Sjezdovky:
Lyžařská oblast kolem městského Davosu a vesničtějšího Klostersu
zahrnuje čtyři areály, propojené skibusy a Rétskou dráhou. Největším z
nich je Parsenn, kompaktním a velmi všestranným Jakobshorn, mile opuštěným
Rinerhorn a malým přívětivým nakonec Madrisa.
Přední strana je Jakobshornu přirozeně strmá s červenými
až načernalými svahy, klidnější tratě podél Claveder Alpu. Hlavní
tratě velkoryse široké a vzájemně dobře a jednoduše propojené. Celkově
má Jakobshorn sjezdovky s velmi jemně odstupňovanými obtížnostmi, a to na
jednom kopci.
Naopak Parsenn je dosti rozsáhlé a ještě k tomu velmi
členité lyžařské území, tvořené především dvěma kotlinami pod
vrcholem Weissfluh a propletené lanovkami a sjezdovky křížem krážem. Ve
svébytném areálu je mnoho lehkých sjezdovek i přejezdových úseků, či
dokonce protisvahů, zároveň ale nechybí ani strmé svahy a pestrý
freeridový terén.
Rinerhorn je staré dobré retro – na kabinku z údolí
navazují pouze kotvové vleky, a to s dnes již neuvěřitelnou délkou i
převýšením. Jinak je to až překvapivě rozsáhlý svah, lehce zbrázděný
terénními muldami, s poctivě červenými dálnicemi i neposednějšími a
rozmanitějšími tratěmi.
Madrisa má moderní, příjemnou a přehlednou „přední“
stranu kolem nové 6sedačky i romantickou „zadní“ s jednou kotvou a
výletním sjezdem do údolí. Díky kompaktnosti a vlídným sjezdovkám je to
rodinně nejpřívětivější areál v celém Davosu.
Sněhové podmínky:
I když je na švýcarské poměry přírodního sněhu méně, sjezdovky
jsou dobře zasněžené – podél těch hlavních je vidět i nejmodernější
artilerie děl. Během týdne připadával nový sníh, zároveň ale
přicházela obleva – sníh tedy brzy měknul a sesedával. Celkově si
vyšší polohy přišly na hutnější sněhový přírůstek, ve městě
naopak bylo čím dál méně bílo.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Nejpohodlněji je vybaven Jakobshorn – kromě (nové) přístupové
kyvadlové kabiny samé expresní sedačky, zčásti i s bublinou. Na Parsenn se
z Davosu šplhají modernizované pozemní lanovky, nahoře pak vše o vleků
přes sedačky až po oběžné i kyvadlové kabin(k)y. Rinerhorn je eldorádem
pro vyznavače retra – nahoře samé vleky, a to i s úctyhodným
mnohasetmetrovým převýšením. Novou páteřní lanovkou Madrisy je
rozmazlovací kožená vyhřívaná 6sedačka.
Zalidněnost:
Ve Švýcarsku začaly školní prázdniny, ale možná i vzhledem k méně
vlídnému počasí bylo spíš klidněji – hemžilo se to jen na hlavních
tazích Parsennu a Jakobshornu, Madrisa a hlavně Rinerhorn prakticky
liduprázdné. Na Rinerhornu je určitě frekventovanější sáňkařská
dráha než sjezdovky.
Občerstvení a aprés-ski:
Zvláště na Jakobshornu jsou horské chaty a bary osobité, typickou
výbavou jsou i plážová křesla a palmy. Ceny vyšší než v
„euro“-zemích – polévka do 10 CHF, hlavní jídlo obvykle od 15 do 20
CHF.
Docela dobrodružná je sáňkařská dráha z Rinerhornu do údolí – opravdu
rychlá, točitá, nechybí ani tunel. Běžecké stopy se táhnou celým
údolím Davosu (snadný nástup ze zastávek busu i vlaku), jsou perfektně
upravené pro klasiku i bruslení a vstup je zdarma. V centru Davosu je i nově
vybudovaný „bruslařský svět“.
Doprava do střediska a parkování:
Příjezdové cesty vedou do Davosu od Landquartu přes Klosters anebo od
Tiefencastelu – obě mají lehce horský charakter a jsou dobře udržované.
Parkovací plochy u hlavních lanovek Jakobshornu i Madrisy jsou placené (cca 5
CHF / den), jen pod Rinerhornem se parkuje zdarma. Přímo u lanovky na Parsenn
v centru Davosu parkoviště není.