Vaše maximálka na lyžích (strana: 3)
12.03.2010 22:10:32 #62
>> #61, Wartus, 12. 03. 2010 16:31:33
Chce to, aby nebyl příliš vodivý sníh. Včera v Rokytnici mi dvakrát kmitla lyže, tak jsem přestal škádlit hada bosou nohou a spokojil se s 95km/h.
13.03.2010 00:41:03 #64
>> #63, fricino, 12. 03. 2010 23:58:05
No, letmých 530m za 20s. Červená FIS v Rokytnici, na prvním zlomu
3 otevřené oblouky a potom ve vajíčku až k rovince. Zaznamenaná trasa
odpovídá tomu, kudy jsem jel
13.03.2010 01:48:21 #65
*>> #64, Mirek, 13. 03. 2010 00:41:03 nerad bych ti do toho tady nejak kecal ale jel jsem na lyzich 95km/h co mi nameril radar. Na kole mam max 89km/h. Pri kazde z techto rychlosti uz jsem citil ze to neni uplne ono. Nechapu ale 95km na slalomkach a jeste s oblouky, slalomky mam ruzne typy nejakych 10 let a Rokytnici navstevuji casto. Jedina prudka sjezdovka je k lomenaku k pome a cerna uzka v lese toto mi neprijde realne. Zkus to nekdy na necem jinnem nez je GPS.
13.03.2010 22:04:41 #66
>> #65, Kiri, 13. 03. 2010 01:48:21
S GPS-kou jsem loni na kole najel 2500km a měřila správně, jen při špatném signálu v lese ukazovala rychlost přibližně poloviční. Dokonce i zaznamenaná maximálka byla stejná nebo nižší než na tachometru. V autě ukazuje rychlost cca o 10% nižší než tachometr v autě, s radary se shodne na kilometr. Pokud někde na sjezdovce na radar narazím, rozhodně to otestuju. Na těch 530m GPS-ka uložila 21 záznamů všechny s rychlostí 90–98km/h.
14.03.2010 00:20:26 #67
Ahoj,
v tomto „poměřování pinďourů“, jak to již tady někdo nazval, velký smysl nevidím. Nicméně je skvělé, že je tu tolik nadějných závodníků… Snad jen jedna informace k GPS a měření rychlosti. Pokud vím, tak GPS (naprostá většina) měří rychlost ve svahu (i poměrně mírném) dost nepřesně. Důvodem je to, že odečítá vzdálenost pouze v horizontálním směru a nebere v úvahu převýšení. Takže z geometrie vyplývá, že čím větší kopec, tím větší chyba. A protože logicky se vyšších rychlostí dosahuje na větších kopcích, jsou tyto rychlosti zatíženy větší chybou (i desítky procent). Nebo ne? I.
14.03.2010 00:46:20 #68
>> #67, CzechSkier, 14. 03. 2010 00:20:26
Ne.
Kdyby se vycházelo z tvého postulátu, musela by GPS naměřit podstatně nižší rychlost, než je skutečná. Protože posun bodu pouze v horizontání ose by byl v čase mnohem kratší, než skutečně ujetá vzdálenost. Tudíž by GPS zaznamenala nižší rychlost, než skutečná. Raděj to neříkej před dětma, mohly by zjistit, že trenér neví všechno.
Shora uvedeným opravuji pouze předchozí příspěvek. Rozhodně tím nechci říct, že měření rychlosti na sjezdovce pomocí GPS je exaktní metoda. K počtu nadějných závodníků bych snad jen podotknul, že neméně potěšitelné je to, kolik máme odborníků na cokoli .....
To Mirek : Správně jsi odhalil, že GPS se shodne s radary přesně. Ona JE totiž velmi přesná. Odchylka v autě není způsobena nepřesností GPS, ale tachometrů, kde je povolená tolerance tebou uváděných deset procent.
14.03.2010 08:03:33 #69
>> #68, Martin430, 14. 03. 2010 00:46:20 No nejsem odborník přes GPS, ale mám za to, že GPS jednotka přijímá signál od satelitů a z nich vypočítává polohu na zemi – souřadnice. A to, jaká je na dané souřadnici nadmořská výška musí odněkud vyčíst, předpokládám, že z mapy. Ta je v autě, ale ve většině hodinek není. Schválně jsem ještě hledal na některých fórech zabývajích se GPS, kde se to také takto uvádí. To samozřejmě ještě nemusí nic znamenat. Docela by mne to zajímalo. A s tou rychlostí by to pak bylo přesně tak, jak píšeš, tedy např na 20°kopci by byla skutečně ujetá vzdálenost cca o 10% větší než naměřená, tedy i rychlost. I.
14.03.2010 16:37:15 #71
>> #69, CzechSkier, 14. 03. 2010 08:03:33
GPS potřebuje příjem alespoň 4 družic, ke zjištění polohy (x,y), výšky (z) a čas (t). Polohově je velmi přesná při dobrém signálu. Výškově méně, protože úhel je dost malý a její měření může mít chybu v řádech desítek metrů (20–50). Vše záleží na kvalitě signálu (tedy i přijímače) a konkrétního rozložení družic na obloze. Je-li příjem třeba z 8 družic, bývá i měření výšky dost přesné (10–20). Na sjezdovce ale asi často můžeš mít zakrytou dost vekou část oblohy kopcem nebo lesy. Ve větroni, kde na přesnosti dost záleží je výška GPS nahrazena tlakovým měření a jako hlavní zdroj (právě kvůli chybě GPS) slouží barometrická sonda. T
15.03.2010 20:13:56 #72
>> #71, TomáS, 14. 03. 2010 16:37:15
Myslim, ze to nie je to uplne tak. K zisteni presnej horizontalnej polohy potrebuje GPS prijimac signal z min 3 druzic. Prijimac sleduje za aky cas sa k nemu dostane signal z druzice. Na zaklade toho vie urcit ako daleko sa od druzice nachadza. Zjednodusene pri jednej druzici mu vznikne v 2d priestore kruh, kde sa moze nachadzat. Pri 2 druziciach sa vzniknute 2 kruhy pretnu v 2 miestach, pri 3 druziciach uz iba v jednom. V 2D priestore sa takto urcila horizontalna poloha. Co pri navigacii staci, kedze vieme, ze sa musime nachadzat niekde na zemi. Pre 3D vznikaju nie kruznice, ale „gule“, prienikom 4 gul vznika bod v 3D priestore. (horizontalna aj vertikalna poloha). Cim viac druzic, tym viac prienikov, tym mensia odchylka.
Co sa tyka merania rychlosti GPS – v aute na ceste je to velmi presne, na lyziach…neviem. Tiez mam niekedy pusteny Sports Tracker a sem tam si pozrem ako rychlo som to asi isiel. :) Pouzivam externy GPS modul, je presnejsi. Moduly v mobiloch a pod. meraju dost nepresne – pri skokovych odchylkach su schopne namerat aj o 10-tky % vyssiu max. rychlost akou clovek skutocne isiel.
15.03.2010 21:05:42 #73
pre zavodnikov na slalomkach … pozrite od 1:27 … namerane zodpoveda cca
tomu co pisal Kiri
http://www.youtube.com/watch?…
16.03.2010 22:03:51 #75
>> #74, Tom_, 16. 03. 2010 18:35:06
Myslím, že to reálné je. Před dvěma roky mi to na témže úseku
naměřilo 93 km/h. Sníh byl „tak akorát“, nic ledového. Měl jsem
tenkrát Rossignol Power Pulsion 9S, R:tuším 14,5, d:175, obyčejná
„plandavá“ bunda a oteplovačky. Batůžek jsem doufám sundal (to už si nepamatuju). Na
delších, rovnějších lyžích, případně v softshelce tam nemůže být
98 i víc problém.
16.03.2010 22:47:03 #76
Trochu se mi zdá, že je to tu samej „Herminátor“… Letí-li trénovaný borec maximálkou 140km/h, na homologovaných DH prknech na tu rychlost, tak to beru – a top ski zd RD to i asi přežijou. Ale na komerčních „slalomkách“, kdy na spodku je obyčejný PE, že se dá frčet 110, tak to je hustej fór! Jak teda vypadaj ty lyže po akci? Na best-sjezdu např. na Bouřňáku je top-speed asi něco nad 120, a to jede fešák na min.DH lyžích a v aerodyn.kombinéze!!! Tak se lidi vzpamatujte:-) Jezdím na lyžích homologovaných FIS, SL i GS, na slalomkách vejce nedávám, ale i 183cm/r25,4m se pěkně mrskaj pod nohama – a na prázdný sjezdovce svižným obřákem bych si netrouf říct, že to smažím kilo! A to s tou GPSkou máme v hospodě pořád na paškále – nic moc lyžník si naměřil 85km/h, a to na prknech, který koupíte v nejhorším bazáči za 500,–… Takže to měření asi má nějaký chyby – co komentář odborníka (zkušenosti se závody)? SKOL!
16.03.2010 23:11:10 #77
>> #76, trautenberg, 16. 03. 2010 22:47:03
Souhlasim, jeste bych zduraznil, ze ten borec je STRASNE MOC trenovany a
hlavne leti po ledu a brutalnim sklonu na 220cm nejlepsich lyzich a to tech
140 uz je navic extrem… Takze turista na slalomkach, na normalnim kopci a
snehu jet 110 asi nemuze. Nebo spis ne vickrat…
17.03.2010 10:03:04 #78
>> #77, Wartus, 16. 03. 2010 23:11:10
Ve WC jedou sice občas 140 ale je to fakt extrém. Na pár sjezdovkách a jenom jednom místě. 120–130 má asi každý chlapský sjezd (takové místo). Jinak ale jedou pomaleji 80–100. Podívejte se třeba na ženský, Ty rozhodně jedou desekrát líp než my, nebo si tady někdo snad troufá na Mancuso:-)) a jejich rychlosti jsou jen málo kdy přes 100 v SG a ve zjezdu max 120. Taky be se měli ty kluci podívat, jak vypadá let v 90km/hod po zaříznutí vnitřní hrany na R 33+. Na R13 to musí rovnou utrhnout i koleno:-)…
17.03.2010 18:05:38 #79
>> #78, TomáS, 17. 03. 2010 10:03:04
Mockrát se tady to měření pinďourů probíralo. Výsledek je jasnej, ale lidi to furt láká psát,jak na kraťoučkejch slalomkách je pro ně 80 normálka… – to je nesmrtelný téma. Někdy bych tyhle umělce postavil na bezpečný speciální sjezdový lyže 215 cm a na kopec, kde by opravdu těch 80 – 100km/h spolehlivě mohli mít (jedině za předpokladu, že se skrčej do sjezďáku a nebudou mít na sobě svou obvyklou teplou strůj :o)). Překvapil by je ten fofr…
17.03.2010 19:14:28 #80
jsk.1, 16. 03. 2010 22:03:51*
Já bych taky rád věřil, že to byla skutečná rychlost. Když porovnám parametry trati na Goldknopfu třeba se zmiňovaným Best sjezdem na Bouřňáku (dl. 290 m, převýšení 91 m), tak by to odpovídat mohlo…
Videa z Goldknopfu: amatér a profík
Co na to absolventi Best sjezdu?
17.03.2010 19:22:35 #81
*>> #74, Tom_, 16. 03. 2010 18:35:06 jen k tvemu prispevku a parametrech svahu. jak pocitas sklon kdyz udavas 28%??
17.03.2010 19:36:05 #82
>> #81, Kiri, 17. 03. 2010 19:22:35
Sklon na Goldknopfu jsem nepočítal, ale opsal z údajů na webu. Pokud je uvedená délka šikmá, tak by vycházel sklon místo uvedených 28 % ca 29 % (sin a = h/šikmá dl. = > a, následně (tg a) x 100 je sklon v %)
Na Best sjezdu vychází sklon 33 %.
17.03.2010 20:25:51 #83
>> #82, Tom_, 17. 03. 2010 19:36:05
Tome, to použití Tg mně docela zarazilo. Já jsem sklon udávaný v procentech vždycky chápal tak, že 45 stupňů je 100%. Takže pro úhel A ve stupních se sklon[%] = 100*A/45.
Tenhle výpočet má pěkně lineární průběh pro přepočet ze stupňů na %, zatímco tg je pěkná nelineární potvora.
S tímhle mi to pro parametry 290m/91m vychází 41% (úhel 18,29 stupně).
17.03.2010 20:41:50 #84
>> #83, HonzA_, 17. 03. 2010 20:25:51
To ale nemyslíš vážně, že ne?
S těma 45 st. máš pravdu, jinak je tg nelineární (goniometrická) funkce, takže přímá úměra nefunguje.
17.03.2010 20:44:35 #85
>> #84, Tom_, 17. 03. 2010 20:41:50
A co nemám myslet vážně?
(Editoval jsem příspěvěk aby to dávalo smysl po tom cos ty editoval ten
tvůj )
17.03.2010 20:52:34 #86
>> #84, Tom_, 17. 03. 2010 20:41:50
Tiez zijem roky rokuce v domneni ze 100% = 45°, tak ako pise HonzA …
17.03.2010 21:05:05 #88
>> #85, HonzA_, 17. 03. 2010 20:44:35
>> #86, Duro, 17. 03. 2010 20:52:34
Ten přepočet, který HonzA uvedl,platí jen a právě pro 45 st.=100 % Jinak, chlapci, to je učivo ZŠ a už jsme to probírali i na snow : – ))
Názorně třeba zde
17.03.2010 21:23:09 #89
>> #88, Tom_, 17. 03. 2010 21:05:05
Tome, goniometrické fce chápu (aspoň tedy myslím . Ale dodnes žiji
v přesvědčení (zjevně asi v bludu
že sklon v % je lineárně
odvozen od úhlu.
Pokud je to tedy Tg(), tak by byl % sklon odvozený od poměru stran trojúhelníku (tedy převýšení a horizontálního průmětu šikmé délky). Jestli je to tak, kde je tahle metoda definovaná? V nějaké normě a nebo někde jinde?
P.S.: na ZŠ nás výpočet sklonu v % bohužel neučili…
17.03.2010 21:25:27 #90
>> #79, HOnza, 17. 03. 2010 18:05:38
Tenhle profláklý pissing contest ignoruju. Akorát jsem před sezonou sliboval, že zkusím ve Špindlu zorganizovat měření s Policií a HS. Bývalo by se to ideálně hodilo při Červené open, ale to jsem byl mrazy a prací tak ubitý, že jsem si na to ani nevzpomněl. A pak jsem už brzy odešel, takže tam pro letošek nic.
Zauvažuj, jestli by se pro to na příští zimu nedala získat Rokytnice. Šlo by to samozřejmě i s obyčejnou časomírou a měřeným 50metrem, asi jako kdysi býval při PST na Černé. S 10m špagátem a časomírou by se to mohlo udělat i někdy ráno teď na jaře.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.