Sjezdovky:
Otevřeno bylo v den mé návštěvy 9 sjezdovek, z toho 1 černá, 4
červené a 4 modré.
Nejvíce se mi líbila sjezdovka G1 přímo u 4sedačky Grawand. Trať je
sice označena jako červená, ale její horní část bych hodnotil do černa.
Dopoledne byla krásně upravená a zmrzlá, až odpoledne trochu odměkla, ale
stále byla ve velmi dobrém stavu.
Část svahu, kde se na mapě nachází sjezdovka G2, byla zabrána
trénujícími týmy, odpoledne ji ale opustili tak jsem si mohl na její
východní části po kraji jezdit na manšestru. Modrou sjezdovku G3, která
obchází strmou část obloukem, jsem nevyužil.
Sjezdovky u vleku Finail 2 jsou sice označeny jako modré, přesto na
rychlém jarním firnu na nich bylo krásné lyžování. Levá sjezdovka F2
byla dopoledne obsazena trénujícími týmy, po jejich odchodu ji ale mohla
využívat i veřejnost a i odpoledne se na krajích sjezdovky dal najít
manšestr.
Sjezdovka LG Leo Gurschler navazující na sjezdovky G1, G2 a G3 je krásná
černá sjezdovka. I odpoledne byla ve velmi dobrém stavu vzhledem k její
expozici.
V lokalitě Hintereis na sjezdovkách H1 a H2 bylo dobré lyžování asi
hned ráno. Já se na ně dostal až před polednem a byly už dost měkké
vzhledem k jejich expozici ke slunci. Později odpoledne už byly i poněkud
rozbité, a tak na nich již téměř nikdo nelyžoval.
Údolní sjezdovka T1 byla již sice oficiálně uzavřena z důvodu
problémů se sněhem na jednom místě v dolní části, kde se větví na na
T2 a TH. Při mé první jízdě po sjezdovce v 11 hodin byly její 3/4 ve
výborném stavu, byla přimrzlá a dokonce i upravena.
Jedná se o scénicky velmi hezký sjezd.
Problém nastal až v místě, kde se dělí na červenou variantu T2 a
černou TH. Při první jízdě jsem zvolil T2 a tam bylo třeba v jednom
místě jet velmi opatrně po okraji, protože ve středu sjezdovky sníh
chyběl. Po přejetí tohoto místa již šlo pohodlně dojet až ke spodní
stanici visuté lanovky.
Při mé záverečné jízdě odpoledne už byla sjezdovka dost měkká, ale
v pohodě sjízdná. Na křižovatce jsem zvolil variantu TH, tím se vyhnul
kritickému místu, ale černý hang byl již dost rozbitý. Bez problémů jsem
ale dojel až ke stanici lanovky a k parkovišti.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky byly v den mé návštěvy fantastické. Sněhu všude
dostatek a hlavně na ledovci výborné kvality. Hlavní ledovcová sjezdovka G1
byla až do poledne zmrzlá, poté již trochu povolila a jezdilo se na mírně
odměklém jarním firnu, který byl vodivý a rychlý. Totéž platí o
ledovcových sjezdovkách kolem vleku Finail 2. Černá sjezdovka LG Leo
Gurschler již po ledovci nevede, přesto zůstala až do odpoledne ve velmi
dobrém stavu, protože je otočena přímo k severu a nebyla příliš
využívaná lyžaři.
Horší sněhové podmínky byly na jižně orientovaných sjezdovkách v
lokalitě Hintereis, již před obědem měkké a odpolede už dost mokré.
Sněhu bylo ale i tam dost. Na údolní sjezdovce bylo sněhu také dostatek až
na několik míst v dolní části.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Z Kurzrasu vede z výšky 2 000 m n.m. moderní visutá kabinová lanovka na
Grawand až do výšky 3 200 m n.m. Jízda trvá jen několik minut. V roce 2023
tato lanovka nahradila starší kyvadlovou lanovku. Při výstavbě bylo
taktéž postaveno nové zázemí. Po výstupu z horní stanice jste rovnou na
sjezdovkách. V letní sezóně se dá jízdu absolvovat i na střeše kabiny
(za příplatek).
Na ledovci se nachází 4-sedačková lanovka Grawand s převýšením
necelých 200 výškových metrů a lyžařský vlek Finail s převýšením 210
m.
Pod sedačkou Grawand se nachází 3sedačková lanovka Gletschersee 2 s
převýšením 236 m.
Na protilehlém svahu byla v provozu 2sedačková lanovka Hintereis s
převýšením 346 výškových metrů. Všechny 3 sedačkové lanovky, které
byly v provozu, jsou neodpojitelné a tedy dost pomalé.
V dolní části střediska se nacházejí ještě další lanovky, ty ale
nebyly v mém pozdně jarním termínu v provozu. Jedná se o moderní
kabinkovou lanovku Lazaun s převýšením 430 m, odpojitelnou 4sedačku s
bublinou Teufelsegg s převýšením 592 m a odpojitelnou 4sedačku s bublinou
Roter Kofel s převýšením 509 m. Dole v Kurzrasu se nacházejí ještě 2
kratší kotvové vleky, které již také byly mimo provoz. V letní sezóně
jsou v provozu visutá lanovka, kabinka Lazaun a sedačka Roter Kofel.
Co se týče zázemí, tak bylo v provozu jak nahoře na Grawandu, tak dole v
Kurzrasu. Vše modení a čisté.
Zalidněnost:
Zalidněnost byla v den mé návštěvy malá. Na ledovci trénovali
dopoledne závodníci, odpoledne po jejich odchodu bylo na sjezdovkách ještě
prázdněji. Dost návštěvníků se vyvezlo visutou lanovkou na Grawand bez
lyží a užívali si krásný slunečný den.
Občerstvení a aprés-ski:
Nahoře na Grawandu v budově horní stanice visuté lanovky se nachází
prostorná restaurace, která sousedí s moderní hotelovou části. Občerstvit
se také dalo v horské chatě Bella Vista (Schöne Aussicht) na Hintereisu a
také u dolní stanice visuté lanovky v Kurzrasu. Já žádnou z možností
nevyužil, protože jsem chtěl využít na maximum perfektní den na
lyžování.
Doprava do střediska a parkování:
Z údolí Vinschgau, spojující Merano a průsmyk Reschenpass, stoupá
kvalitní silnice až do malého hotelového resortu Kurzras, kde se nachází
dolní stanice visuté lanovky na ledovec. Z údolí Vinschgau se odbočuje ve
výšce cca 600 m n. m. a stoupá se do Kurzras až do výšky cca 2 000 m n.
m., takže je potřeba překonat autem 1 400 výškových metrů. Já měl
předchozí nocleh až pod sedlem Jaufenpass (Passo Giovo), takže jsem to měl
ráno docela daleko a hlavně jsem musel projet centrem Merana, kde jsem se
docela zdržel v kolonách. Doporučuji tedy plánovat ubytování v okolí tak,
aby nebylo třeba Meranem projíždět. Ubytovat se dá samozřejmě i přímo v
Kurzrasu, což je ideální volba. Mi se tam ale na poslední chvíli před
návštěvou nepodařilo najít vhodné levnější ubytování.
Parkoviště v Kurzrasu se nachází v blízkosti visuté lanovky, jsou
prostorná a v den mé návštěvy bylo parkování bezplatné.