Vaše maximálka na lyžích (strana: 7) - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Technika jízdy Vaše maximálka na lyžích

Vaše maximálka na lyžích (strana: 7)

30.03.2010 11:56:06 #181 

Příspěvků: 365

kokoska.rokoska muž

>> #180, Kiri, 30. 03. 2010 11:51:54

Pockej, az pristi tyden uslysis velikou ranu nad Seiser Almem. To padne dalsi meta.

„Tak špatnej lyžař snad ani nemůže bejt slušnej člověk!“

30.03.2010 12:01:30 #182 

Příspěvků: 1289

Pavlos muž

…ještě by mohl přispěchat Tom from Austria , že na Ski RAX jel podle GPS 160 km/h a bude to tady komplet…

Výše uvedený názor je jen soukromým subjektivním dojmem autora. Nemusí, ale někdy i může to být pravda.

30.03.2010 12:03:06 #183 

Příspěvků: 2335

TomáS muž

>> #176, PeJa, 30. 03. 2010 10:47:49

Tohle vlákno je fakt paráda. Věřím všem, že nekecají a věřím, že jim to GPS ukazují. Něco podle mě bude ale špatně. Na GPS jsem ve větroni zcela závislý a ukazuje velmi přesně (taky stála cca 100k bez dph). Z těma vašema bude někde háček (asi, že stojí 2k, co?). Zkušení lyžaři na velmi prudkým svahu mají v kombinézách honičku dát 100 a tady nejednou na modrý sjezdovce jedeš 118 na lyžích 166cm!!!! To je fakt paráda!!!!! Pak 109 a 115. Najdi si videa BEST SJEZDU, tam je fotobuňka a rychlosti jsou ok. Podívej se jakej je to krpál, jaký maj lyže, jak jsou oblečení. Nejsem si jistej, že tam někdo 118 dal. Osobně jsem tak rychle nikdy nejel, ale myslím že lidi tady, co to někdy zkusili v závodě na SG nebo DH lyži jsou mrtví smíchy. Jak už to tu někdo napsal, ty vaše GPSky sou nějaký mrdlý:-))) Zatím myslím ještě někteří těm 100 naměřených na GPSkách věřili, ale ty jsim jim teď vrazil kudlu do zad. 118 ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha…

30.03.2010 12:14:53 #184 

Příspěvků: 1289

Pavlos muž

Závody v rychlostním lyžování se konají hlavně v Evropě, zejména ve Francii. Jak už jsem se zmínil výše, provozovat rychlostní lyžování může pouze člověk s nadprůměrnou fyzickou a psychickou kondicí, dokonale ovládající sjezdové disciplíny. Proto jestliže se chcete tomuto sportu věnovat, pečlivě zvažte svoje možnosti (jak fyzické a psychické, tak i finanční), abyste předešli pozdějším nepříjemnostem.

Rychlost si můžete v Les Arcs vyzkoušet na vlastní kůži. Za cca 25 Eur máte 3 pokusy, kdy se zvyšuje nájezd. Máte k dispozici půjčené lyže a helmu. Podle dosažené rychlosti si pak můžete odnést diplom. Bronzový za rychlost od 110 km/h, stříbrný nad 130 a zlatý nad 150km/h. Zdatní lyžaři (pokud jsou oblečeni např. ve šponovkách a velmi přiléhavé bundě) jsou schopni dosáhnout i stopadesátky, při této „malé rychlosti “ nijak výrazně nehazardujete.

Parametry tratě v Les Arcs: Start: 2.710 m n.m., cíl: 2.145 m n.m., převýšení: hrozivých 565 m, délka 1740 m. První jízdy se jezdí z nižších nájezdů, i tak se při první jízdě dá dosáhnout rychlost cca 180 km/h, u světové špičky běžně okolo 190 km/h. Na této trati se při finálových jízdách (start až nahoře) dosahuje šokujícího zrychlení z 0 na 200 km/h za pouhých 7 sekund.

Převzato z http://www.speedski-cz.com/

Výše uvedený názor je jen soukromým subjektivním dojmem autora. Nemusí, ale někdy i může to být pravda.

30.03.2010 12:29:55 #185 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #183, TomáS, 30. 03. 2010 12:03:06

>> #184, Pavlos, 30. 03. 2010 12:14:53

Když se naposledy koncem 90. let jel v rámci PST letmý stometr, fotil jsem na startu a vše sledoval.

Startovalo se kousek nad půlkou Velkého Hangu, měřený úsek byl na Malém. Skoro všichni v kombinézách, dlouhé lyže (Honza Maršík dokonce na skočkách!). Nejrychlejší jel okolo 120, snad těsně přes. Jeden Moravák si tam dal hodně do huby a tím tato „disciplina“ v PST skončila.

Někteří měli i na dlouhých lyžích problém na přechodu z Rovinky na Malý Hang – není tam vůbec žádná hrana, svah se zaobluje velmi pozvolna, a přesto tam kus létali vzduchem. Vesměs se přitom bavíme o bývalých závodnících, většinou sice ne z bývalé špičky dospělých, postarších, ale přesto s mnohem většími zkušenostmi s rychlostí než běžný lyžař.

Ještě o něco rychleji se tuším jezdilo na Best sjezdu a kdysi i na harrachovském mamutu.

Nakolik byly naměřené výsledky přesné, nevím.

K tomu Les Arcs: půjčují se speciální lyže. Například Atomiky Speed 08/09 byly 238 cm, 100–81–88, R 96 m.

Pavlos, co napsat těm klukům, co to jezdí, aby se nám tady vyjádřili?

Uznejme ale, že kdyby se každý mohl změřit nezpochybnitelnou metodou, toto nesmrtelné diskusní téma by silně utrpělo.

30.03.2010 12:42:02 #186 

Příspěvků: 1289

Pavlos muž

>> #185, ivan, 30. 03. 2010 12:29:55

Já bych jim nepsal. Jednak by se mohli smíchem potrhat a druhak by tohle vlákno úplně ztatilo kouzlo. V létě se IMHO dostaneme na 130 na slalomkách s R 11 :)

Výše uvedený názor je jen soukromým subjektivním dojmem autora. Nemusí, ale někdy i může to být pravda.

30.03.2010 12:50:27 #187 

Příspěvků: 92

Kiri

>> #186, Pavlos, 30. 03. 2010 12:42:02 Ne v lete to dame na travnich lyzich. S radosti zapujcim. Nekdo ale musi obstarat tu spravnou GPS. :-)

30.03.2010 13:11:29 #188 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #187, Kiri, 30. 03. 2010 12:50:27 Houby, stačí si napsat/natisknout na průhlednou samolepku tu správnou rychlost a přilepit na display mobilu. Ani pak nemusíš nikam jezdit. Kdo si napíše větší číslo, vyhrává! Borci píšou smývatelným fixem přímo na sklíčko. Drsňáci nesmývatelným.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

30.03.2010 13:11:50 #189 

Příspěvků: 8

PeJa muž

Pánové, moc nechápu ty vaše výpady. Téma se týká toho, kdo co naměřil. Chápu, že GPS v mobilu neměří přesně. Pouze jsem (a někteří spoludiskutující také) napsal, kolik jsem naměřil na mně dostupném měřícím zařízení, jak psal Driv3r, když zakládal tento thread.

Na druhou stranu, krátce při rozjezdu auta se tato GPS shodovala s radarem u silnice a mnohokrát tomu tak bylo i jinde. Vím, není to důkaz bezchybnosti GPS, ale nevěřím tomu, že by měla odchylku 50% naměřené hodnoty.

Zdá se mi, že tuhle diskuzi bere spousta lidí jen jako fajn způsob útočit na kohokoliv, co tu něco napíše. Zatím jsem tu četl jen názory typu „to je blbost, protože jsem viděl opravdové závodníky a ti jeli pomalejc, takže jsi blbec a všichni se ti teď budeme smát“. To jsou opravdu hodnotné příspěvky.

Zkuste mi tedy, jakožto naivnímu amatérovi, který neví nic o rychlosti na lyžích, vysvětlit rozdílnost měření GPS na dvou podobných úsecích (cca 400 – 500m) s dosažením stejných výsledků při opakovaném měření. Jaký je rozdíl snímání této obyčejné GPS v mobilu z rozjíždějícího se auta a lyžaře?

Třeba nám to dokážete vysvětlit, mi se zastydíme za ty své bláboly a nebudeme vás, znalé profíky, tímhle dál otravovat.

30.03.2010 13:17:56 #190 

Příspěvků: 375

Duro

Tak som sa pozrel na stranky www.bestsjezd.com .
Pre tych, co sa im v tom nechce hladat, tu je fotka svahu
http://www.bestsjezd.com/2009/index.htm
a tu su casy ake boli dosiahnute
http://www.bestsjezd.com/…ky_2009.html

Len tak pre zaujimavost, predminuly vikend som jednym ockom vzhliadol sportove spravy, zaregistroval som finale svetoveho pohara skokanov na lyziach v polskej Planici. Boli to lety na lyziach na mamutom mostiku. Najlepsi skakali okolo 180m, najazdova rychlost cca 102km/h …

30.03.2010 13:45:15 #191 

Příspěvků: 2335

TomáS muž

>> #189, PeJa, 30. 03. 2010 13:11:50

My tady neútočíme na vás stovkaře, ale vy na naše centra smíchu a nemůžeme se pak udržet. Ber to v klidu a jukni na ten odkaz od Dura. Podívej se na ten krpál a podívej se na rychlosti amatérů. Dobrým příkladem je třeba Krab (Požár), je to velmi dobře lyžující amatér nezávodník, který tady vybaven DH lyžemi v kombinéze jel nějakých 124. Spoustu jiných tady tvou rychlost 118 ani nedalo, zatímco ty to jedeš na MODRÝ (ta sjezdovka vpravo nebo vlevo od kotvy), na který jsem všichni jeli, tak víme jak málo je prudká. S Mirkem jsem se už přestal hádat, tam prostě vím, že hodí lyže 3 až 5 stupňů na hranu a valí…ale tys nám dneska zase dal:-)))

30.03.2010 14:11:09 #192 

Příspěvků: 365

kokoska.rokoska muž

>> #190, Duro, 30. 03. 2010 13:17:56

No jo, no.
To je tim, skokani nemeli slalomky. Jinak mohli skocit az do protisvahu. A na snowbladech by preleteli i protejsi tribunu…

„Tak špatnej lyžař snad ani nemůže bejt slušnej člověk!“

30.03.2010 14:36:53 #193 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #191, TomáS, 30. 03. 2010 13:45:15 Upřesnění: jako naprostý exot jsem postoupil do druhého kola bez kombinézy! Nahradil jsem ji upnutou softshellkou a běžeckými kalhotami.
Bavili jsme se mj. na startu o tom, že Lesák s Bauerem trénovali na sv. rekord právě sjížděním můstku. Ale třeba někteří z nepostoupivších jeli opravdu na slalomcarverech.
Nebudu se zabývat doslova drtivým zrychlením „Výtahové šachty“. To na modré nikdy nejde dosáhnout. Pro jízdu stačí prostý převod ze základní školy: 118,8 km/hod je 33 m/s. Použiji-li tuto míru, pohybuji se asi málokdy nad cca 75 km/hod. O aerodynamickém hluku jsem už také někdy psal.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

30.03.2010 15:12:48 #194 

Příspěvků: 28

Cipous

Kazdopadne nechapu tu odchylku. Kdyz mrknes na report pouheho sjezdu Report tak je videt, ze z pocatku jsem jel oblouky a pak to na 600m pustil (v te dobe jsem jel cca 60km/h) do 900m jel ve vajcu s jednou mirnou zatackou (to zbrzdeni), na tech 300m jsem klesl o 100m (podle vrstevnic google maps).Bylo to na zmrzle, nikoliv ledovate sjezdovce.

Z toho Bestsjezdu = 100m vyskovych, 0 startovni rychlost, vzdalenost 290m, tj srovnatelne prevyseni na vzdalenosti, jen oni jeli z 0 a ja nemel hadry a 230cm lyze. Proste me to nerealne neprijde. A neni to jeden jediny bod GPS, ale 150m se pohybuju nad 100km/h ~ 5s.

GPS mi namerila 124, to je blbost, ale tady tech zaokrouhlenych 110km/h je na urovni nejpomalejsich z best sjezdu, tak co je spatne?

P.S. Nakonec docela vtipne vlakno, ne?

30.03.2010 15:39:21 #195 

Příspěvků: 4046

Martin47 muž

Je tady ještě jeden problém, když už nebudemem uvažovat o vysokých rychlostech na krátkých lyžích. Tím je namazání a fenomén rychlých lyží. Jak už bylo psáno jinde, lyže, které mají být rychlé, musí projít dost komplikovaným cyklem rozjíždění a mazání. Na vlastní rychlý závod je třeba trefit mázu, která taky není trechnologicky jednoduchá. No a najednou je všechno jinak. Přijde borec na 166 lyžích z komerční řady, dost pochybuji o nějakých pravidelných mazacích cyklech a lupne na modré 120. A najednou je všechno jinak. Dokazuje to, že servismani, firmy vyrábějící vosky a přípravky a firmy vyrábějící lyže nás a závodníky dlouhá léta vodí za nos kvůli svému kšeftu. Lyže mohou zjevně jezdit hodně rychle bez celé té vědy.

30.03.2010 15:43:59 #196 

Příspěvků: 173

alv

>> #176, PeJa, 30. 03. 2010 10:47:49 na takovych penovkach dobry kamikadze. doufam ze mas vazani 3–10.

30.03.2010 16:36:15 #197 

Příspěvků: 8

PeJa muž

>> #191, TomáS, 30. 03. 2010 13:45:15

Takže opět jsme u toho subjektivního porovnávání – stometrový „krpál“ vs. 400 metrová „modrá“ se stejným nebo větším převýšením.

Opět jen na základě svého nepodloženého názoru zesměšňuješ něco, co je nějak konkrétně změřeno. Ale zatím mi nikdo nedokázal odpovědět na otázku, proč mi (a ostatním) GPS ukazuje opakovaně „takové bludy“, když v jiných podobných situacích měří celkem přesně.

30.03.2010 16:43:03 #198 

Příspěvků: 8

PeJa muž

>> #195, Martin47, 30. 03. 2010 15:39:21

Dobře, tak kde je tedy problém?

Proč nám GPS na dostatečně dlouhém kopci ukazují opakovaně podobně špatné údaje a při jízdě autem nebo na kole ukazují rychlost správně?

Pokud je to tak velký nesmysl, rád bych zjistil, jak to tedy je. Je těch cca 400m krátká vzdálenost? Proč je pak ale u rozjíždějícího se auta cca 400m dostatečných na získání stejné hodnoty jako změří policejní radar?

Opravdu bych rád zjistil, kde se tedy bere ta případná chyba v měření.

30.03.2010 16:58:49 #199 

Příspěvků: 2335

TomáS muž

>> #197, PeJa, 30. 03. 2010 16:36:15

Mám pocit, že tady právě zesměšňuješ ty, všechny ty, co jezdí kilo:-) Skutečně ti věřím, že ti to ta věc ukázala, ale už moc nevěřím, že to tak jelo, notabene na uvedený sjezdovce. Můžeme se tady zeptat závodníků, kolik si myslí, že se na tom kopci dá jet. Osobně si myslím, že ani 100 na tý sjezdovce není možný. Teď k těm GPS. Měření výšky je pro ně velký problém a přesnost je dosažena pouze při dobrém pokrytí družic (tím se myslí i rozvržení družic na obloze). Předpokládám, že telefon nemáš při jízdě přilepenej na hlavě, ale strčenej v kapse, takže rovnou 60% oblohy pro kvalitní příjem zakrýváš. V optimálním případě v letadle chytám tak 7 až 9 družic, ty budeš ve chvíli jízdy brát tak 3 až 5, což už je hraniční počet pro přesnost a navíc z jedné poloviny oblohy a tím jde přesnost ještě dolu. Nastavení fixování bude hrát taky svou roli. Skutečně dobrá a přesná GPS stojí minimálně 10k na součástkách s externí anténou a 12V zdrojem. Tvoje v mobilním telefonu je hračka ve výrobní ceně několik stokorun (možná ani ne). Proč vám to všem ukazuje čísla tak obrovská fakt nevím, ale jdi ven změř si těch 33m a řekni si jestli si je projel za „jednadvacet“?

30.03.2010 17:21:59 #200 

Příspěvků: 4046

Martin47 muž

>> #199, TomáS, 30. 03. 2010 16:58:49

Asi by se to tam jet dalo za podmínek: DH lyže, kombinéza, sjezdové hole, dobrá pista, dobře namazáno, technicky správný postoj. Pak by se to asi víc než 100 rozjelo. Možná. Mám k těm rychlostem ještě jeden podotek. Oproti řadě jiných lyžařů jezdím na lyžích SL, GS, SG, DH. Mám tedy možnost srovnávat a vím co dělá s psychikou nárůst rychlosti na jednotlivých druzích lyží. Je to strašný rozdíl. Mám v životě něco nalyžováno a fakt si neumím představit kilo na slalomkách ani náhodou. Prostě bych začal v šedesáti brzdit. Asi to teoreticky jde, neumím si ale představit člověka, který by to v hlavě odblokoval natolik, že by se nebál. Osobně si myslím, že kdyby se zdejší speedaři postavili na DH lyže a to kilo fakt dali, oči by se jim valily z důlků Přijde mi hrozně naivní myslet si, že se dá přijít na kopec a jen tak jet 120. Zkuste si při tý rychlosti vystrčit hlavu z okýnka auta, dívat se na silnici a představit si lyže na nohách.

30.03.2010 17:22:08 #201 

Příspěvků: 28

Cipous

Ja otevrene priznavam ze GPS je nepresna – zmerila 124km/h. Ale interpolaci a vyse podlozenymi dukazy – klikl nekdo z vas na ten report? – tvrdim, ze pokud mas 6 bodu za sebou pres 100km, tak je sance ze se vsechny spletly 6× mensi. GPS jsem mel v minibatuzku na zadech. A urcite tvrdim, ze divat se jen na max. rychlost bez propocitani alespon 20ti bodu ziskanych z GPS je totalni blbost, jel jsem treba 2× stejny kopec a jednou max 90, podruhe 110km/h, pritom pocit z jizdy max na tu nizsi hodnotu. Takze ano, podivat se na max rychlost je dost zavadejici.
Na druhou stranu nemuzete tvrdit, ze pokud jsem jel kopec stejnych parametru jako borci zavodnici a dokonce jsem mel o 60km vyssi startovni rychlost, tak neni nerealne jet jako nejpomalejsi amater z nich.

30.03.2010 17:38:05 #202 

Příspěvků: 6569

HonzA_ muž

Tak se nám oteplilo, přestává se lyžovat a začíná se kecat :-). A tak zkusím taky trochu přispět.

Sám jsem zvědavej na to jak vlastně jezdím rychle – zatím mám jedinou změřenou jízdu – krátký svah s měřením rychlosti k (teď už asi bývalé) dolní stanici přibližovací lanovky na Pitztalu. V jarní břečce, na lyžích 180/19m s pocitem že to vůbec pořádně nejede něco kolem 80 (už si to přesně nepamatuju, ale něco mezi 80 a 82). Ale těžko říct jak se Juergenovi po rolbování povedle přesně zpátky napíchat fotobuňky…

K tomu z loňska Krabovy pocity z Best sjezdu a vlastní dojem např. z Modré Open v Rokytnici (bez znalosti délky trati je mi čas ale k ničemu).

Samozřejmě, vnímání absolutní rychlosti je u člověka velmi nepřesné, potřebujeme k tomu nějakou referenci. Pokud se nepletu, jsme celkem dobří ve vnímání zrychlení, ale rychlost neumíme. Ta chce prostě zkušenost. Na náš pocit má totiž vliv spousta faktorů – např. kvalita povrchu a signály od lyží (proto dlouhé lyže, které jsou v jízdě klidnější, „mažou“ rychlost), dostatek prostoru (v omezeném prostoru máme dojem výrazně vyšší rychlosti, …), aerodynamický odpor a hluk, …

Krab třeba mluví o zrychlení efektem „výtahové šachty“ – v tom případě si dokážu představit že v tu chvíli je vnímání rychlosti díky takovému zrychlení extrémně silné a určitě jiné než na mírnější široké volné, dlouhé sjezdovce kde rychlost roste pomaleji. A ve výsledku oba lidé mohou jet podobnou rychlostí, přičemž pro jednoho je to extrémní zážitek na celý život a pro druhého relativní pohoda. Nevím, je to můj názor, ale myslím si že by to tak mohlo fungovat.

Pak je tu i GPS – upřímně řečeno nevím co si o přesnosti takového měření rychlosti na lyžích myslet – a to hlavně při jízdě v zahřenějších obloucích na prudších kopcích. V každém případě GPS v lacinějších provedeních je velmi nepřesná v měření vertikální složky pohybu, otázka je jaký to má vliv na mírnějších svazích. Jednou jsem se to snažil počítat a na naprosto zásadní chybu jsem nenarazil.

Každopádně se už těším na příští sezónu, protože si chci všechny tyhle věci vyzkoušet, pokud možno v různých podmínkách, ověřeným měřením (radar se mi asi sehnat nepovede, ale zavěcení vědí co tím myslím) a „zkalibrovat“ si svoje pocity v rychlosti. Pokud se mi to všechno povede dát dohromady, může pak někde uspořádat RKS (Rychlostní kalibrační session) a uvidíme.

Takže zatím klidně pokračujte, diskuze je zajímavá, bouřlivá a hezky se čte…

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

30.03.2010 17:46:39 #203 

Příspěvků: 8

PeJa muž

>> #199, TomáS, 30. 03. 2010 16:58:49

„Mám pocit, že tady právě zesměšňuješ ty, všechny ty, co jezdí kilo:-)“

Tím, že jsem napsal, jakou mi GPS ukázala maximálku? To nemyslíš vážně, viď?

Chápu, že je to v porovnání se závodníky zarážející. Připouštím, že se i při těch opakujících měřeních objeví odchylka. I když, jak píše Cipous, je to měření opakované a tedy bych si představoval, že to bude dost kolísat.

Asi to tu my diskutující teď nevyřešíme, dokud někdo neprojede několikrát kolem nějakého cejchovaného měřidla a neporovná tu hodnotu se svou GPS.

Možná by bylo skutečně zajímavé si poslechnout nějakého nezaujatého závodníka (sjezdaře), který by nám to mohl nějak na základě svých zkušeností vysvětlit.

30.03.2010 19:50:57 #204 

Příspěvků: 4935

oblouk

>> #203, PeJa, 30. 03. 2010 17:46:39

Tohle téma je tu poněkolikátý a i v tomhle vlákně má už přes 200 příspěvků. Většinou se všechno znovu a znovu opakuje. Začne to 90–110km/h na slalomkách, pak je to o rychlostech závodníků ve sjezdu nebo na speciálních tratích a končí to debatama o nepřesnosti GPS a voláním po přesným měření. Takže znovu k podstatě: – na slalomkách i hodně přes 60 je sice možný, ale je to idiotskej hazard, na GS to jde dobře i přes sto, ale nad 80 to je pitomost, na SG a SJ už lze třeba přes 150 ale na normálním kopci za řídkýho provozu je nad 100 hazard. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že 100 – 120 při normálním závodě ve sjezdu je sice hodně rychle, ale je to na hladký sjezdovce v podstatě velmi příjemnej zážitek, pokud se jen mírně zatáčí a nízko (a třeba i daleko) skáče (mimochodem hodně nad 100 se jezdilo kousek pod úrovní horní stanice Hromovky modrá open a jistě se asi 100 jede i úsek před výjezdem z lesa na modrý open v Rokytnici). Na specielní trati jako byl letmej dvacetimetr na černý ve Špindlu, kterej výše popisuje Ivan, je ale 120km/h už opravdu hodně (skoro maximum), protože vydržet celej velkej hang+rovinku+skoro celej malej hang v téměř nepohnutým vejci je vo nervy a vo strach z brždění před stravovadlem… Nejezděte, prosím, na sjezdovejch tratích nad 60km/h za provozu – je to rychlost, ve který za vteřinu ujedete skoro 20m!!! – a to je na odpovídající reakci moc. Na závět: Na VL5 uděláme na Machytce 20m přesně změřenej a dobře zajištěnej úsek. Tipuju, že se dole dá jet 110km/h. Bude možnost na SG nebo GS si to vyzkoušet.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

30.03.2010 21:40:17 #205 

Příspěvků: 726

Mirek muž

Takové malé shrnutí:

  1. Nelze brát jako skutečnou rychlost na lyžích to, co GPS ukáže jako max. rychlost. Toto číslo může být klidně dvakrát i vícekrát vyšší než je skutečná rychlost. Stačí, aby GPS chytila signál z družice odrazem od protějšího kopce a zobrazí nesmysl. Je nutné jízdu nahrát s co nejkratším intervalem, vydržet v rychlosti delší dobu a potom vše vyhodnotit na PC. Pokud záznam ukazuje rychlost několik bodů (alespoň 5) za sebou, jsou na sjezdovce, kde jsem se skutečně pohyboval a před nimi rychlost plynule stoupá a potom zase klesá, nevidím důvod GPS nevěřit.
  2. Rychlost musí přibližně odpovídat sklonem sjezdovky a délkou jízdy hodnotám v této tabulce:

Sklon, rychlost po 250m, rychlost po 500m, vzdálenost po jaké klesne rychlost zpět na 60km/h při jízdě po rovině ve stejném postoji.

15% 64km/h 72km/h 52m

20% 76km/h 86km/h 103m

25% 86km/h 97km/h 142m

30% 95km/h 107km/h 173m

35% 103km/h 115km/h 200m

40% 109km/h 123km/h 221m

45% 116km/h 130km/h 239m

Samozřejmě lyžař v kombinéze může dosahovat rychlostí daleko vyšších, toto je spočítáno na mě, v bundě a oteplovácích a nedokonalém postoji. Pozor, pokud je start od nuly, je omezující především délka svahu, proto na černé ve Špindlu jeli„jen“ 120km/h, na dosažení maximálky daného lyžaře (po dosažení této rychlosti již nezrychluje) na svahu s daným sklonem je potřeba 500m, spíš víc. Rychlost 80km/h lze dosáhnout skoro na každé sjezdovce, 120km/h v běžných hadrech skoro na žádné.

  1. Pokud bych jel nejprudší část černé ve Špindlu (43% v délce 180m) ve stejném postoji jako v Rokytnici dosáhl bych 104km/h a na Malém Hangu bych měl maximálně 95km/h. U Best Sjezdu bych teoreticky dosáhl rychlosti 115km/h, čímž bych skončil mezi posledními. Tyto teorie uvádím jen proto, aby bylo jasné, že mé výpočty jsou správné.

30.03.2010 22:55:12 #206 

Příspěvků: 4267

ivan

Okamžité rychlosti v DH a SG jsou běžně vidět v TV přenosech. Když pominu extrémy jako více než 150 kmh změřených na Lauberhornu 2005 (Thanei 158 kmh) a tuším nějakých 136 kmh kdysi Katharina Gutensohn coby nejvyšší rychlost mezi babami, lze si podle toho určitý obrázek udělat. Klame to tím, že jedou po velmi tvrdém a místy i hrbolatém povrchu, na pohled zkresluje i kamera a TV.

Kdysi dávno na sjezdech ve Špindlu na (ještě staré) Červené snad někdo cosi měřil (nepřesně, stopky v ruce?) na konci Generálu a bylo tam prý něco přes 100. Sochoři a podobní o trochu víc, ti z nás čudlů, co se nebáli, kupodivu o nemnoho míň. Je to z věže kus cesty, celý ve vejci, lyže 215 – 225, a bylo to docela rychlý (vždycky podle stavu tratě a kvality sněhu), i když žádný Hahnenkamm. (A přesto tam o kus níž v lese zařvali v 70. letech ┼Honza Seiler a ┼Petr Kintzl…)

Jsou to všechno dohady nepodložené neprůstřelným měřením, ale budiž:

pokud by byla pravda, že při Modré Open se na úrovni vršku Hromovky jezdilo „hodně nad sto“, znamenalo by to, že aerodynamika hraje větší roli, než si mnozí navzdory znalosti základního vzorečku myslí.

V uplynulých 2,5 zimách jsem po turistické sjížděl na šichtu snad 100×. Málokdy tak, abych mohl jet úplně neomezeně rovně, nicméně co nejméně brzděně a co nejplynuleji. Na rychlých lyžích 190 nebo 210 cm, sice v bundě, ale většinou v kombinéze s kraťasy, ruce převážně za tělem. A nikdy se mi nepodařilo nějak závratně se rozjet. Ze zkušenosti vím, že ve vejci bych hodně zrychlil, ale ve stojáku prostě sklon modré žádnou závratnou rychlost neumožňuje.

Stejnou zkušenost mám z poloviny 80. let, kdy jsem vždycky ráno z první lanovky v 7:30 pracovně projížděl jako první právě Modrou a vršek jsem samozřejmě jezdíval normálně ve stojáku rovně (dost pomalé Rossignol ST 203 cm). Při blbém sněhu nebo protivětru byl spíš problém jet dost rychle, příliš rychle to nebylo ani po víc jak půl kilometru šusu nikdy.

Podobně jsem mockrát sjížděl ráno z Hromovky po turistické dolů do Svaťáku. Tedy ještě s minimem lidí a skoro rovně. Ani tehdy se mi nezdálo, že bych dosáhl nějaké závratné neukočírovatelné rychlosti. Že bych byl tak rychlý a netušil to? Upřímně řečeno mě ale číslo absolutní rychlosti nezajímá. Vůči lidem jsem velmi opatrný a nedělá mi problém přibrzdit.

Jsem tedy vůči těm „hodně nad sto“ skeptický. Možná to pořadatel účastníkům říkal, aby měli dobrý pocit, jací jsou borci? Ale nevím, jsou to jen spekulace. S GPS zkušenost nemám, a tak se k takto naměřeným údajům nevyjadřuju. Maximálně jsem jen nyní opatrně zauvažoval nad pár nadhozenými čísly v konfrontaci se svými neměřenými pocity.

31.03.2010 00:04:04 #207 

Příspěvků: 39

Martin_B muž

Herdek, nejspíš všechny ty GPS co mám, zahodím, šunty jedny…;-) Tahle nás balamutit…

Jezdím jak umím.

31.03.2010 00:12:40 #208 

Příspěvků: 1222

CzechSkier

>> #206, ivan, 30. 03. 2010 22:55:12 Ano, jsem taky velký skeptik, jak asi vyplynulo z mého dávnějšího příspěvku. Nejdříve, abych předešel velkému křiku, řeknu, že věřím, že jeden z diskutujících těch rychlostí opravdu dosáhl. Každý si tam může dosadit sebe, a tím pádem by vše mohlo být v pohodě. Je pravdou, že bych to mohl změřit. Mám časomíru i pro letmý start, laserový dálkoměr a dokonce máme k dispozici i radar. Ale nebylo by škoda nějakým objektivním měřením zaplevelit tuto krásnou diskuzi? To by mi přišlo líto.

Upřímně přiznávám, že mne k jízlivým poznámkám vede trochu závist. Rád bych také dosáhl nějakého rekordu. Ale nějak se mi nedaří. Když se totiž zabalím do vajíčka a ujedu asi 50 m, začnou mne bolet záda, po 100 m mne začnou pálit stehna, přestože nezanedbávám letní kondiční přípravu (pravda, nejsem žádný reprezentant :-)) a po 150 m se mi v předklonu i blbě dýchá (bohužel totiž nevydržím bez dýchání ani při dosahování rychlostních rekordů). Taky se mi tou úzkou škvírkou těsně pod obroučkou brýlí blbě kouká (já se totiž i při dosahování rychlostních rekordů musím dívat před sebe na cestu). Takže 500 m rozjezdovou dráhu nejsem bohužel schopen díky svým handycapům efektivně využít. Kdybych se tedy na tom nejmenším 15% svahu po 200 metrech na svých slalomkách jedoucích podle tabulky tak šedesátkou rozbalil, odpor vzduchu by mne zřejmě otočil na záda, a já bych si natloukl prdel. Asi bych měl pořádné modřiny, protože bych ji měl z předchozí ďábelské jízdy (pro mne) pěkně sevřenou a zaťatou, a víte, jak to bolí, když se praštíte do napnutého svalu. Takže jak jste asi pochopili, mezi rekordmany se jen tak nezařadím, tak mi alespoň prosím tolerujte občasnou jízlivou závistnou poznámku směrem k těm, kteří byli úspěšnější. Nebude to často. Díky za pochopení.

Ivan

www.juniorsports.cz

31.03.2010 10:34:44 #209 

Příspěvků: 4935

oblouk

>> #206, ivan, 30. 03. 2010 22:55:12

Cituji: „pokud by byla pravda, že při Modré Open se na úrovni vršku Hromovky jezdilo „hodně nad sto“, znamenalo by to, že aerodynamika hraje větší roli, než si mnozí navzdory znalosti základního vzorečku myslí“. Ano Ivane, je to pravda. Počítali jsme to z délky trati a dosaženýho času. Už si ani jedno ani druhý nepamatuju, ale průměr vítěze (tehdy Zakouřil) vyšel těsně nad 100Km/h a z toho jasně plyne, že díky „nerozjezdu“ na startovní rovince a dlouhýmu úseku totální nudy se někde (kde jinde než před zatáčkama?) dost nad sto jet muselo… Délku jsme měřili (nikoli brali z podkladů) opravdu start-cíl a to měřítkem na http://www.mapy.cz/#… – což by ± 10m mohlo bejt dost přesný. Nejsem příznivcem nafouklejch rychlostí (ani nemám důvod), ale tohle považuju za objektivní…

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

31.03.2010 11:41:26 #210 

Příspěvků: 4046

Martin47 muž

>> #209, HOnza, 31. 03. 2010 10:34:44

Když použiješ tenhle způsob měření, měříš na mapě odvěsnu pravoúhlého trojúhelníku. Druhou tvoří výškový rozdíl start-cíl a délka sjezdovky je přepona.

Jinak není třeba pochybovat, že bývalý reprezentant a řada dalších to sjede tak rychle. Pochybovat se dá o tom, že Mirek na slalomkách jede 90 na spodku černé sjezdovky v Deštném a zvládne nájezd na cestu. Kdo to tam zná, ví o čem mluvím. Navíc je to přesně ta situace, o které tu byla řeč. Není tam moc vidět, kdo se bude v klíčovém, sotva pár metrů širokém místě motat. A není tam kam utéct. Nahoře les, dole barák. Žádný plynulý přechod do roviny to tedy není.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy