Sjezdovky:
Ve středisku je přes 100 značených sjezdovek a bezpočet možnosti pro
freeride.
Z pohledu sjezdovkového lyžaře lze areál rozdělit do tří, velikostně
značně odlišných částí. Tou první, nejmenší a zároveň
nejznámější je zhruba 7 km dlouhý černý sjezd z Auguille Rouge do
Villaroger, sice značený skutečně černě, ale tuto barvu má pouze na
úvodním možná 200m dlouhém padáku. Ten má ve své spodní polovině (již
v lese) několik variant se všemi barvami.
Druhá část je "kotel" pod Auguille Rouge do Arc 2000, kde v horní části
je sice několik červených sjezdovek, ale valná část této oblasti je
spíše nudná - modré až zelené barvy. Na druhou stranu, tento kotel
nabízí i několik náročných a neupravovaných černých sjezdů a k tomu
množství volného terénu.
Poslední a nejvetší částí areálu jsou stanice Arc
1600/1800/Vallandry, které se nachází podél protáhlého hřebene, ze
kterého do nich stékají desítky převážně červených a modrých
sjezdovek a celá tato vcelku rozsáhlá oblast je příčně protkána
několika zelenými traverzy, díky nimž ji lze celou snadno projet tam i zpět
a nalézt si tak tu vhodnou sjezdovku co do náročnosti, sklonu, délky nebo
členitosti. Velká část z nich se nalézá v pásmu lesa a především
čtyři obvykle téměř prázdné červené sjezdovky v oblasti Vallandry,
vhodné na dlouhý carvingový oblouk v maximální rychlosti, patří rozhodně
k těm, které si nenechá ujít žádný sportovně založený lyžař.
Nachází se zde i dva závodní svahy, které bývají otevřeny i
veřejnosti.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky zde letos byly slabší - zhruba 155 cm v horních
částech areálu a okolo 80 cm v nižších. I přes již zmíněné jarní
teploty to ale nemělo výraznější vliv na rozsah nebo kvalitu lyžování,
protože oficiálně mimo provoz bylo pouze několik neupravovaných
boulovatých černých sjezdovek v centrálním kotli nad Arc 2000 a jedna
červená v části Vallandry, tato z důvodu ledových ploten. Jediným
průvodním jevem nedostatku sněhu v horních partiích areálu byly kamínky
na sjezdech z a pod Auguille Rouge, které ovšem ke své nadmořské výšce
nejsou zasněžovány, všude jinde nebyl s množstvím sněhu problém, resp.
kvůli nedostatku sněhu letos nebyla upravena a zprovozněna ani trať pro
rychlostní lyžování.
I když kvalita sněhu byla v závislosti na teplotách velmi proměnlivá,
zpočátku od ranního manšetrového zmrzlého struhadla po změklou břečku v
nižších částech areálu nebo u sjezdovek otočených ke slunci (těch je
zde minimum) s tvorbou boulí na prudších dojezdech. Při nižších
teplotách byly prakticky všechny sjezdovky po celý den v podobě tvrdého
rychlého betonu, který se v průběhu dne postupně obrušoval a trošku
měknul, přičemž na upravovaných sjezdovkách se pak i na konci dne pouze
výjimečně tvořily náznaky muld. Z tohoto pohledu hodnotím práci
místních rolbařů jako naprosto exceletní a opravdu nevím, v čem by
ještě mohli být dle zažitého kliše lepší rolbaři v Itálii, protože
zde jsme klidně ještě ve 4 odpoledne našli bezpočet sjezdovek, kde bylo
možno jet tak rychle, jak vybavení nebo vlastní strach danému lyžaři
umožňoval, ale povrch sjezdovek rozhodně nebyl tím omezujícím
faktorem.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
V rámci Francie lze komfort lanovek hodnotit jako nadprůměrný, neboť
všechny páteřní svahy obsluhují rychlé 4- a 6sedačky (jedna z nich
dokonce s bublinou) spolu se dvěma oběžnými kabinkami. Vrchol Auguille Rouge
je dostupný pouze starší kyvadlovou kabinou.
Staré pomalé sedačky se dnes mimo pár kratších lanovek na cvičných
svazích vyskytují pouze v okrajovém sektoru Villaroger, pod Arc 2000 a jedna
"zastrčená" pod Auguille Rouge.
Veškeré zázemí v ubytovacích stanicích i na svazích je ve
francouzském standardu střediska této kategorie, pouze podobně jako jinde,
hlavně na poli welness zde vzhledm k datu budování stanic nelze očekávat
bůhvíco.
Jako místní zajímavost mohu uvést, že skipas se mimo skibusů,
propojujících jednotlivé stanice, vztahuje i na zubačku z Arc 1600 do v
údolí položeného městečka Bourg St. Maurice.
Zalidněnost:
Zalidněnost sjezdovek v Arku byla dalším pozitivním překvapením,
protože i když se jednalo o první týden po ukončení měsíce
francouzských prázdnin, tak počet lyžařů na sjezdovkách byl často
naprosto zanedbatelný. Fronty do 5 minut se tvořily pouze v exponovaných
ranních a návratových časech u páteřních lanovek v nic moc lyžařsky
zajímavém kotli nad Arc 2000, ale za hřebenem (Arc 1600, 1800, Vallandry) se
vždy jednalo maximálně o 2-3 minuty, spíš jsem najížděli přímo do
turniketů a rovnou na sedačku, a to i v tak lyžařsky excetní části s
několika vynikajícími dlouhými sportovními červenými sjezdovkami, jako
jsou Vallandry.
Okrajová a nejníže položená část Villaroger byla téměř opuštěná,
naopak jediné místo, kde se tvořily významnější fronty (odhadem do 30-45
minut), byla visutá kabina na Auguille Rouge, ale i zde třeba pozdě odpoledne
byla možnost odjet hned první kabinou. Kapitolou samo o sobě bylo lyžování
v odjezdovou sobotu, kdy se počet lyžařů pohyboval ne v jednotkách na
hektar, ale v hektarech na jednoho lyžaře.
V průběhu pobytu jsme několikrát jeli i do La Plagne a i u jediné
spojnice, 200místné kabinky, jsem několikrát museli 5-10 minut čekat, než
se tato alespoň zčásti zaplní lyžaři.
Občerstvení a aprés-ski:
V jednotlivých stanicích i okolo svahů a lanovek se nalézá dostaek
možností pro odpočinek a občerstvení, bohužel za ceny vyšší, než jsou
běžné v ostatních alpských zemích. Namátkou - jídlo (denní menu) - 12
až 14 EUR, půllitr piva na svahu až 8 EUR.
Doprava do střediska a parkování:
Zde jde podobně jako u ostatních francouzských středisek o cca 1 150 km
(z Prahy), přičemž pouze posledních 25 km je stoupání serpentinami z
údolí do střediska. Zde lze zaparkovat za poplatek přímo na místě, popř.
při následném využití skibusu zdarma na záchytném parkovišti několik
kilometrů pod střediskem.