Sjezdovky:
Jakobshorn je „efektivní“ lyžařská hora se sjezdovkami pěkně vedle
sebe – ty krajní (Brämabuel, Jatz) jsou sportovnější, mezi nimi je
mírnější horská louka Clavedel. Tratě jsou široké a přehledné, ale s
četnými terénními nerovnostmi, takže i hravý lyžař se poměje.
Na Parsennu se lyžuje výletně – sjezdovky jsou roztahané do velkých
vzdáleností, některé pak odtékají úplně „pryč“ s návratem skibusem
či vlakem (černá do Wolfgangu, červená do Küblis). V centrální části
kolem Weissfluhjochu jsou širokánské modro-červené dálnice (směrem k
Davosu a k Totalpu), pěkné červené tečou ze sedla Furka nebo z
Gotschnagratu na Schwarzseealp. Z nejvyššího Weissfluhgipfelu padají i dvě
pěkné černé.
Sněhové podmínky:
Oficiálně je v areálech sněhu až ke dvěma metrům, pěkné závěje
jsou ale i ve městě. Obleva ze začátku ledna sníh zhutnila, v době
návštěvy dojezdové a osluněné tratě pod zhruba 2 000 m n. m. dokonce
lehce odměkávaly, nahoře se ale držel krásný vodivý prašan. Některé
okrajové a „výletní“ tratě (Wolfgang, Küblis) se neupravují každý
den, jinak všude hebký manšestr, který se leckde ani během dne
nerozjezdil.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Kromě hlavních přístupových lanovek na Jakobshorn (visutá kabina) a
Parsenn (zubačka) převládají sedačkové lanovky – expresní, zhusta i
kapotované. Návratové sjezdovky do údolí často končí mimo hlavní
nástupní místa, odevšud ale jezdí skibusy či červené vláčky (v ceně
skipasu). V největším areálu na Parsennu se místy nevyhnete pochodům s
lyžemi na ramenou, například při přestupu na Weissfluhjochu.
Zalidněnost:
V neděli ještě zůstávali někteří novoroční hosté, takže bylo
lehce živo, v pondělí už bylo ale na svazích zcela prázdno a nárazový
vítr, který odstavil některé lanovky (např. Schiffer, Furka na Parsennu),
„vymetl“ i poslední lyžaře.
Občerstvení a aprés-ski:
Na Jakobshornu je příjemná a s milou obsluhou chata Jatzhütte, na
Parsennu zase praktická „sámoška“ Parsennhütte. Hlavní jídlo, třeba
telecí klobása s bramborovými rösti, přijde na 15 až 20 franků.
Doprava do střediska a parkování:
Do Davosu se dá kromě autem přijet překvapivě snadno i po kolejích –
přímým lůžkovým vlakem Českých drah z Prahy do švýcarského Sargansu a
odtamtud ráno po snídani ještě ve vlaku místními spoji s celkem dvěma
přestupy až do Davosu. Více v březnovém SNOW 109!