Sjezdovky:
Celá oblast nabízí 147 km sjezdových tratí všech náročností, které
jsou obsluhovány 31 lanovkami a vleky s celkovou přepravní kapacitou 66 600
osob za hodinu. Větší podíl mírnějších tratí najdeme v oblastech
Giggijoch a Heide a také na ledovci Tiefenbach, kam se dostaneme lyžařským
tunelem od horní stanice kabinky Schwarze Schneid 1+2. Spíše sportovnější
jsou pak sjezdovky v oblasti mezistanice Gaislachkoglbahn a podél lanovek
Langegg a Schwarzkogel (a také závodní černá pod ledovcem Rettenbach).
Hlavní přístupové kabinkové lanovky ze Söldenu jsou každý den v provozu
již od 8:00, kdy si můžeme vychutnat „fresh track“ bez jakéhokoliv
příplatku. Rozhodně se tedy vyplatí si přivstat, čímž se dá zároveň
efektivně vyhnout případným ranním návalům na hlavních přístupových
lanovkách mezi devátou a desátou.
Sněhové podmínky:
I přesto, že v údolí a na jižních stráních mimo sjezdovky již
téměř žádný sníh neleží, nachází se na sjezdovkách díky modernímu
a výkonnému systému technického zasněžování stále od 120 cm sněhu
v oblasti mezistanic až po 370 cm v ledovcové části areálu. Narazit na
vydřená místa tak prakticky nebylo možné, zatím jsou sjízdné i sjezdovky
do údolí. Kvalita sněhu odpovídala nadprůměrným teplotám letošní zimy
– zatímco ráno bylo vše přimrzlé a perfektně upravené, odpoledne sníh
v polohách pod cca 2 200 m n. m. značně měkl. Naopak nahoře na ledovci se
i odpoledne držel sypký zmrzlý sníh.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Většina lanovek jsou moderní kabinky a odpojitelné sedačky s bublinou,
výjimkou jsou pouze dvě neodpojitelné sedačky a několik lyžařských
vleků, kterým se lze ale vyhnout. 10kabinková lanovka Giggijochbahn drží
rekord v přepravní kapacitě (4 500 osob za hodinu) a vynechat nelze ani
kabinkovou lanovku systému 3S na vrchol Gaislachkogl. Výjimečné trasování
nad ledovcem s vysokými podpěrami a velkým volným rozpětím lana má také
dvouúseková 8kabinka Schwarze Schneid 1+2.
Zalidněnost:
Zalidněnost byla různorodá - v exponovaných časech především na
klíčových propojovacích lanovkách bylo nutno počítat s frontami na 5 až
10 min (zejména lanovky Einzeiger, Langeggbahn a Gaislachkoglbahn 2), nicméně
po celý den šlo najít i oblasti, kde byla zalidněnost minimální zcela bez
front (doporučit lze lanovky Heidebahn, Wasserkar, Rosskirpl a Scharzkogel a
k nim příslušné sjezdovky). Vyplatí se také jet „proti proudu“ –
tedy na ledovec hned ráno mezi prvními a pak se postupně vracet.
Občerstvení a aprés-ski:
Možnosti občerstvení na svazích jsem osobně nevyužil. Horských chat je
zde ale dostatek.
Doprava do střediska a parkování:
Vzdálenost z České republiky je již docela značná, nicméně téměř
celá cesta je po dálnici – mimo dálnici se sjede až na posledních 40 km
cesty. Parkoviště u obou kabinkových lanovek v Söldenu jsou od letošní
sezóny placená, nicméně způsob placení je snadný a rychlý – před
odjezdem stačí u automatu naťukat SPZ a zaplatit platební kartou.