potřebný k prohnutí lyže při zahájení oblouku a lyže mu proto začne
točit později než by bylo možné a je díky tomu lyžema „efektně“
vyvážen daleko do vrstevnice…
04.11.2022 19:16:02 #4959
>> #4955, Jiří Nohejl, 04. 11. 2022 14:41:12
Na závodní zkušenosti to nijak nezáleží a pokud vezmu videa tvá i TM, ON který zamrzl v Čechách asi teda úplně vypustime, tak se jedná o efektní fucarving s hulkama s časováním pohybů a s tím souvisejícího rozložení konstantniho tlaku do celého průběhu oblouku . Toto časováním je v podstatě stejné jako při oblouku smýkanem. Toto pojetí jízdy vám ale neumožňuje získat dynamickou složku a ani být v náklonu daleko od lyží tím pádem vám nezbývá než nacpat si tu vnitřní co nejvíce pod sebe jako pojistku což ale přináší další negativa, tzn by se dalo říct že děláte vše jako závodník, ale úplné opačně .
Asi budeme muset začít u smykaneho oblouku: proč je podle tebe vhodné použít vertikální pohyb a co tento pohyb následně v průběhu oblouku vyvolá a proč a jak je časován?
04.11.2022 19:24:09 #4960
>> #4959, MPS, 04. 11. 2022 19:16:02
Myslím, že ti rozumemiem ohľadom pointy: ten konštantný tlak ma
zaujal – race oblúk by som charakterizoval ako prudkú gradáciu tlaku a
hneď jeho uvoľnenie. Zatiaľ len tak stručne
04.11.2022 22:55:20 #4961
05.11.2022 09:32:09 #4962
>> #4959, MPS, 04. 11. 2022 19:16:02
tohleto ti budu muset zkopírovat, aby sis to náhodou nerozmyslel : tak se jedná
o efektní fucarving s hulkama s časováním pohybů a s tím
souvisejícího rozložení konstantniho tlaku do celého průběhu oblouku .
Toto časováním je v podstatě stejné jako při oblouku smýkanem. Toto
pojetí jízdy vám ale neumožňuje získat dynamickou složku a ani být
v náklonu daleko od lyží tím pádem vám nezbývá než nacpat si tu
vnitřní co nejvíce pod sebe jako pojistku což ale přináší další
negativa, tzn by se dalo říct že děláte vše jako závodník, ale úplné
opačně .
05.11.2022 13:10:24 #4963
05.11.2022 14:20:42 #4964
Cus soudruzi.
Nas laznicky klub zaujal po nezrelej uvahe toto stanovisko.
V usiach mu znie obloukovo „pricina – nasledek“
a hlavne prapodstata vsetkeho ktora sa skryva v 3Ickovom „gyroskope“.
Kto dokaze tento princip zvladnut,pricom az tak nezalezi na jeho /lyziarovom/ vonkajsom prejave a jeho danostiach,moze prikrocit do „vyssi divci“ ktorou je aktivna praca s lyzou a oblukom, s jeho skracovanim v radiuse.Dost zalezi aj na aktualnom materiali.
Pri stalom „gyroskopovani“ aby bolo dane zadost tej zasratej fyzike.
Cim navonok jednoduchsi prejav, tym vecsia istota ze jazdec vsetky sily ktore ho ovplyvnuju vyuziva a triafa presnejsie.
Je tu na fore kopa sikovnych chalaniskov na snehu,par z nich tieto principy aj ovlada nielen hubou..
Menovat nebudem, ak bude treba predviest osobne ako sa to nerobi a ako na tom stoji „jebo“, mozem sa dostavit aby ste mali ulahcenu predstavu.
Cest praci, tlieskame na tuto dobu pomerne neutocnej rozprave .
Aj by som zaprial nech je tu uz zima,ale…
Caute Harry
06.11.2022 10:53:05 #4965
>> #4955, Jiří Nohejl, 04. 11. 2022 14:41:12
Dovolím si poznamenať, že Tim popisuje podobné „charakterové vlastnosti“ oboch skupín(race/instr. ) a nie „techniku jazdy“ v danom článku/odseku…to len na okraj.
Ale k veci(=technika) – aby vzhľadom na jeho špecifický sloh a
diskusný štýl (voči vám inštruktorom ) nezapadla relevantná MPS
otázka:
„Asi budeme muset začít u smykaneho oblouku: proč je podle tebe vhodné použít vertikální pohyb a co tento pohyb následně v průběhu oblouku vyvolá a proč a jak je časován?“.
Zaujímal by ma Tvoj názor na túto technickú otázku…navrhujem pre ďalšie debaty rozkúskovať oblúk, trebárs podĺa schémy v prílohe(aby nedošlo k definičným nedorozumeniam s názvami fáz, tak písmenka sú jasné hneď).
06.11.2022 10:54:26 #4966
>> #4964, Harry, 05. 11. 2022 14:20:42
hlavne prapodstata vsetkeho ktora sa skryva v 3Ickovom „gyroskope“.Kto dokaze tento princip zvladnut,pricom az tak nezalezi na jeho /lyziarovom/ vonkajsom prejave a jeho danostiach,moze prikrocit do „vyssi divci“ ktorou je aktivna praca s lyzou a oblukom, s jeho skracovanim v radiuse
Takže ten môj gyroskop ťa zaujal, jooo?
06.11.2022 11:03:24 #4967
>> #4958, oblouk, 04. 11. 2022 15:28:53
A čo crossover(napríklad Odermatt), tam predsa nemá „nabito“ a
prehraňuje na natiahnutých nohách…? Prečo on má (zjavne) dostatok tlaku a
včas?
06.11.2022 11:37:24 #4968
>> #4967, IIIvan, 06. 11. 2022 11:03:24
To jsem zvědavej, co se dozvíme
06.11.2022 11:40:14 #4969
>> #4965, IIIvan, 06. 11. 2022 10:53:05
Ahoj, dobré by bylo doplnit ještě bod A0 a G0 připojený k obloukům po přímce, aby bylo kde přehranit. U crossoveru je „nabito“ tím, že těžiště lyžaře se při zahájení oblouku pohybuje dolu a síla do lyží tento pohyb musí zastavit.
06.11.2022 12:46:11 #4970
>> #4969, Mirek, 06. 11. 2022 11:40:14
zajímavý, ještě bych dodal, že těžiště musí jít hlavně do středu voblouku. TZn. CO – dolů a do strany. CU dole už je, tak už jen do strany. Co myslíš?
06.11.2022 14:21:18 #4971
>> #4967, IIIvan, 06. 11. 2022 11:03:24
– to ty víš moc
dobře. Ostatně jsme to probírali při porovnávání zdánlivého
„crossoveru“ Odermata a stejně účinného „crossunderu“ Zubčiče
. Ono to časováním tlaku do
vnější lyže můře vyjít nastejno. To co je u Z vidět ve velkém rozsahu
a trvá tudíž déle je u O kratší v rozsahu i časově – jeho záběr
je o nějaký ten centimetr kratší a taky naklopení na hranu je
rychlejší – a je intenzívnější.
06.11.2022 14:26:22 #4972
>> #4969, Mirek, 06. 11. 2022 11:40:14
>> #4970, johnycek, 06. 11. 2022 12:46:11
Jo, oba máte pravdu.
06.11.2022 15:10:29 #4973
>> #4967, IIIvan, 06. 11. 2022 11:03:24
Tvl zrovna na toho Odermatta sem si teď při snídani vzpomněl
06.11.2022 15:59:27 #4974
>> #4969, Mirek, 06. 11. 2022 11:40:14
Nevím jestli by to nechtělo upřesnit kam dolů: z kopce, do náklonu, vůči lyžím, či jinam ?
06.11.2022 18:37:05 #4975
Souhlas s Mirkem že přehranění je dalším podstatným aspektem a i zde instruktoři ztrácejí páč při honbě za vauuu efektem alá prd.l na sněhu jim vetšinou nezbývá nic jiného než podržel to daleko do vrstevnice kde jim již nakloněná rovina umožňuje tento efekt získat v podstatě zadarmo a z pohledu efektivnosti to co to přinese ani zdaleka nevyrovná to co to odnese( na rozdíl od nich je někdo kdo umí efektivně schopen tento efekt získat již kolem spádnice) a na tentomoment tu poukazoval i Ivan-ski a to i před časem v souvislosti s jednou mojí funcarvigovou fotkou. Jedná se tedy o řetězení negativ. V této souvislosti se pak můžeme dostat k tomu Odermattovi.
Minimálně pro zatím bych to ale tímto dále nezamotával ( nerad bych
totiž aby se tomu co zbylo ze svaté trojice utavila škeble, mám na svědomí
už dost obětí, tzn si nejsem jistej jestli si v mé situaci mohu dovolit
dvě další) a zjednodušil to pro začátek na to co se děje v průběhu
oblouku
06.11.2022 19:59:46 #4976
>> #4975, MPS, 06. 11. 2022 18:37:05
Řekl bych, že jde o to, zatížit lyže ve chvíli, kdy už jsou rozumně naklopené, víc, než odpovídá odstředivé síle a gravitaci. Tím dojde k jejich prohnutí a zkrácení poloměru oblouku a vzniku potřebné odstředivé síly. Ten nepoměr sil v začátku oblouku způsobí, že těžiště lyžaře se začne pohybovat směrem od lyží, nebo se zastaví pohyb těžiště směrem k lyžím, to je dáno tím, jak proběhlo přehranění. Toto je také to, co podle mě definuje dynamický oblouk, tj. využití jiných dynamických sil pro zatáčení, než jen odstředivé.
07.11.2022 10:39:37 #4977
>> #4976, Mirek, 06. 11. 2022 19:59:46
Ano, toto je slušné shrnutí, a podle jízd probiranych tři instruktorů
jak sem prošel dostupná videa, k nim nedochází, max v nahodilych
případech. Ten dynamicky slalomovy oblouk který dnes na svahu ve volné
jízdě sleduju od všech zavodaku nad dejme tomu 15 let a který jim názorně
beze zbytku předvede každý trenér ve volné jízdě, a nadnesene možná
i trochu já
Ale všichni tři instruktoři
jsou zdatní lyžaři, nadprumerni vzhledem k těm ke kterým směřují sva
videa. Ty dělají dobře, řekl bych výborně jak celkove svoji práci. Ale
ať se nesnaží ani v naznacich na momentkach nebo absolutně uvolnenych
jizdach srovnat s Tedem
tam stačí jen nahlásit že mu dole v baru stydne kafe a ve vteřině se
volná jízda promění tam kam už se nikdy nedostanete, a může to být
jakýkoliv zavodak, i zák jedoucí na kakao s piskotama. Zdravím
z Tuxu.
07.11.2022 12:52:40 #4978
07.11.2022 14:14:14 #4979
>> #4977, Jendajede, 07. 11. 2022 10:39:37
Tvl Jendo tohle mi nedělej, když sem viděl tu fotku tak sem musel jít
vypnout klimu
07.11.2022 16:50:23 #4980
07.11.2022 18:48:00 #4981
>> #4980, Jendajede, 07. 11. 2022 16:50:23
Voe Jendo mám o tebe trochu strach tzn posílám rychlou zahřívací, hlavně na to nečum na tom ledovci ať to tam všechno neroztaje.
07.11.2022 20:38:27 #4982
>> #4981, MPS, 07. 11. 2022 18:48:00
Děkuju, až sem si po te fotce k večeři namísto schnitzelu musel dát rizoto s krevetama.
07.11.2022 21:02:20 #4983
>> #4977, Jendajede, 07. 11. 2022 10:39:37
Porovnáváš ty nejlepší instruktory s „jakýmikoli“ zavoďáky
těmito slovy: „Ale ať se nesnaží ani v naznacich na momentkach nebo
absolutně uvolnenych jizdach srovnat s Tedem tam stačí jen nahlásit že
mu dole v baru stydne kafe a ve vteřině se volná jízda promění tam kam
už se nikdy nedostanete, a může to být jakýkoliv zavodak, i zák jedoucí
na kakao s piskotama“
Myslím, že to hodně přeháníš. Zkus si svůj názor porovnat
s nabídkou bývalých v Česku velmi úspěšných závodníků – dnes
žádaných trenérů:
https://fb.watch/gF6LTusJnd/
Ještě si to pořád myslíš???
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.