Les Arcs - aktuální report z 07. - 14.03.2015 - SNOW.cz

Les Arcs aktuální report z 07. - 14.03.2015

    průměrné hodnocení:

Francie Francie - Savojsko

Les Arcs - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální podmínky, doporučení a zkušenosti)

  • autor: Tesna
  • hodnocení:
  • návštěva od: 07.03.2015 do: 14.03.2015
reagovat na report

Celkový dojem z návštěvy střediska

Po 11 letech jsme pro hlavní zimní dovolenou, kterou již dlouhé roky trávíme ve Francii, opět zvolili francouzské top středisko Les Arcs, které se nám již před lety po lyžařské stránce velmi líbilo a které se mezitím díky propojením s La Plagne unikátní dvoupatrovou lanovkou Vanoise Express stalo součástí třetí největší francouzské lyžařské oblasti - Paradiski, která udává celkem 425 km sjezdovek. Dále se zaměřím jen na část Les Arc, která má "pouze" 200 km sjezdovek.

K jednoznačně pozitivnímu hodnocení letošního pobytu nám přispělo především počasí měrou vrchovatou, protože za 8 zde strávených dní se obloha na Arkem měnila pouze v rozsahu azuro - mírně oblačno, bez jakýchkoliv sněhových nebo dešťových srážek. Teploty na počátku týdne byly sice výrazně jarní - nula na vrcholu a až 18 stupňů na nejnižších dojezdech, ale koncem pobytu klesly na běžnou úroveň.

Pro ubytování jsem zvolili nejvýše položenou z místních 5 stanic - Arc 2000, která se nachází v kotli pod místní dominantou - lyžařsky dostupným vrcholem Auguille Rouge (3 226 m n. m.). Ubytováni jsme byli podobně jako před lety v rezidenci Varet, která nabízí při nižší obsazenosti vcelku velká studia (30 m2 u ST5) a přesto, že jde o rezidenci již pokročilého věku a nižší udávané kvality **, veškerá studia, ve kterých byla naše skupina ubytována, byla velmi pěkně a především překvapivě funkčně zrekonstruována. Přibyl praktičtější a bytelnější nábytek, mikrovlnka, myčka nádobí, odolná a udržovatelná kuchyňská deska z umělého kamene s indukční dvojplotýnkou a pákovou baterií, LED TV s cca 30 převážně francouzskými programy a také výrazně vrostl počet zásuvek a odkládacích prostor v kuchyni.

Trošku na úkor průchozího prostoru nebývale přibylo i skříní, a to na několikanásobek (!!!) ve Francii běžného standardu, takže teoreticky i při plné obsazenosti studia by v této rezidenci nebyl problém alespoň s úložnými prostory. Podobně jsem byl překvapen jiným běžným nedostatkem starších francouzských rezidencí - bídným osvětlením. I to zde prošlo celkovou rekonstrukcí a zásadní modernizací tak, aby splnilo současné standardy a nešlo mu nic vytknout. Jediné, co zůstalo původní, byla koupelna s WC v podobě obřího plastového výlisku a vstupem navozujícím dveře na lodi.

Tato rezidence, podobně jako všechny ostatní v Arc 2000, leží prakticky přímo na sjezdovce, ale jako jediná je na ně napojena dvojicí souběžných krátkých pom, které ubytované vytáhnou několik desítek výškových metrů do centrálního lyžařského prostoru.

Nejsilnější zážitky a zkušenosti z návštěvy střediska

Sjezdovky:

Ve středisku je přes 100 značených sjezdovek a bezpočet možnosti pro freeride.

Z pohledu sjezdovkového lyžaře lze areál rozdělit do tří, velikostně značně odlišných částí. Tou první, nejmenší a zároveň nejznámější je zhruba 7 km dlouhý černý sjezd z Auguille Rouge do Villaroger, sice značený skutečně černě, ale tuto barvu má pouze na úvodním možná 200m dlouhém padáku. Ten má ve své spodní polovině (již v lese) několik variant se všemi barvami.

Druhá část je "kotel" pod Auguille Rouge do Arc 2000, kde v horní části je sice několik červených sjezdovek, ale valná část této oblasti je spíše nudná - modré až zelené barvy. Na druhou stranu, tento kotel nabízí i několik náročných a neupravovaných černých sjezdů a k tomu množství volného terénu.

Poslední a nejvetší částí areálu jsou stanice Arc 1600/1800/Vallan­dry, které se nachází podél protáhlého hřebene, ze kterého do nich stékají desítky převážně červených a modrých sjezdovek a celá tato vcelku rozsáhlá oblast je příčně protkána několika zelenými traverzy, díky nimž ji lze celou snadno projet tam i zpět a nalézt si tak tu vhodnou sjezdovku co do náročnosti, sklonu, délky nebo členitosti. Velká část z nich se nalézá v pásmu lesa a především čtyři obvykle téměř prázdné červené sjezdovky v oblasti Vallandry, vhodné na dlouhý carvingový oblouk v maximální rychlosti, patří rozhodně k těm, které si nenechá ujít žádný sportovně založený lyžař.

Nachází se zde i dva závodní svahy, které bývají otevřeny i veřejnosti.

Sněhové podmínky:

Sněhové podmínky zde letos byly slabší - zhruba 155 cm v horních částech areálu a okolo 80 cm v nižších. I přes již zmíněné jarní teploty to ale nemělo výraznější vliv na rozsah nebo kvalitu lyžování, protože oficiálně mimo provoz bylo pouze několik neupravovaných boulovatých černých sjezdovek v centrálním kotli nad Arc 2000 a jedna červená v části Vallandry, tato z důvodu ledových ploten. Jediným průvodním jevem nedostatku sněhu v horních partiích areálu byly kamínky na sjezdech z a pod Auguille Rouge, které ovšem ke své nadmořské výšce nejsou zasněžovány, všude jinde nebyl s množstvím sněhu problém, resp. kvůli nedostatku sněhu letos nebyla upravena a zprovozněna ani trať pro rychlostní lyžování.

I když kvalita sněhu byla v závislosti na teplotách velmi proměnlivá, zpočátku od ranního manšetrového zmrzlého struhadla po změklou břečku v nižších částech areálu nebo u sjezdovek otočených ke slunci (těch je zde minimum) s tvorbou boulí na prudších dojezdech. Při nižších teplotách byly prakticky všechny sjezdovky po celý den v podobě tvrdého rychlého betonu, který se v průběhu dne postupně obrušoval a trošku měknul, přičemž na upravovaných sjezdovkách se pak i na konci dne pouze výjimečně tvořily náznaky muld. Z tohoto pohledu hodnotím práci místních rolbařů jako naprosto exceletní a opravdu nevím, v čem by ještě mohli být dle zažitého kliše lepší rolbaři v Itálii, protože zde jsme klidně ještě ve 4 odpoledne našli bezpočet sjezdovek, kde bylo možno jet tak rychle, jak vybavení nebo vlastní strach danému lyžaři umožňoval, ale povrch sjezdovek rozhodně nebyl tím omezujícím faktorem.

Komfort – lanovky, vleky a zázemí:

V rámci Francie lze komfort lanovek hodnotit jako nadprůměrný, neboť všechny páteřní svahy obsluhují rychlé 4- a 6sedačky (jedna z nich dokonce s bublinou) spolu se dvěma oběžnými kabinkami. Vrchol Auguille Rouge je dostupný pouze starší kyvadlovou kabinou.

Staré pomalé sedačky se dnes mimo pár kratších lanovek na cvičných svazích vyskytují pouze v okrajovém sektoru Villaroger, pod Arc 2000 a jedna "zastrčená" pod Auguille Rouge.

Veškeré zázemí v ubytovacích stanicích i na svazích je ve francouzském standardu střediska této kategorie, pouze podobně jako jinde, hlavně na poli welness zde vzhledm k datu budování stanic nelze očekávat bůhvíco.

Jako místní zajímavost mohu uvést, že skipas se mimo skibusů, propojujících jednotlivé stanice, vztahuje i na zubačku z Arc 1600 do v údolí položeného městečka Bourg St. Maurice.

Zalidněnost:

Zalidněnost sjezdovek v Arku byla dalším pozitivním překvapením, protože i když se jednalo o první týden po ukončení měsíce francouzských prázdnin, tak počet lyžařů na sjezdovkách byl často naprosto zanedbatelný. Fronty do 5 minut se tvořily pouze v exponovaných ranních a návratových časech u páteřních lanovek v nic moc lyžařsky zajímavém kotli nad Arc 2000, ale za hřebenem (Arc 1600, 1800, Vallandry) se vždy jednalo maximálně o 2-3 minuty, spíš jsem najížděli přímo do turniketů a rovnou na sedačku, a to i v tak lyžařsky excetní části s několika vynikajícími dlouhými sportovními červenými sjezdovkami, jako jsou Vallandry.

Okrajová a nejníže položená část Villaroger byla téměř opuštěná, naopak jediné místo, kde se tvořily významnější fronty (odhadem do 30-45 minut), byla visutá kabina na Auguille Rouge, ale i zde třeba pozdě odpoledne byla možnost odjet hned první kabinou. Kapitolou samo o sobě bylo lyžování v odjezdovou sobotu, kdy se počet lyžařů pohyboval ne v jednotkách na hektar, ale v hektarech na jednoho lyžaře.

V průběhu pobytu jsme několikrát jeli i do La Plagne a i u jediné spojnice, 200místné kabinky, jsem několikrát museli 5-10 minut čekat, než se tato alespoň zčásti zaplní lyžaři.

Občerstvení a aprés-ski:

V jednotlivých stanicích i okolo svahů a lanovek se nalézá dostaek možností pro odpočinek a občerstvení, bohužel za ceny vyšší, než jsou běžné v ostatních alpských zemích. Namátkou - jídlo (denní menu) - 12 až 14 EUR, půllitr piva na svahu až 8 EUR.

Doprava do střediska a parkování:

Zde jde podobně jako u ostatních francouzských středisek o cca 1 150 km (z Prahy), přičemž pouze posledních 25 km je stoupání serpentinami z údolí do střediska. Zde lze zaparkovat za poplatek přímo na místě, popř. při následném využití skibusu zdarma na záchytném parkovišti několik kilometrů pod střediskem.

+ plusy

  • Velký a kompaktní areál s dobrým mixem sjezdovek
  • Ubytování na svahu, na francouzské poměry nadprůměrně kvalitní
  • Moderní a kapacitní přepravní zařízení
  • Jedinečný sjezd s převýšením přes 2 000 metrů
  • Červené sjezdovky v části Vallandry
  • Lyžování pod kulisou Mont Blancu
  • Rychlé napojení na La Plagne velkou kabinou

- mínusy

  • Omezené polyžařské vyžití v Arc 2000
  • "francouzské" ceny občerstvení
zpět na přehled všech reportů reagovat na report

Níže naleznete další reporty ze střediska

16.03.2023  | Les Arcs

  • autor: Sparťan
  • hodnocení:

Ve čtvrtek si rozšiřuji na jeden den skipas za 22 euro a mířím ze střediska La Plagne dvoupatrovou kabinou Vanoise Express do střediska Les Arcs a stálo to za to! Již ten přejezd lanovkou je úžasný - v lanovce máte prosklenou podlahu a můžete sledovat, co se vám děje pod nohama při přejezdu údolí. C...

05. - 12.03.2016  | Les Arcs

  • autor: eva
  • hodnocení:

Rozlehlé středisko v Savojských Alpách má dohromady 215 km sjezdovek propojených na lyžích. Pokud si přikoupíte rozšířený skipas Paradiski, máte celkem 425 km. Určitě se to na týdenní pobyt vyplatí, návštěva sousedního La Plagne stojí za to a vše lze bez problémů projet. Oba areály patří ve Francii ...

09. - 16.01.2016  | Les Arcs

  • autor: bq
  • hodnocení:
Modlili jsme se, aby napadl sníh. A on napadl a padal a padal, k tomu se přidal silný vítr, takže byly dva dny zavřené veškeré lanovky nad 2 300 m n. m. a z Arc 2000 se muselo jezdit do Arc 1600 narvaným skibusem. V půlce pobytu se počasí umoudřilo, začalo svítit i slunce a dárek v podobě více než metru prašanu stál opravdu za poježdění. Škoda jen, že oba ledovce zůstaly po celý týden zavřené kvůli silnému větru a velkému riziku lavin. Na oplátku se ovšem dalo sjíždět i do nejnižších zákoutí areálu bez rizika zničení lyží. Nejvíce jsme si oblíbili červené sjezdovky nad vesnicemi Peisey a Vallandry, dostalo se i na návštěvu vedlejšího střediska La Plagne. Příště bych jako strategičtější viděl ubytování v Arc 1800. Sněhové podmínky - naprosto ideální, skoro každou noc připadlo 20 až 50cm sněhu. Zaplněnost lanovek a sjezdovek - fronty žádné, semtam čekání u sjezdů a návratovek do tří minut. Sjezdovky poloprázdné, v zapadlejších lokalitách skoro liduprázdné.

12.03.2015  | Les Arcs

  • autor: Milka
  • hodnocení:

Obrovský lyžařský areál, který bohatě vystačí na týdenní dovolenou, obzvlášť, využijete-li propojení se sousedním La Plagne. Ale i v samotném Les Arcs máte v podstatě nekončící výběr sjezdovek všech obtížností a délek, v centrálních částech navíc s rychlými přepravními zařízeními.

15. - 24.03.2013  | Les Arcs

Touto návštěvou jsme se utvrdili v tom, že Les Arc nepatří mezi špičková francouzská střediska nadarmo - přes 200 km sjezdových tratí, výborné zázemí, bydlení ve výšce okolo 2 000 m a k tomu výhled na Mont Blanc. Středisko je navíc vhodné pro všechny lyžaře a snowboardisty včetně úplných začátečníků...

13. - 19.01.2013  | Les Arcs

Se skipasem na celé Paradiski se vám otevře neprojezditelná oblast cca 420 km prevazne modrých a červených tratí. Výhodou je výšková rozmanitost terénu od 1 200 do 3 200 m n. m. Ubytování klasické francouzké (minimalistické buňky v panelákovitém typu budovy) hned u sjezdovky.

Mayrhofen / Ski Zillertal 3000

Mayrhofen / Ski Zillertal 3000

Mayrhofen / Ski Zillertal 3000

Mayrhofen / Ski Zillertal 3000

Mayrhofen / Ski Zillertal 3000

Mayrhofen / Ski Zillertal 3000

SNOW tipy

Výška sněhu 0 cm
Otevřené lanovky a vleky 0 z 44
Otevřené sjezdovky 0 z 142 km