Sjezdovky:
Protože pobyt se nám přehoupnul do své druhé poloviny a moje loni
zraněné koleno zatím drží, rozhodli jsme se využít měkčího podkladu a
projezdit méribelské červené sjezdovky.
Ty nejlepší, velmi dlouhé, jsou podle mého na Mont Vallonu, který byl
ale dnes bohužel zrovna mimo provoz. Další dlouhé červené sjezdovky vedou
ze Saulire – například Mauduit ke kabince Saulire Express nebo kombinace
Niverolle a Aigle ke kabince Pas du lac. Všechny navštívené červené
sjezdovky na téhle straně méribelského údolí ale byly v žalostném
stavu.
Na opačné straně údolí jsou červené sjezdovky o dost kratší. Zaujala
mě mezi nimi Julie, která je hodně členitá. Poměrně dlouhá je Venturon,
ale má ploché úseky. Podél sedačkové lanovky Chatelet je velký snowpark
se spoustou překážek, U rampou i obdobou skicrossových tratí.
Sněhové podmínky:
Jestli sněžení v uplynulých dnech slibovalo skvělé podmínky, oteplení
o několik stupňů způsobilo, že sněžení přešlo v déšť. Tvrdý
podklad, který tak nemám ráda, od včera povolil, ale těch kamenů a
hlíny… Spousta problematických míst byla označena, takže to v tomhle
stavu muselo být už po úpravě sjezdovek nebo před jejich otevřením,
takže nejpozději ráno. V nedávných dnech se navíc v noci technicky
zasněžovalo, takže mi není jasné, jak mohou být sjezdovky v takovém
stavu…
Lavinový stupeň zůstává na trojce. U sedačky Plan des mains je,
zřejmě samovolně, sesunutá lavina. Terén už je od včerejška převážně
rozježděný, a i mimo sjezdovky je samozřejmě sníh mokrý a těžký.
Nicméně vypadá to na kvalitnější poježdění než na sjezdovkách…
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Páteřními přepravními zařízeními pod vrcholem Saulire jsou dvě
kabinkové lanovky. Při jejich délce by asi sedačky opravdu nebyly pohodlné,
ale sundávat po každé jízdě lyže a tahat je někam nahoru ke kabině mě
nebaví… Sedačkové lanovky na téhle straně údolí najdeme taky, ale
obsluhují zejména modré sjezdovky.
Na protějším svahu se nachází kombinace kabinkových i sedačkových
lanovek a pro mě je velkou výhodou, že kabinkám se jde úplně vyhnout. Snad
jen sedačková lanovka Côte Brune je až extrémně dlouhá (2 040 metrů),
ale je odpojitelná, takže jízda je rychlá. Sedačka ale má být v
příštím roce nahrazena desetimístnou kabinkovou lanovkou.
Co ale musím na tomto místě zmínit, je absence prozákaznického
přístupu, zejména chování obsluhy lanovek. Nejde jen o ranní zpoždění
při spouštění lanovek, na které si neustále stěžuji. Dnes „kvůli
mně“ musela obsluha zastavovat lanovku, protože moje místo na sedačce
zasedlo nějaké dítě. Obsluha seděla ve velíně, situaci na nástupu vůbec
nesledovala, gestikulace a volání k ničemu, takže sedačka mě vystrkala z
nástupní plošiny až dolů na sníh, až pak došlo k zastavení lanovky. A
obsluha „co prý dělám“ a ať si sednu… Jak to mám udělat, když teď
stojím v pluhu a sedačka se houpe někde nad mým pasem mi neodpověděl,
ukázal na nástupiště a prostě odešel… Dítě mělo překvapivě doprovod
na předchozí sedačce, ale nahoře se pak spolu očividně jen dobře bavili,
že má skvělý zážitek… O návštěvnících, jejich jízdě šusem mezi
začátečníky, neschopnosti korigovat směr a rychlost, postávání
uprostřed sjezdovky nebo blokování nástupu na lanovky, by se taky dala
napsat kniha. Omlouvám se za vsuvku, jsem stará, pro mě je holt
„desatero“ mantra...
Zalidněnost:
Ranní počasí zřejmě spoustu zájemců o sjíždění odradilo. Fronty
nebyly v Les Menuires ani ve Val Thorens, kterým jsme v rychlosti projeli, ani
během dne v Méribelu. Snad jen některé užší sjezdovky a zejména dojezdy
do údolí k lanovkám byly více zalidněné.