Domů Diskuze Technika jízdy Proc si (ne)brat priklad se zavodniho lyzovani?

Proc si (ne)brat priklad se zavodniho lyzovani? (strana: 10)

11.01.2014 19:25:51 #271 

Příspěvků: 6649

HonzA_ muž

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

11.01.2014 19:32:50 #272 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #265, HonzA_, 11. 01. 2014 18:31:28

Já bych začal v jeho případě nejdřív tou první částí: ‚I was talking aloud to myself … choose the wisest person present to spek to…‘

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

11.01.2014 20:37:04 #273 

Příspěvků: 767

Gravedigger

Myslim, ze timto nam Buzzy mnohe vyjasnil: „Mě jinej shodil tak, že jsem se probral až pod stromem…“ Musela to byt ale opravdu poradna pecka do hlavy.

11.01.2014 22:21:49 #274 

Příspěvků: 136

Hreben

Ja bych se jen zeptal na ten termin „carving“? Ono se da zatacet i jinak nez po hrane? Pokud nejedu po hrane, tak jedu po plose lyze, coz je asi primo dolu, ne? A to zrovna neni uplne jednoduche – nejet po hrane. Mysleno svizne. Na snowboardu nebo na slalomkach bych se tomu asi radeji i vyhybal… Ale k tomu obraku – ja si teda snad nevsiml ani jedoho oblouku, ktery by byl projet ciste! po hrane bez driftu nebo smyku. Mozna prvni a posledni. O to tem chalpcum urcite nejde, aby jezdili neco ciste – carvingove. Je vtipne, jak to slovo stale preziva… Respektive se carvovalo odjakziva…

12.01.2014 08:21:15 #275 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #274, Hreben, 11. 01. 2014 22:21:49

Carving je terminus technicus popisující projetí oblouku čistě po zahraněné a negativně prohnuté lyži s absolutní eliminací smyku a nebo driftu. Těm chlápkům jde práve přesně o to aby jezdili čistě z jednoduchého důvodu. Je to nejrychlejší a oni chtějí být nejrychlejší. Jakýkoliv drift nebo smyk zvyšuje tření mezi lyžemi a podložkou (platí přímá úměra – čím víc driftu nebo smyku, tím větší tření) a tření je brzdící faktor.

Překvapivé je jedno. Ptáš se na naprosto elementární věc a přitom v tomhle vláknu doporučuješ z koho si brát a nebrat příklad. Trochu paradox.

12.01.2014 09:25:02 #276 

Příspěvků: 173

hm1

>> #264, HonzA_, 11. 01. 2014 18:25:38

Aldrin – to je Armstrongův parťák z cesty na Měsíc? :-)

12.01.2014 09:31:31 #277 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #275, Martin47, 12. 01. 2014 08:21:15

… čistě po hraně, vyjma situací, kdy by to pro ně znamenalo výrazně delší stopu a tím i časovou ztrátu. Po hraně se dá jet mnohé, ne vždy je to opravdu nejrychlejší, protože si třeba musíš příliš nadjet nebo si díky odlišné stopě zaděláš na problémy v dalších brankách, o korytech a secích nemluvě. Něco za něco.

Mě nepřekvapuje, otázku jsem (v kontextu postu) pochopil řečnicky.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

12.01.2014 09:57:57 #278 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #277, ˘Ö˘Krab, 12. 01. 2014 09:31:31

Já jsem psal o cíli, ty o řešení nouzových situací. To by se dalo pitvat do aleluja. Ber to tak, že všude kde to je možné je cíl čistá jízda a zbytek jsou východiska z nouze.

12.01.2014 11:30:08 #279 

Příspěvků: 136

Hreben

>> #275, Martin47, 12. 01. 2014 08:21:15

Martine, otazka myslena ironicky, coz si myslim je z ni patrne… Navic se v tve odpovedi castecne mylis, nebot ciste po hrane neni urcite vzdy nejrychlejsi. Je obecne znamo, ze pokud si vezmes do obraku slalomky, aby jsi radoby projel trajektorii ciste po hrane (tzv. vesel se tam snaze), budes zasadne pomalejsi nez v zaklonu vlajici za lyzemi v driftu a smyku na ‚rovnych‘ obrackach. Cim to asi je? Profik v driftu na temer neztizenych lyzich se pohybuje ze spadnice casto rychleji, nez nejaka ciste zakrojena lyze. Tam to treni bude naopak vetsi… Padlo to tu jiz milionkrat, zavodnikovi jde o to se dostat co nejrychleji dolu, ne krajet krasne obloucky zahajene ve 12h a ukoncene v 6h… Je zajimave ze i zakladni carvingovy oblouk(instruk­torska metodika) muze samozrejme obsahovat smyk nebo drift. Jde o to udrzet konstantni rychlost. Pokud nekdo pojede ciste po hrane a rychlost se mu bude zvysovat(coz se stane vetsine pri takovem pocinu) tak nema sanci u zkousek uspet. Proto „carving“ – jizda po hrane, je velmi obecny pojem, ktery se casto milne pouziva, napr. jako nase ceske oblibene „preso s mlikem = kafe“ :) A co se lyzi tyce: Ty stare „rovne“ 2m lyze z 80 a 90tych let co mame jeste nekteri ve sklepe jsou (ne)prekvapive take uzsi pod botou nez na spici a pate. Takze carving je jen slovo, ktere kdyby nebylo, tak by stejne bylo vse tak jak je nyni anyway.. Technika i material.

12.01.2014 12:21:17 #280 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #279, Hreben, 12. 01. 2014 11:30:08

Mýlíš se. I drift musíš ukončit, ukončuješ ho částečnou brakáží a ta je samozřejmě brzdící prvek, nehledě na to, že ve výjezdu z driftu musíš znovu nabírat zmíněným ukončením ztracenou rychlost. Kdybych ve stejné situaci (brance) použil jednou čistý oblouk a podruhé drift, čistý oblouk by byl ve výsledku rychlejší. Drift je východisko z nouze a použije se na trati tam, kde není vzhledem ke konfiguraci branek možné použít čistý oblouk. Pokud bys drift neukončil, oddriftoval bys mimo trať.

12.01.2014 13:46:00 #281 

Příspěvků: 1209

valerius

>> #279, Hreben, 12. 01. 2014 11:30:08

Me ta otazka take prisla vazne minena, i vzhledem k otazkam, ktere nasledovali. Nerad bych opakoval, co jiz Martin IMO vystihl:

>> #278, Martin47, 12. 01. 2014 09:57:57

>> #280, Martin47, 12. 01. 2014 12:21:17

Ale mozna preci jen k par vecem bych se jeste vyjadril: jizda po hrane, ci spise jizda CISTE po hrane neni vubec obecny termin, alespon jak je chapany zde. I z tohoto duvodu mi prijde, ze tva otazka zrejme nemela byt ironicka, i kdyz byla.

Rovnez bych mel namitky k (a predem podotykam, ze to jsou spise hypotezy, pokud ma nekdo lepsi proti/argumenty, sem s nima): Je obecne znamo, ze pokud si vezmes do obraku slalomky, aby jsi radoby projel trajektorii ciste po hrane (tzv. vesel se tam snaze), budes zasadne pomalejsi… Pokud vynecham krizove situace, viz >> #278, Martin47, 12. 01. 2014 09:57:57 ), tak v tomto pripade jsou ve hre i jine faktory. Ziju v dojmu, ze delsi a vykrojenejsi lyze jsou rychlejsi nez pomalejsi. Nekde jsem sice cetl, ze neni rychlejsi, ale stabilnejsi, ale stabilnejsi lyze bude rychlejsi, nez lyze nestabilni. Dalsi vec, co hraje roli je, ze na SL muzes zatocit oblouk o mensim R, nez zvladnes s obrackama a pri mensi stycne plose (slalomka je kratsi, na druhou stranu, uhel naklopeni bude zrejme nesi) budes mozna pusobit vetsim tlakem do podlozky, a tim se vic borit, tim prejde vic kineticke energie na rozryti pisty. Ale to je spekulace a zavisi na samotnem provedeni oblouku na slalomce a dalsich okolnostech

Kazdopadne, roli hraji i jine faktory a rict, ze ciste vyjetej oblouk po hrane neni vzdy rychlejsi a jako dukaz uvadet jizdu na slalomce vidim jako chybu.

ty stare „rovne“ 2m lyze z 80 a 90tych let co mame jeste nekteri ve sklepe jsou (ne)prekvapive take uzsi pod botou nez na spici a pate. Opet bych se chytil terminu „vyjet oblouk ciste po hrane“. Pac radius starych lyzi je tak velky, ze na nich vyjizdet oblouky ciste po hrane az tak neslo, zdaleka ne tak jako v dnesni dobe. Nicmene, pokud bys nebyl limitovan vytycenou trati, tak se na nich dalo zatcet taky hezky ciste po hrane, at uz bys to nazyval jakkoliv.

12.01.2014 13:49:13 #282 

Příspěvků: 136

Hreben

>> #280, Martin47, 12. 01. 2014 12:21:17

To ano, to je jasne, ze nemuzes driftovat od startu az do cile.. Ale v prubehu driftu, urcite nebrzdis. Defakto „padas dolu z kopce“ v tom prudkym hangu a jen ten led hladis… Jak bys vysvetlil mezicasy(casto Bodeho Millera) kdy to vypada, ze vse spatne, vsude strika snih a jezdec hrne po boku, a ono ejhle, ve srovnani s jizdou vedouciho zavodnika, ktery napriklad zmineny usek projel mnohem cistejc, neztraci, naopak navysil… Drift neni vychodisko z nouze, naopak technika, ktera ti umozni „se tam vejit“ a sjet trat v co nejrychlejsim case… Jinak by to nedelali…

12.01.2014 14:28:33 #283 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #282, Hreben, 12. 01. 2014 13:49:13

K tomu se dá napsat jen jedno. Drift musí být ukončen v každé bráně pro kterou byl použit. Zbytek viz. můj poslední post. Samozřejmě, že drift technika je, dokonce hodně těžká na správné provedení a nespadne z nebe ale musí se natrénovat, to ale nic nemění na tom, že je to technika, která se použije tam, kde nejde jet čistě. Stejně tak je technika start, průjezd cílem, smyk…

12.01.2014 14:51:46 #284 

Příspěvků: 1209

valerius

>> #282, Hreben, 12. 01. 2014 13:49:13

Drift neni vychodisko z nouze, naopak technika, ktera ti umozni „se tam vejit“… A co delaji, kdyz se tam vejdou i bez driftu?

12.01.2014 15:10:12 #285 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #284, valerius, 12. 01. 2014 14:51:46

Klobouk dolů, jak jsi to krátce shrnul. Bingo.

12.01.2014 15:17:02 #286 

Příspěvků: 6189

Harry žena

>> #280, Martin47, 12. 01. 2014 12:21:17

>> #281, valerius, 12. 01. 2014 13:46:00

Suhlasim s napisanym..Drift je prvok vyziadany charakterom podmienok,je pomalsi ako cista hrana.Pri Hrebenovi mi nejak unika pointa jeho zdelenia.

Sranda Buzzy/nie je to cerstva krv/ nevidel v obraku muzov ziadne riesenia situacie driftom,ja som ich tam videl dost.Takisto som tam videl dostatok cistych oblukov cez priehyb lyze a hranu./Neviem ci narazal na toto Hreben vo svojom poste 274/.

caute Harry

P.S.Martine ahoj,vsetko OK,len som sa venoval inym veciam.Zdravim Ta.

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

12.01.2014 15:22:07 #287 

Příspěvků: 4077

Martin47 muž

>> #286, Harry, 12. 01. 2014 15:17:02

Zase to ber tak, že mladá krev Buzzy má pravdu v to, že kdybychom se postavili na kopec v Adelbodenu včera nebo dnes, tak jsme venku a ještě slyšíme jak křičí trenér na startu :-D

12.01.2014 15:58:32 #288 

Příspěvků: 749

Mirek muž

>> #279, Hreben, 12. 01. 2014 11:30:08

Podívej se na Ligetyho minulou sezonu. Proč dával všem 1–2sec. na kolo? Protože oblouky, které všichni jeli driftem, on projel čistě po hraně. Letos se to nějak naučili všichni, tak to má daleko těžší. Taky ten klasickej drift, dlouhej 1–2m už letos v obřáku skoro nevidíš.

12.01.2014 16:10:32 #289 

Příspěvků: 6189

Harry žena

>> #288, Mirek, 12. 01. 2014 15:58:32

Tak,tak.Najlepsia odpoved je jednoducha a nazorna odpoved.

Mirku,uz som to tu pisal dnes,oni ti jazdci sa ani nenaucili tak nejak menej driftovat,ale zapracovalo sa na materiali pod nimi.Verim tomu,ze vsetci po tom soku aky im Ted sposobil minuly rok,neuverili rozpravke o jeho zazracnych podlozkach:},ale pozerali ze preco sa tak nadherne prehybaju tie fosne pod tymi podlozkami.A pocho­pili do roka a do dna to,co Ivan napisal minuly rok hned z voleja,o nutnosti zmekcit material v priehybe.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

12.01.2014 16:14:21 #290 

Příspěvků: 365

kokoska.rokoska muž

>> #279, Hreben, 12. 01. 2014 11:30:08

Reaguju na Tebe, Hřebene, ale týká se to i ostatních úžasných informací o slalomkách a obloucích po hraně. Ono by jich v obřáku totiž mnoho nebylo, neb nemůžeš jet po hraně oblouk s větším poloměrem, než je krojení lyže. Je to elementární geometrie základní školy. Krabie možná dodá i z jaké třídy.
Pro nevěřící (a že jich potkávám) doporučuju nakreslit si kružnici, vyrobit z papíru model lyže a zkoušet a zkoušet…

„Tak špatnej lyžař snad ani nemůže bejt slušnej člověk!“

12.01.2014 17:17:11 #291 

Příspěvků: 749

Mirek muž

>> #289, Harry, 12. 01. 2014 16:10:32

Ahoj Harry. Samozřejmě máš pravdu, materiál se musel přispůsobit, ale i každej závodník si musel najít tu svoji prdelačku :-D

>> #290, kokoska.rokoska, 12. 01. 2014 16:14:21

Tady se pleteš, teoreticky máš sice pravdu, ale v praxi zajet carvingový oblouk po hrane přes radius lyže problém není, naopak je to to nejjednodušší :-P

12.01.2014 18:42:44 #292 

Příspěvků: 365

kokoska.rokoska muž

>> #291, Mirek, 12. 01. 2014 17:17:11

Je mi líto, Mirku, ale nepletu se. Není to ani jednodušší, ani složitější, je to principiálně nemožné. Jedeš-li oblouk nad rádius lyže, nejedeš „čistě po hraně“, ani se tomu neblížíš.
Ale připouštím, že jsou mezi námi i bloudi, kteří mají z takovéhoto „smýkání“ radost.

„Tak špatnej lyžař snad ani nemůže bejt slušnej člověk!“

12.01.2014 18:56:11 #293 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #292, kokoska.rokoska, 12. 01. 2014 18:42:44

A aby to bylo ještě lepší, lze jet „smykem podle hran“ (míněno většinou tím druhým, dostředivým, při kterém otáčím také špičky) i pod R lyže. Takže otáčím lyžemi víc, než by se jim líbilo a než by odpovídalo čistě zaříznuté (a prohnuté) lyži. Je toto také carving?

Nechte už té exhumace, nebožtík carving nechť odpočívá v pokoji.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

12.01.2014 19:07:47 #294 

Příspěvků: 365

kokoska.rokoska muž

>> #293, ˘Ö˘Krab, 12. 01. 2014 18:56:11

Jo, jde Krabe, o tom není sporu. Takhle jezdím bubínek na Olympii II v Cavalese, abych ureguloval rychlost, jsa zbabělým nelyžařem.

„Tak špatnej lyžař snad ani nemůže bejt slušnej člověk!“

12.01.2014 20:21:42 #295 

Příspěvků: 136

Hreben

Trochu slovickareni tady :) Jasne ze asi na rovince nebude nikdo driftovat… Tak necha lyze jet. To je jasny, probuh! Ale v prudkym, kde se prave rozhoduje, tak asi v zadne discipline nepojede(ani se nebude snazit!) jet ciste. A ze by Ligety jezdil loni bez driftu na 35m r. ??? Brany v obraku sou +/- 20m pokud vim. Jasne prohne je, ale ani on to nedokaze v hangu na ledu jet ciste, to je nesmysl. Rychlost je potreba nejak korigovat a kdyz nekdo umi pekne nadriftovat nad branou uz pekne do smeru a v cas, tak asi ten bude pokracovat do dalsi brany spise, nez ten, ktery by to zakrojil a pak zkoncil mimo trat…

Ale ja resil slovo „carving“ a tohle sedi! :)

>> #293, ˘Ö˘Krab, 12. 01. 2014 18:56:11

Nechte už té exhumace, nebožtík carving nechť odpočívá v pokoji.

Rozebirat zavodni techniku z WC zde ale uz nehodlam, protoze ani ja a prominte ani nikdo tady na foru(jestli zde neni nekde pod prezdivkou Ondra Bank) k tomu asi moc co rict nema…

>> #290, kokoska.rokoska, 12. 01. 2014 16:14:21

Ano lze jet nad radius lyze ciste, si to zkus…

12.01.2014 20:28:03 #296 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #295, Hreben, 12. 01. 2014 20:21:42

Občas sem chodil referovat o Ondřejovi jistý TBany, ale váženým zástupcem WC výšin je zde jiný pravidelný spoludiskutující.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

12.01.2014 20:28:56 #297 

Příspěvků: 749

Mirek muž

>> #292, kokoska.rokoska, 12. 01. 2014 18:42:44

Všimni si, jak rozdílně lyže točí za různých podmínek. Na pěkném tvrdém povrchu točí krásně samy, pokud je trochu měkčeji, případně nějaký bordel na povrchu, už se jim tak moc nechce. Pokud dojde v oblouku k nepatrnému prosmyku hrany v přední části lyže, poloměr oblouku se značně zvětší. Na poloměr carvingového oblouku nemá vliv pouze poloměr lyže a jejího zahranění, jak by se teoreticky zdálo, ale i řada dalších věcí. Proto lze na všech vykrojených lyžích jet carvingový oblouk o značně větším poloměru, než je poloměr lyže.

12.01.2014 20:31:24 #298 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #297, Mirek, 12. 01. 2014 20:28:56

…k nepatrnému prosmyku hrany… Vždyť on ten smyk je ve skutečnosti také carving, tak o co jde, soudruzi…

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

12.01.2014 20:48:56 #299 

12.01.2014 20:50:02 #300 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #294, kokoska.rokoska, 12. 01. 2014 19:07:47

Musím Tě prásknout, protože jsi srab až natolik, že vždycky, když chceš dělat větší oblouky, vezmeš si na to z arzenálu delší a méně točivé lyže. Styď se! Správnému proletáři stačí jedny na všechno.

Jestli jsi to ještě nepochopil, tak ten jediný správný carving (ať už to je cokoliv) se odehrává téměř výhradně nad R lyže, čím více, tím lépe. Hajdy do slalomek, nezdárníku, Olympii dáš s úsměvem.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy