Je technika správná? (strana: 180)
14.04.2023 11:23:36 #5374
14.04.2023 12:28:45 #5375
off-topic
>> #5358, oblouk, 12. 04. 2023 17:09:10
Prosímvás, nevěřte obloukovi co tady vypráví o svém lyžování.
Viděl jsem oblouka lyžovat. Vypadá to tak, že ho v přezkáčích
přivezou na kolečkovém křesle na sníh, postaví ho na lyže a dostrkají ho
na vlek/sedačku. Oblouk nedokáže udělat dřep, nezvedne ruce, jenom na
lyžích stojí jak solný sloup. (Pokud spadne, tak leží jak solný sloup až
do doby kdy někdo přijede a zvedne ho.)
Vypadá to pak tak že lyže jedou, on se ani nepohne, a lyže pod ním
z nějakého mě nepochopitelného důvodu krásně zatáčejí. Zkusil jsem
jet v jeho stopě, musel jsem se všelijak kroutit a poskakovat abych se v té
stopě udržel, ale on pořád stál jako socha.
Takže něco na těch jeho řečech o „správném zatěžování hran“ asi
bude. Jenom bych řekl, že oblouk je nezatěžuje fyzicky, ale jenom
mentálně.
14.04.2023 14:41:05 #5376
Další vzorek, kterej si říká o odpovědi v tomto vlákně
14.04.2023 18:49:08 #5377
>> #5363, Jendajede, 13. 04. 2023 13:23:22
Také gratuluji a doufám žes ho řádně zalil nějakým dobrým chlastem a
neodbyl to zas nějakou ,, flškou za litr "
S tím souhlasem s přítlakem si mě udělal nebývalou radost o to větší že sem tento můj superšpek nahodil již vícekrát čekajíc jakou rybu na to chytím a vono furt nic až sem z toho začínal bejt trochu smutnej. Připouštím ale i tyto dvě možnosti :
- jakož to znalec a zdatný lyžař si věděl že je to pí.ovina , ale chtěl si mě v lovení ryb trochu helfout
- při svých toulkách mezi závodními týmy si se dostal k supertajným
informacím od někoho kdo objevil svatý grál přítlaku a to jak ho
vygenerovat – v tom případě je tvou lyžařskou povinností se s námi
podělit o to co to ten přítlak je a jakým pohybem čeho kam a na jakém
principu jej lze vygenerovat – můžeš klidně i nějak stručně
14.04.2023 19:10:46 #5378
>> #5377, MPS, 14. 04. 2023 18:49:08
já tam teda špek nevidím
intuitivně jsou pro mne tlak a přítlak jedno a to samé
a pokud jsi myslel přítlak aerodynamický, tak jsi to klíčové
slůvko zapomněl napsat
14.04.2023 19:22:23 #5379
>> #5377, MPS, 14. 04. 2023 18:49:08
Děkuju moc, a krom vysostnych vín jsem ho zapijel i takovým rumem nad
kterým by sis taky zamlaskal A já s tím opravdu souhlasím, na ledu ten „pritlak“ zkracuju
a snažím se to tam úplně zariznout, ve vteřině. První dvě jízdy než to
ztupim to jde. A ta závislost na šířce stopy a sklonu, to dávkování,
platí, je podle mě taky trefny. Prostě jako když ve vteřině vyšleš že
samopalu ostrou dávku. Ale mám modrou, nebyl jsem na vojně, jsem pacifista (
nepiju ani pivo z tanku) tak jakou to má kurna váhu
A jsem ve znamení ryb tak
proto mě není těžký chytit do sítí
jdu na 4. zapíjení možná
si o půlnoci víc rozvazu jazyk ( jak Thomas:-) ) a budou ze mě lítat
větší myšlenkový střely
Na ledu je nejhorší nejistota a vahavost. Ale ono se to často
řekne
14.04.2023 22:02:41 #5380
>> #5370, IIIvan, 13. 04. 2023 19:55:58
Ještě k tomu upratani tej svinskej vnutornej. Jo to je oříšek. Jak to udělat, aby na ni člověk jel koleje krcil, zatahoval a v době kdy začneš sklízet plody prace s naklonem tzn. Kolem spadnice si na ni neskoncil a dal si mohl dotáhnout oblouk. Teoreticky je to hračka ale prakticky to sladit. No každej si na to musi přijít sam, co jeho telo snese. Je tam bohužel ta potiz, že ta noha je pokrcena a když se na ni padne, tak to muze i bolet.
15.04.2023 08:04:40 #5381
>> #5378, slowthinker, 14. 04. 2023 19:10:46
„Aerodynamický prítlak“, to si asi odpozeral z videa od Reillyho pri rozbore „nemodernej techniky“ Marca Odermatta" – do takej špeciálnej fyzikálnej teórie relativity čiernych dier paralelných vesmírov, pardon ski prítlaku, ale moje skromné znalosti(na rozdiel od daného autora) nesiahajú, takže to nebudem rozoberať čo tým myslíš alebo nemyslíš.
15.04.2023 08:07:35 #5382
>> #5380, johnycek, 14. 04. 2023 22:02:41
Jak to udělat, aby na ni člověk jel koleje krcil, zatahoval a v době kdy začneš sklízet plody prace s naklonem tzn. Kolem spadnice si na ni neskoncil a dal si mohl dotáhnout oblouk.
Možno si práve definoval, čo to reálne znamená zvládnuť race oblúk
(bez ironie).
No každej si na to musi přijít sam, co jeho telo snese
Ja by som to z môjho pohľadu upravil na „…čo jeho hlava(odvaha a cit pre vnímanie "3D“ priestoru v pohybe) znesie".
15.04.2023 10:19:09 #5383
V těch diskusích tady se moc často dostaneme k něčemu zásadnímu –
jako by na kraj útesu … – a konec. Odplyne to do ztracena – žádný
další pokusy o zdolání tý hloubky. Šup a úprk do bezpečí lehce
zvlněné krajiny s několika milejma hospůdkama .
Teď jsme se například dostali k:
- přítlak
- úklid vnitřní
To jsem zvědavej jestli nad tím vznikne diskuse se snahou dobrat se přijatelného výsledku (řešení?).
15.04.2023 10:42:06 #5384
>> #5378, slowthinker, 14. 04. 2023 19:10:46
Sorry úplně sem zapomněl na rychlostní lyžaře jako seš ty – ty bys
samozřejmě při montáži vhodného spoileru na svá záda tento přítlak
využít mohl.
Ani jedno z toho cos uvedl, ale není to co sem myslel já, tzn to vypadá
že bys mohl souhlasit s Jendou který souhlasí se mnou aniž by věděl co
jsem myslel tím přítlakem v kombinaci se zalomením a vším ostatním –
no toe zas bordel
Máš samo recht pokud tlačíš předmět k nějakému povrchu generuješ přítlak, blbý ale je že při lyžování dochází k naklápění plochy tohoto předmětu vůči povrchu a tím jak se zmenšuje styčná plocha má předmět v přímce směřování tlaku tendenci po povrchu sklouzávat, tzn zvyšování tlaku a následného přítlaku v tomto směru začíná být kontraproduktivní a co s tím je to kam sem mířil............................................................................................................a zde už ti nechávám prostor pro doplnění.
Intuitivně mám za to že bys mohl být jedinec co nemá k matice/fyzice
zas tak daleko tzn bys s doplněním neměl mít problém a můžeš klidně
použít i svou intuici a představivost, nebo kombinaci všeho uvedeného
v libovolném poměru – nechám na tobě
15.04.2023 10:46:02 #5385
>> #5383, oblouk, 15. 04. 2023 10:19:09
Hele Hanz zatím asi v klidu relaxuj páč bych byl potěšen kdyby se
k něčemu dobral někdo jinej než kupříkladu ty nebo IIIvan
15.04.2023 10:51:16 #5386
>> #5383, oblouk, 15. 04. 2023 10:19:09
V těch diskusích tady se moc často dostaneme k něčemu zásadnímu – jako by na kraj útesu … – a konec.
A čo iné by si čakal od DISKUSIE?
Jeden vie lyžovať, ale nemá šajnu o fyzike, tak sa s ním nemôžeš
baviť o fyzike, len o lyžovaní…druhý nevie lyžovať, ale má šajnu
o fyzike, s tým sa môžeš baviť len o fyzike…tretí vie oboje, tak sa
môže baviť o obojím…a štvrtý nevie ani lyžovať a tiež nemá šajnu
o fyzike, tak s takým sa môžeš baviť len o tom, koľko bolo včera na
kopci ľudí
Všeobecne, najväčší problém takýchto debát vidím v tom, že ľudia obvykle nemajú predstavivosť/vizualizáciu(nemusí byť potreba teoretických znalostí, ale je treba si to predstaviť) – to už teraz myslím vážnejšie, fakt to pokladám za hlavný problém si porozumieť a to som tu často dával nielen písmenká, ale aj obrázky a videá…
Odplyne to do ztracena – žádný další pokusy o zdolání tý hloubky
Niektorí jedinci sa kedysi aj snažili potápať do oceánskych hlbín ski
techniky, ale už to berú len ako folklórne tlachání
15.04.2023 10:53:40 #5387
>> #5379, Jendajede, 14. 04. 2023 19:22:23
// na ledu ten „pritlak“ zkracuju a snažím se to tam úplně zariznout, //
Tohle zní zajímavě a hodně odvážně , v podstatě jako sen každého závodníka – jak to deláš Jendo a když to děláš co se při tom děje a jaká akce vyvolá jako reakci ?
Především to zkracování přítlaku a jeho výsledný efekt by byl zajímavej ?
15.04.2023 10:55:46 #5388
15.04.2023 11:04:10 #5389
>> #5380, johnycek, 14. 04. 2023 22:02:41
Kolikrát pomůže začít při lyžování používat obě nohy a ne jen tu
vnější , v horším případě vnitřní s pocitem že používám
vnější , takto to
požíváš při běhu, chůzi, jízdě na kole, dřepování atd tak proč ne
při lyžování
15.04.2023 12:05:41 #5390
Až budu mít čas vytvořím nějaký obrázek a popíšu co si myslím o těch tlacích. Ale mezitím …
>> #5381, IIIvan, 15. 04. 2023 08:04:40
„Aerodynamický prítlak“, to si asi odpozeral z videa od Reillyho pri rozbore „nemodernej techniky“ Marca Odermatta"
Reillyho video neznám.
MPS psal o „špeku“, tak mě napadlo jestli nemá na mysli aerodynamický
přítlak jako využívají třeba monoposty F1
>> #5384, MPS, 15. 04. 2023 10:42:06
Máš samo recht pokud tlačíš předmět k nějakému povrchu generuješ přítlak
Pořád nerozumím co tím přítlakem myslíš a jestli se to nějak liší od tlaku.
15.04.2023 13:39:37 #5391
>> #5390, slowthinker, 15. 04. 2023 12:05:41
Hele když napovím tobě tak napovím i Jendovi a ten místo toho aby konečně aspoň jednou napsal proč si něco myslí a nebo s něčím souhlasí, napíše zas jen s tím souhlasím popřípadě přesně takhle sem to myslel..........
Nemá smysl polemizovat do jaké míry by se mohl tlak lišit od přítlaku resp jestli je to to samé a rovnou bych to pro lepší porozumění rozdělil a definoval že – přítlak je následek vyvolaný tlakem –
Kupříkladu patřičný spojler u vozu vytváří tvůj aerodynamický tlak na pneumatiku v podstatě v KOLMEM směru OPTIMALNIM vůči oběma styčným plochám (pneu/vozovka) vyvolávajíc tak přítlak roviny pneu k rovině vozovky a zvyšujíc adhezi a zabraňujíc pneu klouzat do strany při průjezdu zatáčkou ve směru působící odstředivé síly
U lyžování je pak problém v tom že se mění úhel styčných ploch ( lyže / sjezdovka) a zatím co úhel působení tlaku do plochy lyže (ideálně v KOLMEM úhlu ) se v podstatě nemění (lyže se naklání spolu s pilotem tzn tlak vůči její ploše působí stále v kolmém směru) , úhel styčných ploch se mění zásadně a tím i úhel působení tlaku vyvolávající přítlak vůči podložce , následkem čehož hrana ztrácí adhezi neboť optimální působení tlaku na hranu by bylo v úhlu kolmém ne na lyži, ale na onu podložku a tady je zakopanej pes páč japa bys to udělal když seš sám celej vůči podložce naklopenej........................................................................................už chápeš kam mířím ?
15.04.2023 14:52:34 #5392
>> #5389, MPS, 15. 04. 2023 11:04:10
Tak obě nohy používat souhlasím, to jsou ty moje koleje. No bohužel na zmrzlu a od určitého sklonu ti ts vnitřní začne překážet. Ale jsou na to vychytávky. Blbý je že v rychlosti a vetsim sklonu je to i o fyzicce.
15.04.2023 14:55:07 #5393
>> #5391, MPS, 15. 04. 2023 13:39:37
Pokud to správně chápu, to co nazýváš tlakem je síla, to co nazýváš přítlakem je tlak, či měrný tlak, tj. síla na jednotku plochy.
15.04.2023 15:06:00 #5394
>> #5382, IIIvan, 15. 04. 2023 08:07:35
Snažil jsem se popsat o co se snazim pocitově jak jednou někde napsal
Thomas styl Západní Čechy
15.04.2023 15:07:12 #5395
>> #5389, MPS, 15. 04. 2023 11:04:10
>> #5392, johnycek, 15. 04. 2023 14:52:34
Tak ono tú vnútornú treba využívať „vhodným spôsobom“ a nie
„nejako“…
Áno, sú na to vychytávky, ale to už musí byť jazdec technicky dosť na úrovni, napríklad mať zrovnanú predozadnú rovnováhu a predozadnú vzájomnú pozíciu lyží(tj. nezahajovať s predsunutou vnútornou), plus iné veci. Potom až môže riešiť vychytávky s vnútornou, kde to pomôže urýchliť výjazd z oblúku(zatvoriť ho) aj urýchliť prehranenie…
O fyzičke to potom po zvládnutí tých vychytávok samozrejme je
hodne
>> #5393, Mirek, 15. 04. 2023 14:55:07
O tom si dovolím pochybovať, keďže viem ako MPS uvažuje…
15.04.2023 15:08:00 #5396
>> #5391, MPS, 15. 04. 2023 13:39:37
Ani tebe sa to nechce kresliť, že nie?
15.04.2023 15:28:53 #5397
>> #5396, IIIvan, 15. 04. 2023 15:08:00
Nechce a hlavně to bych viděl až jako poslední možnost a proč to vůbec
dělat, třeba něco nakreslí Slow a budem to moct použít jako další
vodítko
15.04.2023 15:50:35 #5398
>> #5391, MPS, 15. 04. 2023 13:39:37
K téme by som ešte pripomenul takú drobnosť, akou je ťažisko (a to sme zase „doma“,
lebo väčšina populácie si to nevie predstaviť a furt a furt si to spájajú
s nejakou konkrétnou časťou tela).
15.04.2023 17:25:21 #5399
>> #5393, Mirek, 15. 04. 2023 14:55:07
No a začíná to bejt na román a tomu sem se chtěl vyhnout
Pro naše potřeby bych vše zjednodušil na síly působící na předmět pohybující se po nějaké ploše tlak, způsobující přitlačení ( přítlak) onoho předmětu k ploše ve smyslu zvýšení adheze předmětu vůči ploše který pohybujíc se po této ploše mění svůj směr.
Vše ostatní včetně měrného tlaku vůči ploše bych raději pro zjednodušení vypustil
Zase pro nápovědu kam mířím použiju příklad s autem – co by se podle tebe dělo pokud by auto projíždějící zatáčkou mělo spojler umístěný místo nahoře z boku směrem ke středu zatáčky, adheze resp přítlak pneu ve směru kolmo k podložce by se tím podle tebe :
a. zvýšil
b. nezměnil
c. snížil
d. stalo by se ještě úplně něco jiného
?
15.04.2023 17:34:48 #5400
15.04.2023 17:39:16 #5401
>> #5393, Mirek, 15. 04. 2023 14:55:07
Vykradnul jsi zlatý hřeb mého příspěvku! To mám z toho že
nepíšu/nekreslím dostatečně rychle.
Taky si myslím, že když oblouk píše o „dávkování tlaku“, myslí tím ve skutečnosti sílu a až básnické obloukovo střevo ze síly udělalo tlak. Podobně když se píše o „aerodynamickém pří-tlaku“ ve F1.
Tlak je síla na jednotku plochy, takže ve F1, kdy potřebujeme široké pneumatiky je tlak naopak velmi malý. Velký tlak bychom dosáhli pokud bychom místo pneumatik použili lyžařské hrany: pak by kola sice vytvářela v asfaltu vrypy, ale v zatáčkách by formule byla bez šance.
Podobně při lyžování nemá lyžař moc šancí jak tlak „dávkovat“:
tlak ovlivňuje nejenom síla, ale především velikost plochy lyží/hran ve
styku se sněhem. Takže jde především o to, jak dobře jsou nabroušené
hrany a jaká je konzistence sněhu.
Já jsem tu jakožto průměrný freerider asi největší hvězda, a přesto si
při jízdě hrany nebrousím. To dokáží při skocích až mí schopnější
kolegové (odkazuji na trik zvaný grab, kdy jezdec předvádí právě
schopnost přibrušovat hrany za jízdy )
(jdu kreslit obrázky)
15.04.2023 17:45:06 #5402
Tvl to je prdel
Tlak v zmysle fyzikálnej definície tu naozaj hoši neťahajte! To je „deformácia termínov“ vo svetovej lyžiarskej scény, silu(do snehu) označujú ako „pressure“, čiže „tlak“ a preto to obvykle aj ja píšem to slovo „tlak“ v úvodzovkách…
Myslel som, že toto je tak triviálne známa vec, že snáď to netreba zmieňovať, ale asi nie…
15.04.2023 17:50:00 #5403
>> #5399, MPS, 15. 04. 2023 17:25:21
No b) je správně, síla kolmo do vozovky by se nezměnila, ale k odstředivé síle by se přičetla síla od spojleru a auto by muselo jet pomaleji, nebo by vyletělo ze zatáčky.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.