Sjezdovky:
V areálu Parsenn s nejvyšším bodem celého resortu - Weissfluhgipfel 2
844 m nabízí velmi pěknou černou sjezdovku č. 1 z vrcholu (cca 2 km). Obě
kotvy (č. 30 a 19) pak mají široké a členité červené sjezdovky v
blízkosti Parsennhütte.
Vzhledem k silnému sněžení 17. 1., kdy připadlo cca 20 až 30 cm nového
sněhu, byla na davoské straně v provozu jen široká červená pista č. 4
(souběžná modrá č. 6 byla dočasně uzavřena).
Na Jakobshornu se krásně lyžuje v podstatě na všech velmi širokých
červených sjezdovkách - nejhezčí je JatzQuattro č. 11 a čtyři vedle sebe
oddělené sjezdovky 4, 6a, 6b a černá 7.
Dojezdy až do údolí, do Klosters (1 191 m) a do Davosu (1 560 m) byly dobře
upravené.
Nejsilnějším dojmem z návštěvy bylo opravdu minimum lidí v pondělí a
úterý (na sjezdovkách na Jakobshornu jezdilo na sjezdovkách okolo 10
lyžařů na jedné pistě, z toho někteří byli na sedačce). Více lidí,
většinou Švýcarů bylo na svazích v neděli.
V neděli po obědě byl čerstvý, nezpevněný sníh rozhrnutý, na
exponovaných partiích se tvořily boule.
Sněhové podmínky:
V době našeho příjezdu (sobota 17. 1.) konečně i v Davosu padal sníh,
celkově cca 20 až 30 cm. Do té doby byly údolní stráně holé jako na
jaře a sněhu nebylo mnoho. Podle informací na webu je v údolích 24 cm
sněhu, ve vysokohorských partiích cca 140 cm. Skiareál Davos Klosters se
zatím vždy obešel bez většího množství sněžných děl, která
vypomáhají v minimálním množství na dojezdech nebo na několika místech
na Jakobshornu či Parsennu.
Teplota se po celý týden pohybuje od cca -11 ráno ve vrcholových partiích
po cca -6, resp. -3 v údolí.
Předcházející týden bohužel pršelo a hranice mrazu byla některé dny až
na 2 500 m, nový sníh ze soboty 17. ledna byl proto příjemným
překvapením.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Nástupní lanovky z údolí jsou velké kabiny (z Klosters na Parsenn, z
Davos Platz na Jakobshorn) nebo pozemní lanovka z Davos Dorf na Parsenn. Velké
kabinové lanovky jezdí od 8.15 h, takže před devátou lze již sjíždět z
nejvyššího vrcholu.
Ve středisku Jakobshorn je většina sedačkových lanovek, na Parsennu jsou
vedle dlouhé kabinkové lanovky Schiferbahn ještě velké vrcholové kabinové
lanovky, sedačkové lanovky (45, 43, 15, 11, 4) a dlouhé kotvové (jak říká
kamarád "společenské dvoumístné" vleky 19, 20, 30 a 3).
Pro všechny skiareály Davos Klosters lze využívat pro přesun v údolí mezi
nástupními stanicemi lanovek (jsou hned u nádraží) moderní a rychlé vlaky
Rhaetische Bahn. Tento rok funguje nová (modernizovaná) kabinová lanovka na
Jakobshorn od nádraží Davos Platz.
Zalidněnost:
V době naší návštěvy minimum lidí v pracovní dny, vedle naší party,
různých skupinek "pohodářů" i skupinky švýcarských důchodců věkem až
do 70+ let, kteří aktivně lyžují a užívají si život. V neděli bylo
lidí "více", tzn. obsazena každá druhá sedačka, na kotvách obsazena cca
každá pátá kotva.
Trochu komplikací při naší návštěvě - průchodu a přesunu přes město
Davos působily kilometry bezpečnostních plotů, policistů, vojáků pár
dní před konáním Světového ekonomického fóra, které z města udělaly
nepříjemné místo. Naopak horská vesnička Klosters vytváří na rozdíl od
betonového (a nyní oploceného) Davosu dojem malebného alpského
městečka.
Koneckonců o zalidněnosti (vylidněnosti) vypovídají fotografie.
Občerstvení a aprés-ski:
Oběd se dá pořídit na horských chatách za cca 15 až 20 CHF, na
Jakobshornu doporučuji stylovou chatu Jatz (na vrcholu sedačky JatzQuattro) a
na Parsennu restauraci na horní stanici Gotschnabahn (restaurace na
křižovatce sjezdovek a vleků Parsennhutte bývá v poledne přelidněná).
Pro aprés-ski se zastavujeme na dojezdové červené do Klosters v hospůdce
Schwendi.
Stravu při delším pobytu řešíme polopenzí v hostelu Soldanella za 17,50
CH na osobu, přičemž nabídka jídel a kvalita jak na snídani i večeři je
úžasná.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta z Prahy (680 km), resp. Bratislavy (750 km) trvá cca 7,5, resp. 8,5
hodin, z Rakouska jsme v Landecku odbočili na Scuol-Tarasp a ze Saglians
autovlakem 18 km tunelem (Vereina) přímo do Klosters (cena za auto 38 CHF).
Autovlak jezdí od 5.20 do 23.50 h - mimo špičku po hodině, od 7.20 do 19.50
po půl hodině.