˘Ö˘ Krabova neoficiální lyžařská patologie (strana: 6)
09.03.2015 19:58:06 #151
Zkus treba tohle: https://www.youtube.com/watch?…
a podivej se i na jeho ostatni lekce.
09.03.2015 20:43:19 #152
>> #151, Lumir, 09. 03. 2015 19:58:06
Myslím, že tohle zrovna vůbec není špatný příklad. A hlevně je to po přiměřeném tréninku dosažitelný cíl pro většinu rekreačních lyžařů.
I.
09.03.2015 22:47:00 #153
>> #142, CzechSkier, 07. 03. 2015 22:28:18
Ivane, stejně jako Ty používáš různá cvičení s různým záměrem, také současný APUL cvičení letadlo normálně používá. Na APULu se mu nikdo nevysmívá. Nevím, kde bereš podobné informace a proč šíříš takovouto dezinterpretaci. Ano, cvičení letadlo dostálo jisté inovace. Nepoužíváme ho, stejně jako Ty, jako principu k zatáčení ve smyslu: Nakloň křídla letadla doleva, abys mohl jet doprava. V současném výukovém i technickém konceptu APUL má jiné opodstatnění a smysl.
„Naopak se mi nelíbí automatická aplikace našprtaných cvičení k dosažení „předepsaných pozic“, bez ohledu na to, že se tím často jízda ničí.“ Ano, právě tímto směrem se ubírá současný APUL. Mrzí mě, že zde pak slyším něco o šprtech, papouškujících instruktorské učebnice…
„Co se myslí slovem aktivní točení před spádnicí? (vůbec slovo aktivní bych v 90% případů vyloučil ze slovníku. Spolu s dalšími přívlastky zapleveluje podstatu“
Pokud ne aktivita místo pasivity, co je poté onou podstatou, kterou zřejmě drtivá většina lyžařů na celém světě ne a ne pochopit?
T.
09.03.2015 23:10:51 #154
>> #153, Tomatáš, 09. 03. 2015 22:47:00
Tomaši zdravím a jsem ráda, že jsi napsal vše, co jsi napsal. Sama jsem chtěla reagovat ale pak jsem to raději smazala. S „jedinými“, kteří vědí, jak učit lyžovat diskutovat nelze.M
10.03.2015 21:02:39 #155
>> #153, Tomatáš, 09. 03. 2015 22:47:00
Ahoj Tomáši,
Díky za reakci.
Upřímně řečeno, trochu jsem se obával, jestli se Kraba nedotknu a jestli se neozve. Ale pak jsem si s určitými rozpaky řekl, že on to vydrží. Reakci z jiné strany jsem nečekal, nicméně myslím, že si zaslouží odpověď. Nejdříve ke slovu aktivní a ke šprtům. Nevím, jestli jsi to vztáhl na sebe nebo jestli to vyznělo tak, že „všichni instruktoři jsou šprti“ (poté, co jsem si to znovu přečetl, uznávám, že při určité osobní angažovanosti to tak může vyznít), tak mne to mrzí. Popravdě řečeno, už delší dobu mám nutkání reagovat na některé příspěvky, které se hemží nic neříkajícími frázemi nebo různými nesmysly. Ale říkal jsem si, že je to takový pokec, a že je to v podstatě jedno a nechtěl jsem se dotyčného dotknout. Ale tak nějak mne to pořád dráždí, stejně jako různé prázdné fráze institucí EU a dalších. Tak jsem využil příležitosti. Nemám nic proti slovu aktivní jako protikladu slova pasivní, pokud to dává smysl. Ale zároveň jsem toto slovo identifikoval jako „největšího favorita“ prázdných frází. Např: aktivní předozadní práce, aktivní práce vnitřní nohou, aktivní urychlení lyží nebo třeba formulace „tlak do lyzi dávkovat aktivně po celou dobu oblouku“. Některá další zmiňuje ivan-ski zde: >> #56, ivan-ski, 10. 03. 2015 11:21:05 Kromě slova aktivní jsou i další oblíbenci, jako třeba dynamický, práce, urachlení,…
Z mého pohledu tato sdělení nic neříkají, spíše mlží a zakrývají pravou podstatu věci, nebo chceš-li sdělení, tedy toho, CO KONKRÉTNĚ SE MÁ UDĚLAT NEBO NEUDĚLAT, co je dobře co je špatně. Není tím tedy myšlena žádná univerzální „ona podstata, kterou zřejmě drtivá většina lyžařů na celém světě ne a ne pochopit“, ale podstata toho konkrétního/nekonkrétního sdělení. V daném případě jsem využil příležitosti/záminky, kterou mi poskytl Krab (díky a omlouvám se bývalý příteli ), a jak už mám ve zvyku, hledal jsem nějaké přirovnání, a napadli mne „instruktoři šprti“, kterých znám celkem dost. Dokonce se podezírám, že po absolvování různých kurzů před lety a hlavně zkoušek (na které se musí člověk během pár dnů našprtat) jsem měl tendenci k nim patřit. Pro mne to přirovnání docela sedělo a stále sedí, ale mrzí mne, jestli jsem se některých instruktorů šprtů, ale zejména instruktorů nešprtů, dotknul. Myslím, že na tomto fóru byli i jiní, kteří se jinou formou dožadovali toho, že by instruktoři neměli být jen papouškovači., tedy alespoň já jsem si jejich příspěvky tak vysvětlil. Konec konců patřil mezi ně i Krab, který, jak jsem zpětně našel, použil jiné přirovnání: „Holického kecy“. Výhody toho jeho spočívá v tom, že nikomu nevadí. Tedy asi kromě Holického, který sem ale velmi pravděpodobně nechodí.
Co se týká cviku letadlo, to s tím vysmíváním jsem použil zcela mimoděk, bez nějakého záměru. Nemůžeš se mi divit, protože jestli mi něco ulpělo v paměti, co prolínalo všemi kurzy Apulu, kterými jsem prošel, (řádnými i opravnými) byl hromadný výsměch cviku letadlo, ať už ze strany lektorů, tak frekventantů. Chápu, že je to možná už deset let a že to bylo ovlivněno tehdejším soubojem s funcarvingovým pojetím výuky v podání akreditovaných pracovišť. Jedním ze zásadních prvků výuky se stalo letadlo na druhou stranu s vlamováním boků dovnitř, které kromě pozitivního přesunu váhy na vnější lyži, má při schématickém pojetí (velmi častém dříve i nyní) i negativní dopad, kterým je předčasné zalomení. Věřím, že současný Apul se posouvá. Je to patrné na nové metodice, která určitě doznala pozitivních změn. Vím, že se vyvíjí i názorová hladina v lektorském sboru a metodické komisi. Z kuloárových zdrojů i vím, že na tom máš velkou zásluhu. Ale to neznamená, že to, na čem se usnesete na komisi, se mávnutím kouzelného proutku projeví v praxi. Předem se omlouvám za impertinenci, ale nejsem si jistý, do jaké míry tušíš, jaká je realita v praxi (myšleno v ČR). Protože co si budeme namlouvat, ti nejlepší odejdou do ciziny, nebo do pár butikových škol ve Špindlu nebo v Peci. Jenomže ne každá škola je butik, jak ostatně potvrzují různé zkušenosti tady na fóru, ale i některé moje osobní, a při současné fluktuaci instruktorů, masovosti vzdělávání instruktorů (s hlavním cílem saturovat školy, aby zvládly holandské prázdniny) asi ani nebude. A tím pádem skutečnosti, do kterých si občas rýpnu (i v budoucnu), asi ještě dlouho budou realitou. Tak snad mi to promineš.
Ivan
10.03.2015 22:03:33 #156
>> #151, Lumir, 09. 03. 2015 19:58:06
Nějak mi tam nesedí ty jeho mrtvolné paže, ztrácí 5/% hmotnostního a 10% dynamického potenciálu zcela zbytečně,mohou být využity lépe v dynamice oblouku, hlavně na vnitřní paži.ale toť můj názor.Jsem proti této zastaralé technice.:-(
10.03.2015 22:37:08 #157
>> #155, CzechSkier, 10. 03. 2015 21:02:39
Ahoj Ivane,
díky za odpověď. Omluvy nejsou potřeba, nemáš zač se omlouvat. Já trochu rozlišuji mezi rýpnutím a konstruktivní kritikou. To druhé jsem v některých Tvých příspěvcích nenašel a prvního bylo přehršel, tak jsem reagoval. Všechno v pohodě.
Jsem si dobře vědom toho, že nejde vše změnit hned, mávnutím kouzelného proutku. Byť jsem z podstaty snílek a idealista, v tomto jsem realista a věřím na evoluci. Myslím, že se nám podařilo za poslední čtyři roky mnohé a postupně se vše začne sedat a rozšiřovat napříč celým spektrem učitelů lyžování v ČR a to i mimo ty VIP butikové školy.
Naší hlavní snahou je, abychom nabourali v ČR dojem běžné lyžařské populace o tom, že instruktor lyžování je niemand, co je dobrý pouze a max. na držení špiček dětí někde v ohrádce. Zároveň pracujeme usilovně na tom, aby zahraničí vnímalo české lyžařské vzdělání jako progresivní, otevřenou organizaci, produkující kvalitní-konkurenceschopné učitele kdekoliv na světě od Kanady, přes celou Evropu až třeba po Nový Zéland. Zářijové INTERSKI v Argentině bude jistě důležitý odrazový můstek směrem k cílům, které jsme si vytyčili.
Stojí nás to velké úsilí a když pak zde čtu některé příspěvky, které nám vlastně dávají feedback o tom, že nejsme zas tak úspěšní, jak si představujeme, nemám moc radost. Ale chce to čas!Již na podzim by měla vyjít nová kniha – metodika a já jen doufám, že to bude další z mnoha kroků, který by mohl změnit obecné povědomí o českých instruktorech lyžování mezi lyžařskou veřejností, toto forum nevyjímaje.
Takže díky za kritiku a zejména tu konstruktivní.
Doufám, že se třeba brzy potkáme na kopci…
Zdraví Tomáš
11.03.2015 00:10:09 #158
>> #153, Tomatáš, 09. 03. 2015 22:47:00
„V současném výukovém i technickém konceptu APUL má jiné opodstatnění a smysl“
Můžeš to trochu rozvést a objasnit?
11.03.2015 20:28:59 #159
>> #158, HonzA_, 11. 03. 2015 00:10:09
Ahoj HonzO,
myslím, že jsem to již dostatečně naznačil ve svém příspěvku..cvičení letadlo nepoužíváme ve smyslu aktivního pohybu v laterální rovině – vyklánění vně oblouku za účelem změnit směr jízdy. Nyní ho používáme např. jako pomůcku při tréninku separace. Letadlo se nikam nenaklání, ale pomáhá udržovat stabilní horní část trupu, pod kterou pracují aktivně dolní končetiny.
Snad to takto stačí..
T.
13.04.2015 20:58:27 #160
Tohle paní Poláškové nezávidím, někdo si asi spletl rubriky nebo se uklepl, místo do SkiPsychoPoradny poslal svůj dotaz do Analyzátoru. Nikdo další z APUL se k oficiálnímu analyzování nemá, tedy je pole pro mě volné a neorané.
Milý Tomáši.
Video
jsi nazval ‚Zkušební Fischer RC4 WC SC …‘. Jestlipak
víš, co znamenají ta písmenka SC v názvu? Evidentně nevíš. Tak já Ti
to prozradím.
SC znamená Slalom Carver, to jest taková
hodnější a univerzálnější slalomová lyže pro malé a střední
rychlosti a krátké oblouky. Její pramáti, pravá slalomová lyže (SL), byla
vyšlechtěna pro malé poloměry oblouků, nejlépe rychle po sobě
navazujících, typicky co oblouk, to méně než sekunda. (Výše uvedené
údaje srovnej se svou jízdou.)
Nabízelo by se alternativní řešení: lyže na delší oblouk. Existuje běžně dostupné varianta značená třeba RC4 WC RC, kde RC znamená Race Carver, tyto lyže jsou určeny pro krátké a střední oblouky; jen pro informaci: kupují se cca ve výšce postavy, zato umí jezdit i docela fest rychle, zatáčejí pořád ještě celkem ochotně, ale točením už nereagují zbrkle na všechno jako SC. Pro Tebe jsou ale stále ještě nevhodné.
Ty jsi totiž ještě o dva stupně dál a výš. Přeskočil jsi kategorii závodních lyží GS (obří slalom) a vozíš se rovnou v SG (superobřích) poloměrech oblouků. Osudovým omylem k tomu používáš odladěné slalomky.
Tvůj dotaz zněl: Zdravím snažím se dostat vice ke svahu a stále se mi to nedaří!!! :( Mohli by jste mi poradit co dělám špatně? Děkuji
Stručná odpověď: Děláš špatně úplně všechno.
Začni používat konkrétní lyže k tomu, k čemu jsou určeny. Pánev u sněhu Ti lyže dovolí / si lyže vynutí, když jedeš oblouk hodně zkrácený oproti konstrukčnímu R lyže – v případě testovaných SC je v délce 165 cm R=13 m. Pojedeš-li oblouky mnohem menší, ke svahu Tě to pustí resp. jinak oblouky ani nedotočíš. Asi ale budeš muset oželet značnou dávku stávající rychlosti jízdy, v tomhle kalupu to fakt nedáš.
Tebou zvolené SC nejsou pro Tebe evidentně to pravé.
Pokud trváš na stávajícím rozměru oblouků, rád Ti zapůjčím jedny
starší SG lyže, na kterých se i ve stávajících obloucích dostaneš
pánví ke sněhu tak blízko, jak jen se odvážíš. Bohužel, mají lehce
odstrašující délku přes dva metry, ale s poloměrem kousek přes 33 m by
jim delší oblouky (jaké teď jezdíš) neměly dělat sebemenší problémy
v jakkoliv vysoké rychlosti.
Špatnou zprávou je, že se jim fakt nechce zatáčet, na žádný z Tebou na
videu předvedených fíglů by pravděpodobně vůbec nereagovaly, pokud, tak
jinak, než bys čekal.
Konkrétní rady, jak předělat svérázný styl na techniku lyžování se ode mne nedočkáš. Ale na mnohé sám přijdeš, když si dáš za cíl jet na SC sérii krátkých navazujících oblouků zavřených až skoro k vrstevnici, měl by ses při tom na šířku vejít do jednoho, nejvýš jednoho a půl, pruhu po rolbě.
˘Ö˘
13.04.2015 21:01:14 #161
14.04.2015 10:25:17 #162
Když jsem ve škole řešili slovní úlohy, v takovýchto případech jsme psali, že úloha nemá řešení. Protože hlavní problém jízdy je, že se lyžař chce dostat blíže ke svahu. (Ta urputná snaha vede ke křeči a ke spoustě nesmyslných pohybů). Takže logickým doporučením by bylo nesnažit se dostat blíže ke svahu. To je ale v rozporu s tím, co lyžař chce.
I
14.04.2015 12:59:07 #163
>> #162, CzechSkier, 14. 04. 2015 10:25:17
To je úplně nejvíc nejlepší lyžařský cíl – dostat se blízko ke svahu. Jde ale lehce naplnit vrchovatou měrou. Stačí padat. V takovém případě se jedná o naprosto nejvyšší možnost jak se dostat blíž ke svahu a investice do učení je nulová.
14.04.2015 13:43:23 #164
Vynaložit úsilí v krátkém oblouku, aby pěst vnitřní ruce na svah spoléhal – je to na závodní trase. A ve volném jízde koho přinutit lyži ohýbání?
Упираться в короткие дуги, чтобы кулак внутренней руки на склон опирался – это в гоночной трассе. А в свободном катании кого же заставишь лыжи гнуть?
14.04.2015 14:41:28 #165
>> #163, Martin47, 14. 04. 2015 12:59:07
Ještě bych věděl o dalších řešeních. Tomáš neříká, kterou částí těla se chce ke sněhu dostat. Kdyby stačila ruka, tak by bylo možné si vzít příklad ze šíleně klammerschwungujícího bratra Poláka, jehož video tady kdysi někdo odkazoval. Kódové označení ‚gorila s podběrákem‘.
Jinak – čistě mechanicky – je největší překážkou vnitřní
noha, přes tu se Tomáš ne a ne ke svahu protlačit. Co takhle ji odstranit
úplně? Minimálně oblouk na jednu stranu by tak byl zcela bez potíží,
oblouk na druhou už by ve dvojnásobku času mohl snadno dopilovat.
Při radikálnějším přístupu by se nabízelo amputovat vnitřní nohy obě,
pak by u svahu byl jezdec trvale a v každém oblouku.
Šalamoun by si vzal na svah místo lyží boby, sáňky, pekáč, igelitový pytel nebo něco podobného, výrazně by tím ušetřil za výstroj.
14.04.2015 15:11:02 #166
>> #163, Martin47, 14. 04. 2015 12:59:07
Dalším nejvíc nejlepším lyžařským cílem je čistá jízda po hranách na závodních obřačkách, ale ne moc rychle.
I.
14.04.2015 15:47:35 #167
>> #166, CzechSkier, 14. 04. 2015 15:11:02
Splnění tohoto cíle je náročnější a především vyžaduje další speciální pomůcky: kombinézu, kraťasy s kšandama ven, vestu s logy několika sponzorů, mezi nimiž nesmí chybět Audi, rukavice s karbonovými chrániči, zahnuté karbonové hole, plugy FI+150,size –1,5 naboso. Obávám se, že bez vyjmenovaných pomůcek nemůže být na splnění tak náročného cíle ani pomyšlení.
14.04.2015 15:58:04 #168
>> #167, Martin47, 14. 04. 2015 15:47:35
To všechno jsou udělátka pro slabochy. Pravý mačolyžař si vystačí
s rychlostním vaťákem a botami FI 60–80. Vlající boosterstrapy a kšandy
nesmějí chybět, obojí se dá koupit a přidělat zvlášť. Jediná dvě
povinná loga jsou SLČR a CzechSkiTeam.
A proč vůbec obřačky, když se dá čistě po hraně jezdit na
SupersonicSlalomSpeedSki?
14.04.2015 17:06:23 #169
>> #167, Martin47, 14. 04. 2015 15:47:35
Nedokážu poradit, já sám jsem na začátku velké cesty, která se nazývá sjezdova lyzevanje. Ale viděl jsem, že skusenost z lyžování přijde, včetně množství času, strávené na svahu. V naší tréninkové skupině se objevil lyžař. Přišel s boty FI 60 a lyží pěna-cap 90-x rok vydání. Toto lyzaru za 50 let od veku, ale on v mládí (70–80 rokach) se treninkoval ve sportovní sekci. Ten lyzar vyšel na SL trasu z stejnou technikou (útok stoky vnitřní plečem) a na takových lyžích, a výsledek – rychlejsi těch, kteří měli kombinézu, kraťasy a vestu od AUDI. Já pro sebe si myslel: chci dobře lyzevat – častěji treninkui a to všechno vyjde!
Prominte za moj češtinu…
Я не берусь давать советы, я сам в начале великого пути, который называется горнолыжнрсть. Но я видел, что опыт катания приходит, в том числе с количеством времени, проведенном на склоне. В нашей тренировочной группе появился лыжник. Он пришел с ботами FI 60 и лыжами пена-кап 90-х года выпуска. Этому лыжнику за 50 лет , но он в юности (70–80 годы) занимался в спортивной секции. Он вышел на трассу SL с той техникой (атака вешки внутренним плечем) и на таких лыжах, а результат – обгонял тех, кто имел комбез, шорты и жилет от АУДИ. Я для себя подумал: хрчешь хорошо ездить, чаще тренируйся и результат придет!
14.04.2015 18:40:31 #170
Ejha.
Chudacisko AntonByckov.Bojim sa,ze mu davate riadny zahul,a ze mu ujde pointa debaty.:}
caute Harry
P.S. Martine,co mas Ty osobne proti logu Audi? :}
14.04.2015 19:16:11 #171
>> #168, ˘Ö˘Krab, 14. 04. 2015 15:58:04
Krabe, teď ses vybarvil! Normální vesnickej křupan!
SLČR? Czech Ski Team?
Jestli nechceš být za outsidera, máš v zásadě tři možbosti:
Austria Power Team
Norway Ski Pool
Bogner Ski Team
Tak doufám, že se do příští sezóny pochlapíš.
I
14.04.2015 19:21:01 #172
>> #171, CzechSkier, 14. 04. 2015 19:16:11
… a Audi samozřejmě, ke všem třem případům.
14.04.2015 19:22:26 #173
>> #167, Martin47, 14. 04. 2015 15:47:35
Hele, jestli chceš bejt dobrej, musíš něco obětovat!
Jestli na to nemáš, tak jdi od válu.
I
14.04.2015 19:22:49 #174
>> #170, Harry, 14. 04. 2015 18:40:31
Nic. Všiml sis jak se nazývá WC ofiko? Já vím, papriky atd.
14.04.2015 19:24:54 #175
>> #169, AntonByckov, 14. 04. 2015 17:06:23
To je Antone něco jako třistařicettři stříbrných stříkaček stříkalo přes třistařicettři stříbrných střech. Tak to hoď do gůglu a good luck.
14.04.2015 19:33:28 #176
>> #173, CzechSkier, 14. 04. 2015 19:22:26
Jasnačka, ještě jsem zapomněl ty pásky na boty, co se jmenujou tak složitě, že nejsem schopen se to naučit ale myslím, že Krabík je uvedl ve své sociální samopráskací devalvaci (nevím teda kde by na ně vzal buran ve vaťáku.) Ten určitě lyžuje na sjezdovce, kde rolbujou Zetorem s pluhem (zadní kola dělají speciální šípový dvojpruhý manchester). Ty pásky jsou ovšem nezastupitelné, neboť důležitě povlávají. (na tomhle se Byčkov taky dost zapotí)
14.04.2015 19:53:30 #177
>> #174, Martin47, 14. 04. 2015 19:22:49
Martine,zaujimalo ma to preto,lebo na bunde mam tie loga dve,na gacoch jedno.
A nerad by som bol nemoderny alebo za blba.
Tak co,odparat ci neodparat?
caute Harry
14.04.2015 19:59:32 #178
14.04.2015 20:04:42 #179
>> #176, Martin47, 14. 04. 2015 19:33:28
Jo kamaráde, každá sranda něco stojí. Reklama není zadarmo. Jestli chceš nosit reklamu, musíš za to nejdřív zaplatit. Jedině, že bys sehnal sponzory, kteří by ti přispěli, abys mohl nosit cizí reklamu. Jo, není to jednoduchej sport. Snad se můžeme trochu poučit z cyklistiky, tam triko bez reklamy snad ani nekoupíš…
I
14.04.2015 20:07:26 #180
Práve ste ma priatelia zneistili.Plánoval som popruhy na Boostri skrátiť na funkčnú dĺžku,ale mohol by som vyzerať ako Ligety.Hlavne na obračkách som just ako jeho dvojča.Tak teraz neviem.Neskracovať?
A kombinéza pri volných jazdách.To som nikdy celkom nepochopil.Má to nejaký skrytý benefit?Mi to vždy prišlo ako obliecť si neoprén,do teplej vody.Len ten má aspoň jednu výhodu.Slušne tlmí nárazy.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.