Je technika správná? (strana: 106) - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Technika jízdy Je technika správná?

Je technika správná? (strana: 106)

07.04.2021 00:31:21 #3154 

Příspěvků: 685

Mirek muž

>> #3153, slowthinker, 06. 04. 2021 23:09:25

Odraz je problém, ten uděláš jen jednou, pak už nemáš šanci. To co popisuju můžeš dělat pořád, kolikrát chceš za sebou. Umí to každý lyžař, je to to samé, jako když přejíždíš na lyžích bouli na které nechceš skočit, prostě při nájezdu na ni nohy pokrčíš a za ní zase narovnáš. Rozdíl je jen v tom, že nohy narovnáváš dřív. Píšeš o složce síly, která tě při jízdě do kopce brzdí, stejná síla tě z kopce urychluje, proto je potřeba mít sílu do lyže z kopce co největší, aby síla co tě urychluje byla také co největší.

07.04.2021 12:23:20 #3155 

Příspěvků: 33

Lubos007

No, jsem rád, že se to tady zase trochu rozjelo, i když jsem teď neměl moc čas a tak mi tady trochu ujel vlak :-)

Doplnění mého předchozího postu: I já ve většině případů potřebuju rychlost držet na uzdě. To si dost jasně uvědomuju :-) Ale jsou situace, kdy by mi naopak bodlo ono urychlení. Třeba na mírném kopci, na pomalém sněhu na ne moc prudkém kopci a hlavně proto, že mě ten pocit prostě baví. Asi proto, že ho znám právě z kola. A často raději lyžuju na mírném kopci, kde si můžu dovolit zkoušet tento pocit zažívat a mám radost z toho, když se mi to podaří. A z toho také vyplývá to, že ve svých příspěvcích lyžování s jízdou na kole často srovnávám a vidím mezi nimi velmi mnoho styčných bodů, co se týká techniky (myslím jízda z kopce v zatáčkách – to považuju na kole i na lyžích za nejzábavnější čás­t).

>> #3104, IIIvan, 02. 04. 2021 19:40:57 …princíp tu už určite bol riešený, len „nepokrýva“ všetky aspekty ski fyziky…

Netvrdím, že pokrývá všechny aspekty ski fyziky, základní silou pro pohyb lyžaře je samozřejmě gravitace, toto je nicméně jeden z principů, který lze využít pro zrychlení lyžaře (cyklisty, bruslaře…). Za předpokladu, že jede oblouky (zatáčky, vlny..) při zachování ostatních podmínek. Daleko zřetelnější je jeho fungování právě na bruslích nebo na kole. Viz níž.

A btw. Harryho urýchľovanie v oblúku by som tam moc neťahal :-D

Já bych ho (předozadní pohyb pro urychlení oblouku na mírném svahu, jak ho popisuje Harry) tam právě taky netahal, myslel jsem to tak, že pro využití právě tohoto principu je kontraproduktivní. A chtěl jsem svou formulací nahodit návnadu a rozproudit diskuzi. :-D

>> #3105, jurol, 04. 04. 2021 08:39:30 Nalinkované video jednoznačne nie je o 1), práve naopak, hovorí o zachovaní momentu hybností, teda ako rýchlosťou do oblúka vstúpime, takou ho opustíme. To by platilo v případě, že těžiště zůstane na stejném poloměru, ale pokud těžiště posuneš blíž ke středu otáčení (zmenšíš r), pak ze vztahu mvr vyplývá, že rychlost se zvýší. O tom (skoro) celé to video je.

Souhlasím, že jsem moc neupřesnil, co myslím tím zrychlením oblouku. Doufám, že se shodneme, že má smysl uvažovat situaci, kdy se zvýší rychlost celé soustavy. Řekněme tedy, že pokud považujeme za základní sílu, která způsobí pohyb lyžaře, gravitaci, pak ta dává lyžaři určitou rychlost. Pokud jede oblouky, má díky principu zachování momentu hybnosti možnost zvýšit rychlost, kterou mu uděluje gravitace. Nebude to v každém následujícím bodě pohybu vyšší rychlost, než v bodě předcházejícím, ale bude to vyšší rychlost, než by měl pouze při využití gravitace. Stačí takto popsané, co myslím zrychlením oblouku? Přitom nerozporuju, že existují i jiné metody, způsoby či principy, jak zrychlit jízdu v oblouku, které mohou pracovat v synergii s gravitací a zachováním momentu úhlové hybnosti nebo naopak mohou tvořit synergii s gravitací a jinými principy a metodami a jít proti „zachování momentu“. O tom, že by pro rychlost lyžaře mohlo být prospěšné nevyužívat gravitaci nebo změnšovat její vliv, se asi nemusíme dohadovat.

Efekt bude (pocitově) tím výraznější, čím menší bude výchozí poloměr otáčení (zatáčení). Při poloměrech kolem 20 m to bude znatelné poměrně málo, na slalomkách bude efekt větší, ještě víc to půjde cítit na bruslích a na kole, kde lze poloměry zatáčení zkrátit na menší jednotky metrů a „odpor“ podložky je podstatně menší, než na lyžích. Už to tady bylo na videích z bruslení a stejný princip funguje na kole.

A právě tohoto principu se využívá na pumptracku. Na boulích se skládá s působením gravitace, nicméně na pumptracku lze zrychlovat i v klopených zatáčkách (mimo boule) právě díky posunu těžiště blíž středu otáčení. A dokonce to funguje i bez klopené zatáčky. Rozjeď se na kole a začni jezdit vlnovku, pokud správně pracuješ s těžištěm, dokážeš udržet (a pokud na to máš fyzicky) i zrychlit svou jízdu. To samé na bruslích.

>> #3108, Mirek, 04. 04. 2021 12:50:29

A tady se dostáváme k jádru věci. Na pumptracku právě předozadní pohyb nefunguje (funguje pohyb jedním směrem a víceméně si ho vzápětí vyrušíš pohybem zpět – tím myslím aktivní pohyb dopředu-dozadu nad kolem, stav, kdy tělo jede s kolem a kopíruje křivku dráhy je samozřejmě OK). V boulích, resp. na jejich klesajících úsecích funguje využití gravitace, nicméně na většině délky pumptracku funguje právě posun těžiště vůči středu otáčení. Víc funguje mezi boulema, kde nohy a ruce natahuješ, ale podobně funguje na vrcholu boule, kde nohy a ruce krčíš (btw, ten bruslař na pumptracku z tvého videa to dělá obráceně, jak správně poznamenal slowthinker) a tím opět posouváš těžiště blíž ke středu otáčení. Funguje to dokonce i v té horizontální rovině, tedy v zatáčce, kde nakloněním soustavy kolo-tělo dovnitř zatáčky posuneš těžiště blíž ke středu otáčení a tím zvýšíš rychlost. Tím, že tento princip „zabírá“ na většině délky dráhy, přispívá k udržování, případně zrychlování pohybu víc, než gravitace, která funguje pouze na malém úseku. Pokud chceš na pumptracku využít pouze gravitaci, doporučuju působit silou pouze ve směru gravitace, tedy dolů, ne dozadu a dopředu (tedy neposouvat těžiště dopředu-dozadu). To je dobrý začátek a funguje to. Pokud chceš ale jezdit rychleji, zaměř se také na princip zachování momentu hybnosti. Na pumptracku je to na kole daleko jednodušší, na bruslích nebo skateboardu to není úplně téma pro začátečníka.

Zajímavé a asi nejnázornější je to při bruslení (a víceméně stejně to vidím s bruslením na lyžích MSkiho na videu nalinkovaném v mém předchozím příspěvku). Od určité rychlosti si moc nedokážu představit, že bruslař zrychlí tím, že natáhne nohu za sebe a tím se odrazí dopředu. Asi proto se tak nebruslí. Bruslař se odráží víceméně do boku a dozadu. Brusle při jízdě dopředu nejede po přímce, ale opisuje oblouk. A teď je otázka, jestli tím, že bruslař natahuje nohu se odráží (odrazil by se do boku, což asi dopřednému zrychlení tak moc nepomůže) nebo jestli vedle odrazu hraje nezanedbatelnou roli i to, že natažením nohy a nakloněním dovnitř oblouku posune těžiště blíž ke středu otáčení a tím s využitím principu zachování momentu hybnosti zvýší rychlost celé soustavy… Brusle totiž jedou i když bruslař krčí a natahuje nohy (odráží se) minimálně a spíš přenáší těžiště z boku do boku.

Jestli to funguje nechám na uvážení každého, nejlepší je si to vyzkoušet např. na těch bruslích nebo na kole. Tím nechci říct, že jakmile to vyzkoušíte na kole, budete v oblouku 2× rychlejší, než předtím. Ale co já vím… :-D

07.04.2021 12:42:41 #3156 

Příspěvků: 450

honza4

>> #3155, Lubos007, 07. 04. 2021 12:23:20

Ano, velmi dobrej a podrobnej příspěvek – zatím k tématu zrychlení průjezdu obloukem nejúplnější a nejsprávnější – díky. Přesto si jsem jíst, že ne každej ho pochopí.

Ještě bych si dovolil připodotknout, že je ještě jeden pohyb využívající stejný princip, který pro zrychlení průjezdu lyžaře obloukem hraje také významnou roli. Nápovědou budiž připomínka Wattova odstředivého regulátoru nebo piruety krasobruslaře :-) .

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

07.04.2021 14:07:56 #3157 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3156, honza4, 07. 04. 2021 12:42:41

Princip je to stejný, následuje samozřejmě otázka, jakými prostředky (pohyby) se dopracujeme k jeho efektivnímu využití (pirueta, pumptrack, oblouk na lyžích…:-)

07.04.2021 14:50:04 #3158 

Příspěvků: 240

jurol

>> #3155, Lubos007, 07. 04. 2021 12:23:20

S mnohými uvedenými vecami súhlasím, napríklad (nielen) na pump tracku sa zrýchľuje aj v zákrutách. S vysvetlením prečo sa to deje to je už horšie, veta"

tím s využitím principu zachování momentu hybnosti zvýší rychlost celé soustavy

je minimálne nepresná. Čo tým chceš povedať, že cyklista, korčuliar, lyžiar opustí zákrutu rýchlejšie ako do nej vošiel? Tým by sme popreli zákon zachovania energie (z ktorého zachovanie hybnostu vychádza). Alebo chceš povedať že vďaka zmenšenému polomeru sa dočasne rýchlosť zvýši v oblúku? Aj tu si treba uvedomiť či hovoríme o uhlovej rýchlosti (napríklad v radiánoch za sekundu) alebo o absolútnej rýchlosti vyjadrenej v metroch za sekundu. Ktorá z nich sa zvýši ak znížime polomer rotácie? Ešte je tu posledná možnosť, že zákrutu takto prejdeme rýchlejšie jednoduch preto lebo ideme po kratšej dráhe a s tým zrýchlením (ktoré môže a nemusí nastať) to je trochu inak.

07.04.2021 15:27:29 #3159 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3158, jurol, 07. 04. 2021 14:50:04 Čo tým chceš povedať, že cyklista, korčuliar, lyžiar opustí zákrutu rýchlejšie ako do nej vošiel?

Za určitých podmínek je to možné. Chtěl jsem ale říct, že na konci zatáčky bude mít vyšší rychlost, než by měl bez změny polohy těžiště. Konkrétně u lyžaře, kde je pro rychlost dominantní působení gravitace (vstupuje do hry sklon svahu) a působící síly se tedy v průběhu oblouku „schází a rozchází“ jde o komplexnější záležitost. A problém, jestli rychleji vyjel, než vjel nebo naopak, není přesně to, co by mě zajímalo a co jsem popisoval.

Tým by sme popreli zákon zachovania energie (z ktorého zachovanie hybnostu vychádza).

Nic nepopíráme. Energii nezachováváme, dodáváme ji tím, že posunujeme težiště (v případě jízdy na pumptracku na kole nohama a rukama). Stačí si to vyzkoušet a poznáš, kolik energie dodáš. Jestli i na krátkém pumptracku vydržíš víc, než 2–3 kola :-)

Alebo chceš povedať že vďaka zmenšenému polomeru sa dočasne rýchlosť zvýši v oblúku?

Přesně chci říct, že se rychlost zvýší díky posunu těžiště blíž ke středu otáčení.

07.04.2021 17:57:26 #3160 

Příspěvků: 240

jurol

>> #3159, Lubos007, 07. 04. 2021 15:27:29

Přesně chci říct, že se rychlost zvýší díky posunu těžiště blíž ke středu otáčení.

A naopak keď sa presunie ťažisko späť od stredu otáčania tak rýchlosť (uhlová) klesne. Ja netvrdím že za istých okolností nie je možné zrýchliť vložením energie od lyžiara a že sa to nedeje extanziou (a flexiou) svalov ale načo do toho pliesť moment zotrvačnosti a zamieňať uhlovú a translačnú rýchlosť?

Vidíš vo vidue ud MPS dáky presun ťažiska k stredu rotácie?

07.04.2021 18:28:09 #3161 

Příspěvků: 450

honza4

>> #3157, Lubos007, 07. 04. 2021 14:07:56

Zrychlení průjezdu oblouku na lyžích je možné za předpokladu:

  1. že před spádnicí (tedy v první polovině oblouku):
  • zvýšíme tlak do/z vnější lyže jejím zahraněním a současným napnutím vnější nohy
  • tím se podaří ještě před spádnicí zakrojit hrany, prohnout lyže a zahájit oblouk se současným vkláněním těla do oblouku
  1. že v oblasti spádnice a za ní (až téměř do okamžiku směrového vyřešení oblouku) odoláváme tlaku z lyží (narůstá tlak i do vnitřní) a zároveň roste i vklonění těla do oblouku (tedy více hmotnosti ke středu otáčení)
  2. že nejpozději v okamžiku směrového vyřešení oblouku povolí tlak do/z lyží aby nedošlo k brzdivému působení sil proti směru jízdy.

Lyžař se tedy v první polovině oblouku snaží jízdu zrychlit zvýšením tlaku do lyží, ve druhé polovině se snaží omezit brzdící tlaky z lyží. Po celý průjezd obloukem se snaží mít co nejvíce hmoty co nejvíc u středu oblouku.

Uf.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

07.04.2021 20:37:02 #3162 

Příspěvků: 416

ivan-ski

Uf.

To je znova po odbornej stranke uroven fyziky ZS kategoria prepadlik. Lubos s Oblukom motate tu dost velke pitomosti. To povodne video je ok, ale nikde sa tam nespomina gravitacia. Na korculovanie a zrychlovanie v nom vobec nie je gravitacia potrebna. Moment hybnosti obsahuje vsetko mozne, len nie gravitaciu. Do buducna gravitacne zrychlenie sa vo fyzike oznacuje „g“. Toto pismenko sa prebera v 1. rocniku ZS, je jedno ci sa vo vzorci nachadza pisane, alebo tlacene.

Lyziar sa nezalamuje preto aby zrychloval, tuto diletantsku uvahu tam dost nasilu teraz pasujete. Lyziar sa zalamuje, alebo vklana dovnutra, aby postavil lyze na hrany, pripadne bol v rovnovahe voci odstredivej sile, nie aby skracoval radius a zrychloval. Radius je vymedzeny branami a lyziar s nim nic realne nespravi. Tazisko ma kde ma kvoli inym veciam nie kvoli zrychlovaniu. Pretekar sa vobec nesnazi v kazdom obluku primarne zrychlovat, teda dosahovat fyzikalne zrychlenie, to by dosiel do ciela 200km/h. Kazdy ma toho zrychlovania oblukov plnu hubu len vacsinou su to take pitomosti, ze sa to neda ani komentovat. Pretekar riesi rychlost, nie zrychlenie, a sa snazi v prvom rade nespomalovat. Okrem toho riesi x inych ovela podstatnejsich problemov, ako pumpovanie (to obcas ano) alebo piruety ako v tom videu na zrychlenie nie. Odkial ste dosli na to ze tie piruety a skracovanie radiusu, sa vyzivaju v lyzovani, alebo dokonca v cyklistike? To vas len tak zrazu napadla nejaka blbost a hned sa tym potrebujete pochvalit?

07.04.2021 20:46:11 #3163 

Příspěvků: 450

honza4

>> #3162, ivan-ski, 07. 04. 2021 20:37:02

Máme, na rozdíl od tebe, svoji prokazatelnou lyžařskou zkušenost – nikoli tvojí anonymní nevědomou útočnost :-)

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

07.04.2021 20:55:36 #3164 

Příspěvků: 3051

IIIvan muž

Asi som spravil dobre, že som zvolil vyčkávaciu taktiku v tejto téme, kde si každý ide svoju pieseň :-D

07.04.2021 21:10:34 #3165 

Příspěvků: 179

slowthinker

>> #3154, Mirek, 07. 04. 2021 00:31:21

já se k tomu vrátím, ale nejdřív chci pochopit věci kolem toho co psal Luboš a následníci.

>> #3163, honza4, 07. 04. 2021 20:46:11

Útočnost a shazování ostatních je tady standardem, už jsem si zvyknul a líbí se mi to: tady blbeček shazuje debila, tady debil útočí na blbečka, jenom támhle se se perou dva blbečci :-D
Spíš mi tady chybí snaha diskutovat, argumentovat nebo se snažit pochopit argumenty ostatních. A do této kategorie spadá i tvůj poslední post, oblouku ;-)

>> #3159, Lubos007, 07. 04. 2021 15:27:29

*Přesně chci říct, že se rychlost zvýší díky posunu těžiště blíž ke středu otáčení.

Ahoj. Možná, že toto je základem všeho neporozumění. Jurol se ptal správně, a mně tvoje odpověď pořád není jasná. Zvýší se rychlost nebo úhlová rychlost?

>> #3162, ivan-ski, 07. 04. 2021 20:37:02

To povodne video je ok, ale nikde sa tam nespomina gravitacia.

Při pumptracku podle tebe pohyb urychluje gravitace nebo něco jiného?

07.04.2021 21:55:50 #3166 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3160, jurol, 07. 04. 2021 17:57:26

načo do toho pliesť moment zotrvačnosti a zamieňať uhlovú a translačnú rýchlosť? Protože to analogicky funguje u jiných sportů? Třeba. Nebo protože to funguje na základě nějakých fyzikálních principů a nestačí mi vysvětlení ve stylu netvrdím že za istých okolností nie je možné zrýchliť vložením energie od lyžiara a že sa to nedeje extanziou (a flexiou) svalov I když to někomu přijde naprosto intuitivní :-). Btw. obvodovou a úhlovou rychlost nezaměňuju, nevím, kde jsi na to přišel.

Vidíš vo vidue ud MPS dáky presun ťažiska k stredu rotácie? Ano. Spíš teda tuším, protože těžiště není vidět. A poměrně výrazný ve vztahu k poloměru otáčení. Odhaduju r otáčení 20–30 cm, pohyb těžiště v rozmezí 10–15 cm znamená zkrácení r otáčení o polovinu. To odpovídá přešlápnutí z nohy na nohu.

07.04.2021 22:27:16 #3167 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3162, ivan-ski, 07. 04. 2021 20:37:02

Já vím. Sagan nezrychluje oblouky, ani nedělá piruety, takže to v cyklistice nemůže fungovat. Nikde jsem nepsal o závodníkovi, o branách a zrychlování do nekonečna. Naopak jsem psal, že primárním impulzem pro pohyb lyžaře je gravitace a že je to komplexní „úloha“. Taky nikde nepíšu o zkracování oblouku, o čem píšu, je posun těžiště ke středu otáčení. A podobně bych mohl reagovat na tvé ostatní argumenty. Já s obloukem nezvládáme základy lyžařské fyziky a ty máš zase problém s pochopením psaného textu. Ta fyzika se ale dá poměrně snadno dohledat.

>> #3165, slowthinker, 07. 04. 2021 21:10:34

Psal jsem o rychlosti „v“, o které se mluví v tom videu. Nicméně z toho, co si matně vzpomínám ke vztahu mezi obvodovou, úhlovou rychlostí a poloměrem otáčení (w=v/r, je to správně?), tak když se zvětší obvodová rychlost a zmenší se poloměr, pak se zvýší i úhlová rychlost.

Přijde teda někdo s argumentem, proč to nemůže fungovat a který by se zároveň dal akceptovat rozumem? Pokud ne, pak, s dovolením, zatím zůstanu u toho, že to fungovat může. A to čistě na základě toho videa a zkušeností z kola a bruslí. I když bych podle některých zdejších argumentů mohl nabýt dojmu, že jsem se naučil na kole jezdit dneska ráno.

07.04.2021 22:56:50 #3168 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3164, IIIvan, 07. 04. 2021 20:55:36

K čemu je zrovna tady taková taktika dobrá? :-D

07.04.2021 23:08:21 #3169 

Příspěvků: 416

ivan-ski

>> #3167, Lubos007, 07. 04. 2021 22:27:16

Mozes mi vysvetlit ako Sagan aktivne zrychluje vdaka gravitacii, alebo piruetam?

Pisal si, ze tento princip piruet plati a dokonca ho v praxi aj sam vyuzivas v lyzovani a cyklistike. Tak ma zaujima co to presne v praxi je, kde konktretne tieto piruety vyuzivas. Spominal si pumptrack, ten nema s piruetami a suvisiacim momentom hybnosti nic spolocne, to tu dufam riesit netreba.

07.04.2021 23:08:53 #3170 

Příspěvků: 685

Mirek muž

>> #3155, Lubos007, 07. 04. 2021 12:23:20

Ahoj Luboši. Dobře napsané, díky tobě jsem pochopil pocity z kola o kterých jsem si nebyl jistý jak fungují, teď už mi to dává smysl. Vysvětluje to i hodně z jízdy na lyžích. Sice nemám čas psát, ale mám alespoň o čem přemýšlet. Bohužel si to v praxi nemůžu vyzkoušet, protože tratě na kterých jezdím jsou v Polsku.

07.04.2021 23:24:10 #3171 

Příspěvků: 1048

Thomas muž

>> #3167, Lubos007, 07. 04. 2021 22:27:16 Přijde teda někdo s argumentem, proč to nemůže fungovat a který by se zároveň dal akceptovat rozumem? Hoši moc tomu nerozumím, ale skromný argument do fóra. Řekl bych, že v tom máte lehce hokej.:-D Občas není na škodu podívat se na přírodu. Tak nějak si vybavuji zde naší diskusi s MSKI( cca 10 let zpátky), dávno tomu asi 10 let, proč ho zaujala moje myšlenka lososa přeskakujícího 1,5 m vysoký splav, zrychluje proti proti silnému proudu tlačícímu ho zpět a proti šílené gravitaci vzhůru, dokonce do extrémního kopce nahoru, rovnajícímu se skoku o tyči. Možná z té staré diskuze lze nalézt odpověď . Od těch dob mě ten princip zaujal..jo, jak přenést do praxe lyžování ?? .Jde to, je to o pochopení souhry pohybů, které se sejdou v jednom timing přesném čase. Je to nejdůležitější point lyžování, řekl bych absolutní základ lyžování na TOP úrovni – v bodu zlomu a ještě jde o rychlou reakci jezdce v tohle bodě, pomalá je fatální špátná, hlavně v nerovném terénu , třeba i rozrytých koryt se spostou záludností. Rozbory jsou na pi..u, tam tam není nic poznat a generalizující zastaralý Ivan-ski to ví asi moc dobře. Čekám, že mě Ivan-ski zkritizuje, tak jo, a dopředu hodím otázku logických důvodů proč??? :-)

Dynamika pohybu se přizpůsobí vizi

07.04.2021 23:29:39 #3172 

Příspěvků: 179

slowthinker

>> #3171, Thomas, 07. 04. 2021 23:24:10

Hoši moc tomu nerozumím, ale skromný argument do fóra. Řekl bych, že v tom máte lehce hokej.:-D …

Pro nezkušené: nevzrušujte se, je už po 23. hodině, ráno to Thomas smázne :-D

07.04.2021 23:29:43 #3173 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3169, ivan-ski, 07. 04. 2021 23:08:21

Psal jsem, že Sagan nezrychluje… A protože mu zakázali super tuck, tak už zrychluje víceméně jen šlapáním. To byla ironie, víš?

Princip jízdy na pumptracku jsem popisoval tady: >> #3155, Lubos007, 07. 04. 2021 12:23:20

Pokud nestačí, můžeme se domluvit na individuální lekci. Až otevřou hranice. Prozatím aspoň kopíruju z postu výš se zvýrazněním pasáží, které se přímo týkají zákona zachování momentu hybnosti. Také se tam můžeš dočíst, že ani na pumptracku nezapomínám na gravitaci ani ji neignoruju. Přiznám, že piruety na kole nedělám. To vyšlo z módy. Kecám. Neumím je.

Na pumptracku právě předozadní pohyb nefunguje (funguje pohyb jedním směrem a víceméně si ho vzápětí vyrušíš pohybem zpět – tím myslím aktivní pohyb dopředu-dozadu nad kolem, stav, kdy tělo jede s kolem a kopíruje křivku dráhy je samozřejmě OK). V boulích, resp. na jejich klesajících úsecích funguje využití gravitace, nicméně na většině délky pumptracku funguje právě posun těžiště vůči středu otáčení. Víc funguje mezi boulema, kde nohy a ruce natahuješ, ale podobně funguje na vrcholu boule, kde nohy a ruce krčíš (btw, ten bruslař na pumptracku z tvého videa to dělá obráceně, jak správně poznamenal slowthinker) a tím opět posouváš těžiště blíž ke středu otáčení. Funguje to dokonce i v té horizontální rovině, tedy v zatáčce, kde nakloněním soustavy kolo-tělo dovnitř zatáčky posuneš těžiště blíž ke středu otáčení a tím zvýšíš rychlost. Tím, že tento princip „zabírá“ na většině délky dráhy, přispívá k udržování, případně zrychlování pohybu víc, než gravitace, která funguje pouze na malém úseku. Pokud chceš na pumptracku využít pouze gravitaci, doporučuju působit silou pouze ve směru gravitace, tedy dolů, ne dozadu a dopředu (tedy neposouvat těžiště dopředu-dozadu). To je dobrý začátek a funguje to. Pokud chceš ale jezdit rychleji, zaměř se také na princip zachování momentu hybnosti. Na pumptracku je to na kole daleko jednodušší, na bruslích nebo skateboardu to není úplně téma pro začátečníka.

07.04.2021 23:43:51 #3174 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3171, Thomas, 07. 04. 2021 23:24:10

Asi je čas jít spát :-D

07.04.2021 23:52:03 #3175 

Příspěvků: 1048

Thomas muž

>> #3172, slowthinker, 07. 04. 2021 23:29:39

Tak jo, udělám ti velikonoční radost a a do rána nesmáznu. Ale v podstatě to neřekne nic starším , nad 45 let účastníkům fora, protože nemáme ty rychlé reakce na impuls jako mladí, setina sekundy je zatraceně rychlý čas, kdy důchodci na 40 nejsou schopni zareagovat, proto mladýmu svěřenci s rychlou reakční dobou do svalů nepředvedou ten výkon v tom ok čase, ani kdyby se rozkrájeli a dali několik káv. Tk dobrou, chceš to,tak nesmažu. Dobrou:-)

Dynamika pohybu se přizpůsobí vizi

07.04.2021 23:52:08 #3176 

Příspěvků: 416

ivan-ski

>> #3173, Lubos007, 07. 04. 2021 23:29:43

Ok uz mi to je jasne. Sagan dole kopcom v zakrutach nezrychluje on sa nenaklapa, ale cyklisti na pumptracku sa naklapaju preto zrychluju :)

To co si napisal je klasicke pumpovanie alias vertikalny pohyb., to nema s momentom hybnosti a tym videom co si sem pridal nic spolocne. To by boby v tobogane zrychlovali v zakrute len tym ze sa naklapaju, oproti tomu keby isli cely cas rovno. Pri lyziaroch, alebo cyklistoch tam je vzdy aktivny pohyb noh, zjednodusene povedane odraz. V klopenke nakloneny do strany, ale princip stale ten isty. Pokial sa dotycny neodrazi, nepresunie tazisko, tak nezrychli. V klopenke pri 0 praci noh samotne naklonenie vobec nijak rychlost nezvysi. To co si popisal je po fyzikalnej stranke pitomost a nema s momentom hybnosti nic spolocne, po praktickej stranke OK, ale nic nove.

07.04.2021 23:58:36 #3177 

Příspěvků: 1048

Thomas muž

>> #3176, ivan-ski, 07. 04. 2021 23:52:08

Máš dobré praktické, tipuji moooc dlouhodobým lyžováním nabyté znalosti.Palec hore. :-D

Dynamika pohybu se přizpůsobí vizi

08.04.2021 09:00:32 #3179 

Příspěvků: 1877

MPS

>> #3176, ivan-ski, 07. 04. 2021 23:52:08

Ano a ještě bych doplnil, že vždy se musí jednat o aktivní pohyb po nějakém výřezu z kruhu a je jedno jestli ve svislé nebo nakloněné rovině ( do stran ) a čím bude poloměr toho výřezu menší a / odraz / silnější, tím bude vyvolaný efekt výraznější a je asi úplně jedno na jakém fyzikálním principu to funguje.....

08.04.2021 12:14:51 #3180 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3176, ivan-ski, 07. 04. 2021 23:52:08

Nechme Sagana být, to byla opravdu jen ironie a výkřik do tmy bez jakéhokoliv pevného základu. Reakce na ty tvé.

OK, doplním tedy, aby tam byla i ta práce těla, i když původně jsem to tam neuváděl pro zjednodušení a očištění toho principu: „Funguje to dokonce i v té horizontální rovině, tedy v zatáčce, kde nakloněním soustavy kolo-tělo dovnitř zatáčky a natažením nohou, případně i rukou posuneš těžiště blíž ke středu otáčení a tím zvýšíš rychlost.“ Stojím si za tím, že posun hmotnosti má na rychlost vliv. Otázka je jak velký a čím vším jde podpořit nebo utlumit. Nicméně pokud tvrdíš, že Newtonovy zákony jsou blbost, asi je dokážeš vyvrátit. To bude minimálně Nobelovka, ne? Ale nevím, jestli ji dostaneš za důkaz „keď to nepoznám, tak je to k…tina“.

>> #3179, MPS, 08. 04. 2021 09:00:32 Pokud nevíš nebo nepochopíš, na jakém principu to funguje, tak to jen těžko budeš dělat správně. Já vím, že internety se hemží návody jak jezdit na pumptracku, kde si vystačí s pojmy pokrčit a natáhnout, případně pár povelů jak pracovat s hmotností (je jich asi stejně jako videí, které učí lyžovat a stejný počet je pofiderních, neúplných nebo neefektivních, ale pochybuju, že některé z instruktážních videí na pumpování používá slovo odraz pro to, co zapříčiní pohyb). Ale i to pumpování se děje na základě nějakých fyzikálních zákonů, které, jak už bylo řečeno, neochčiješ. A to jsou ty základní principy, na nichž se „staví“ pohyb tak, aby těch principů využíval. Pak se můžeme dopracovat k optimálnímu provedení nějaké činnosti. Vidím to špatně?

Takže vysvětlení – je to pohyb po kruhové výseči s odrazem „čím víc, tím líp“ – fakt neříká nic o tom, jak funguje pumpování nebo co mám dělat a proč, abych to dělal dobře.

To je podobné, jako když na dotaz, jak se lyžuje na vykrojených lyžích řekneš, že čím víc pošleš tělo do náklonu, tím víc zatočíš. V podstatě úplně nekecáš, ale stačí to k tomu, aby někdo pochopil, jak to funguje a jak to má dělat?

Podle tvého popisu záleží na síle odrazu. Jen na síle odrazu. Z toho bych mohl vyvodit, že schopnost jet po pumptracku je omezená tvou silou v nohách. Prostě do toho dáš to nejvíc, co zvládneš a víc to nejde. Jak to, že s trochou tréninku se během pár hodin dostaneš na úplně jinou, vyšší úroveň? To asi nebude tím, že jsi tím zkoušením tak zesílil. Nebo jo? Já bych sice u pumptracku termín odraz při popisu toho pohybu nepoužil, ale budu mluvit tvou řečí. Já tvrdím, že stejně důležité jako síla „odrazu“ je načasování, tedy kdy (dá se zaměnit za „kde“, ve kterém místě dráhy) ten pohyb provedeš a jak ho provedeš v čase (kdy začneš, kdy skončíš, tedy jak rychle nebo jak dlouho). Pokud nevíš proč (na jakém principu to funguje), tak se můžeš odrážet, poskakovat jak jojo, ale moc ti to nepojede. Jo, metodou pokus omyl časem zjistíš, co funguje líp a co hůř. Ale pořád nevíš proč. A pak se třeba chceš naučit skákat a půjdeš zase metodou pokus omyl…

…místo, abys použil stejný princip. Funguje totiž i tam. A je jedno, jestli na kole, na lyžích, na snowboardu. Na začátku rádiusu jsi pokrčený dole (dál od středu otáčení) a v průběhu se napřimuješ (posouváš hmotu těla blíž ke středu otáčení). Tento pohyb vyvrcholí na odrazové hraně, kde jsi nejvíc napřímený a „odrážíš se“. Rozhodně nejde o silný odraz v jednom momentu na odrazové hraně. Pokud se tedy bavíme o standardním, shapovaném skoku, který má sloužit k tomu, aby ti poskytl „air time“ a ne o nějaké bouli co najdeš na kopci za barákem nebo Mausefalle. Skoky mají před odrazovou hranou rádius. A ten rádius se kupodivu v určité výseči směrem k odrazové hraně často zmenšuje, takže to není výseč kruhu, ale spirály. Proč asi? Protože tě to zrychlí. Pokud přidáš to napřímení v průběhu rádiusu, pak tomu ještě pomůžeš a zrychlíš o něco víc, protože hmotu těla posuneš zase o něco blíž ke středu otáčení. Skoky by mohly mít místo rádiusu rovinu (nakloněnou), mohl by ses na hraně odrazit podobně jako z rádiusu (pro většinu lidí by to bylo příjemnější, nemusí řešit kompresi zároveň s jinými věcmi) ale výsledek by byl horší. A stejně funguje U rampa. Z vertu (vertikální část rampy pod odrazovou hranou) se směrem nahoru moc neodrazíš, tak jak to, že lítají tak neskutečně vysoko (abyste netvrdili, že to je sklonem snowboardové U rampy, který jim udělí rychlost, tak se bavme o skatové U rampě). Kde vzniká rychlost potřebná pro tak vysoké skoky? Někde v odrazu?

08.04.2021 12:39:15 #3181 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3176, ivan-ski, 07. 04. 2021 23:52:08

klasicke pumpovanie alias vertikalny pohyb., to nema s momentom hybnosti a tym videom co si sem pridal nic spolocne

Sice nevím, co myslíš pojmem „klasické pumpovanie“, ale to, co popisuju já má s tím jevem popisovaným ve videu společného hodně. Možná když popíšeš, jak klasické pumpovanie funguje, jaké využívá fyzikální principy, jakými pohyby ty principy „zpracuješ“, tak se dokážeme domluvit. Rád se něco naučím. Mě je jedno, jestli tady vyhraju nebo prohraju disputaci. Chci líp jezdit. Takže když mi ukážeš, co dělat abych jezdil líp, poděkuju ti. Pokud usoudím, že to fakt stojí za to, klidně za tvé know how i zaplatím.

08.04.2021 12:47:33 #3182 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3170, Mirek, 07. 04. 2021 23:08:53

Jsem rád, jestli ti to pomohlo utřepat myšlenky. Kdybys chtěl k tomu pumptracku něco probrat, klidně napiš SZ.

08.04.2021 12:55:21 #3183 

Příspěvků: 33

Lubos007

>> #3161, honza4, 07. 04. 2021 18:28:09

Díky za jediný post, který jde aspoň trochu směrem, kterým jsem doufal, že bude diskuze směřovat :-) Bohužel jsem zatím reagoval na ty ostatní, protože přemýšlím nad dosazením „jak“ do tvého „co“.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy