Vaše maximálka na lyžích (strana: 8)
31.03.2010 12:28:03 #211
Pořád se tady probírá přesnost GPS. Je potřeba si uvědomit, že GPS byla vyvinutá armádou pro URČENÍ PŘESNÉ POLOHY ve 2D = na mapě a přenos do 3D = terén.
Všechno ostatní (měření výšky, rychlosti , …) je jen vedlejší v systému GPS. V autě ještě bude měření rychlosti fungovat, protože se pohybujeme na relativně neskloněné rovině. Na lyžích už jedeme po nakloněné rovině a na to GPS není ideální. GPS měří výšku s odchylkou + – 50 m !!!
Proto GPS může při sjezdu ukazovat vyšší ale i nižší rychlost než je skutečná.
TomáS tady mluvil o GPS pro větroně. To jsou vojenské dvoukanálové GPS přijímače s barometrickým výškoměrem.
31.03.2010 13:04:57 #212
Mohl byste někdo najít, jaké jsou asi průměrné rychlosti ve sjezdech WC? Mám takový matný a možná mylný dojem, že „PRŮMĚR přes 100“ v podání amatérů na Turistické ve Špindlu by se zařadilo hodně, hodně vysoko. Nebo se opravdu pletu?
Btw, Honzo, kam zmizelo tvých původně uváděných 96 kmh?
31.03.2010 13:50:20 #213
>> #212, ivan, 31. 03. 2010 13:04:57
Tu práci si dal Martin47 – příspěvek #132 (Já jsem doplnil jen výpočet rychlosti):
„Pro zajímavost uvádím kolik metrů ujel ujeli vítězové průměrnou rychlostí za 20 vteřin v letošních WC sjezdech.“
Lake Luise 557 (100,26 km/h)
Beaver Creek 541 (97,38)
Val Gardena 565 (101,7)
Bormio 540 (97,2)
Wengen 584 (105,12)
Kitzbühel 581 (104,58)
Kvitfjell 573 (103,14)
GaPa 555 (99,9)
31.03.2010 14:00:58 #214
>> #212, ivan, 31. 03. 2010 13:04:57
Těch 96 tam bylo asi dvě minuty než jsem to smáznul, protože by to někomu mohlo připadat jako pitomoučký vychloubání a protože to nevím taky už jistě. Fakt je, že výpočet tý rychlosti nás hodně překvapil, ale každej si to může přesně spočítat – teď jsem si vzdálenost přeměřil na odkazu na mapě a vyšla mi vzdálenost 2 440m (to nepočítám s tou přeponou – to by bylo poněkud delší a rychlost i poněkud vyšší). Délku trati modré open si může každej klidně přeměřit. Ze zkušenosti vím, že měření z těchto map je velmi přesný (měřil jsem tak potřebný dýlky lan vleku na předpokládaný vleky na svazích)… Lyžař by ke zdolání 2440m vzdálenosti průměrnou rychlostí 100km/hod potřeboval dosáhnout času 87,86 sec.. Zako měl, nemýlím-li se, cca 1,22 (82 sec.) = 107 km/h. Že to je reálný, to Ivane dobře víš, protoře takový časy byly v podstatě běžný (to se náhodou pamatuju) na bejvalý červený… Teď si vzpomínám, že já jsem jel 1,31 = skutečně průměr oněch 96km/h. Howgh…
31.03.2010 14:12:16 #215
>> #214, HOnza, 31. 03. 2010 14:00:58
Na Modrý open je vysoký průměr dán tím, že se jedná o velmi jednoduchý sjezd. Nejel tam někdo na slalomkách?
31.03.2010 14:18:53 #216
>> #214, HOnza, 31. 03. 2010 14:00:58
My to snad zejtra s TomáSem budem muset přeměřit. Pokud to přes noc přimrzne,
první jízda je naše. Odmontujem GPS z větroně a to by bylo aby to
nevyšlo.
Když vezmu v potaz vítěznej čas 1:21 z letošní Červený Open, tedy zavřenější SG a to, že červená je kratší, zato o dost svižnější, dost dobře si neumím představit cca ten úplně stejnej čas na modrý. Až k horní stanici Hromovky to kromě hodně tvrda, či beton-firnu skoro vůbec nejede (kilo si tam neumim představit), dál už si přes kilo představit dokážu. Průměr 107 km/h mi vzhledem k výše uvedeným WC průměrům příjde nějakej divnej.
31.03.2010 14:21:30 #217
>> #215, Martin47, 31. 03. 2010 14:12:16
To mě taky napadlo, ale nikdy sem ho nejel, takže vím prd. V tom případě to ale musí bejt opravdu naprosto rovnej sjezd se 2 přírodníma zatáčkama, jinak pořád fofr vejce.
31.03.2010 14:25:01 #218
Dobrý den, dnes snad podruhé jsem si četl příspěvky k Maxim. na lyžích a musím reagovat několika poznámkami.
- rychlost 120 km/h, navíc na slalomkách, je nebetyčný nesmysl a kdo lyžuje či pouze sleduje WC závody ve sjezdu, ví, že je nebetyčný nesmysl i o tom diskutovat.
- přijde mi jako velmi nebezpečné!!! hecování se rychlostmi na neuzavřených sjezdovkách na stránkách takto solidního časopisu(já to jako hecování bohužel vnímám – prostě kdo víc)
- vy, kdo uvádíte tyto rychlosti, dejte prosím vědět, kam a kdy budete příští zimu jezdit lyžovat, abych tam náhodou s rodinou nebyl – úroveň Vašeho lyžování si dovedu představit.
31.03.2010 14:27:44 #219
>> #214, HOnza, 31. 03. 2010 14:00:58
Schválně jsem si dal práci a spočítal průměr na Červené open ve Špindlu. spočítal jsem (přibližnou) délku jízdy se započítáním 45 branek s přesazením 10m a průměr nejrychlešího mi vyšel na 81 km/h. I když je to +/- výsledek, je to dost slušné.
31.03.2010 14:31:08 #220
>> #218, martin kolář, 31. 03. 2010 14:25:01
Samozřejmě máš pravdu – to co píšeš tu už asi 80× padlo … – a znovu a znovu to
jede kolemdokola.
31.03.2010 14:36:44 #221
>> #215, Martin47, 31. 03. 2010 14:12:16
Už mockrát jsem tu psal, že modrá open je hodně jednoduchý sjetí furtundfurtvevejci (pokud to vydrží). Samozřejmě ovšem, že na sjezdových nebo SG lyžích. Nevím o nikom, kdo by jel na slalomkách – a pokud, tak v podstatě ve stoje a v úplně jiným čase…
31.03.2010 14:40:10 #222
>> #216, Másin, 31. 03. 2010 14:18:53 Mě to taky přijde divný, ale dýlka je jasná, čas si nepamatuju, ale vím, že jsme to počítali a vycházelo to tak. Červená open taky byla pomalejší (přece jenom hodně dost zavřenejch zatáček) – byla to o mnoho obtížnější jízda než rovná nudná modrá open…
31.03.2010 21:57:09 #223
>> #216, Másin, 31. 03. 2010 14:18:53
My to snad zejtra s TomáSem budem muset přeměřit. Pokud to přes noc přimrzne, první jízda je naše. Odmontujem GPS z větroně a to by bylo aby to nevyšlo.
Zajímavý experiment. Podle všeho tam zítra budu s váma. To by byl fajn
konec všech spekulací. Modrá šusem. Másin a TomáS na GS a já na SL
zahraněných na 3 – 5 st. Akorát by pak možná ve spodku sjezdovky, kde se pořítím
rychlostí nad 100 km/h, museli chlapci najít moje tělo někde v lese
v okolí potom, co se mi kousla hrana.
31.03.2010 22:16:02 #224
>> #208, CzechSkier, 31. 03. 2010 00:12:40
Pokud máš k dispozici radar, změř si pro zajímavost rychlost svých svěřenců a zjistíš, že 60km/h jedou každou chvíli.
Nějakých 500m ve vajíčku ti bude trvat do 30s, to zvládnou
i netrénované nohy a když to jinak nepujde, tak i bez dechu,
přinejhorším v závěru jízdy omdlíš. Pokud se narovnáš, neposadí tě
to na zadek, protože odpor vzduchu a setrvačná síla mají přibližně
stejné působiště, jen bych to nezkoušel ve skoku
>> #210, Martin47, 31. 03. 2010 11:41:26
Martine, k tomu Deštnému, pokud na konci klesání na černé pojedu 90km/h, zbývá mi do lesa 100m, za kterých mi rychlost sama klesne i na rovině na 60km/h a tam je oblouk, který nejedu ve vejci a ještě je to do kopečka. Rychlost klesne sama a dobrovolně.
>> #194, Cipous, 30. 03. 2010 15:12:48
Myslím si, že po 300m jízdě ve vajíčku na sjezdovce se sklonem 33% se startovní rychlostí 60km/h je těch 110km/h celkem reálných…
>> #197, PeJa, 30. 03. 2010 16:36:15
Pokud jsi nejel v kombinéze, není reálné na 400m modré (se sklonem okolo 20%)to rozjet na 118km/h. Tam je maximální dosažitelná rychlost v běžných hadrech pod 100km/h, důvod je odpor vzduchu, viz má tabulka.
31.03.2010 22:29:10 #225
>> #224, Mirek, 31. 03. 2010 22:16:02
Jenže podle záznamů z tvého příspěvku č.25 jedeš 90 úplně dole. Tak už si to konečně srovnej v hlavě, co tady pořád obhajuješ. Takovou rychlostí je to tam absolutně neprůjezdný. Notabene na slalomkách. Na tý mezi před cestou by tě vystřelily na vrcholky stromů.
31.03.2010 23:24:14 #226
>> #225, Martin47, 31. 03. 2010 22:29:10
V příspěvku č.25 je žlutě označená část s rychlostí 80–90km/h, takže tam kde to začíná stoupat jedu max. 80km/h a v lese 60km/h
01.04.2010 00:49:30 #227
>> #226, Mirek, 31. 03. 2010 23:24:14 Mirku uz nekolikrat jsi tu uvadel svoji tabulku i s tvrzenim ze vypocty jsou spravne. Zajimalo by mne jak muzes vypocitat takto presne udaje aniz by jsi znal jakekoliv presnejsi data. V tomto pripade kdyz ti hraje roli vaha, vyska a postoj lyzare + namazani, typ lyzi a jeste k tomu druh snehu a vitr. Nejsem absolvent matfyzu ale tohle by byl slusny vypocet…
01.04.2010 06:40:28 #228
>> #227,
Kiri, 01. 04. 2010 00:49:30
Jsem absolvent matfyzu a proto jsem presvedcen, ze pokouset se neco podobneho
pocitat je zcela zbytecne
01.04.2010 06:47:42 #229
>> #226, Mirek, 31. 03. 2010 23:24:14
Falešnou skromnost stranou Mirku. Stáhnul a zvětšil jsem si ty záznamy z příspěvku 25 a nejvyšší rychlost je 101,5km/h. Je to 22.3.2009 v 10:18 a 11:22.
Na druhém obrázku je záznam z nerychlejších jízd, co je žlutě jedu přes 90km/h. Ve spodní části při vjezdu do lesa GPS-ka bloudí, proto jsem udělal jen výřez. Vlevo je u obou záznamů graf rychlosti. To píšeš v příspěvku 25. Výřez končí prakticky dole, v místěm kde začíná komprese. Navíc pochybuju, že by zrovna v ukončení výřezu ve všech třech případech začínala na grafech modrá.
Ahoj Martine, na otázku kudy máš odpověď na prvním obrázku, jsou to mé dvě první „testovaci“ jízdy ten den, i tak to co je žlutě jedu přes 80km/h. Při této rychlosti na hraně u bývaleho stromu neskočím, ani když se odrazím, při nejrychlejších jízdách tam letím poměrně daleko, přestože se snažím skočit co nejmíň. Druhá citace. Opět za hranicí možného. Poměrně dlouhý skok v rychlosti nad 100.
Abych to shrnul. Na černé sjezdovce v Deštném se sbalíš na slalomkách do nízkého sjezdového postoje, dáš lyže na hrany pod úhlem 3–5 stupňů, rozjedeš to na víc než 100, dole na hraně skočíš dlouhý skok, v kompresi se ve stovce rozbalíš během oblouku doleva, zpomalíš na 80, přelítneš mez (pro neznalé poměrů, je to mez nahoru, na kterou se vyjíždí zdola velmi zešikma, s levou nohou značně výš než pravou), hned za mezí srovnáš lyže doprava a pohodička, piánko 60 po cestě k vleku.
01.04.2010 07:51:13 #230
>> #229, Martin47, 01. 04. 2010 06:47:42
Martine, popisuješ to správně, tak nějak podobně to bylo, jen musím s hambou přiznat, že letos jsem se tak neodvázal, nebyly podmínky, tak jsem to balil jen na mírném úseku před hranou. Pro neznalé, skutečná hrana tam není, jen tam sjezovka nabírá větší sklon, je to spíš bubínek, na kterém jsem se letos musel odrazit, abych se dostal do vzduchu.
01.04.2010 08:29:17 #231
>> #218, martin kolář, 31. 03. 2010 14:25:01
Martine, na skutečných (tištěných) stránkách časopisu SNOW žádné „hecování k rychlosti“ nenajdeš.
Tohle tady je jen svobodná nemoderovaná diskuse na website patřící vydavateli časopisu, do níž může každý registrovaný napsat (skoro) cokoli.
01.04.2010 08:52:30 #232
>> #226, Mirek, 31. 03. 2010 23:24:14
Mirku, nemas v tych zaznamoch jednotlivych jazd zaznamenane aj priamo GPS suradnice v sekundivych intervaloch ? Mozno by bolo zaujimave na ich zaklade vypocitat prejdenu vzdialenost bez zohladnenia prevysenia. Pri 30° svahu ( a to uz je poriadna strmina )je chyba 15%, takze pocitam ze nepresnost vnesna zanedbanim prevysenia by bola maximalne do 10% .
01.04.2010 10:03:08 #233
>> #231, ivan, 01. 04. 2010 08:29:17
A to je možná ta chyba!! Protože v Čechách bohužel hulení a jízda kilo na slalomkách nemá tradici. Tak byste to mohli trochu zpropagovat… I.
01.04.2010 10:20:57 #234
>> #228, kokoska.rokoska, 01. 04. 2010 06:40:28 Nebuď tak přízemní. Ze zveřejněných dat sestavíš soustavu algebrodiferenciálních rovnic s indexem větším než jedna a když víš, že poměr nekonečné rychlosti na slalomkách k nekonečné rychlosti na lyžích pro sjezd je omega alef alfa, a vezmeš v úvahu, jak píše Mirek, že „odpor vzduchu a setrvačná síla mají přibližně stejné působiště“ (sice jen velmi přibližně, protože na lyžaře žádná setrvačná síla nepůsobí, ale to zanedbáme), tak to hravě spočítáš během jízdy na vleku. I.
P.S. A kdybys náhodou při jízdě na vleku měl pocit, že jsi náhle nevysvětlitelně zrychlil, tak se tím nenech zmást. Jedeš pořád stejně, jenom kolem tebe prosvištěl někdo 150.
01.04.2010 11:24:34 #235
>> #234,
CzechSkier, 01. 04. 2010 10:20:57
Mas, Ivane, samozrejme pravdu. Jsem dnes nejaky pomalejsi.
Jeste me tak napadlo, ze bychom meli zavest a v tomto vlakne napriste pouzivat
misto pojmu „rychlost“ novy pojem, napriklad „rychlostni index“
(nebranim se diskusi nad finalnim jmenem).
Jeho definici bych si predstavoval zhruba takto:
v__i__ = v__g__ / d__l__^^2^^ / cos(alfa) / ( c__x__ / S__l__ ) * (
s__d__ / s__s__ )^^2^^
v__i__ – rychlostni index (m/s)
v__g__ – rychlost zmerena pomoci GPS (m/s)
d__l__ – delka lyzi (m)
alfa – sklon svahu (°)
c__x__ – soucinitel odporu vzduchu
S__l__ – celni plocha lyzare (m^^2^^)
s__s__ – delka sjezdovky (m)
s__d__ – delka skutecne proje drahy drahy (m)
Zkratka by melo byt zrejme, ze na slalomkach obloucka ve vataku, pokud mozno na
mirnem svahu, je to ten spravny narez.
Samozrejme je silne nevhodne pouzit jedno jedine mereni! Je potreba provest
mereni nekolik a nasledne vysledky normalizovat:
Provest napriklad 10 mereni, vysledky secist a vydelit 9. Pokud by to
nestacilo, vydelit 8 atd.
Pokud by se vysledne rychlosti lyzar lekl, neni nic jednodussiho, nez pouzit
predchozi vysledek (deleny vyssim cislem).
Pro zjednoduseni prvotnich vypoctu je mozne vliv soucinitel odporu vzduchu
zanedbat.
Jeste upozornuji, ze rychlosti presahujici 299 792 458 m/s nebudou
uznany. **
01.04.2010 11:33:19 #236
>> #235, kokoska.rokoska, 01. 04. 2010 11:24:34
To je diskriminace skutečně rychlých rychlostních slalomkářů. Proč nebudou uznány?
01.04.2010 11:59:09 #237
>> #236,
Martin47, 01. 04. 2010 11:33:19
Hlavnim duvodem je, ze vetsi cislo se mi nevejde do kalkulacky, takze nebudu
moci overit spravnost vypoctu.
Ale uznavam, ze by to nebylo fer.
Dobre tedy, koupim si novejsi kalkulacku a sve Casio z roku 1991 poslu na
zaslouzeny odpocinek. Presto, bych doporucoval takto vysoke rychlosti (v__i__)
uznavat jen proti cestnemu prohlaseni, ze pri cestovani casem nebyl vysledek
mereni nevhodnym zpusobem ovlivnovan…
01.04.2010 12:04:46 #238
>> #237,
kokoska.rokoska, 01. 04. 2010 11:59:09
Jeste jsem si uvedomil, ze takto bychom diskriminovali lyzare nemajici
GPSku.
Proto navrhuji, pro „prvni priblizeni“ zanedbat vliv namerene rychlosti, a
nahradit ji libovolnou konstantou z rozsahu 0–1000000 m/s (vesti rozptyl
bohuzel nepripada v uvahu, protoze se musime pohybovat v toleranci mereni
GPS).
Hezky den!
01.04.2010 12:07:49 #239
>> #236, Martin47, 01. 04. 2010 11:33:19
>> #235, kokoska.rokoska, 01. 04. 2010 11:24:34
Souhlasím s Martinem. Navrhuji smírné řešení, že o regulérnosti a platnosti těchto řešení budou rozhodovat v CERNU, neboť oni jsou schopni je prakticky ověřit při „Malém třesku“.
Jinak bych vzorec ještě vydělil koeficientem (1-beta), kde beta je úhel postavení slalomky na hranu, zpravidla dosahuje při maximálních rychlostech hodnot v rozmezí 3°-5°. Pochopitelně je před dosazením potřeba jej převést na radiány.
Ještě mne napadlo, že by bylo možné rychlost zvýšit tak, že by se slalomka sice postavila na hranu a udržela přitom v rovné jízdě. Šlo by to myslím tak, že by se rozkmitala, takže by jela vlastně po mírné vlnovce, ale při minimální amplitudě a vysoké frekvenci by byl mírný přírůstek dráhy bohatě kompenzován neuvěřitelnou stabilitou.
Samozřejmě v tomto případě by bylo ve vzorci ještě třeba počítat s harmonickou konstantou.
Jinak jsem oslovil tvůrce připravovaného evropského navigačního systému Galileo a nabídl ji námi stanovené rychlosti jako referenční ukazatele pro ověřování přesnosti jejich systému. Také mne již kontaktovala americká armáda. Zatím jsem neodpověděl, ale zato jsem již podal návrh na zařazení Tvého indexu mezi jednotky SI. Samozřejmě po předchozím připomínkovém řízení tady na Snow. Možná kdyby ivan dal něco do placu, mohlo by se to jmenovat Snow vi rychlostní konstanta.
I.
01.04.2010 12:20:38 #240
>> #235, kokoska.rokoska, 01. 04. 2010 11:24:34
>> #239, CzechSkier, 01. 04. 2010 12:07:49
Chlapci zlatí, z metodologického hlediska tam máte jedno zcela zásadní opominutí. Do rovnice a dalších výpočtů je třeba zahrnout spoluproměnnou M__e__ (velikost ega) a L__p__ (rozpětí paží) lyžaře. Nasnadě by byla ještě jedna délková hodnota, která by ale diskriminovala ženy a způsobila genderovou nevyváženost a kolizi s legislativou EU.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.