Head SL RD /FIS/

21.02.2023 00:46:16 #1 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

Ahoj, po pár letech ježdění na Elanech SLX jsem se rozhodl udělat si radost a koupit Head SL FIS (s FF 16 ST). Měl bych dotaz ohledně prvního voskování.. Doporučujete u nových lyží před voskováním i vykartáčovat skluznici nebo stačí jen otřít, zbavit nečistot, kartáč vynechat? Co se pak týče vosku, máte pro tento účel nějaký specifický vosk nebo hned u prvního voskování sáhnout po běžně používaném ( kromě čistícího používám uni vosk a MX 901 – všechno od VOLA racing) Děkuju za radu ;-)

21.02.2023 22:28:02 #2 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

Tak jsem to už asi dohledal.. lehce překartáčovat (ocelový vynechám, použiji jen bronzový) – přejet fibertex tkaninou pro vyhlazení struktury – několikrát vyčištit horkým voskem a stáhnout – znovu vykartáčovat a aplikovat nejlépe 10 a více voskovacích cyklů s dobře penetrujícím, měkkým voskem, na poslední dva cykly asi použiji ten MX 901 , který má teplotu tání vyšší /115°C/.. bronz – nylon – žíně – fibertex leštící.. To bude zábava tak na 2–3 dny :-)

21.02.2023 22:36:54 #3 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

>> #2, Aldrin, 21. 02. 2023 22:28:02

V životě mě nic podobného ani nenapadlo. V posledních dvaceti letech používám i na závodní lyže výhradně hrobečkovou svíčku. K plné spokojenosti výdrže i skluzných vlastností skluznice. Proces mi trvá cca 10 minut.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

22.02.2023 08:13:23 #4 

Příspěvků: 3077

johnycek muž

>> #2, Aldrin, 21. 02. 2023 22:28:02

10 voskovacích cyklů? Se chystáš na hobypiádu? Když tak o tom přemejšlím, tak u některejch lyží jsem ani tolik cyklů voskování nestihl a hrany už není. :-)

22.02.2023 08:55:52 #5 

Příspěvků: 717

Jendajede

>> #2, Aldrin, 21. 02. 2023 22:28:02

Ty kráso, tak neřešil lyže ani totální perfekcionalista Hircher :-) I presto ze servis netreba podcenit, namísto 10 cyklu doporučuji věnovat se samotnému lyžování ;-) Zažil jsem na výrocnim turnaji k otevření haly Omega v Olomouci otevřený turnaj, zavodaci bez rozdílu soutěži i cistokrevni rekreanti, tak člověk mnohdy před samotným zapasem nevěděl s kým má tu čest. Přijel borec, měl sebou tři kluba profi nejdražších výpletu které rozhodil na stůl ( prý liftuje natolik že mu praskají struny i v hale, což není tak obvykle, že plete tvrdě jak Sampras, musí to citit, no karty byly rozdány před zahájením turnaje, i my zavodaci marně googlili jeho jméno, hral prý v Americe kde studoval. V salonku sme dostali školení. Div sme mu neudělali pri nastupu na kurt špalír. Rozcvička ligova, vyber ze ctyr nekompromisních profi rámů famózní, jako bys ladil housle, az třetí raketa mu na jemny poslech strun sedla, hotovy tenisový Vivaldi. A pak to přišlo.....Hezký den všem :-)

22.02.2023 10:42:39 #6 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

Když kouknu na zahraniční fóra, doporučení servisáků (+ výrobců, ale to je pochopitelný), tak u nové lyže je potřeba větší péče, vosk na skluznice z výroby je jen konzervační.. Vzhledem k časové náročnosti a pracnosti je příprava skluznice na lyžaři /když pominu hrany/. Samozřejmě lyžovat se dá i na prohnuté, zoxidované skluznici bez vosku,… To je asi na každým, jaký k tomu má přístup :) Vzhledem ale k ceně lyží, vybavení a dalším výdajům s lyžováním spojených je cena za spotřebovaný vosk jen zlomek, takže to asi udělám pořádně a skluznici dopřeji větší počet voskovacích cyklů, ať je dobře napuštěná a vytvrzená. Horší je to s časem, co na tom člověk stráví.. Ty vosky by snad mohly být dobrá volba – čistící /R021/ + základový /MX901/ + nějaký finální (asi červený) :)

22.02.2023 13:08:36 #7 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

>> #6, Aldrin, 22. 02. 2023 10:42:39

Zcela jistě nemáš se servisem lyží žádné nebo jen nepatrně zkušenosti. Co víš o vlastnostech skluznic? – mechanických, chemických, strukturálních? Máš skluznicí extrudovanou, spékanou nebo grafitovou? Víš k čemu skutečně dojde při pečlivě provedeném voskování? Bavil ses se zkušenými lyžaři (závodníky, servisáky) o mazání lyží? Mají obvykle docela odlišné názory… – věřil bys jim? Komu z nich?

Voskování konzultuju s těmi, kterým na tom extrémně záleží – s těmi, co jezdí rychlostní závody. Český rekord má Radek Čermák něco kolem 245 km/h, letos Radim Palán přes 213 km/h ve Varsu…

Mohu tě ubezpečit, že v klidu můžeš první tepelné nanesení učinit až po sjetí základního vosku z výroby. Pak zažehlit v podstatě jakýkoli měkčí vosk (hrobečkovku nevyjímaje) a to jen jednou a pak to občas po lyžovaní, zejména na tvrdém nebo ledovatém povrchu opakovat vždy jen jednou. Přál bych ti vidět třeba moje lyže po pěti sezónách – a to je nemažu ani před létem když se mI zda, že jsou OK. :-) ŽADNEJ STRES S MAZÁNÍM .

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

22.02.2023 20:12:12 #8 

Příspěvků: 487

Vlark muž

No neviem, neviem, ten tvoj mazací kolotoč sa mi zdá troška odfláknutý, zabudol si na bočnice!!! :-D

Kto chce, hľadá spôsob, kto nechce, hľadá dôvody...

22.02.2023 20:41:56 #9 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

*>> #6, Aldrin, 22. 02. 2023 10:42:39 Ještě mě napadlo, nejsi–li ty Vola TomášT :-) a nadháníš svejma dotazama kupce vosků. Provoskovat lze snadno za jednu sezónu pro jednoho borce WC vysoké desitky tisíc jen za vosky a vyšší stovky tisíc za servisáka :-) – tedy mnohem víc než stojí slušná sada lyží :-) Slyšel jsem o servisákovi, kterej už skoro rok denně chodí do práce a stále dokola promazává a promazává desítky klouzacich prkýnek – když jeho závodník marodí… Jen spotřeba vosku na jedno namazání může přijít na vysoké stovky korun. A třeba pobláznění rodičové mladých zavodníčků takto loví setiny vteřin svým dětem, které svým výkonem beznadějně přicházejí o několik vteřin :-)

Vosky, kosmetika a mnohé léky jsou veliký a drahý podvod. Mě mazání lyží (mažu cca 20× za sezonu) stály cca 20 Kč za posledních 20 let :-)

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

22.02.2023 22:58:14 #10 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

>> #7, oblouk, 22. 02. 2023 13:08:36

Nebudu reagovat na osobní útoky a výpady a měřit si tady s Tebou pindíka.. Myslím, že jsem tu nic špatného nenapsal, pokud chceš jezdit na svíčkách ze hřbitova, určitě lepší než nechat skluznici suchou.. Pro tento účel používám laciný základní uni vosk (500g za 4 kila), což mi zrovna rodinný rozpočet nepoloží.. Určitě nebudu ale nové lyže trápit na starým konzervačním vosku z fabriky, který k tomu není ani určen. Výrobce lyží tak nějak předpokládá, že nový majitel si už sám rozhodne, jak a čím lyže napustí, navoskuje, připraví.. Tady jeden z návodů a postupů, jak navoskovat nové lyže: https://www.thepisteoffice.com/…-base-tuning Případně zde: https://www.skitrace.com/…tion-ski.php Nebo tady: https://www.racewax.com/…application/ Případně PDF od výrobce vosků (str. 7): https://reliableracing.com/…nual0607.pdf Atd.. Těch informací se dá dohledat hodně a stále se v obměnách opakuje podobný postup..

2 Vlark: nechám výrobcem nastavené úhly (88°a 0,4°, max. lehce přejedu diamantem..) :o)

23.02.2023 08:34:03 #11 

Příspěvků: 1209

valerius

>> #7, oblouk, 22. 02. 2023 13:08:36

Bavil ses se zkušenými lyžaři (závodníky, servisáky) o mazání lyží? Mají obvykle docela odlišné názory… – Ziju v dojmu, ze to tak neni.

Mohu tě ubezpečit, že v klidu můžeš první tepelné nanesení učinit až po sjetí základního vosku z výroby. – To zalezi na lyzari, lyzich, snehu a pouziti. Rozhodne bych to pausalne netvrdil, ani pro nezavodnika.

>> #9, oblouk, 22. 02. 2023 20:41:56 – Take me napadlo, jestli jestli vitr nevane z techto VOLA koncin.

>> #10, Aldrin, 22. 02. 2023 22:58:14

Soudruzi asi naznacuji, ze mira usili (nejen penez a casu) vlozeneho do takoveto pripravy dle jejich mineni nema odpovidajici prinos.

Z meho drivejsiho, byt omezeneho pozorovani, bych si VOLA nevybral. Nedam dopustit na betamix od holmekolu, pripadne nejake swixy. Naopak holmenkol ruzovy univerzalni neni nic moc. Nicmene tohle uz je reseni malo podstatnych fajnovosti a pro vetsinu lidi zanedbatelnych detailu. Zrejme kazdy vyrobce dela slusny vosk, spis se resi, kdy a jak ho pouzit. Ale to jsou, opet, IMO zde zbytecne fajnovosti.

Mam dojem, ze pro zrychleni promazani se doporucovalo vosk tzv. „zapect“, byt i to ma sva rizika.

23.02.2023 11:09:07 #12 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

>> #11, valerius, 23. 02. 2023 08:34:03

Bavil ses se zkušenými lyžaři (závodníky, servisáky) o mazání lyží? Mají obvykle docela odlišné názory… – Ziju v dojmu, ze to tak neni.

Že k mazání přistupují závodníci kus od kusu různě (z hlediska pečlivosti zejména), je zřejmé z různosti povah – přiznávám, že jsem z punk okraje spektra. Servisáci ovšem, co se týče pečlivosti, rozdílní až tak nejsou, ovšem metody které používají a s nimiž experimentují se dost liší… – musí si svoje odměny vybojovat a obhájit – a musí být tajemní :-) …

Přepravní vosk z výroby tím, že se na něm pojezdí skluznici nijak neuškodí, to si jsem jíst. Samozřejmostí, kterou netřeba zmiňovat, je jeho stažení cidlinou a důkladné vykartáčování. Jo – apropó – to důkladné vykartáčování je pro skluznost (vedle struktury) to nejdůležitější.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

23.02.2023 11:24:46 #13 

Příspěvků: 1499

orim muž

Ahoj Aldrin. Prosím nedaj sa vyviesť z konceptu. Ja Ti doporučujem „zlatú strednú cestu“. Pozrel som si niektoré návody, ktoré si dal do vlákna. Tie návody nie sú zlé, majú svoju logiku. Je však potrebné si určiť priority. Určite Ťa nikto nebude odhovárať, aby si použil napr. 10 cyklov, lyže s tým nepokazíš, ale tie návody sú prevažne orientované na profi jazdenie. Píšeš, že si kúpil FIS lyže, takže sklznica by mala byť z tých najkvalitnejších. Aj v prípade, že nedodržíš 10 cyklov a následne sa budeš v priebehu používania o lyže dobre starať, budú Ti slúžiť veľa sezón.

Jasne, rozhodnutie je na Tebe. Poznám ten pocit vnútorného nepokoja, keď človek nespraví niečo podľa svojho presvedčenia a v hlave mu víria otázky, čo keď sa v budúcnosti so sklznicou niečo stane? alebo, prečo som to nespravil podľa návodu? Takže urob to podľa seba, lebo každý, tu na fóre voskuje podľa seba a určite každý inak. :-D

23.02.2023 11:40:29 #14 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

>> #10, Aldrin, 22. 02. 2023 22:58:14

Osobní výpady to nebyly – reagoval jsem na tvoje přesvědčení o NUTNOSTI více voskovacích cyklů a tudíž mnohahodinovém a opravdu hodně drahém promazávání skluznice.

Při mazání žehličkou jde 95% drahého vosku do koše – udělam-li to v deseti cyklech, pak při ceně jedné táfle za 500 Kč vyhodím cca 400 Kč. To není, vedle těch cca 10 × 30 min práce a spousty bordelu zanedbatelná investice :-) .

Pindíka bych se styděl měřit, ale ty ses představil jako někdo kdo nemá zkušenost a já mám opravdu hodně zkušeností s nepochopitelně přehnaným přeceňováním:

  • nutnosti mazání drahými vosky
  • a v tvém případě nutnosti několika cyklů

Pokusil jsem se tedy dodat kuráže těm, kteří přehnaně drahé voskovaci masírce dosud nepodlehli :-)

Ještě závěrem. Vím co je to radost z krásných, vytoužených nových lyží. Ještě dodnes si nové lyže beru ssebou k posteli a chodím je hladit a mazlit se s nima. Pak, s pocitem provinění je beru ke svěrákům a začnu je „poškozovat“ = formátovat:

  • strhnu bočnice
  • veleopatrně zbrousim flexou špičku a patku
  • zkontroluju a přelíznu boční broušení
  • stáhnu přepravní vosk a vykartáčuju skluznici
  • udělám odklon odspoda

Pak je, odpaněné, pohladim, políbím a zapáskuju.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

23.02.2023 12:11:47 #15 

Příspěvků: 717

Jendajede

>> #10, Aldrin, 22. 02. 2023 22:58:14

Já mám jen dotaz, ten diskuzní impuls na preciznost servisu lyží, za mě detailem provedení až za hranou potřebnou k samotnému lyžování ( nebavím se o lyžařích jedoucí světový pohár a práci jejich servisáků ) a co lyže potřebují , ale to je jen můj postoj a názor. Ten důraz je z tvé strany s ohledem o co nejdelší dobrý stav lyží ( něco na sjezdovce neovlivníš, blbý pád, kámen ) nebo v návaznosti na samotné lyžování, aby byl tvůj výkon pro tvůj pocit co nejvíce precizní jako lyže samotné ? Lyžím rovněž věnuju péči, ale spíš s ohledem na nadcházející den kdy jdu lyžovat, celkově aby byly nachystané a ne jen vytažené z vaku. Díky za odpověď. Před loňskou sezonou jsem si sehnal nové ROSSI Fisky, v podstatě po dvou sezonách jsou vizuálně z vrchní strany neprodejné ( o spodek je pečováno ). Ostatně kupovány byly na ježdění, ne na výstavu. To co mi pocitově přinesly za těch cca 70 dní ( subjektivní pocit, ne že na nich exceluju viděno očima jiných ) je o té mojí investici které nelituji. Ostatně FIS lyže nejsou o tom aby ladily k bundě. I když k tý mojí 13 let starý stejně už nic ladit ani nemůže :-)

23.02.2023 18:08:35 #16 

Příspěvků: 3078

MPS

>> #15, Jendajede, 23. 02. 2023 12:11:47

No to je sice hezký, problém ale vidím v tom že pokud lyže vozíš 70 dní v autě tak je úplně jedno jak a čím sou namazaný.....vlas­tně na nich ani nemusí bejt namontovaný vázání :-D

23.02.2023 18:12:13 #17 

Příspěvků: 3078

MPS

>> #14, oblouk, 23. 02. 2023 11:40:29

Sem vůbec nevěděl že seš tak mazlivej :-D

23.02.2023 18:27:47 #18 

Příspěvků: 3078

MPS

>> #1, Aldrin, 21. 02. 2023 00:46:16

Překvapuje mě že se najde i někdo komu udělá radost značka Head ale budiž.

Pokud bys tedy svoji radost chtěl dál rozvíjet, doporučuji nic nekartáčovat pouze setřít – očistit , následně použít Swix a infra zažehlení , k opravdové radosti se pak nejlépe dopracuješ použitím nějaké fluorové verze vosku.

Pokud voskovat tak po každém dni neb žádný vosk na skluznici nevydrží věčně.

23.02.2023 19:10:06 #19 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

>> #17, MPS, 23. 02. 2023 18:12:13

Nojo, no – k lyžím mám mimořádně něžnej vztah. Narozdíl od aut a všeho ostatního spotřebního materiálu jim dávám maximum. Vím co potřebujou aby jim vydržely vlastnosti. Chtěl bych kupovat lyže po sobě. Po každém lyžování je otřu, zapáskuju na přepravu, donesu do tepla. Většinou přelíznu hrany, občas namažu za použití horkovzdušky hrobečkovkou. Kdysi, když jsem lyže po sobě prodával, jsem měl shora nalepenou fólii a až na úbytek hran a zbroušení bočnic flexou vypadaly, že na nich nikdo nejezdil. Skoro stejně se chovám k děvčatům… :-)

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

24.02.2023 02:30:45 #20 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

>> #13, orim, 23. 02. 2023 11:24:46

Ahoj Orime, díky, popsal jsi to dobře :) Hlavní motivací pro mě je, že celý ten proces chci udělat pořádně, to je celé.. Chápu, že se to někomu může zdát zbytečné, ale mně to smysl dává, nový lyže nekupuju zrovna často, tak proč do toho nejít.. Pak najedu na normální řežím dle potřeby 1 cyklus voskování.

24.02.2023 02:42:05 #21 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

>> #15, Jendajede, 23. 02. 2023 12:11:47

Odpověď by byla podobná jako ta výše, motivací je udžet dobrý vlastnosti skluznice co nejdéle..Nikoli honit rychlost, časy, ani si nemyslím, že by byl jízdně nějaký markantní rozdíl mezi 1 voskováním a celou tou procedurou prvotního ošetření.. :) Zítra mi snad už lyže konečně doveze kurýr, tak se do toho pustím a dám vědět, kolik času v součtu mi to zabralo..

24.02.2023 08:56:54 #22 

Příspěvků: 1499

orim muž

>> #21, Aldrin, 24. 02. 2023 02:42:05

Super, tak daj potom vedieť som zvedavý, ako si sa toho zhostil. Držím Ti palce, s pozdravom Orim.

24.02.2023 14:49:50 #23 

Příspěvků: 1595

Mára Bednářů muž

>> #21, Aldrin, 24. 02. 2023 02:42:05

Představa, že budu dělat tenhle 10ti bojovej kolotoč s voskováním max. obsezónu páč dávám skluznici srovnat na kamen, tak by mě mrsklo ;-)

24.02.2023 15:03:43 #24 

Příspěvků: 9

Aldrin muž

Tak lyže dorazily.. Vypadají na pohled super, ale jedna věc mě hodně překvapila. Boční hrana má šířku jen skromných 1,5mm… A je dokonce užši než u klasické řady Head SL (cca 2mm). Od pohledu užší než na mých starých slalomkách, co mají za sebou 2× strojní broušení + ruční broušení/leštění hran (1,8mm).. Asi nejde o chybu, protože těch 1.5mm mají po celé délce všechy hrany 8-O Čekal jsem naopak zesílenou vrstvu, pořádný kus kovu..

Fotky

24.02.2023 15:29:53 #25 

Příspěvků: 4715

IIIvan muž

>> #24, Aldrin, 24. 02. 2023 15:03:43

Závodné lyže(FIS) majú obvykle tenšiu hranu ako komerčné.

24.02.2023 16:11:02 #26 

Příspěvků: 619

PavelC muž

>> #25, IIIvan, 24. 02. 2023 15:29:53

Přesně, 1 mm je obvykle u FIS GS někdy i méně.

24.02.2023 16:18:50 #27 

Příspěvků: 1595

Mára Bednářů muž

>> #26, PavelC, 24. 02. 2023 16:11:02

Zdar Pavle. Co si pamatuji, tak standardní Rossignol SL měl jako jeden z mála 2 mm, Fischer SL 1,5 mm, Augment taky 1,5 mm.

24.02.2023 18:47:53 #28 

Příspěvků: 619

PavelC muž

>> #27, Mára Bednářů, 24. 02. 2023 16:18:50

Ano Marku, u FIS SL Rossi jsou hrany téměř 2 mm, racestock Rossi běžně 1,5 – 1,2 mm. U GS i normální Rossi Master jen 1 mm, GS FIS maji většinou max 1 mm a už jsem viděl i Stockli GS racestock 0.5 mm.

24.02.2023 20:10:47 #29 

Příspěvků: 5224

oblouk muž

>> #28, PavelC, 24. 02. 2023 18:47:53

Závodní lyže nejsou na normální lyžování vhodné nikoli kvůli nějaké horší ovladatelnosti – to spíš naopak se musí ovládat co nejsnadněji, když se na nich má závodit. Hlavní důvod nevhodnosti závodních lyží pro normální lyžování jsou úzké až superúzké (a tedy i křehké) hrany – z důvodu horší skluznosti kovu než skluznice. Ty hrany tudíž nevydrží více cyklů broušení, což závodníci vědí, počítají s tím a mají na sezónu i z tohoto důvodu více párů.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

24.02.2023 20:27:45 #30 

Příspěvků: 619

PavelC muž

>> #29, oblouk, 24. 02. 2023 20:10:47

Souhlasím, více párů mají na sezónu a ty nej používají čistě jen na závody a zbytek na treninky a čím jsou hrany menší, tím jsou lyže rychlejší. Trošku mě štve, že i „normální“ Rossi Master GS, mají ty hrany z výroby jen 1 mm, ale navadí, formát na 87/0.5 a pak už řešim diamant a jen ruční broušení a až je to už v háji, tak srovnaní skluznice na mašinu.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy