Sjezdovky:
Val Thorens leží na konci údolí, takže sjezdovky se rozprostírají
okolo městečka ze tří stran. Přes hřeben se lze navíc „přehoupnout“
ještě nad městečko Orelle.
Sjezdovky nad Val Thorens leží nad hranicí lesa, takže jsou často
příjemně široké a přehledné, ale občas málo členité. Jen v
nejvyšších částech areálu už jsou podmínky natolik horské, že se
sjezdovky zařezávají do boku hor a jsou tedy dost úzké. Platí to třeba
pro červenou Cime, která by dle mého názoru snesla spíše modré
označení.
Kromě Cime najdeme pod vrcholem Cime Caron ještě druhou červenou, mnohem
členitější a strmější, a černou Combe de caron. V ostatních částech
areálu už jsou ale sjezdovky mírnější, širší a vlastně i
přehlednější.
V bezprostřední blízkosti městečka jsou spousty modrých sjezdovek. V
podstatě veškerý provoz ze všech svahů se sbíhá na modré Cairn, která
je sice krásně široká, ale náporu zdaleka nepostačuje. Tím spíš, když
plochá část je doplněna o pohyblivé koberce a slouží i jako výukový
prostor.
Sjezdovky nad Orelle jsou hodně členité. Zajímavé jsou nejen červené
Mauriennaise a v horní části Bouchet a Coraïa (obě jsou zpravidla
upravované na střídačku, dnes byla ta upravená Coraïa), ale také modré
Peyron, La croix d’Antide a Lory. Poslední modrá Gentianes je spíše
přejezdová cesta.
Ačkoli areál and Val Thorens je relativně kompaktní, navigace může být
překvapivě složitější. Zejména v centrální části je spleť lanovek a
různých odboček tak velká, že není problém se trochu ztratit. Stejně tak
může být pro někoho složitější přejezd do Orelle, který je vždy
nutný s nějakým přestupem a ne vždy na sebe lanovky navazují. Přes Cime
Caron je navíc přejezd vhodný jen pro ty nejzkušenější, pokud tedy
nechcete jet dolů do Orelle lanovkou, cestou zpět jsou k dispozici aspoň dvě
červené, ale stále nic pro méně zkušené.
Sněhové podmínky:
I přes dostatek sněhu jsou některé sjezdovky v žalostném stavu. Celý
vrchol Cime Caron je plný malých i větších kamínků. Ty najdeme třeba i
na červené Cime, Bouchet, Chasse nebo modré Plein Sud.
Sjezdovky s technickým zasněžováním nejsou tak tvrdé a zmrzlé jako v
jiných částech Tří údolí, ale místy se přesto tvoří vyloženě
ledové plotny, do kterých je obtisknutý vzorek pásu rolby…
Mimo sjezdovky je sněhu podle všeho také dost, ale místo na vlastní
stopu už se najít nedá.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Přepravu zajišťují sedačkové a kabinkové lanovky. Sedačky jsou
zřejmě kvůli odolnosti při větru důsledně bez bublin a s otvory v
zádových opěrkách. Za silnějšího větru nejde přímo o pohodlnou
přepravu, ale oceňuji možnost nesundávat neustále lyže. V exponovaných
místech do vyšších částí areálu jezdí funitely.
Některé lanovky nepostačují svou přepravní kapacitou. Dnes to platilo
zejména pro sedačku Les 2 lacs.
Zalidněnost:
Oproti sobotě bylo paradoxně mnohem méně lidí. Fronty se většinou
netvořily a na sedačky se nastupovalo téměř okamžitě. Výjimkou byla
sedačka Les 2 lacs, kde byla poměrně velká fronta, a překvapivě také
pohyblivé pásy.
Tolik začátečníků, jako v centrální části Val Thorens, jsem dlouho
neviděla. Úplní začátečníci využívají zejména plochou část
sjezdovky Cairn a označení „mraveniště“ by asi mohlo vystihnout zdejší
stav. Mezi začátečníky, kteří zatím absolutně neovládají své
sjezdové náčiní a často zcela nečekaně mění směr, se proplétají ti
zkušenější, kteří odmítají jakkoli redukovat svou rychlost. Nestává se
mi, že bych se na sjezdovce bála, ale tady jsem nevěděla, kam se dřív
dívat…
Hodně mě překvapilo, kolik lyžařů dnes přecenilo své síly. Během
dne jsem viděla spoustu lyžařů, kteří v kraji sjezdovky sestupovali dolů
s lyžemi v náručí…